بنگاه دانش اقتصاد *ابتهاج*

مقالات آموزشی اقتصادی صهیب عبیدی

بنگاه دانش اقتصاد *ابتهاج*

مقالات آموزشی اقتصادی صهیب عبیدی

استاندارد ISO9001:2000

استاندارد ISO9001:2000
ISO9001:2000 دارای پنج عنصر اصلی است. این عناصر به 23 عنصر فرعی تقسیم شده اند ومشخص می کند که الزامات استاندارد برای استقرار سیستم مدیریت کیفیت «چیست» ولی «چگونگی» تأمین آنها به سازمان واگذار شده است.

  • بهبود مستمر سیستم مدیریت
  • مشتری
  • خواسته ها
  • مشتری
  • رضایت
  • مسولیت مدیریت
  • اندازه گیری، تحلیل و بهبود
  • پدیدآوری محصول
  • برونداد
  • محصول
  • درونداد
  • مدیریت منابع

استاندارد ISO9004:2000
این استاندارد، تحت عنوان «سیستم های مدیریت کیفیت ـ راهنمایی ها برای بهبود عملکرد» از نظر ساختار و شماره عناصر با ISO9001 یکسان است و به عنوان «روج هم­خوان» با آن شناخته می­شوند.این استاندارد کلیه عناصر ISO9001 را در برداشته و برای هر یک از عناصر نیز توضیحات تفضیلی بیشتری را ارایه داده است و تاکید آن بر بهبود است(Kantner, 2000).این استاندارد می تواند به صورت هم زمان از سوی سازمان هایی که علاقمند به استقرار الزامات ISO9001 هستند، مورد استفاده قرار گیرد (Johnson, 2000).ISO9004 راهنمای پیاده­سازی ISO9001 نیست، بلکه (حداقل به صورت نظری) قصد دارد تا پلی بین یک سیستم مدیریت قابل ممیزی (یعنی ISO9001) و یک سیستم سازمانی بالغ که تاکید بیشتری بر مشتری مداری و بهبود نتایج دارد (مثل EFQM) برقرار کند(Warner,2002).تحقیقات نشان می­دهد ISO9004:2000از یک رویکرد مدیریت کیفیت فراگیر برخوردار است و اکثر معیارهای مدل­های مشهور سرآمدی نظیر بالدریج و EFQM را لااقل از نظر ساختار، پوشش می­دهد.
نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد