بنگاه دانش اقتصاد *ابتهاج*

مقالات آموزشی اقتصادی صهیب عبیدی

بنگاه دانش اقتصاد *ابتهاج*

مقالات آموزشی اقتصادی صهیب عبیدی

مفاهیم بنیادین سرآمدی در مدل EFQM


مفاهیم بنیادین سرآمدی، مفاهیمی هستند که این مدل بر آنها بنا شده است و در واقع پایه و اساس مدل‌اند. نظریات اندیشمندان و عملکرد سازمان­های سرآمد در قرن بیستم، تصویری از سازمان رقم زده است که در این مفاهیم گنجانده شده­است (نجمی و حسینی، 1381).این مفاهیم بنیادین به شرح زیر هستند (EFQM, 2003-c):
1) نتیجه‌گرائی
2) مشتری مداری
3) رهبری و ثبات در مقاصد
4) مدیریت مبتنی بر فرآیندها و واقعیت­ها
5) توسعه و مشارکت کارکنان
6) یادگیری، نوآوری و بهبود مستمر
7) توسعة شراکت­ها
8) مسوولیت اجتماعی شرکت
مدل سرآمدی EFQM از 9 معیار تشکیل شده است. این معیارها، هسته و قلب این مدل هستند و مبنای ارزیابی یک سازمان قرار می­گیرند. معیارهای مدل EFQMبه دو دسته تقسیم می­شوند(EFQM, 2003-c):
الف- توانمندسازها : پنج معیار اول این مدل هستند و عواملی هستند که سازمان را برای رسیدن به نتایج عالی، توانمند می­نمایند.
ب- نتایج : نتایجی هستند که سازمان سرآمد در حوزه­های مختلف به آنها دست پیدا می­کند و بیان‌کننده دستاوردهای حاصل از اجرای مناسب توانمند­سازها هستند.
در مدل EFQM معیارها روی هم، 1000 امتیاز دارند(500 امتیاز برای توانمندسازها و 500 امتیاز برای نتایج). به عبارتی اگر سازمانی موفق شود که این مدل را کاملا در سازمان خود پیاده کند، می­تواند 1000 امتیاز بگیرد.سازمان‌های اروپایی می‌توانند بطور سالیانه از EFQM برای ارزیابی سازمان خود تقاضا نمایند. درصورتی که سازمان حداقل انتظارات EFQM را برآورده کند و بالاترین نمره ارزیابی را در میان متقاضیان کسب نماید به عنوان برگزیده معرفی و جایزه اصلی به آن تعلق خواهد گرفت.گرفتن حدود 750 امتیاز از این 1000 امتیاز، فقط در توان شرکت­هایی با کلاس جهانی است که به نتایج پایدار در سرآمدی رسیده­اند
نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد