بنگاه دانش اقتصاد *ابتهاج*

مقالات آموزشی اقتصادی صهیب عبیدی

بنگاه دانش اقتصاد *ابتهاج*

مقالات آموزشی اقتصادی صهیب عبیدی

چرا اقتصاد آمریکا اقتصاد جنگ است؟

چرا اقتصاد آمریکا اقتصاد جنگ است؟

پیش بینی می شود تا انتهای سال ۲۰۰۷ میلادی ۱۱۶میلیون و و ۹۸۴ هزار شغل غیر دولتی در آمریکا ایجاد شود که در مقایسه با سال ۲۰۰۴ میلادی حدود ۴ میلیون شغل رشد داشته است.

بازار کار یکی از اصلی ترین بخشهای اقتصاد هر کشوری است. شمار مشاغل ایجاد شده در هر اقتصاد ومیزان فرصتهای شغلی ایجاد شده در هر کشور نمادی از عملکرد اقتصاد آن کشور است و آسیبهای ناشی از کاهش نرخ اشتغال وافزایش بیکاری نیز روی اقتصاد بسیارزیاد است.
در این بخش گزارشی از وضعیت بازار کار آمریکا می خوانید که تاییدی بر نظریه جنگ طلب بودن اقتصاد آمریکا است. به این معنا که جنگ باعث تسریع نرخ رشد اقتصادی آمریکا می شود و بسیاری از مشکلات ان کشور از جمله کسری بودجه و بیکاری را هر چند به طور موقتی بر طرف می کند.
در چند سال اخیر تولید ناخالص داخلی آمریکا در هرسال بیشتر از۳ درصد رشد کرد در حالیکه پیش از ان نرخ رشد اقتصادی آمریکا کمتر از ۲ درصد بوده است. بسیاری از اقتصاددانان عقیده دارند در سالهای پس ازجنگ آمریکا و عراق اثر منفی کسری بودجه آمریکا روی بخشهای مختلف اقتصاد این سرزمین کمرنگ تر شد .
سایت Buildingteam Forcastاعلام کرده است میزان مشاغل ایجاد شده در آمریکا در ماه ﮋوین سال جاری ۱۳۲هزار شغل بیشتر شده است. این چهل و ششمین ماه پی در پی بود که اقتصا د آمریکا شاهد رشد مشاغل بوده است. آمارها نشان می دهد روند رشد شمار مشاغل ایجاد شده در آمریکا برای اولین بار در سپتامبر سال ۲۰۰۳ میلادی آغاز شد و پس از ان تاریخ آمریکا همچنان رشد مشاغل را تجربه کرده است.
این آمار تاییدیه ای است بر نظریه اقتصاددانان و پژوهشگرانی که اقتصاد آمریکارا اقتصاد جنگ می دانند و بر این باورند که جنگ باعث رشد میزان مشاغل در این کشور و تسریع نرخ رشد اقتصاد در این سرزمین می شود.در نیمه اول سال ۲۰۰۷ میلادی ۸۷۱ هزار شغل در آمریکا ایجاد شد که طبق گزارش دولت آمریکا در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته میلادی کاهش داشته است.
در نیمه اول سال ۲۰۰۶ و سال ۲۰۰۵ میلادی میزان مشاغل ایجاد شده در آمریکا هر یک برابر با۱/۱ میلیون شغل بود. در ماه ﮋوین سال ۲۰۰۷ میلادی میزان مشاغل ایجاد شده در آمریکا در مقایسه با ﮋوین سال ۲۰۰۶میلادی ۲ میلیون شغل افزایش داشت.
طبق گزارش ملی اشتغال که توسط دولت آمریکا تهیه و ارایه شده است در سال جاری میزان مشاغل ایجاد شده در بخش خدمات ۱/۹ درصد، خدمات تجاری۱/۹ درصد، خدمات اطلاعاتی ۱/۷ درصد، فعالیتهای مالی ۱/۴ درصد و اشتغال سازمانی ( اشتغال افراد ماهر و تحصیل کرده) بیشتر از ۳/۱ درصد رشد داشته است.
سایت تجارت در آمریکا نیز جدولی ارایه داده است که در آن در مورد میزان مشاغل ایجاد شده در بخشهای مختلف آمریکا از سال ۱۹۹۴ میلادی تا به حال آمار دقیقی آورده است.
طبق آمار ارایه شده در این جدول تا سال ۱۹۹۴ میلادی ۹۸میلیون و ۶۰۰ هزار شغل جدید غیر دولتی در آمریکا ایجاد شد ه بود اما تا ۱۰ سال بعد یعنی در فاصله سالهای ۱۹۹۴ تا ۲۰۰۴ میلادی میزان مشاغل ایجاد شده در این کشور به ۱۱۲ میلیون و ۷۱۴ هزار شغل رسید.
نرخ تغییر سالانه در میزان مشاغل جدید ایجاد شده در این کشور برابر با ۱۴ درصد اعلام شده است. در این بازه زمانی مشاغل ایجاد شده در صنعت عمران، بخش تولید، کشاورزی، معدن، ماهیگیری، جنگل داری و شکار سیر کاهشی داشته است و بیشترین نرخ رشد مشاغل به بخش خدمات آموزشی و بعد از ان به خدمات فنی - علمی و حرفه ای مربوط می شود.
در این سالها نرخ رشد این دو بخش به ترتیب ۴۶ و ۴۰ درصد بووده است که نشان از تمرکز زیاد دولت آمریکا روی این دو بخش به عنوان بخشهای زیر بنایی دارد.
پیش بینی می شود تا انتهای سال ۲۰۰۷ میلادی ۱۱۶میلیون و ۹۸۴ هزار شغل غیر دولتی در آمریکا ایجاد شود که در مقایسه با سال ۲۰۰۴ میلادی حدود ۴ میلیون شغل رشد داشته است.
میزان مشاغل غیر دولتی ایجاد شده در آمریکا تا سال ۲۰۰۴ میلادی برابر با ۱۱۲ میلیون و ۷۱۴هزار شغل بوده است.
سایت فوربس به نقل از دولت آمریکا آورده است: در ماه ﮋوین سال جاری میلادی شرکتهای آمریکایی ۱۵۰ هزار شغل در این کشور ایجاد کردند.
این در حالیست که پیش از این انتظار می رفت در ماه مورد بررسی تنها ۱۱۰ هزار شغل در این کشور ایجاد شود.در ماه می نیز میزان مشاغل ایجاد شده در این کشور ۱ هزار شغل بیشتر از میزان پیش بینی ها بود. در این ماه ۹۸ هزار شغل جدید در کشور ایجاد شد.
طبق گزارش اشتغال ملی آمریکا در ماه ﮋوین سال جاری شمار مشاغل ایجاد شده در بخش خدمات ۱۶۳هزار شغل اضافه شد در حالیکه میزان مشاغل ایجاد شده در بخش تولید کالا وخدمات ۱۳هزار شغل کاهش یافت.
ﮋول پراکل مشاور اقتصاد کلان در دولت آمریکا می گوید که در سالهای اخیر نرخ رشد ایجاد فرصتهای شغلی در آمریکا بیشتر از برآوردهای قدیمی بود و دلیل آن رشد میزان تولید و گردش مالی شرکتهای مختلف آمریکایی بوده است.
آمار نشان میدهد در ۷ ماه اول سال جاری میلادی به طور متوسط ماهانه ۲۲هزار شغل غیر زراعی (مشاغل ایجاد شده به استثنای مشاغل مربوط به بخش کشاورزی ) در آمریکا ایجاد شده.
کل مشاغل ایجاد شده در بخش غیر زراعی طی ماههای اخیر سال جاری برابر با ۱۷هزار شغل بود که در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته رشد داشته است. شایان ذکر است در این بازه زمانی میزان مشاغل ایجاد شده در آمریکا در مقایسه با ماههای پیش از جنگ عراق افزایش زیادی داشت.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد