بنگاه دانش اقتصاد *ابتهاج*

مقالات آموزشی اقتصادی صهیب عبیدی

بنگاه دانش اقتصاد *ابتهاج*

مقالات آموزشی اقتصادی صهیب عبیدی

افغانستان: بیست میلیون نفر زیر خط فقر

 پدر و فرزند فقیر

آمار رسمی نشان می دهد، که حدود بیست میلیون نفر در افغانستان زیر خط فقر زندگی می کنند.

آمار رسمی نشان می دهد که افغانستان بالاترین میزان فقر را در میان کشورهای جنوب آسیا دارد.

بر اساس آماررسمی، میزان فقر در افغانستان سی تا چهل درصد است و حدود 20 میلیون نفر دراین کشور زیر خط فقر زندگی می کنند.

سازمان ملل محتد هفده هم اکتبر را روز جهانی مبارزه با فقر نامگذاری کرده است. نهادهای مختلف هر ساله برنامه هایی را برای محو فقر در سراسر جهان به اجرا می گذارند.

اما در افغانستان دولت این کشور با وجود حمایت جامعه جهانی نتوانسته کاری چشمگیری برای کاهش فقر انجام دهد.

مقامات دولت افغانستان می گویند کمبود مواد غذایی از یک سو و خشکسالی ظرف سالهای اخیر در برخی مناطق این کشور از سوی دیگر، میزان فقر در افغانستان را بالاتر برده است.

'نیاز فوری به غذا'

ادرین ادواردز، سخنگوی سازمان ملل در کابل می گوید در حال حاضر میلیونها نفر در سراسر افغانستان به گونه فوری به غذا نیاز دارند.

به گفته آقای ادواردز "وضعیت انسانی در افغانستان بسیار جدی است. ادامه نا امنی، خشکسالی و افزایش قیمت مواد غذایی درسطح جهان از عوامل عمده بروز این وضعیت است، اما روشن نیست که در ماههای آینده این وضعیت چگونه خواهد بود. مردم به غذا نیاز دارند و در این جای تردید نیست."

مقامات در افغانستان می گویند تلاشهایی را برای جلوگیری از گسترش فقر در این کشور انجام داده اند، اما به باور کارشناسان، این تلاشها چندان موثر نبوده است.

کارشناسان می گویند نبودن برنامه ای روشن در زمینه جلوگیری از فقر و عدم توجه به زیرساختهای اقتصادی در سالهای گذشته باعث شده که شمار زیاد از شهر وندان افغان با فقر و بیکاری مواجه شوند.

نگرانی از افزایش فقر در افغانستان در حالی بیشتر شده است که خشک سالی و بیکاری زندگی مردم را در این کشور به شدت تحت تاثیر قرار داده و آنان را با مشکلات فراوانی روبرو کرده است.

فرارسیدن فصل سرما بسیاری از مردم در این کشور را نگران کرده است.

عبدالجمیل، یکی از شهروندان کابل می گوید از این که شغلی ندارد و زمستان هم فرا می رسد به شدت نگران است.

باز محمد، کارمند بانک ملی افغانستان می گوید حقوق ماهانه او برای مصارف خانواده اش کافی نیست و نمی داند در زمستان با مشکلات سرما چگونه مقابله کند.

امسال از روز جهانی محو فقر باشعار "کار مشترک و رهایی از فقر" تجلیل می شود. منابع مختلف تاکید می کنند که محو قفر نیاز به تلاش مشترک تمام کشورهای فقیر و ثروتمند جهان دارد
نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد