بنگاه دانش اقتصاد *ابتهاج*

مقالات آموزشی اقتصادی صهیب عبیدی

بنگاه دانش اقتصاد *ابتهاج*

مقالات آموزشی اقتصادی صهیب عبیدی

عواید مالیات به کجا می رود؟

برخی از مردم از اخد مالیات از سوی دولت و بانک های خصوصی ناراضی بوده و می گویند که این پول معلوم نیست به کجا مصرف می شود.
آنها به این باور اند که در اثر افزایش فساد اداری ممکن مالیات جمع آوری شده به جاهای اصلی آن مصرف نمی شود.
همچنان بانک های خصوصی نیز زمانی که شخصی میلیونر می شود، یک مقدار پول را به نام مالیه اخذ می کنند که از این ناحیه نیز مردم شاکی می باشند.
محبوب فروتن مسوول تطبیق قوانین کابل بانک در مصاحبه به آژانس خبری روز گفت: در بعضی موارد شماری از هموطنان بدون آگاهی از قوانین زمانی که از پول آنها مالیه گرفته می شود، سر و صدا، راه می اندازند.
به گفته وی شهر وندان به این باور اند که پول مالیات را بانک ها برای می گیرند، در حالی این پول مطابق به قانون به دولت پرداخته می شود.
آقای فروتن میگوید زمانی که شخصی میلیونر می شود از آنها 20 در صد مالیه گرفته می شود.
به گفته مسوولان دولت از بانک های خصوصی و مردم سه نوع مالیه می گیرند.
اشخاص که بیشتر از دوازه هزار و پنج صد افغانی معاش می گیرند، 20 در صد از عواید خالص بانک های خصوصی و 20 در صد از کسانی که در بانک های خصوصی میلیونر می شوند مستحق پرداخت مالیه می باشند.
به گفته مسوولین وزارت مالیه کشور این وزارت از دو منبع عاید اش را یکی از عواید داخلی و دیگر از کمک های جامعه جهانی بدست میاورد که بودجه ملی و انکشافی از همین دو منبع تمویل می گردد.
عزیز شمس سخنگوی وزارت مالیه کشور در مصاحبه با آژانس خبری روز گفت: 70 درصد عواید داخلی کشور از مالیات بدست می آید.
آقای شمس افزود که بیشترین عواید داخلی کشور را محصول گمرکی تشکیل میدهد که در مجموع 40 درصدعواید داخلی از همین طریق بدست می آید.
نظر به معلومات سخنگوی وزارت مالیه در جریان شش ماه اول سال روان عواید مجموعی دولت 18.23 ملیارد افغانی را احتوا می نماید که از طریق مالیات بدست آمده است.
همچنان برخی از مردم از روند برگزاری میلونر شدن در بانک های خصوصی نیز ناراضی بوده و آن را مخالف شریعت می خوانند.
در این مورد داکتر ایاز نیازی ملا امام مسجد وزیر محمد اکبر خان و استاد دانشکده شرعیات دانشکاه کابل، می گوید: هر گاه در تجارت مساله بورد و باخت مطرح شود در آن صورت در دین مقدس اسلام حیثیت قمار را دارد.
به باور آقای نیازی در بخش های بخت حساب، قسمت حساب و قرضه ها مفاد پول همه به جیب یک نفر می رود و بورد از آن، وی می شود.
این در حالیست که بانک های خصوصی در کشور رو به افزایش بوده و در اثر همین رقابت های هرکدام می کوشند برای جلب مشتری بیشتر جوایز شان را افزایش دهند.


مرجع  مقاله: افغان پیپر

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد