بنگاه دانش اقتصاد *ابتهاج*

مقالات آموزشی اقتصادی صهیب عبیدی

بنگاه دانش اقتصاد *ابتهاج*

مقالات آموزشی اقتصادی صهیب عبیدی

احمدی نژاد خواستار حذف دلار از اقتصاد کشورهای عضو اکو شد

سومین اجلاس وزیران امور اقتصادی و دارایی کشورهای عضو سازمان همکاری اقتصادی (اکو) در تهران آغاز به کار کرده است.

در این اجلاس سه روزه وزیران امور اقتصادی و دارایی و مقامات ارشد ۱۰ کشور عضو و نمایندگانی از سازمان‌های مالی و پولی بین‌المللی حضور دارند.

هدف از برگزاری این اجلاس بررسی افزایش مناسبات و همکاری‌های بانکی، پولی و مالی و مبارزه با فساد و پولشویی و همچنین ‌ یافتن راه های ارتقای همکاری بین بخش خصوصی کشورهای عضو اکو اعلام شده است.

محمود احمدی نژاد، رئیس جمهوری ایران، در مراسم افتتاح این اجلاس با انتقاد از نظام اقتصادی کشورهای غربی، پیشنهاد کرد که تبادلات اقتصادی بین کشورهای عضو اکو در یک دوره زمانی از دلار به سایر ارزها انتقال یابد و ذخایر دلاری این کشورها هم به ارزهای غیر از دلار تبدیل شود.

آقای احمدی نژاد همچنین خواستار تقویت بانک اکو و استفاده از پول رایج کشورهای عضو این سازمان در مبادلات تجاری و اقتصادی دو جانبه و چند جانبه شد.

کشورهای عضو اکو هنوز واکنشی به پیشنهاد رئیس جمهوری ایران برای حذف دلار از اقتصاد این کشورها از خود نشان نداده اند.

تلاش برای کاهش تعرفه های گمرکی اکو

خورشید انور، دبیر کل اکو نیز در اجلاس تهران از تشکیل شرکت "بیمه اتکایی" کشورهای عضو سازمان همکاری اقتصادی خبر داد و گفت که تاسیس این شرکت مراحل نهایی خود را سپری می کند.

آقای انور همچنین گفت که با اجرای موافقتنامه اکو، تا هشت سال آینده بخش زیادی از تعرفه های گمرکی بین کشورهای عضو کاهش خواهد یافت.

متوسط رشد اقتصادی کشورهای عضو اکو در سال ۲۰۰۷ بیش از ۵ درصد، میزان تجارت جهانی این کشورها ۵۱۲ میلیارد دلار و تجارت درون منطقه ای اعضای اکو نیز ۳۳ میلیارد دلار اعلام شده است.

ایران، افغانستان، جمهوری آذربایجان‌، ترکمنستان، قرقیزستان، پاکستان، ترکیه، قزاقستان، ازبکستان و تاجیکستان کشورهای عضو سازمان همکاری‌ اقتصادی (اکو) هستند.

این سازمان در سال ۱۹۶۲ توسط ایران، پاکستان و ترکیه تاسیس شد، اما پس از فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی سابق، افغانستان، جمهوری آذربایجان، قزاقستان، ترکمنستان، قرقیزستان، ازبکستان و تاجیکستان نیز به اکو پیوستند.

طبق اساسنامه سازمان همکاری های اقتصادی، اکو برای بهبود شرایط توسعه اقتصادی پایدار و برای حذف تدریجی موانع تجاری کشورهای عضو تلاش می کند.

تهیه برنامه مشترک برای توسعه منابع انسانی اعضا، از دیگر اهداف اکو است. این سازمان همچنین برای تسریع برنامه توسعه حمل و نقل و ارتباطات فعالیت می‌کند.

مقر اصلی دبیرخانه سازمان همکاری های اقتصادی در تهران است.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد