بنگاه دانش اقتصاد *ابتهاج*

مقالات آموزشی اقتصادی صهیب عبیدی

بنگاه دانش اقتصاد *ابتهاج*

مقالات آموزشی اقتصادی صهیب عبیدی

دارایی بانک ها در افغانستان به دو میلیارد دلار رسید

پول افغانی
مردم در افغانستان از خدمات بانک های خصوصی راضی هستند.

مسئولان بانک مرکزی افغانستان اعلام کرده اند که در شش سال گذشته دارایی های بانکی در این کشور به بیش از دو میلیارد دلار رسیده است.

به گفته این مسئولان، در سال های اخیر سیستم بانکداری افغانستان به شکل قابل ملاحظه ای پیشرفت داشته است.

رئیس بانک مرکزی افغانستان همزمان با صدور مجوز برای یک بانک خصوصی در کابل گفت که ایجاد بانکهای خصوصی، سهولت زیادی را برای شهروندان افغان فراهم کرده است.

قانون بانکداری افغانستان در سال 2003 میلادی به تصویب رسید. این قانون به سرمایه گذاران خصوصی اجازه می دهد تا براساس قوانین افغانستان بانک های خصوصی را در این کشور راه اندازی کنند.

میوند، نهمین بانک خصوصی است که به تازگی مجوز دریافت کرده است.

این بانک با سرمایه 550 میلیون دلار به کار آغاز می کند. مسئولان این بانک گفته اند در نظر دارند بیشتر در بخش کشاورزی و شهرسازی، سرمایه گذاری کنند.

مردم در افغانستان از خدمات بانک های خصوصی راضی هستند و می گویند این بانک ها در مقایسه با بانک های دولتی خوبتر کار می کنند.

در عین حال نگرانی هایی نیز در مورد این بانک های وجود دارد از جمله در مورد اینکه، این بانک ها چه ضمانتهایی را به دولت افغانستان می سپارند و در صورت بسته شدن احتمالی بانکهای خصوصی، مشتریان چگونه می توانند به سپرده های بانکی خود دسترسی داشته باشند

اما مسئولان بانک مرکزی افغانستان می گویند تنها پیش شرط برای آغاز به کار بانک ها این است که فعالیت های این بانکها سالی یک بار از سوی بانک مرکزی مورد بررسی قرار گیرد و بانک مرکزی بر درآمد، سود، سرمایه گذاری و وضعیت مالی بانک های خصوصی نظارت کند.

دولت افغانستان سعی دارد با تغییر قوانین و فراهم آوری تسهیلات بیشتر سرمایه داران داخلی و خارجی را به سرمایه گذاری در افغانستان تشویق کند، اما آنچه سبب شده است تلاشهای دولت افغانستان در این زمینه موفقیت چندانی نداشته باشد، اوضاع امنیتی افغانستان و اوضا بی ثبات سیاسی در این کشور است.

مردم افغانستان در شش سال گذشته تنها شاهد سرمایه گذاری در زمینه مخابرات و تا حدودی بانکداری بوده اند.

به علاوه چند بانک خصوصی افغانی که در سال های اخیر ایجا شده اند، شماری از بانک های خارجی از جمله بانک آمریکایی"استاندارد چارترد" بانک عربی الفلاح، بانک ایرانی آرین و بانک پاکستانی حبیب، در افغانستان نمایندگی دارند.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد