بنگاه دانش اقتصاد *ابتهاج*

مقالات آموزشی اقتصادی صهیب عبیدی

بنگاه دانش اقتصاد *ابتهاج*

مقالات آموزشی اقتصادی صهیب عبیدی

بلای مرگ در زایمان همچنان گریبانگیر کشورهای فقیر است

یونیسف، صندوق حمایت از کودکان سازمان ملل متحد، دیروز (15 ژانویه)، گزارش سالیانه خود را درباره وضعیف کودکان جهان منتشر کرد.

در این گزارش، با عنوان "وضعیت کودکان جهان"، آمده است که بچه دار شدن همچنان یکی از مخاطرات بهداشتی برای زنان در کشورهای در حال توسعه است.

در گزارش جدید یونیسف خطر جانی که زایمان ممکن است برای زنان در بر داشته باشد بین کشورهای فقیر و غنی مقایسه شده است. بنا به این گزارش، این خطر برای زنان کشورهای فقیر بسیار بیشتر است. یونیسف همچنین می گوید که نوزادان در کشورهای فقیر خیلی بیشتر با خطر مرگ مواجه هستند.

هر ساله پانصد هزار زن در سراسر جهان به خاطر مشکلات زایمان و یا دوره بارداری جان خود را از دست می دهند و چهار میلیون نوزاد نیز می میرند. اغلب این مرگ و میرها در فقیرترین کشورهای جهان رخ می دهد.

در همین حال، یونیسف میزان مرگ و میر در میان کودکان زیر پنج سال را شاخصی مهم در نشان دادن وضعیت کودکان جهان می داند و کشورهای جهان را به لحاظ میزان این نوع مرگ و میرها دسته بندی کرده است.

در این جدول، کشورهایی که بالاترین میزان مرگ و میر را در سال 2007 داشته اند در صدر و کشورهایی که کمترین مرگ و میر کودکان زیر پنج سال را داشته اند در انتهای جدول قرار گرفته اند.

در جدول یونیسف که شامل 189 کشور جهان می شود، ایران در رده 83، افغانستان در رده دوم و تاجیکستان در رده 54 قرار دارند. جایگاه کمترین میزان مرگ و میر در این جدول (رده 189)، متعلق به کشورهایی مانند آندورا، ایسلند، سنگاپور و سوئد است.

صندوق حمایت از کودکان سازمان ملل می گوید که پیشرفت در کاهش مرگ و میر در میان کودکان زیر پنج سال، هم طراز پیشرفت در مراقبت های بهداشتی از مادران و نوزادان آنها نبوده است.

یونیسف می گوید احتمال مرگ در میان زنان نیجر، در غرب قاره آفریقا، در دوره بارداری و زایمان حدود 14 درصد است. این احتمال در کشورهای ثروتمند کمتر از یک در هشت هزار نفر است.

بنا به این گزارش در حالی که میزان بقای نوزادان بهتر شده است، پیشرفت در مراقبت های بهداشتی تاثیر چندانی در کاهش مرگ و میر مادران نداشته است.

در کشورهای نیجر و مالاوی برای نمونه از سال 1990 به این سو میزان مرگ و میر کودکان زیر پنج سال نصف شده اما میزان بقای مادران آنها به این اندازه متحول نشده است.

یونیسف می گوید نه تنها مراقبت های پزشکی نقش کلیدی در کاهش مرگ و میر مادران و نوزادان آنها در کشورهای در حال توسعه دارد بلکه همچنین آموزش و فرصت های برابر در این کشورها می تواند از خطرات جانی برای آنها بکاهد. یونیسف می گوید که برای شروع، مراقبت های پزشکی از مادران و نوزادن آنها در اولین روزهای پس از تولد کودک باید بهبود یابد چون در آن روزها بسیار آسیب پذیر هستند.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد