بنگاه دانش اقتصاد *ابتهاج*

مقالات آموزشی اقتصادی صهیب عبیدی

بنگاه دانش اقتصاد *ابتهاج*

مقالات آموزشی اقتصادی صهیب عبیدی

برترین شرکت‌های تکنولوژی

شرکت‌های تکنولوژی هم با وجود تقاضای کاربران سرتاسر دنیا برای محصولات جالب و به روز آن‌ها، خاطره چندان خوبی از سال گذشته ندارند.

سال 2008 با رکود به پایان رسید تا شرکت‌های مختلف از جمله شرکت‌های تکنولوژی با دغدغه‌های جدی اقتصادی به پیشواز سال جدید بروند. به این ترتیب نمی‌توان گفت سال 2008 چندان سال خوبی برای شرکت‌ها و بنگاه‌های اقتصادی بوده است.
شرکت‌های تکنولوژی هم با وجود تقاضای کاربران سرتاسر دنیا برای محصولات جالب و به روز آن‌ها، خاطره چندان خوبی از سال گذشته ندارند. با این همه مجله «فورچون» از زیرمجموعه‌های خبرگزاری CNN به رسم هر ساله‌اش، با پایان هر سال فهرستی از صد شرکت با سریع‌ترین میزان رشد در صنایع و حوزه‌های مختلف منتشر می‌کند. تفاوت فهرست امسال با سال گذشته اما به رقم درآمد و سود شرکت‌ها برمی‌گردد که آن قدرها هم نزدیک نیستند.
ناشناخته‌هایی با رشد سریع
امسال گویا در میان شرکت‌های تکنولوژی با سریع‌ترین میزان رشد، شرکت‌های ناشناخته و نه چندان معروف گوی سبقت را از رقبای بزرگ و مشهورشان دزدیده‌اند. در فهرست امسال تنها چند نام برای اغلب افراد شناخته شده هستند و بقیه نام‌ها متعلق به شرکت‌هایی ناشناخته اما فعال و پرسود هستند. از میان فهرست صد شرکت پرسرعت از نظر میزان رشد، پانزده جایگاه به شرکت‌های تکنولوژی اختصاص دارد که این تعداد از بسیاری صنایع دیگر بیشتر است البته این مساله جای امیدواری دارد. فهرست پانزده شرکت تکنولوژی با سریع‌ترین میزان رشد در سال 2008 به ترتیب عبارتند از:

 Sigma Designs: یک شرکت آمریکایی که در سال 1982 در کالیفرنیا توسط مدیر اجرایی فعلی آن «تین ترن» تاسیس شده است. این شرکت در زمینه طراحی و تولید انواع پردازنده‌های نیمه‌رسانا برای پروتکل‌های اینترنتی، DVD Player، DVD Recorder، HDTV و انواع پخش‌کننده‌های چندرسانه‌ای فعالیت می‌کند. Sigma Designs در حال حاضر حدود 50درصد از بازار چیپ‌های decoder که برای Blu-ray Player‌ها به کار می‌روند، را در اختیار دارد. این شرکت با درآمد 1/242میلیون دلاری تا پایان سال 2008 و درصد رشد سالانه 108درصد در طول سه سال، در حال حاضر هفتمین شرکت با رشد سریع آمریکا است.
Atheros Communi cation: یک شرکت سخت‌افزاری که در منطقه سانتاکلارا در کالیفرنیا واقع شده است. این شرکت در زمینه تولید قطعات سخت‌افزاری برای پروتکل‌های کامپیوتری، شبکه و حتی تولیدکنندگان گوشی‌های موبایل فعالیت می‌کند. درآمد این شرکت در فصل چهارم سال 2008 برابر 7/456میلیون دلار بوده و درصد رشد سالانه آن در طول سه سال به 44درصد می‌رسد. درآمد خالص این شرکت در فصل چهارم سال گذشته هم برابر 7/36میلیون دلار بوده است.
Atheros Communi cation در حال حاضر در جایگاه 19 فهرست صد شرکت با رشد سریع مجله فورچون قرار دارد.
Google: پرطرفدارترین موتور جست‌وجوی اینترنتی دنیا با معرفی مرورگر وب خود به نام Chrome و سیستم عامل موبایل Android در سال 2008 توانست محبوبیت خود را در میان کاربرانش افزایش دهد. درآمد این شرکت همچنین از بخش آگهی‌های آنلاین یکی از بزرگترین منابع سودآور Googleاست. Google تا پایان فصل چهارم سال 2008 درآمدی برابر 3/19611میلیون دلار داشته است و درآمد حاصل آن به 9/4830میلیون دلار رسید. رشد سالانه این شرکت در طول سه سال به 66درصد رسیده است تا آن را در جایگاه 24 فهرست شرکت‌های با رشد سریع قرار دهد.
Apple: یک شرکت با سابقه و بزرگ در دنیای تکنولوژی که معمولا به خاطر محصولات حرفه‌ای و منحصر به‌فردش در میان کاربران سرتاسر دنیا محبوبیت دارد. این شرکت که در سال 1976 تاسیس شده است، در سال‌های اخیر به خاطر محصولاتی مانند iphone و ipodبه سود و درآمد چشمگیری دست پیدا کرده است. درآمد این شرکت تا پایان فصل چهارم سال گذشته برابر 30801میلیون دلار بوده و درآمد خالص آن هم برابر 4602میلیون دلار بوده است. Apple با رشد سالانه 33درصدی در طول 3 سال گذشته، در حال حاضر در جایگاه 31 فهرست شرکت‌هایی با رشد سریع قرار دارد.
Precision Castports : این شرکت در سال 1953 در منطقه پورتلند آمریکا تاسیس شده است.
این شرکت در زمینه طراحی و تولید تجهیزات دفاعی، فضایی و حتی مهندسی پزشکی فعالیت می‌کند.
رشد سالانه این شرکت در طول سه‌سال 35درصد بوده و درآمد آن تا پایان فصل چهارم سال 2008 برابر 7/7036میلیون دلار بوده است. این شرکت در حال حاضر سی و دومین شرکت آمریکایی با رشد سریع است.
Vasco Data Seaurity International: این شرکت در منطقه «اوک‌بروک تریس» قرار دارد و در زمینه‌های سخت‌افزاری و نرم‌افزاری در بخش امنیت شبکه فعالیت می‌کند. درآمد این شرکت تا پایان سال 2008 برابر با 5/25میلیون دلار بوده و میزان رشد سالانه آن در طول سه‌سال برابر 50درصد بوده است. این شرکت در جایگاه 41 شرکت‌های با رشد سریع آمریکا قرار دارد.
Concur Technolegies: یک شرکت آمریکایی که در سال 1993 در واشنگتن تاسیس شده است. فعالیت این شرکت در زمینه نرم‌افزارهای مدیریت مالی و منابع انسانی است. با افزایش نرخ پروازها در سرتاسر دنیا حالا بیش از هفت‌هزار شرکت از نرم‌افزارهای Concur استفاده می‌کنند. این شرکت که در جایگاه 54 فهرست شرکت‌های با رشد سریع قرار دارد، تا پایان فصل چهارم سال 2008 درآمدی برابر 7/193میلیون دلار داشت.
Ceradyne: این شرکت که در منطقه کاستامسا در کالیفرنیا قرار دارد، در زمینه ساخت قطعات و تجهیزات نظامی و سلول‌های خورشیدی فعالیت می‌کند. این شرکت پنجاه و ششمین شرکت با رشد سریع آمریکایی است و درآمد آن تا پایان سال 2008 برابر 6/756میلیون دلار بوده است.
Western Digital: دومین شرکت بزرگ تولیدکننده‌ هارددیسک در دنیا که در سال 1970 در کالیفرنیا تاسیس شده است. این شرکت که شصتمین شرکت با رشد سریع است، در آمد خالص 867میلیون دلار تا پایان سال 2008 داشته است. CognizantTechnology Solutions: این شرکت در سال 1994 در نیوجرسی تاسیس شده و در زمینه خدمات IT و تجهیزات ذخیره‌سازی فعالیت می‌کند. این شرکت در‌حال‌حاضر در جایگاه 62 فهرست شرکت‌های با رشد سریع قرارداد.
Atlantic Tele-Network: این شرکت که در زمینه خدمات شبکه‌های بی‌سیم فعالیت می‌کند، در‌حال‌حاضر در جایگاه W شرکت‌های با رشد سریع قرار دارد. Perficient: این شرکت در زمینه طراحی و خدمات IT فعالیت می‌کند و با درآمد 9/231میلیون دلاری تا پایان سال 2008، در جایگاه 79 فهرست شرکت‌های با رشد سریع قرار دارد. Ladish: این شرکت که در زمینه طراحی و تولید قطعات هواپیما فعالیت می‌کند با رشد سالانه 25درصد در طول سه سال، در جایگاه 80شرکت‌های با رشد سریع قرار دارد.
Dolby Laboratories: این شرکت در سال 1965 در لندن تاسیس شد. فعالیت این شرکت در زمینه محصولات و تجهیزات صوتی است. جایگاه این شرکت هم در فهرست شرکت‌های با رشد سریع هشتاد و دوم است.
NII Holdongs: این شرکت در سال 1997 در ویرجینیا تاسیس شده و در زمینه خدمات شبکه بی‌سیم فعالیت می‌کند. این شرکت در‌حال‌حاضر در جایگاه 86 فهرست شرکت‌های با رشد سریع قرار دارد.
بهترین فضاهای کاری
مجله فورچون همچنین فهرستی از صد شرکت برتر برای کار در سال 2009 منتشر کرده است که در میان آنها 9 شرکت تکنولوژی هم قرار دارند.
شرکت‌های NetAPP، Google، Cisco systems، Adobe systems، Qualcomm، Microsoft، eBay، T-mobile، و Accenture به ترتیب بهترین شرکت‌های تکنولوژی برای کار در سال 2009 معرفی شده‌اند.
شرکت NetApp در زمینه محصولات ذخیره اطلاعات، Qualcomm در زمینه محصولات و خدمات بی‌سیم و شرکت Accenture در زمینه نرم‌افزار و خدمات مدیریتی متن باز فعالیت می‌کنند.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد