بنگاه دانش اقتصاد *ابتهاج*

مقالات آموزشی اقتصادی صهیب عبیدی

بنگاه دانش اقتصاد *ابتهاج*

مقالات آموزشی اقتصادی صهیب عبیدی

بیل گیتس 18 میلیارد دلار ضرر کرد !


گروه اینترنتی پرشین استار | www.Persian-Star.org


بحران جهانی هم دامن میلیاردرهای جهان را گرفت و برخی از آنها را به میلیونر تبدیل و از جدول میلیاردرها خارج کرد. مجله فوربس که هر ساله و طبق سال های گذشته به معرفی میلیاردرهای جهان می پردازد، در آخرین گزارش خود از تاثیر بحران جهانی اقتصاد بر میلیاردرهای جهان پرداخت و اعلام کرد این بحران سبب شده 332 نفر از فهرست میلیاردرهای جهان خارج شوند.

فوربس در معرفی میلیاردرهای جهان در سال 2007، تعداد این میلیاردرها را 1125 نفر اعلام کرد اما بحران جهانی اقتصاد سبب شد 30 درصد از این تعداد به میلیونر تبدیل شوند و تعداد آنها به 793 نفر برسد. گذشته از این مهم ارزش دارایی و ثروت میلیاردرهای جهان بود که در سال 2007 معادل 4/4 تریلیون دلار تخمین زده می شد. در سال 2008 با حدود 50 درصد کاهش به 4/2 میلیارد دلار رسید. در این میان از ارزش دارایی بیل گیتس ثروتمندترین مرد جهان 18 میلیارد دلار، وارن بافت دومین ثروتمند جهان 25 میلیارد دلار و کارلوس سلیم حلو سومین ثروتمند جهان هم 25 میلیارد دلار کاسته شد.

بنابر این گزارش بزرگ ترین بازنده، بزرگ ترین برنده سال 2007 بود که یک ثروتمند هندی به نام آنی آمبانی است. این ثروتمند هندی تحت تاثیر بحران جهانی 76 درصد دارایی خود را به ارزش 32 میلیارد دلار که در قالب سهام بنگاه ارتباطات، برق و سرمایه و رلیانس بود، از دست داد. این بنگاه در سال گذشته در کل فرو ریخت. آمبانی یکی از 24 میلیاردر هندی است که همگی آنها جز یکی، فقیرتر از سال گذشته هستند. 29 هندی ثروتمند دیگر به دنبال کاهش 44 درصدی ارزش بازار بورس هند، مقام و منزلت میلیاردری خود را از دست دادند.

بخش عمده یی از کاهش ارزش بورس هند ناشی از کاهش 18 درصدی ارزش روپیه هند در برابر دلار بود. روسیه نیز از نقاط دیگر سرمایه داری بود که بحران جهانی سبب شد دوسوم میلیاردرهای خود را از دست بدهد. بنابر گزارش فوربس 55 نفر از میلیاردرهای روسیه از فهرست میلیاردرهای فوربس خارج شدند. در میان این افراد، دیمیتری کمپیانسکی که یک صنعتگر روسی است، پنج میلیارد دلار از دست داد. همچنین واسیلی آسیمینوف دیگر میلیاردر روس 2/3 میلیارد دلار به دلیل بحران جهانی زیان کرد. 12 ماه پیش مسکو لقب پایتخت میلیاردرها را از نیویورک ربود. در آن زمان 74 سرمایه دار افسانه یی در مسکو زندگی می کردند، در حالی که این تعداد در نیویورک 71 سرمایه دار بود اما امروزه در نیویورک 55 سرمایه دار افسانه یی زندگی می کنند و در مسکو 27 نفر.

آثار زیانبار بحران جهانی اقتصاد بر میلیاردرهای جهان را می توان بر صندوق های تضامنی دید. بنابر گزارش فوربس در سال گذشته 39 میلیاردر امریکایی مدیر صندوق های تضامنی بودند اما اکنون این تعداد به 28 نفر کاهش یافته است.


منبع : روزنامه اعتماد

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد