بنگاه دانش اقتصاد *ابتهاج*

مقالات آموزشی اقتصادی صهیب عبیدی

بنگاه دانش اقتصاد *ابتهاج*

مقالات آموزشی اقتصادی صهیب عبیدی

دستمزدهای ستارگان هالیوود چطور محاسبه می شود؟

ترجمه:اکبر شیخ زاده - تورنتو

در ابتدا باید بگیم که قرارداد شغلی 33 صفحه ای آرنولد شوایتزنگر برای بازی در فیلم Terminator 3 سالهاست که بعنوان الگوی سایر ستاره ها استفاده میشه چرا که بیشترین منافع هنرپیشه های هالیوود را ، در مقابل زیاده خواهی و حیله های های استودیوهای فیلمبرداری ، تامین می کنه ( آرنولد $3 میلیون موقع امضای قرارداد و 20 درصد از کل فروش ناخالص ( Gross ) گیشه را بعدا گرفت)... .... , ولی کلا دو متد مشخص در تعیین دستمزد هنرپیشه ها استفاده میشه: Net points و Gross points ....
Net points .... که تقریبا تمام هنرپیشه ها، سناریو نویس ها، کارگردان و تهیه کننده ها از استودیوها می گیرند و شامل درصدی از سود خالص ( یعنی NET ) فروش فیلم (بعد از پرداخت تمامی هزینه های ساختن فیلم) است. یعنی بعد از اینکه درآمد حاصل از فروش بلیطها (گیشه) از مرز هزینه های ساخت فیلم گذشت و به سوددهی رسید همگی درصدی از سود را دریافت می کنند. اما از آنجا که هیچ استویویی هیچگاه ( یعنی عمدا ) سوددهی نشان نمی دهد و انواع و اقسام حساب سازیها برای خودش می سازد تا مالیات ندهد پس اینچنین متدی اصلا به نفع هنرپیشه ها نیست. بریم سراغ متد بعدی:
Gross points .... که اسم دیگرش first-dollar است و معنی اش یعنی اولین دلاری که استودیوی فیلمسازی گیرش میاد است. اما اینجا هم از اونجایی که اینبار صاحبان سینماها نصف فروش کلی گیشه ( box office ) را، قبل از پرداخت پول به استودیوهای سازنده فیلم، برای هزینه های خودشون ( یعنی house allowance ) به جیب خودشون میریزند، پس اصلا نباید فکر کنید که هنرپیشه ها ی بیچاره درصدی از کل ( GROSS ) فروش (گیشه) نصیبشون میشه، بلکه درصدی از نصف گیشه میگیرند. تازه استودیوهای فیلمسازی ، علاوه بر اینها، درصد بالایی از حقوق و امتیازات حاصل از فروش یا اجاره ( یعنی rentals و royalties و residuals - رنتال و رویالتی و رزیجوآلز - ) فیلمها بصورت pay TV, DVD, - و حق پخش تلویزیونی - broadcast rights هم نصیبشون میشه: که مثلا برای DVD ها : استودیوها همیشه 75% از فروش کلی به جیب می زنند. جدیدا هم که حق پخش های آنلاین/اینترنتی هم به درآمد استودیوها اضافه شده. ...البته به هنرپیشه ها معمولا 20 ٪ حق DVD میدهند و تعداد کمی از هنرپیشه ها هم تا 40% هم میگیرند. درصدی از فروشها هم به حساب مشترک بازنشستگی مشترک هنرپیشگان امریکا ( گیلد پنشن - guild pension ) واریز میشه..
البته این Gross points میتونه شامل دوتا معامله و زیر مجموعه هم باشه: یکیش 20 در مقابل 20 - است : یعنی مثلا هنرپیشه: اولش 20 میلیون دلار پیش قسط و فیکس ( fixed ) میگیره و صبر می کنه و براش مهم نیست که چه اتفاقی (سود یا زیان) برای اون فیلم میفته.. . حالا بعدا اگر فیلم به سوددهی رسید معامله تغییر می کنه و میشه contingent ..... یعنی 20 درصد از سود خالص فیلم -که وکلای هالیوودی بهش میگن distributor' s adjusted gross ( و یا همین 20 میلیون دلار را - هرکدام که بیشتر باشه را) بهش میدن. ..یعنی یا بیست درصد از سود، و یا بیست میلیون دلار پیش و فیکس را مثلا...... البته اینجور پولها/قراردادها را ستارگان بسیار معروف ( و معمولا مردها) همچون دنزل واشینگتون، بن استیلر، و جیم کری میگیرند و معمولا برای فیلمهایی است که فروش گیشه آنها از مرز $200 میلیون دلار به بالا است. و استودیوهای فیلمسازی اصلا ازین متد (که باعث ثروتمندتر شدن هنرپیشه ها میشه) خوششون نمیاد.
و معامله زیر مجمومه دومی هم بهش میگن Cash Break ... که تلفیقی است از جنبه های مختلف net points و Gross points ... درین نوع معامله: اول استودیوی سازنده فیلم بخش مهمی از پولهای گیشه (فروش) را برای جبران هزینه های خودش برمیداره ( یعنی اصطلاحا year به year و یا break-even point میشه ) و بعدش درصدی از سود باقیمانده را به هنرپیشه ها میده.. اینجوری ظاهرا هنرپیشه ها جزیی از مثلا سهامداران و شرکای اون فیلم محسوب میشن... ... اما بازم از آنجایی که استودیوها خدای کلک و هزینه سازی مصنوعی هستند هنرپیشه ها از روز اول و در قراردادشون جزییات اینجور هزینه های استودیو ها را دقیقا می نویسند تا بعدا کلاه سرشون نره و استودیوها الکی هزینه تراشی اضافی نکنند (اینجاست که از الگوی آرنولد استفاده میشه)...... نمونه اش جیم کری در فیلم Yes Man بود که $35 میلیون دریافت کرد.
امروزه چهره های سینمایی معروفی همچون استیون اسپیلبرگ، جرج لوکاس، تام کروز، پیتر جکسون و جری براک هایمر جزو gross ها هستند با وکلای پر نفوذ و قدرتمندی که استودیوهای فیلمسازی را مجبور به پرداختهای بزرگ می کنند چرا که حضور معروفترین ها در فیلمها ، نه همیشه بلکه اغلب، باعث بالا رفتن فروش (گیشه و gross ) و نهایتا سود و کمیسیون بالاتری برای همگی میشه الیته اگر استودیوها حسابسازی و هزینه سازی غلوآمیز نکنند.
 

نظرات 5 + ارسال نظر
سارا 1388/03/06 ساعت 12:54 ق.ظ

سلام

از وبلاگ خوبتون و این پست خیلی قشنگتون تشکر می کنم.

یه پیشنهادی هم براتون دارم. این طور به نظر میاد که وبلاگ شما پیج رنک بالایی داره. به نظر من اگه شما پیج رنکتون رو در وبلاگتون قرار بدین به وبلاگتون اعتبار بیشتری میده و بازدید کننده می دونه که مطالب وبلاگ شما قابل اعتماده . و در ضمن وبلاگ های دیگر هم بیشتر با شما تبادل لینک می کنن. سایت های زیادی این امکان رو به شما میدن. یکی از اونهایی که من خودم دیدم و ازش خوشم اومده و تنوع زیادی داره رو براتون می نویسم. فقط کافیه کدی رو که در کادر هست در قالب وبلاگتون کپی کنید.

http://www.glseek.com/googlepagerankchecker/pagerank-display.php

راستگو 1388/03/06 ساعت 02:47 ق.ظ

بسم الله الرحمن الرحیم
با سلام
انجمن سایت راستگو یک سایت تفریحی، فرهنگی، علمی و ... است که می توانید مطالب مفیدی در آن پیدا بکنید.
با عضو شدن در انجمن راستگو و فعالیت در آن می توایند از امتیازاتی که به کاربران فعال تعلق می گیرد، استفاده کنید.
آدرس انجمن راستگو: http://forum.rastgo.com
جوایزی که به کاربران فعال تعلق می گیرد، در لینک زیر قرار دارد:
http://forum.rastgo.com/ndash-t1949.html

موفق باشید

راستگو 1388/03/06 ساعت 04:02 ق.ظ

بسم الله الرحمن الرحیم
با سلام
انجمن سایت راستگو یک سایت تفریحی، فرهنگی، علمی و ... است که می توانید مطالب مفیدی در آن پیدا بکنید.
با عضو شدن در انجمن راستگو و فعالیت در آن می توایند از امتیازاتی که به کاربران فعال تعلق می گیرد، استفاده کنید.
آدرس انجمن راستگو: http://forum.rastgo.com
جوایزی که به کاربران فعال تعلق می گیرد، در لینک زیر قرار دارد:
http://forum.rastgo.com/ndash-t1949.html

موفق باشید

majid 1388/03/06 ساعت 09:38 ق.ظ

سلام وب خیلی خوبی داری داداش خواستی یه سر هم به ما بزن خواستی لینک من رو تو وبلاگ بزار تو قسمت نظرات بنویس من هم لینک میکنم و با لینک کردن وبلاگ ما امار بازدید وب خود را روزانه تا 500 افزایش دهید.
با تشکر از شما

www.webhacker.blogfa.com

شب‌های برره 1388/03/06 ساعت 11:54 ق.ظ

سریال شب‌های برره واقعا یادش بخیر
سریال خوب و به یاد ماندنی بود
http://www.shahrvandshop.com/post-27.aspx

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد