بنگاه دانش اقتصاد *ابتهاج*

مقالات آموزشی اقتصادی صهیب عبیدی

بنگاه دانش اقتصاد *ابتهاج*

مقالات آموزشی اقتصادی صهیب عبیدی

اقتصاد از دانشنامه اقتصاد

دورنماى اقتصادى جهان به روایت بانک جهانى

بانک جهانى در تازه ترین گزارش خود رشد اقتصادى جهان در سال ۲۰۰۹ را ۲.۲ درصد و آمریکا را منفى ۲‎/۵ درصد را یک درصد برآورد و پیش بینى کرد این ارقام در سال ۲۰۱۰ به ترتیب به ۲‎/۷ درصد و ۱‎/۳ درصد برسد.به گزارش ایسنا ،بانک جهانى نخستین گزارش مهم خود در سال ۲۰۱۰ را با عنوان دورنماهاى اقتصادى جهان منتشر کرده است.


رشد اقتصادى جهان در سال ۲۰۱۰ نیم درصد بیشتر از ۲۰۰۹
در این گزارش اقتصاد جهان رو به احیا دانسته شده اما با توجه به کمرنگ شدن بسته هاى محرک اقتصادى پیش بینى شده است در ادامه سال ۲۰۱۰ روند احیاى اقتصاد جهان کند تر خواهد شد. همچنین در این سال بازارهاى جهان همچنان بحران زده باقى خواهند ماند و نرخ بالاى بیکارى و زیان بخش خصوصى تداوم خواهد داشت.بانک جهانى در گزارش خود تاکید کرده است اگرچه بدترین وضعیت بحران مالى جهان سپرى شده است اما روند احیاى اقتصادى جهان شکننده است.بر اساس این گزارش رشد اقتصادى جهان که در سال ۲۰۰۹ به ۲.۲ درصد رسید در سال ۲۰۱۰ تنها افزایش اندکى خواهد داشت و به ۲‎/۷ درصد خواهد رسید.

 

آخرین به روز رسانی ( سه شنبه ۰۶ بهمن ۱۳۸۸ ساعت ۱۶:۰۹ ) ادامه مطلب...
 

ارز

همه ابزارهای پولی که مبین مطالبات اهالی یک کشور از کشور دیگر باشد ارز نامیده می شود.
استفاده از ارز وسیله اصلی هر کشور برای تسویه حساب معاملات با دیگر کشورها به شمار می رود. بدین ترتیب تقاضای یک کشور برای ارز بستگی به مقدار واردات مورد نیاز آن دارد ( به دلیل ضرورت پرداخت برای کالاها و خدمات وارداتی )، در حالی که ارز موجود در آن کشور بستگی به مقدار کالا و خدماتی که صادر می کند، خواهد داشت. هرگاه مقدار واردات بیش از میزان صادرات باشد بدین معنی است که مخارج ارزی از درآمدهای ارزی فراتر رفته و کشور با کسری تراز پرداخت ها روبروست که باید از محل ذخایر ارزی پیشین تامین گردد. توازن عرضه و تقاضای ارز در بازار ارز جهانی تنظیم می شود.

آخرین به روز رسانی ( پنجشنبه ۰۱ بهمن ۱۳۸۸ ساعت ۱۴:۲۵ ) ادامه مطلب...
 

میلیونر شدن آسان است !

پول های عجیب را  در زیمباوه ببینید.

آخرین به روز رسانی ( چهارشنبه ۳۰ دی ۱۳۸۸ ساعت ۱۹:۲۳ ) ادامه مطلب...
 

10 حادثه پرهزینه جهان !

1- حادثه چرنوبیل

میزان خسارت: ۲۰۰ میلیارد دلار

در تاریخ ۲۶ آوریل ۱۹۸۶انفجار در نیروگاه اتمی چرنوبیل باعث آلودگی بیش از ۵۰ درصد سطح کشور اکراین شد. 7/1 میلیون نفر در این حادثه دچار آسیب شدند و هنوز آثار آن مثل بیماری سرطان باقی مانده است. هزینه پاک‌سازی و تعمیر و جبران خسارت این حادثه نزدیک به ۲۰۰ میلیارد دلار برآورد شده است. فقط ایجاد یک حفاظ فلزی دور این نیروگاه، نزدیک ۲میلیارد دلار خرج برداشته است.

آخرین به روز رسانی ( دوشنبه ۲۸ دی ۱۳۸۸ ساعت ۱۴:۰۵ ) ادامه مطلب...
 

پلان پنجساله ارائه شده وزیر پیشنهادى احیا وانکشاف دهات به پارلمان کشور

جارالله منصورى وزیر پیشنهادى احیاء وانکشاف دهات مى گویدکه در پنج سال آینده، براى انکشاف زراعت و تامین برق در دهات به کمک وزارت ها ى ذیربط ، اقدام جدى خواهد نمود .

موصوف از جمله ١٦ وزیر پیشنهادى جدید رئیس جمهور حامد کرزى است که فهرست آنها به تاریخ ( ١٩ جدى) به ولسى جرگه سپرده شد و بعد از اخذ راى اعتماد، بحیث وزراى کابینه ایفاى وظیفه خواهند کرد.

وزیر پیشنهادى مخابرات و تکنالوژى معلوماتى نیز امروز به ولسى جرگه معرفى گردید؛ اما تاکنون براى پست وزارت انرژى و آب کسى معرفى نشده است .

١٧ تن یادشده بعد از آن غرض اخذ راى اعتماد به ولسى جرگه پیشنهاد گردیدند که به تاریخ ١٢ جدى، از جمله ٢٤ وزیر پیشنهادى تنها ٧ تن موفق به اخذ راى اعتماد، از این جرگه گردیدند.

جارالله منصورى وزیر پیشنهادى احیا وانکشاف دهات که پیش از این به حیث معاون اول اداره ملى حفاظت از محیط زیست ایفاى وظیفه مى نمود؛ بتاریخ ۲۱ جدی پلان کارى پنجساله آن وزارت را به ولسى جرگه ارایه و در مجلس استماعیه امروزى آن جرگه به سوالات وکلا جواب گفت.

آخرین به روز رسانی ( شنبه ۲۶ دی ۱۳۸۸ ساعت ۲۱:۰۴ ) ادامه مطلب...
 

افغان‌های بام دنیا !


آنها در انزوای مطلق زندگی می کنند. همه آنها را فراموش کرده اند، چه دولت مرکزی افغانستان ، چه طالبان و چه نیروهای خارجی مستقر در خاک این کشور. افغان های قرقیزتبار در منتهی الیه شرق افغانستان در ناحیه باریکه واخان در سلسلسله جبال پامیر کوچک و در مرزاین کشور با چین ، تاجیکستان و پاکستان سکونت دارند. جنگ جاری در افغانستان نیز نتوانسته شیوه زندگی منزوی و مستقل افغان های قرقیزتبار را تغییر دهد. ماتیو پلی ، فتوژورنالیست مدتی را با این قوم دورافتاده گذرانده و مجموعه عکس هایی را از زندگی روزمره آنها تهیه کرده است. گزارشی تصویری از افغان های بام دنیا. 30 شهریور 88. منبع : لوفیگارو.

زنان هر روز صبح به چشمه یخ بسته می روند. آنها برای دستیابی به آب سالم که برای تهیه نان و چای به آن نیاز دارند، یخ های سطح چشمه را شکسته و آب مورد نیاز خانواده را تامین می کنند.

آخرین به روز رسانی ( شنبه ۲۶ دی ۱۳۸۸ ساعت ۰۹:۰۴ ) ادامه مطلب...
 

«آواتار» به رکورد «تایتانیک» نزدیک تر شد

http://abrarnews.com/politic/1388/881023/html/004653.jpg

فیلم «آواتار» ساخته «جیمز کامرون» براى چهارمین هفته متوالى در صدر فهرست پرفروش ترین فیلم هاى سینماى جهان قرار گرفت. به گزارش ایسنا، فیلم  ۳بعدى «آواتار» که هم اکنون دومین فیلم پرفروش تاریخ سینما محسوب مى شود، همچنان در حال نزدیک شدن به رکورد جاودانه دیگر ساخته «جیمز کامرون»، یعنى «تایتانیک» است. این فیلم در تعطیلات آخر هفته از مجموع  ۱۴ هزار و  ۸۳۹ سالن سینما در  ۱۱۱ کشور جهان، فروش  ۱۴۳ میلیون دلارى را به دست آورد تا مجموع فروش جهانى اش خارج از آمریکاى شمالى به  ۹۰۶ میلیون دلار برسد. با احتساب  ۴۲۹ میلیون دلار فروش «آواتار» در آمریکا و کانادا، جدید ترین فیلم  «جیمز کامرون» اکنون مرز فروش  ۳۳۱/۱ میلیارد دلار را پشت سر گذاشته است. به گزارش خبرگزارى رویترز، این فیلم بیشترین میزان فروش هفتگى خود را در چین به دست آورد؛ به طورى که با  ۲/۴۰ میلیون دلار رکورد فروش آغازین یک فیلم در سینماهاى این کشور را شکست.

آخرین به روز رسانی ( چهارشنبه ۲۳ دی ۱۳۸۸ ساعت ۱۹:۲۴ ) ادامه مطلب...
 

انتشار لیست پول نقد مقامات ایرانی در بانک های جهان

شبکه تلویزیونی  C.N.N شب گذشته در گزارشی که روی سایت این شبکه قرار دارد، اعلام داشت که توسط یکی از کارکنان ایرانی بانک های کشور مالزی در جریان لیستی از پول مقامات و رهبران جمهوری اسلامی ایران در خارج از کشور دست یافته است. این شبکه تلویزیونی مدعی شد که کارمند ایرانی بانک های مالزی بدلیل علاقه ای که به جنبش سبز در ایران دارد، این لیست را برای انتشار در اختیار  C.N.N گذاشته است.  C.N.N ضمن تشکر از این فرد ایرانی که نام وی را اعلام نکرده است، لیست مورد بحث را انتشار داده است که به شرح زیر است:

آخرین به روز رسانی ( دوشنبه ۲۱ دی ۱۳۸۸ ساعت ۱۲:۴۰ ) ادامه مطلب...
 

مرفه ترین کشور دنیا فقط شش نفر جمعیت دارد !

یک مرد میانسال آمریکایی به همراه دو فرزندش با سکنی گزیدن در بخشی از نوادا سال هاست این منطقه را کشور خود معرفی کرده است.

به گزارش عصر ایران به نقل از روزنامه واشنگتن پست، این مرد که همسرش را از دست داده، دارای دو پسر و سه قلاده سگ است و با احتساب حیوانات خانگی اش، جمعیت کشور او شش نفر است.


وی با اعلام مرز رسمی، نام کشورش را جمهوری مولوسیا گذاشته و قصد دارد به زودی وزرای دفاع و اطلاعاتش که همان فرزندانش باشند را به جهانیان معرفی کند.

آخرین به روز رسانی ( شنبه ۱۹ دی ۱۳۸۸ ساعت ۱۶:۵۸ ) ادامه مطلب...
 

غول رسانه ای دنیا روبرت مرداک کیست

این مقاله به معرفی روپرت مرداک و کارها و فعالیت‌های وی در عرصه تجارت رسانه‌ای می پردازد. همچنین هدف این مقاله ارائه دید کلی در مورد شرکت رسانه‌ای نیوزکورپ از ابتدای تاسیس آن تا سال 2007 میلادی و مجموعه اقدامات و ماموریت‌های این شرکت است.

آخرین به روز رسانی ( شنبه ۱۹ دی ۱۳۸۸ ساعت ۱۲:۵۴ ) ادامه مطلب...
 

آموزش مصور نصب جوملا

در اینجا قصد دارم که روش نصب جوملا بشکل آفلاین در کمپیوترتان را برایتان نشان دهم.

البته شاید در مورد جوملا معلومات داشته باشید، اگر نه، پس برایتان تذکر دهیم که جوملا یکی از مشهورترین و موفق ترین و پراستفاده ترین CMS یعنی Content Management System هست که برای ساختن هر نوع ویب سایت از آن استفاده میشود.

آنرا میتوانید بشکل آفلاین در کمپیوتر تان نصب کنید و سایت را آفلاین طراحی نموده بعدا در انترنت آنلاین نشر کنید.

اینجا روش نصب جوملا را بفارسی بشکل تصویری برایتان شرح میدهم. ( اگر عکس ها قابل دید نباشند، بروی هر یک کلیک کنید تا بشکل واضح و بزرگتری برایتان باز شود.)

لطفا از آدرس های ذیل برنامه های مورد نیاز را حاصل نمائید:

- جوملا نسخه ۱.۵.۱۵ - نسخه نهایی - انگلیسی

- جوملای فارسی نسخه ۱.۵.۱۵ - نسخه نهایی - جومفا

- phpMyAdmin نسخه ۳.۲.۴ - نسخه نهایی (زبان های فارسی و انگلیسی)

- وامپ سرور (WampServer) نسخه  ۲.۰ - برای کاربران وندوز

- Apache2 نسخه ۲.۲.۱۴ - سرور اپاچی

- php5 نسخه ۵.۳.۱ - پی اچ پی 5

- mysql server نسخه ۵.۱

- mysql-client-5.0 نسخه ۵.۰.۸۷

- xampp-server - جایگزین وامپ سرور و لمپ سرور که در هر دو محیط کاربردی وندوز و لینوکس کار میدهد.

 

قدم اول:

قدم اول

 

آخرین به روز رسانی ( جمعه ۱۸ دی ۱۳۸۸ ساعت ۱۶:۵۱ ) ادامه مطلب...