عاشق شده ام بر تو تدبیر چه فرمایی

عاشق شده ام بر تو تدبیر چه فرمایی


از راه صلاح آیم یا از ره رسوایی؟


تا جان و دلم باشد من جان و دلت جویم

یا من به کنار افتم یا تو به میان آیی


هر جا که تو را بینم دست من و زلف تو

دانی که قلم نبود بر عاشق سودایی

 

در دوستیت شهری گشتند مرا دشمن

بر من که کند رحمت؟ گر هم تو نبخشایی

 

زین سان که منم بی تو دور از تو مبادا کس

نه دسترسی بر تو نه بی تو شکیبایی

شیوه‌های تحلیل پوشش خبری

 

 مقدمه:
انحصار خبرگزاری‌های برزگ (رویتر، آسوشیتدپرس، یونایتدپرس، فرانس پرس، تاس) در گذشته‌های نه چندان دور، این عقیده را به وجود آورده بود که این خبرگزاری‌های بزرگ هستند که نحوه نگرش و برداشت مردم از رویدادهای جهانی را شکل می‌دهند. ارسال میلیون‌ها کلمه خبر به صورت روزانه و استفاده اکثر رسانه‌ها از این خبرگزاری‌ها، این باور را درست و منطقی نیز می‌نمود. ولی با شیوع اتحادیه‌های خبرگزاری‌های ملی در سطوح منطقه‌ای، تاسیس اتحادیه‌های رادیو تلویزیونی همچون اتحادیه خبری آسیا و اقیانوسیه معروف به آسیاویژن و اتحادیه‌های خبری اروپا معروف به یورویژن تاثیر و انحصار خبرگزاری‌های بزرگ نیز رو به افول نهاد.
پس از این دوران، دوران شکل‌گیری تلویزیون‌های خبری در سطح جهانی بود. این روند با شکل‌گیری شبکه‌ تلویزیونی خبری CNN در سال 1980 و سپس تاسیس تلویزیون خبری BBC در سال 1985 و پس از آن شبکه خبری الجزیره در سال 1994 و Fox News باعث شکسته شدن بیش از پیش انحصارات خبری به خصوص خبرگزاری‌ها گردید.
موضوع در اینجا خاتمه نیافت بلکه از سال 1990 جهان به سوی شبکه‌های اطلاعاتی و ارتباطی گام برداشت و در عصر دوم اینترنت (1996) شبکه‌های اطلاعاتی و ارتباطی در سطح جهانی گسترش همه‌گیر و فراگیرتر یافتند. در نظام جدید اطلاعاتی علاوه بر اینکه سایت‌های خبری بی‌نهایت و شبکه‌های اجتماعی وجود دارد، هر شخص حقیقی نیز می‌تواند با استفاده از یکی از آنها مانند «وبلاگ» یک خبرگزاری یک نفره ایجاد کرده و اخبار خود را در اختیار تمامی کاربران اینترنت قرار دهد.

ادامه نوشته

آشنايى با روش تحليل محتوا   

 

چكيده

تحليل محتوا يك مورد خاص در تحقيق مشاهده اى و تحقيق تاريخى اسنادى محسوب مى شود و از نظر ماهيت، پژوهشى كمّى است كه از طريق آن محتواى كيفى منابع مورد بررسى طى دستكارى هاى آمارى به داده هاى كمّى تبديل مى شود. اين روش سابقه اى طولانى دارد كه آثار آن را مى توان در تحليل كتب دينى مانند انجيل و قرآن ديد، اما به صورت علمى در قرن اخير و با بررسى و تحليل مطبوعات دنبال شده است و به حوزه هاى گوناگون علمى گسترش پيدا كرده است. اين روش را مطالعه عينى، كمّى و سيستماتيك فرآورده هاى ارتباطى (محتواى آشكار پيام) براى رسيدن به تفسير پيام، تعريف كرده اند. هدف هاى اصلى آن را مى توان در تحليل ويژگى هاى پيام، تحليل پيشينه اى پيام و تحليل پى آمدهاى پيام خلاصه كرد. يكى از مهمترين انواع آن، تحليل محتواى مقوله اى است كه در آن ابتدا متن (انواع پيام ها مثل فيلم، مجله و...) مورد نظر به اجزايى تجزيه مى گردد، سپس با تقسيم اجزا به طبقات گوناگون، فراوانى هر طبقه شمارش و درصدگيرى مى شود و در پايان آن درصدها تحليل مى گردند.اين مقاله به منظور آشنايى پژوهشگران با اين روش تهيه شده است.

مقدمه

روش هاى تحقيق را بر اساس معيارهاى گوناگونى مى توان طبقه بندى نمود؛ از جمله: بر اساس هدف (بنيادى، كاربردى و توسعه اى)؛ بر اساس زمان گردآورى (تاريخى، پيمايشى و آزمايشى)؛ بر اساس ماهيت داده ها (كمّى و كيفى)؛ و بر اساس ويژگى هاى موضوع.1

يكى از متداول ترين طبقه بندى هاى روش هاى تحقيق، طبقه بندى بر اساس ماهيت داده هاى پژوهش است. بر اين اساس، تحقيقات به دو گروه تحقيقات «كمّى» و «كيفى» طبقه بندى مى شوند. اين تحقيقات به روش هاى گوناگونى انجام مى گيرند كه در جدول شماره يك به آن ها اشاره شده است.2

جدول 1 ـ انواع روش هاى تحقيق

انواع روش هاى تحقيق

كمّى

كيفى

روش آزمايشى

مطالعه ميدانى

روش پيمايشى

مطالعه موردى

تحليل محتوا

تحليل گفتمان

تحليل داده اى

اِسنادى يا كتابخانه اى

همان گونه كه در جدول مشاهده مى شود تحليل محتوا يكى از انواع روش هاى كمّى است. اين روش على رغم داشتن تفاوت هايى با ساير روش هاى تحقيق كمّى، وجوه مشتركى نيز با آن ها دارد. در ذيل به برخى از اين وجوه مشترك اشاره مى گردد:

1. اطلاعات يا كمّى اند و يا در صورت كيفى بودن، محقق آن ها را تبديل به كمّى و dataمى كند؛

2. با روش هاى آمار تجزيه و تحليل مى شوند؛

3. چون اطلاعات كمّى هستند، آن ها را در قالب جدول ماتريس داده ها تنظيم مى كنند.3

1. تاريخچه تحليل محتوا

از عمر اصطلاح تحليل محتوا به صورت علمى آن بيش از پنجاه سال نمى گذرد، اما ريشه تاريخى آن به آغاز كاربرد آگاهانه انسان از نمادها و زبان برمى گردد.4 اولين كند و كاو تجربى محتواى ارتباطات به مطالعات الهيات در اواخر سده هفدهم برمى گردد؛ هنگامى كه كليسا نگران گسترش مطالب غير مذهبى در روزنامه ها بود. از آن زمان به بعد اين كند و كاو تجربى به حوزه هاى ديگر نيز كشيده شد.5

در آستانه قرن بيستم با افزايش محسوس در توليد انبوه كاغذ روزنامه در آمريكا، توجه به ارزيابى بازارهاى انبوه و افكار عمومى پديد آمد. پس از جنك جهانى تحليل محتوا به تعدادى از رشته هاى علمى دامن گسترد.

براى نمونه، در روانشناسى، تحليل محتوا كاربردهاى متعددى پيدا كرد؛ از جمله:

1. تحليل مكالمات براى كشف ويژگى هاى انگيزشى، روان شناختى يا شخصيتى افراد؛

2. بررسى فرآيند ارتباطات مثل تحليل فرايند تعامل رفتار گروه ها.6

همچنين در پژوهش هاى علوم تربيتى براى بررسى هاى مربوط به محتواى كتاب هاى درسى از اين روش استفاده مى شود.7

خلاصه اينكه امروزه تحليل محتوا به روشى علمى تبديل گرديده و نويد بخش به ثمر نشستن استنباط هايى شده است كه اساسا از داده هاى كلامى نمادين و ارتباطاتى به عمل مى آيند و در موضوعات اساسى روان شناسى، جامعه شناسى، علوم تربيتى، ارتباطات، سياست و ... شمول يافته اند.8

كار تحليل محتوا از لحاظ جهت گيرى اساسا تجربى است، و فراتر از بررسى موضوع، پيوند تنگاتنگى با برداشت هاى جديد از پديده هاى نمادين دارد. امروزه تحليل محتوا روش شناسى مختص به خود را به وجود آورده است كه محقق را قادر مى سازد به ارزيابى انتقادى از طرح تحقيق وبه طور مستقل از نتايج آن بپردازد.

 

2. تعريف روش تحليل محتوا

تحليل محتوا از رويكردى خاص براى تحليل داده ها برخوردار است. اين رويكرد خاص عمدتا ناشى از نحوه تلقى از موضوع تحليل (محتوا) مى باشد. تحليل محتوا را تكنيكى پژوهشى براى استنباطِ تكرار پذير و معتبرِ از داده ها در مورد متن آن ها تعريف كرده اند.

برنارد برلسون تحليل محتوا را «روشى براى مطالعه عينى، كمّى و سيستماتيك فرآورده هاى ارتباطى (محتواى آشكار پيام) جهت رسيدن به تفسير» تعريف كرده است.9 در اين تعريف بر سه واژه «عينيت»، «كمّيت» و «سيستماتيك بودن» تأكيد شده است. «عينيت» اشاره به اين دارد كه اين پژوهش بر اساس قواعد، احكام و روش هاى مشخص انجام مى گيرد. بنابر اين، به منظور اجتناب از سوگيرى نظر محقق در فرآيند تحقيق مى بايست تحقيق توسط مجموعه صريح و مشخصى از قواعد هدايت شود.10

«نظامدار و سيستماتيك بودن» آن نيز بدين معناست كه مطالعه علاوه بر روشمندى، دايره شمول و طرح محتوا يا مقوله ها بر طبق قواعد كاربردى ثابتى مشخص شده است. بايد توجه داشت كه دو شرط عينيت و نظامدار بودن، قابليت تكرار اين روش را مى رساند، به گونه اى كه ساير پژوهشگران نيز بتوانند با استفاده از روش هاى يكسان و اطلاعات مشابه، به نتايج مشابهى برسند.11

از آن رو كه هدف، تحليل محتواى پيام ها در قالب عبارت هاى عددى و در نتيجه، استفاده از فنون كمّى است كه قابليت اين روش را افزايش مى بخشد، بايد داده هاى ما به صورت كمّى (درصد و شمارش) تبديل شود. در غير اين صورت، تحليل محتوا نيست.12

در اين روش، پژوهشگر ارتباط مستقيم با پيام ها دارد و تنها به سراغ محصولات ارتباطى نظير: روزنامه ها، كتاب ها، گزارش ها، نظر سنجى ها، فيلم ها، سريال ها، نامه ها، خاطرات، عكس ها و سخنرانى ها مى رود و با فرستنده پيام و انسان ها به طور مستقيم در ارتباط نيست. اين مهم ترين وجه تمايز بين اين روش با ساير روش هاست. از اين رو روش مزبور روش بدون واكنش، مزاحمت و عكس العمل دانسته اند؛ چون كارى با مردم ندارد.

3. هدف از تحليل محتوا

در ابتدا روش تحليل محتوا تنها در تحليل ويژگى هاى پيام به كار مى رفت. در اين زمينه دو مسئله مطرح بود: يكى، دلالت؛ يعنى رابطه بين دليل و مدلول كه همان بررسى معنا و مفهوم و جنبه شناختى پيام مى باشد و ديگرى، بررسى سبك و ساخت پيام يا جنبه زيبا شناختى آن.

يكى از مسائلى كه امروزه در مورد تحليل محتوا مطرح مى باشد اين است: آيا مى توان با تحليل پيام، به جز ويژگى هاى خود پيام، اطلاعاتى را نيز درباره فرستنده، گيرنده، اثر و چرايى آن نيز به دست آورد؟ پاسخ اين پرسش كم و بيش مثبت است.

به طور كلى مى توان گفت: تحليل محتوا يكى از اهداف زير را دنبال مى كند:

ـ تحليل ويژگى هاى پيام به منظور توصيف آن و پاسخ به پرسش هاى «چه خبرى؟»، «به كه؟» و «چگونه؟»؛

ـ تحليل پيشينه اى پيام به منظور توصيف فرستنده و پاسخ به پرسش هاى «كه؟» و «چرا؟»؛

ـ تحليل پى آمدهاى پيام به منظور شناختن أثر آن روى مخاطب كه پاسخ به پرسش«با چه اثرى؟»13

4. انواع تحليل محتوا

معروف ترين انواع پژوهش تحليل محتوا عبارتند از:

1. تحليل محتواى مقوله اىCatagorical) )؛

2. تحليل محتواى ارزيابىEvaluative) )؛

3. تحليل محتواى تفاهم يا همبستگىCorrelative) ).

نمودار 1 ـ انواع تحليل محتوا

1ـ4. تحليل محتواى مقوله اى

از ميان سه نمونه مزبور تحليل محتواى مقوله اى بيش از بقيه معروف است و در ايران در برخى از پژوهش ها تنها از آن استفاده شده است.

در اين روش ابتدا متن مورد نظر (انواع پيام ها مثل فيلم، مجله و...) را به اجزايى تجزيه مى كنند. سپس اجزا را به طبقاتى تقسيم مى نمايند، و با شمارش فراوانى هر طبقه، درصد آن ها را مشخص و در پايان، آن درصدها را تحليل مى كنند. مثال هاى زير، نمونه هايى از اين روش مى باشند:

مثال اول: يك پژوهشگر مى خواهد بررسى كند كه هر يك از موضوعات سياسى، اقتصادى، مذهبى، اجتماعى، علمى، ورزشى وساير موضوعات چند درصد از برنامه هاى تلويزيون را به خود اختصاص داده است تا از اين طريق نقش اين رسانه را در فرهنگ سازى در خوزه هاى مختلف بدست آورد. براى اين كار، ابتدا اجزا را طبقه بندى مى كند و هر كدام را يك واحد قرار مى دهد. واحد مى تواند يك برنامه، يك سكانس، يا كدام پلان باشد. سپس طبقه هاى فوق را درصدبندى مى كند؛ مثلاً، برنامه سياسى 20 درصد، اقتصادى 30 درصد، اجتماعى 15 درصد و سپس اين درصدها را تحليل مى كند.

مثال دوم: پژوهشگرى تصميم گرفته است بررسى كند كتاب هاى درسى ابتدايى چه هنجارهاى جنسيتى را به طور مستقيم تلقين مى كنند و در آن ها چه فعاليت هايى براى زنان و مردان ترسيم شده است. به اين منظور، تصاوير و مطالب مرتبط با اين فعاليت ها را بر اساس نوع فعاليت زن ها و مردها طبقه بندى مى نمايد سپس آنها را درصد بندى كرده و در نهايت، نتيجه مى گيرد. كه مثلاً مشاغل پيچيده، سخت، علمى و مديريتى به مردها نسبت داده شده است و مشاغل پايين تر و خانوادگى به خانم ها؛ يعنى به طور ضمنى اين مطلب در ذهن دانش آموزان تلقين مى شود كه كارهاى ساده مربوط به خانم هاست و كارهاى پيچيده و سخت مربوط به آقايان.

مثال سوم: تعدادى پژوهشگر مى خواهند نامه هاى افرادى را كه در شرف خودكشى بوده اند مورد بررسى قرار دهند تا از اين طريق بتوانند نامه هايى را كه به طور جدى تهديد به خودكشى كرده اند (چه در عمل خود كشى كرده باشندو چه نكرده باشند) شناسايى و مشخص نمايند آيا آن ها توسط خود مقتول نوشته شده اند يا ديگران؟

بدين منظور، اين نامه ها و نامه هاى معمولى را از ابعاد گوناگون، از جمله نسبت تعداد صفات، قيدها، افعال و اسامى به كار برده شده، مورد بررسى قرار مى دهند و به اين نتيجه مى رسند كه افرادى كه قصد خود كشى دارند در نامه ها خود بيشتر از صفت و قيد استفاده كرده اند تا فعل و اسم. علت بيشتر بودن نسبت صفت و قيد به اسم و فعل اين است كه افرادى كه دست به خود كشى مى زنند در يك بحران روحى، عاطفى و احساسى به سر مى برند و تعادل روحى خود را از دست داده اند و به همين خاطر در نوشتن و حرف زدن، بيشتر صفت و قيد به كار مى برند تا اسم و فعل و از واژه هايى همچون بيچاره ترين، بى كس ترين، تنهاترين و بدبخت ترين زياد استفاده مى كنند. 14 بنابراين، از طريق تحليل محتوا و بررسى و طبقه بندى جملات و قيد و صفت ها و اسم و فعل ها مى توان فهميد كه كدام نامه مربوط به افراد در شرف خودكشى است.

مراحل پژوهش تحليل محتوا

گذشته از مراحل عمومى پژوهش كه شامل انتخاب موضوع، مطالعه اوليه و اكتشافى، تهيه طرح تحقيق و... است، مهمترين مراحل پژوهش تحليل محتوا عبارتند از:

1ـ تعريف و تعيين متغيرها

در اين پژوهش مانند هر پژوهش ديگرى بايد سؤال و متغير اصلى مورد پژوهش مشخص شود. نكته مهم اين است كه پژوهشگر ممكن است به بررسى يك متغير بپردازد؛ مانند بررسى موضوع برنامه هاى تلويزيون، يا به بررسى چند متغيّر مثل طبقه بندى كردن برنامه هاى تلويزيون بر اساس موضوع، فرم، ارزشى بودن، ايرانى يا خارجى بودن.

جدول 2 ـ متغيرها

رديف

متغير

رده ها

واحد تحليل

1

موضوع

سياسى، اقتصادى، دينى و غيره

برنامه

2

قالب (فرم)

اخبار، مستند، فيلم، سريال و غيره

برنامه

3

رعايت موازين اسلامى

رعايت شده

رعايت نشده

كم متوسط، زياد

صحنه

2ـ تعريف و تحديد اسناد بعد از انتخاب سؤال و متغير تحقيق، بايد مجموعه اى از اسناد يا پيام ها را كه مى توان با كمك آن ها به اين سؤال پاسخ داد تعريف، مشخص و جمع آورى كرد. براى مثال، اگر هدف بررسى نظرات بيان شده در مورد نظام جديد آموزشى در يك سال اخير باشد، بايد تمام مقاله ها ومدارك انتشار يافته در باره اين موضوع را كه در طول مدت مورد نظر انتشار يافته اند جمع آورى كرده، مورد بررسى قرار داد. 15 در حقيقت، اين مجموعه جامعه آمارى را كه بايد مورد ارزيابى قرارگيرد مشخص مى نمايد.

3ـ رده بندى و رمزگذارى

رده بندى و كد گذارى دو اقدام لازم و ملزوم در تحليل محتوا مى باشند. مثلاً اگر درصدد تحليل محتواى رمان هاى منتشره در يك دوره ده ساله باشيم، نخست عوامل موضوعى ياz محتوايى رمان ها را به چند مقوله يا رده تقسيم مى كنيم؛ رمان هاى ادبى، عشقى، عرفانى، افسانه اى، حماسى، سياسى، اجتماعى، دينى و مانند آن. اصطلاحا به هر يك از اين مقوله ها يك رده مى گويند.

بعد از رده بندى، براى هر يك از اين مقوله ها يك كد و رمز در نظر مى گيريم. 16 رمز گذارى فرآيندى است كه به وسيله آن داده هاى خام به صورت منظم در واحدهايى كه امكان توصيف دقيق محتوا را فراهم مى آورد قرار مى گيرد.17

يكى از انتخاب هاى مهم در رمزگردانى و رده بندى تعيين شاخص ها18 و واحد تحليل است:19

واحد تحليل: واحد تحليل (واحد بررسى) بخش خاصى از محتواست كه مورد تحليل قرار مى گيرد. واحد بررسى از يك تحليل به تحليلى ديگر متفاوت است و با توجه به نوع پيام تعيين مى شود. اگر پيام ما مكتوب باشد، واحد تحليل مى تواند كلمه، عبارت، مضمون، جمله بندى و مطالب مقاله باشد. در تحليل از حروف كمتر استفاده مى شود.

اگر پيام فيلم يا سريال باشد، واحد تحليل فريم، پلان، صحنه، سكانس، قسمت و كل برنامه، انتخاب مى شود.

انواع واحد تحليل

پژوهشگر پيش از رمز گذارى بايد واحدهاى آن را تعيين كند. واحد تحليل محتوا انواع متعددى دارد؛ از جمله «واحد ثبت» و «واحد فحوا».

«واحد ثبت» بخشى از متن است كه پژوهشگر هنگام مطالعه هر گاه با آن برخورد مى كند، با توجه به هدفى كه دارد، به آن يك كد اختصاص مى دهد. بنابراين، وقتى متن مكتوب را تحليل مى كند اگر واحد ثبت كلمه باشد هر بار كه به كلمه مورد نظر برخورد كرد، كد مخصوص را به آن مى دهد. براى مثال، اگر پژوهشگرى سر مقاله هاى روزنامه هاى معروف را تحليل محتوا كند و بخواهد گرايش سياسى آن ها را تحليل كند، كلماتى مانند: دموكراسى، آزادى و مردم سالارى را كه نشان دهنده گرايش سياسى خاصى است در نظر گرفته، به آن ها كد خاصى مى دهد. هر گاه در متن به اين واژه ها برخورد كرد آن كد را مى نويسد و با توجه به درصد كاربرد آن واژه ها، مشى سياسى آن روزنامه را مشخص مى كند.

يا مثلاً، براى تحليل و بررسى رعايت موازين شرعى (روابط زن و مرد) در فيلم هاى تلويزيون، بر اساس واحد تحليل صحنه براى هر نوع رابطه يك كد اختصاص داده مى شود. براى مثال، به هر يك از گزينه هاى «اصلاً رعايت نمى شود»؛ «تا حدّى رعايت مى شود» و «كاملاً رعايت مى شود» يك كد خاصّ مى دهيم. در اينجا هر نوع روابط زن و مرد يك واحد ثبت است.

پژوهشگر در هر صحنه كه برخورد زن و مردى رخ مى دهد نوع رابطه را كد گذارى مى كند و بر اساس درصدى كه به دست مى آيد به تجزيه و تحليل پراخته، نتيجه گيرى مى كند.

جدول 3 ـ متغيرهاى رعايت موازين شرعى در روابط زن و مرد در برنامه هاى صدا و سيما

نوع متغير

كد

تعداد كاربرد

كاملاً رعايت شده

1

1X

تا حدى رعايت شده

2

2X

اصلاً رعايت نشده

3

3X

 

يا مثلاً در تحليل نامه هايى كه تهديد به خود كشى كرده اند، به واحدهاى ثبت «اسم»، «فعل»، «صفت» و «قيد» كد داده و به بررسى نسبت آن ها پرداخته مى شود.

جدول 4 ـ متغيرهاى بررسى نسبت اسم، فعل، صفت و قيد در نامه هاى تهديد به خودكشى

واحد ثبت

اسم

فعل

صفت

قيد

كد

1

2

3

4

كاربرد

x1

x2

x3

x4

اما توضيح «واحد فحوا (زمينه)»: طبقه بندى واحد ثبت بدون اشاره به زمينه اى كه آن واحد در آن ظاهر مى شود ممكن نيست. گاهى براى اينكه مشخص شود واحد ثبت چه كدى دارد، تنها مراجعه به يك كلمه مثل دموكراسى (براى مشخص كردن گرايش سياسى يك روزنامه) كافى نيست؛ چرا كه ممكن است نويسنده ديدگاهى منفى نسبت به اين واژه داشته باشد. بنابراين، بايد به بخشى از متن مراجعه نمود و بر اساس فحواى آن كدگذارى كرد.20

از اين رو، مى گويند: واحد ثبت «كلمه» است و واحد فحوا «جمله يا پاراگراف».

درست است كه اينجا به كلمه كد داده مى شود، ولى جمله را مى خوانند تا ديدگاه مثبت و منفى نويسنده نسبت به اين كلمه روشن شود.

و اگر تمام مقاله خوانده شود پس كد گذارى گردد، اعتبار بالاتر مى رود؛ زيرا هر چه واحد سطح بزرگ تر باشد تحقيق كيفى تر مى شود، ولى پايايى پايين مى آيد و به عكس، هر چه واحد تحليل كوچك تر شود تعريف كمّى تر مى شود و ذهنيت پژوهشگر در آن كمتر تأثير گذاشته و در نتيجه، پايايى بالا مى رود؛ زيرا هر پژوهشگرى تعداد كلمات را بشمارد، تعداد كدها يكسان خواهد بود.

4 نمونه گيرى از مجموعه اسناد (يا جامعه آمارى)

گفته شد جامعه آمارى ما در اينجا مجموعه افراد نيست بلكه مجموعه اسنادى است كه با سؤال و متغير تحقيق ارتباط دارد. اين جامعه آمارى مى تواند مجموعه صحنه سريال ها و فيلم هاى تلويزيون در سال 1383 يا مجموعه مقالات مربوط به نهمين انتخابات رياست جمهورى و ... باشد. در اينجا اگر جامعه آمارى بزرگ نباشد و بتوانيم همه موارد را تحليل كنيم اين كار را انجام مى دهيم، در غير اين صورت، نمونه گيرى خواهيم نمود و همان شرايط نمونه گيرى در تحقيقات كيفى بايد رعايت شود؛ يعنى نمونه معرّف جامعه آمارى باشد. براى رسيدن به نمونه معرف رعايت دو شرط لازم است: 1. از روش هاى نمونه گيرى تصادفى استفاده شود؛ 2. حجم نمونه طبق روش هاى علمى دقيق انتخاب شود.

5.كاربرد و شمارش رمزها

در اين مرحله، اينكه كدام مقوله يا مطلب بايد جزء كدام رده قرار گيرد و چه كدى بدان اختصاص يابد و اينكه بايد محاسبه شود يا خير، مورد توجه مى باشد. تحليل گرى كه در صدد است به تحليل كمّى داده هاى محتواى يك يا چند اثر بپردازد بايد عمليات كد گذارى خود را تابع مقررات مربوط به استخراج اطلاعات كند. برخى از جنبه هاى استخراج اطلاعات در تحليل محتوا عبارتند:

1. نتيجه نهايى كدگذارى تحليلگر بايد به اطلاعات عددى و كمّى و آمارى تبديل شود؛

2. تحليلگر در يادداشت بردارى خود بين واحدهاى تحليلى تفاوت قائل شود؛

3. به هنگام كدگذارى يا شماره گذارى ضرورى است تا تعداد كل و يا مأخذ شماره گذارى در نظر گرفته شود؛ مثلاً، بيان اينكه واژه «استبداد» در يك كتاب 50 بار ذكر شده است، بدون ذكر تعداد كل واژه هاى كتاب، اطلاعات مختصرى در اختيار تحليلگر مى گذارد.21

پس از كد گذارى بايد شمارش فراوانى ها يعنى تعداد هر كد در هر واحد تحليل يا كل متن آغاز شود و فراوانى هاى محاسبه شده به صورت جدول ماتريس داده ها به صورت فراوانى، درصد و نظاير آن به نمايش درآيد.

با به دست آوردن تعداد فراوانى هاى هر رده مى توان از ساير عمليات آمارى مثل تعيين همبستگى بين رده ها، ميزان و شدت آن و استفاده از مجذور كاى و مانند آن ها بهره جست.

6. تجزيه و تحليل داده ها22

در اين مرحله، ابتدا به پردازش داده هاى رمز گذارى شده به وسيله دست يا كامپيوتر پرداخته مى شود و بر اساس نتايج به دست آمده محقق مى تواند به تجزيه، تحليل، تفسير و تهيه گزارش بپردازد.23

2ـ4. تحليل محتواى ارزيابى (تحليل گفتارهاى ارزشى)

گفتارهاى ارزشى مطالبى هستند كه يك نوع جهت گيرى نسبت به موضوع دارند. اين نوع گفتارها مى تواند مطالب مقاله ها، گفتار شفاهى مردم، كتاب هاى درسى و مانند آن ها باشد. برخى مواقع لازم است تا شدت و نوع جهت گيرى اين گفتارها ارزيابى شود. در اين موارد از روش تحليل محتواى ارزشى استفاده مى گردد.

در اين روش، هر كدام از گفتارهاى ارزشى را بر حسب واحد جمله ملاحظه مى كنند و اگر جملات مركب باشد آن ها را تجزيه كرده، به صورت جملات ساده و بسيط در مى آورند. سپس اجزاى هر كدام از جملات بسيط را به موضوع، محمول، فعل و قيد تقسيم مى كنند و در پايان، با توجه به وزنى كه به موضوع، محمول، قيد و فعل مى دهند و آن وزن فاصله بين 3+ تا 3- است، نوع و شدّت اين گفتارها را مشخص مى كنند. براى مثال، اگر بخواهيم وزن ارزشى عبارت «صدام وحشيانه ترين رژيم ديكتاتورى را به وجود آورده است» را ارزيابى كنيم، ابتدا به تجزيه اين عبارت مى پردازيم.

در عبارت مزبور، «صدام»، موضوع «رژيم ديكتاتورى»، محمول «وحشيانه ترين» قيد و «به وجود آورده است»، فعل مى باشد. طبق قواعد، به هر يك از اجزاى جمله وزنى مى دهند. براى مثال، در نظام سياسى بين المللى «ديكتاتورى» بدترين صفت است، از اين روى، به آن نمره 3- و به «وحشيانه ترين» هم چون صفت عالى است نمره 3- مى دهيم و فعل «به وجود آورده است» چون مثبت است 1+ نمره داده مى شود. نتيجه نمره به دست آمده نشان دهنده ارزش منفى اين جمله است.

يادآورى: نكته اساسى در اين نوع تحقيق مشخص شدن قواعد به طور عينى است؛ چون اگر وزن دهى ذهنى باشد شرط اصلى تحقيق كه عينيت است به وجود نمى آيد. بنابراين، تصريح و مشخص كردن قواعد مهم است. مثلاً، بگوييم: اگر صفت از نوع تفصيلى باشد وزن 2+ دارد و اگر صفت عالى باشد وزن 3 + يا 3 - دارد.

3ـ4. تحليل محتواى تفاهم يا همبستگى

در تحليل همبستگى نه مثل تحليل مقوله اى به دنبال شمارش واحدها هستيم و نه مثل تحليل ارزيابى به دنبال اندازه گيرى شدت گفتارها، بلكه دنبال اين هستيم كه چه واحدهايى كنار هم قرار مى گيرند يا همديگر را دفع مى كنند. به عبارت ديگر، درصدديم تداعى مثبت و منفى واحدها را نسبت به هم بررسى كنيم بدين روى، به اين تحليل، تحليل همبستگى مى گويند. مراد از تداعى مثبت اين است كه واحدها بيش از حد انتظار كنار هم ظاهر شوند و مراد از تداعى منفى اين است كه واحدها كمتر از حد انتظار در كنار هم ظاهر شوند.

در اين نوع تحليل حتماً به دو واحد ثبت و محتوا نياز داريم. براى مثال، اگر اسناد و مداركى مورد تحليل ما باشد ممكن است واحد ثبت كلمه و واحد فحوا جمله باشد و در اينجا مى خواهيم ببينيم در يك جمله كدام كلمات بيش از حد انتظار و كدام كلمات كمتر از حد انتظار كنار هم قرار خواهند گرفت.

اين تحليل براى سبك شناسى نويسندگان و تعيين ساختارهاى جملات نويسندگان به كار مى رود؛ چون هر نويسنده يك ساختار خاصى دارد.

كاربرد ديگر آن تعيين كلمات يك متن است؛ مثلاً، براى بررسى كلماتى كه ادعا شده است از كتاب مقدس مسيحيان افتاده است از اين روش استفاده شده و بررسى كرده است آيا واژه ادعا شده با ساختار انجيل تناسب دارد يا نه؟24

كتابنامه

1. أزكيا، مصطفى، روش هاى كاربردى تحقيق، تهران: كيهان، 1382.

2. ساده، مهدى، روش هاى تحقيق با تأكيد بر جنبه هاى كاربردى، تهران: بى نا، 1375.

3. سرمد، زهره، روش هاى تحقيق در علوم رفتارى، تهران: آگاه، 1379.

4. كريپندورف، تحليل محتوا مبانى روش شناسى، ترجمه هوشنگ نايبى، تهران نشر نى 1383.

5. لورنس باردن، تحليل محتوا، ترجمه مليحه آشتيانى، تهران: دانشگاه شهيد بهشتى، 1375.

6. هولستى، ال ج آر، تحليل محتوا در علوم اجتماعى و انسانى، ترجمه نادر سالار زاده اميرى، تهران: دانشگاه علامه طباطبايى، 1373.


پي‌نوشت‌ها:

1. مصطفى ازكيا، روشهاى كاربردى تحقيق، تهران: كيهان، 1382، ص 288.

2. اين تقسيم بندى با استفاده از بحث هاى درس استاد دكتر محمد على هرمزى زاده تهيه شده است.

3. ماتريس يك جدول رياضى است كه سطر و ستونش اطلاعاتى ارائه مى دهد. به عبارت ديگر، از تقاطع سطر و ستون آن به سلول هايى مى رسيم كه اطلاعاتى مربوط به واحد تحليل كيس را در يك نگاه به ما نشان مى دهد. جدول مادر و ماتريس، محقق را از بررسى و نگاه كردن به پرسشنامه ها بى نياز مى كند.

4. كلوس كريپندورف، تحليل محتوا مبانى روش شناسى ، ترجمه هوشنگ نايبى، تهران:نشر نى، 1383، ص9.

5. همان، ص 13

6. همان، ص 20.

7. زهره سرمد و همكاران، روش هاى تحقيق در علوم رفتارى، تهران: آگاه، 1379، ص 132.

8. تحليل محتوا، ص 18- 22.

9. همان، 1383، صص25 - 26.

10. روش هاى كاربردى تحقيق، ص390.

11. همان، ص390.

12. همان، ص390.

13. همان، ص396.

14. اين پژوهش مى تواند به جرم شناسان كمك كند تا با توجه به نامه يافت شده از مقتول، خود كشى يا ديگر كشى را تشخيص دهند.

15. زهره سرمد، پيشين، ص133.

16. مهدى ساده، روش هاى تحقيق با تأكيد بر جنبه هاى كاربردى، ص 403.

17. زهره سرمد، پيشين، ص133.

18. گاهى متغير ما روشن است و اختلافى در آن نيست؛ مثل جنس گوينده خبر در راديو و تلويزيون كه آيا مرد است يا زن. امّا گاهى متغير روشن نيست؛ مثل تعيين گرايش سياسى. در اينجا ما نيازمند شاخص هايى هستيم تا بتوانيم آن را به راحتى مشخص كنيم. شاخص علايم قابل مشاهده و قابل اندازه گيرى براى مفاهيم انتزاعى است و با ملاك و معيار كه كيفى است تفاوت دارد.

19. لورنس باردن، تحليل محتوا، ص 118.

20. اب- آر. هولستى، تحليل محتوا در علوم اجتماعى و انسانى، ترجمه نادر سالارزاده اميرى، تهران: دانشگاه علامه طباطبايى، 1373، ص 184.

21. مهدى ساده، پيشين ص 408.

22. زهره سرمد، پيشين، ص132.

23. مصطفى ازكيا، پيشين، ص 398.

24. مباحث اين دو نوع از روش تحليل با توجه به مباحث دكتر محمد على هرمزى زاده در كلاس تهيه شده است.

Methods for Media Analysis

Below are the main methodologies we are examing:

  • Content Analysis
    Content analysis is a systematic method used to turn items (mainly texts) into content categories. This method (more usually intended to inform quantitative research) follows explicit rules of coding, and enables large quantities of data to be categorized with relative ease. Content analysis offers a quick, broad overview of data sets, and as such can be used to support (and be corroborated by) other more detailed methods of textual analysis.
  • Evaluative Assertion Analysis
    This approach, based on work in the 1950s by the psycholinguist Charles Osgood, attempts to map texts and their object referents by reducing them to fairly unequivocal evaluative ("nuclear") statements. EAA was later developed using Computer-Assisted Evaluative Text Analysis (CETA).
  • Frame Analysis
    Frame analysis looks for key themes within a text, and shows how cultural themes shape our understanding of events. In studies of the media, frame analysis shows how aspects of the language and structure of news items emphasize certain aspects (and omit others).
  • Discourse Analysis
    Discourse Analysis (DA) examines how the social world is constituted through discourse. Within DA there are various distinct traditions including conversation analysis and ethnomethodology; sociolinguistics; discursive psychology; critical discourse analysis; Bakhtinian research; and Foucauldian research.

لغات تخصصی سیاسی 3

منبع:http://political.ir/
 POLITICAL DICTIONARY The Letter C

cabinet
an advisory committee to a president or prime minister, formed by the heads of government departments.
cadre
the nucleus around which a permanent military unit can be built, such as a cadre of officers. Also refers to the most dedicated members of a political party.
caliphate
the office or rank of caliph (meaning ruler), in a Moslem country. The term derives from the title taken by the successors of Mohammed, the founder of Islam.
canon law
the laws that govern a Christian church organization.
canvass
to solicit votes; to examine carefully, as in to canvass public opinion.
capital
a city that is the seat of government of a state of nation; money used in business, where it refers to the wealth or assets of a firm. Capital is one of the three main factors of production, the others being land and labor.
Capitalism
an economic system in which the means of production, such as land and factories, are privately owned and operated for profit. Usually ownership is concentrated in the hands of a small number of people. Capitalism, which developed during the Industrial Revolution, is associated with free enterprise, although in practice even capitalist societies have government regulations for business, to prevent monopolies and to cushion domestic industries from foreign competition. Opponents of capitalism say that the economy should be organized to serve the public good, not private profit. Supporters say capitalism creates wealth, which creates jobs, which create prosperity for everyone.
capitulation
the act of surrendering or submitting to an enemy; a document containing terms of surrender. The term can also be used in a non-militaristic sense, as in, say,"the liberal members of the party felt that the president's policy was acapitulation to pressure from the right."
carpetbagger
an outsider. The term was originally applied to politicians from the Northern United States who went to the South after the civil war to try to exploit the unstable situation there for their own profit. (They often carried all their belongings in a carpetbag.) Now used to refer to a politician who runs for office in a state or other district that is not his home.
carte blanche
a signed paper, intentionally left blank so that the bearer can fill in whatever he pleases. To give someone carte blanche is to give them complete power to decide something, or to name their own conditions or terms.
Carter Doctrine
the doctrine enunciated by President Jimmy Carter in 1980, stating that "An attempt by any outside forces to gain control of the Persian Gulf region will be regarded as an assault on the vital interests of the United States of America, and such an assault will be repelled by any means necessary, including military force." The Carter Doctrine, although it was not formally invoked, was put to the test after Iraq invaded Kuwait in 1990. The resulting Persian Gulf war in 1991 showed that the U.S. did indeed regard the attempt by a belligerent country to gain control of more than its allocated share of the region to be an assault on the vital interests of the U.S.
caste
an exclusive, often hereditary, class or group. Hindus in India live in a caste system, with four distinct classes, or castes, who traditionally are not allowed to mix with each other.
casus belli
an act or a situation that that justifies a declaration of war. The Japanese attack on Pearl Harbor in 1941 was the casus belli that brought the U.S. into World War 11.
caucus
a private meeting of members of a political party to plan action or to select delegates for a nominating convention; also refers to distinct groups, either official or unofficial, in Congress, as in the Black Caucus in the House of Representatives.
censorship
the prevention of publication, transmission, or exhibition of material considered undesirable for the general public to possess or be exposed to. This can include the censorship, in the national interest, of military secrets, or of obscene material. One of the important public debates of 1995 is whether there should be censorship of material published on the Internet, the global network of computers.
census
an offical count of the population of a district, state, or nation, including statistics such as age, sex, occupation, property owned, etc. In the U.S., a census is held at the end of every ten years.
centralization
the adminstration of a government by a central authority. Centralization, understood as the concentrating of power or authority in the hands of the state, is often associated with socialist or communist systems.
centrism
a political position that is neither left nor right but which occupies the middle ground. President Clinton's reelection strategy may well be centrist in essence, since the Republican challenger, whoever he may be, is likely to espouse the cause of the right, leaving the middle ground open to be claimed by the incumbent.
chain of command
the order in which authority is wielded and passed down. A military chain of command would extend from the most senior officers in an unbroken link down to the ranks.
character assassination
an unrelenting series of attacks on a person's character, often employing exaggerated, distorted, or even false information. When used in political races, character assassination is a tactic designed to take attention away from issues and place it on the opposing candidate, who is portrayed as being unfit for office.
charisma
in political speech refers to a person's flair and personal magnetism, his or her ability to inspire voters. Charismatic candidates exude charm and power; they excite people and can persuade them to be devoted to their cause. To say a politician lacks charisma is virtually to say he is dull. Examples of charismatic leaders include President John F. Kennedy and Dr. Martin Luther King, Jr.
charter
the laws, including the powers and organization, granted to a city by the state legislature; the constitution of an international body, such as the United Nations.
chauvinism
an unreasoning and aggressive kind of patriotism. Also refers to any contemptuous attitude to another race, nation, or sex, as in male chauvinism.
checks and balances
a mechanism that gurads against absolute power in any governing body by providing for separate governing bodies having equal power. Power is equitably distributed or balanced amongst the various branches of government (e.g., legislative, judicial, executive) and provisions are made for checking or restricting too much power in any one office. The system of checks and balances is a major part of the American system of government provided by the Constitution to prevent any person or persons or sector of government from gaining too much power. The system emphasizes the interdependence of various forms of government. It operates among the judicial, executive, and legislative branches of government as well as between state and national governments.
Christian Democrats
political parties in several countries in Europe, including Belgium, France, Germany, Italy, and the Netherlands. Christian Democrats are usually Roman Catholics, and have had considerable influence on political policies in the above countries since the end of World War II, particularly in the area of social reform.
church and state
the U.S. constitution provides for the strict separation of church and state. The First Amendment states that "Congress shall make no law respecting an establishment of religion, or prohibiting the free exercise thereof." Opponents of the movement to introduce prayer into public schools argue that such a provision would violate the constitutional separation of church and state.
citizen
a person who is a member of a state or nation, either by birth or naturalization. Anyone born in the U.S. is a U.S. citizen and is entitled to full civil rights.
civil disobedience
refusal to obey laws. This tactic is most effective when used by fairly large groups as a way of getting unjust laws changed. Mahatma Gandhi (1869-1948) and his followers in India mounted many campaigns of mass civil disobedience in their campaign for independence from Britain. The American civil rights movement in the 1950s and 1960s, led by Martin Luther King Jr. (1929-68), used the same tactic. Civil disobedience is usually passive and nonviolent, aimed at bringing injustices to the attention of lawmakers and the public at large. See also nonviolence.
civil liberties
the freedoms people have a right to in a society. They consist mostly of freedom of movement and association; freedom of religion, and freedom of expression. The idea of civil liberties is deeply embedded in the United States; it is enshrined in the Bill of Rights.
civil rights
rights granted by a state to all its citizens. In the U.S. this refers to the rights enshrined in the constitution and Bill of Rights. Civil rights prevent the government from intruding on personal liberties.
civil service
all nonmilitary employees of the government.
civil war
a war between different factions, whether geographcal or political, within one state or nation.
civilian
anyone who is not in military service.
civitas
a Latin term meaning citizenship.
clan
a close-knit social group held together by ties of kinship (as in clans in the Scottish Highlands) or other common interests. Sometimes writers refer to large or well-known political families as clans-the Kennedy clan, etc.
class
a number of people or things grouped together; a group of people that are linked together because of certain things held in common, such as occupation, social status, economic background: ruling class, middle class, working class, etc.
class struggle
conflict between different classes in a society. The idea of class struggle held an important place in Marxism. Karl Marx divided society into two broad groups: the capitalists, or bourgeoisie, and the proletariat, or workers. Their interests were inevitably opposed, according to Marx, because one group (the proletariat) was always being exploited by the other (the bourgeoisie), so that capitalist society was a constant struggle between them. Marx believed that eventually the proletariat would triumph and a new classless society would emerge. The idea of class struggle, as with other main tenets of Marxism, holds much less appeal worldwide now than it has done for most of this century, because of the general failure and collapse of Marxist systems around the globe.
classical economics
the dominant theory of economics from the eighteenth century until superseded by neoclassical economics in the twentieth century. It is associated with Adam Smith's Wealth of Nations (1776) John Stuart Mill's Principles of Political Economy (1848), and the work of David Ricardo (1772-1823), who were the first to systematically establish a body of economic principles. The basic idea was that the economy functioned most efficiently if everyone was allowed to pursue their own self-interest. Classical economics therefore favored laissez faire; the primary economic law was that of competition. See also Keynesianism; neo-classical economics.
clemency
leniency or mercy to an offender or enemy.
closed shop
a business in which all the employees must be members of a labor union. The closed shop is most common in the printing, transportation and construction industries. The Taft-Hartley Act of 1947 made the closed shop illegal for firms engaged in interstate commerce.
closure
also called cloture, the term refers to the process by which a filibuster can be ended in the Senate. A motion for closure requires the votes of three-fifths of the Senate, i.e. 60 votes.
coalition
a combination of parties or states. For example, in 1991 a U.S-led international coalition defeated Iraq in the Persian Gulf war. Domestically, coalitions can be made up of many organizations which band together to pursue a particular cause, as for example the Christian Coalition is a coalition made up of many different Christian organizations for the purpose of influencing public debate on moral affairs. There can also be legislative coalitions, in which legislators team up with others to advance a particular issue or piece of legislation, even though they may not be of the same party or agree on any other issues.
code
a systematically organized set of laws, such as the criminal code, the civil code.
codification
the act of arranging laws in a code.
coercion
the use of force or other powerful means of persuasion to get someone to do something. Often used to refer to government by force.
coexistence
a tacit agreement between two or more groups, parties, nations etc., that are in fundamental disagreement or conflict, that they will not go to war. Coexistence is not quite the same as peace, because the parties remain wary of each other and often hostile, but they accept that widely different ideologies and social systems can exist without those differences alone being a cause for war. Coexistence was a phrase often used during the Cold War, when it was a preferable alternative to the U.S. and the Soviet Union incinerating the entire world in a nuclear holocaust.
cohort
a group of soldiers. Also refers to an assistant or colleague.
Cold War
the struggle between the U.S. and Western Europe against the Soviet Union and its Eastern European allies. It involved confrontation but no actual "hot" warfare. The Cold War began in the 1940s when the U.S. believed it was imperative to check Soviet expansionist designs on Western Europe. It reached its height during the 1950s and 1960s, when the threat of nuclear annihilation hung over the world, particularly during the Cuban missile crisis in 1962. The Cold War made itself felt all over the globe; it was as if the entire world was divided into two units, East and West. No small regional Third World conflict was insignificant. The U.S. backed any regime that was anti-communist; while the Soviets tried to expand their influence anywhere they could, from Cuba and Central America to the Middle East and Africa. The Cold War eased slightly during the 1970s as a result of the U.S.-Soviet policy of détente. It finally began to wind down in the late 1980s. In 1985, Mikhail Gorbachev had come to power in the Soviet Union and had begun his policies of glasnost (openness) and perestroika (restructuring). The Soviet Union and the U.S. agreed to wide-ranging arms control measures. Then when communism crumbled in Eastern Europe in 1989, without resistance from Moscow, U.S.-Soviet relations warmed dramatically. By 1990, the Cold War was virtually over. Many claim that the U.S. won the Cold War because of the massive U.S. arms buildup during the Reagan adminstrations of 1981-89. The Soviets knew they could not match this and so had to come the bargaining table. Others say that the Soviet Union would have been forced to reform anyway, because its economic system was so inefficient.
collaboration
working with onother person, or with many others, on a project, such as a literary or scientific endeavor. Collaboration also refers to cooperating with an enemy.
collective
any enterprise in which people work collectively, such as collective farms in Russia and China.
collective bargaining
negotiations about terms of employment (wages, hours, etc.) conducted between an employer and the representatives of a group of workers, usually a labor union.
collective responsibility
the responsibility born by everyone who participates in a decision to abide by that decision and be responsible for its consequences. Britain applies the doctrine to its cabinet, which is collectively responsible to parliament for its decisions.
collective security
an agreement by participating nations that they will take joint military action against any nation that attacks any one of them. NATO and the Warsaw Pact are examples of collective security agreements.
collectivism
refers to all economic and political systems that emphasize central planning and group, as opposed to individual, endeavor. Thus socialist and communist societies are collectivist. The theory of collectivism emphasizes the value of cooperation under, usually, authoritarian leadership. The efforts of the individual matter less than the goals of the group as a whole.
collectivization
the transfer of something from private to public ownership. For example, the establishment of communism involved the collectivization of land and private property.
collegialism
a theory that the church is an organization equal to and independent of the state, with authority resting in its members.
colonialism
a theory that the church is an organization equal to and independent of the state, with authority resting in its members.
colonization
the establishment of a colony. Sometimes this involves moving a group of people from the colonizing state into the area to be colonized, usually to solidify control and to facilitate adminsistration of the area.
colony
a territory that is ruled by another state. Hong Kong, for example, was a colony of Great Britain until 1997, when China took over responsibility for it. Many colonies have a limited amount of self-government.
Cominform
the Communist Information Bureau, set up in 1947 to coordinate the activities of communist parties in the Soviet Union, Eastern Europe, France, and Italy. It was dissolved in 1956, on the initiative of the Soviet Union, in an attempt to reassure the West about Soviet intentions.
Comintern
The Communist International, also known as the Third International. The Comintern was founded in Russia in 1919, with the purpose of promoting revolutionary Marxism. As such, it encouraged revolution in capitalist countries. It was dissolved in 1943, during World War II, to ease the fears of Russia's Western allies.
comity
rules of etiquette in international relations that do not have the force of law but make international relations smoother.
commercialism
the methods of commerce and business. Sometimes in social commentary the term is used in a negative sense, as when a writer bemoans the commercialism of our society, which is said to squeeze out moral or spiritual values, or the conducting of business (i.e. the making of money) where it is not appropriate-such as the commercialism involved in the O. J. Simpson trial, for example.
commissar
formerly the title of Soviet administrative officers, particularly the heads of government departments. The term was dropped in 1946 in favor of minister.
common good
the welfare of all. See also commonwealth; national interest; public interest; social welfare.
common law
the legal system of most English-speaking countries, including the U.S, based on custom, habit, and precedent. Common law is supplemented by statutory law, which is established by legislation. The distinction between common law and statutory law has become blurred in modern times, because much of common law has been converted into statutes.
Common Market
see European Community.
commonwealth
similar in meaning to common good. The term originated in seventeenth century political thought. The idea was that all members of a society had certain common interests which contributed to the good of all (originally called the "common weal") and which they should therefore pursue and protect.
commune
the smallest territorial district in some European countries. More commonly used to denote a small group of people living communally, working together and sharing proceeds, etc.
Communism
the political system under which the economy, including capital, property, major industries, and public services, is controlled and directed by the state, and in that sense is "communal." Communism also involves a social structure that restricts individual freedom of expression. Modern communism is based on Marxism, as interpreted by the Russian revolutionary leader Vladimir Ilyitch Lenin (1870-1924). See bolshevism; Communist manifesto; dialectical materialism; Leninism; Marxism; Marxist-Leninism.
Communist Manifesto
one of the most influential documents in modern history, the appearance of which marked the birth of modern socialist theory. Published by Karl Marx and Friedrich Engels in 1848, the manifesto began by declaring that the history of all societies was that of class struggle. It then described the history of the rise of the bourgeoisie, who had developed the system of production and distribution on which capitalism was based. But in doing so they had created an entirely new class, the proletarians, who possessed no land, wealth, craft or trade, and so were forced to labor in the factories of the bourgeoisie. The proletarians were driven into a ceaseless struggle with their oppressors, who were always exploiting them because of capitalisms need for ever cheaper production. But the proletariat, or workers, were destined to win the struggle. The last passage of the manifesto became famous. "The workers have nothing to lose but their chains. They have a world to win. Workers of all lands, unite!"
competition
rivalry. In economics, it refers to a situation in which two or more companies vie for business; if for example, there is competition between sellers for a limited number of buyers, this will tend to bring down the price of the commodity being sold. Buyers can also compete with each other; the result is usually that prices go up. Competition is a cornerstone of the free enterprise system, and extends itself into all areas of U.S. society: people vie for the best university places, the best jobs, etc. According to this idea, competition provide the spur for people to succeed and to excel.
competitiveness
in political speech, competitiveness often refers to the need to make sure that U.S. goods and services are on a par with or better than those of its foreign competitors. Commentators often point out in this respect that we live in an increasingly competitive world.
compromise
a settlement in which each party gives up something, or makes a concession, for the purpose of reaching an agreement. It also refers to something that is midway between two things. Someone once said that politics is the art of the possible; it might also be said that politics is the art of the compromise. Politicians constantly have to make compromises to keep the widely different groups that make up society, and who all have their own interests to defend, satisfied. Without compromise it is difficult to reach agreements and keep government running.
conciliation
the process of getting two sides in a dispute to agree to a compromise. The conciliator is a third party not involved in the dispute. The agreement has to be voluntary; the process of conciliation, unlike arbitration, does not compel the disputants to accept the proposed solution.
confederation
a group of states which join together to execute some government functions, such as the conduct of defense or foreign policy, but remain independent, sovereign states. The U.S. was a confederation from 1778 until 1787, after which it became a federation.
conflict of interest
a situation in which a person's private interests are in conflict with the public interest that he is entrusted with representing. For example, if a legislator has investments in a certain business, and that business stands to benefit or lose by a particular piece of legislation, he is involved in a conflict of interest. He may choose to declare this conflict and abstain from voting. If he does not, he runs the risk of later being accused of unethical conduct.
congress
a representative assembly, such as the U.S. Congress. In the U.S., Congress consists of the House of Representatives and the Senate. Congress also refers to the two-year period which starts on January 3 each odd-numbered year, in which each particular Congress holds its meetings and debates. Thus one can speak of the achievements of, say, the 92nd Congress, or the 101st.
conscientious objector
someone who refuses to serve in the military for religious or moral reasons. They may believe, for example, that it is wrong to fight or kill, under any circumstances.
consensus
agreement. In politics, consensus refers to occasions when there is broad agreement on specific issues and / or the overall direction of policy, either between political parties or in public opinion, as, say, in 1993 there was a consensus among Democrats and Republicans about the need for health care reform. Consensus politics, the seeking for the middle ground on the assumption that society has shared values, is the opposite of politics driven by sharp ideological confrontation.
consent of the governed
the idea that a just government must be based on the consent of the people who live under its jurisdiction. Government must be an expression of the popular will. This concept is found in the writings of theorists from the seventeenth to the nineteenth century, especially John Locke, Jean-Jacques Rousseau, and John Stuart Mill. Locke's work influenced the Founding Fathers, and the Declaration of Independence states that "governments are instituted among men, deriving their just powers from the consent of the governed, that whenever any form of government becomes destructive of these ends, it is the right of the people to alter or abolish it."
conservatism
a political philosophy that tends to support the status quo and advocates change only in moderation. Conservatism upholds the value of tradition, and seeks to preserve all that is good about the past. The classic statement of conservatism was by the Irishman Edmund Burke, in his Reflections on the Revolution in France (1790), in which he attacked the French Revolution. He compared society to a living organism that has taken time to grow and mature, so it should not be violently uprooted. Innovation, when necessary, should be grafted onto the strong stem of traditional institutions and ways of doing things: "it is with infinite caution that any man ought to venture upon pulling down an edifice which has answered in any tolerable degree for ages the common purposes of society."
conservative
a person who supports conservatism. Naturally, those who are most conservative are usually those who have most to conserve, such as those who own wealth and property, or who are otherwise privileged, and thus have a stake in the disposition of things as they are. A conservative tends to be for the free market in economic affairs, and against what he calls "big government"-an excessive federal bureaucracy that intervenes in a wide range of social and economic areas. Conservatives prefer a kind of individualistic self-sufficiency. On social issues conservatives are pro-family, anti-abortion, and in general support traditional moral values and religion. Conservatives usually favor a strong military.
conservative parties
political parties that advocate conservatism. In the U.S., the Republican party is more conservative than the Democratic party, and although the Democrats have traditionally had a conservative wing (based in the South) in the last two decades much of it has joined the Republicans. The current trend in the Republican party is towards greater conservatism.
consortium
an association or partnership of states or companies. Often used of an association of bankers.
conspicuous consumption
refers to consumption of goods or services that is mainly designed to show off one's wealth. The term was coined by Thorstein Veblen in the 1890s, who said that all classes in society, indulged in conspicuous consumption, even the poor (who, like the wealthy, sometimes buy something that is not essential and which is beyond their means). According to Veblen, the way to decide whether a certain item belongs in the category of conspicuous consumption is to ask, "whether, aside from acquired tastes and from the canons of usage and conventional decency, its result is a net gain in comfort or in the fullness of life."
conspiracy
planning and acting together in secret, especially for an unlawful purpose.
conspiracy theory
the idea that many important political events or economic and social trends are the products of conspiracies that are largely unknown by the public at large. Conspiracy theorists often assume that the political authorities are involved in massive deceptions and cover-ups to disguise their actions and intentions. Official versions of events are regarded with suspicion. Conspiracy theories are probably as old as human society itself. The one that has gripped the public imagination like no other claims that President John Kennedy was killed not by a sole assassin acting alone, but by a conspiracy involving (take your pick) the Mafia, the Cubans, the CIA, the military-industrial complex. Conspiracy theories have also flourished around the assassinations of Robert Kennedy and Martin Luther King Jr, in 1968. Many members of the citizens' militias that have received so much publicity since the the April, 1995, bombing of the federal building in Oklahoma City harbor conspiracy theories. These theories claim that the U.S. government, in cooperation with the media, international bankers, and the United Nations, is somehow orchestrating a plot to establish a tyrannnous New World Order that will enslave America.
constitution
a document that describes the fundamental legal and political structures of a state. A constitution may be written or unwritten.
constitutional government
a form of government in which a constitution details the powers available to each branch of government, and the rights of the individual in relation to the government. Any action by the government that it not in accord with the constitution is considered illegitimate.
constitutional law
the law that governs relations between the state and the citizens of a country.
constitutional monarchy
a system of government in which the head of state is a hereditary king or queen who rules through a constitution.
constitutionalism
government according to a constitution. The term also refers to the branch of political science that deals with the theory of constitutional government.
consul
an official appointed by one country who lives in another country and assists his country's nationals with their business dealings.
consumer
in economic terms, someone who consumes goods and uses services. Consumer is distinguished from producer, since a consumer uses the goods or services to fulfill his or her needs, not to produce more goods.
consumer activists
people who are active in protecting the interests of consumers by pressing for higher standards of safety, healthfulness, truth in labeling, and customer service among producers of consumer goods.
consumption
in economics, the terms refers to the using up of goods or services, as opposed to production. It also refers to the amount used up.
containment
refers to the policy of the U.S. that began in 1947 and continued throughout the Cold War. It aimed to contain communism within its existing limits. This could either be through military means, as in Korea and Vietnam, or through technical and economic assistance to noncommunist countries. See also Cold War.
contempt of court
obstructing the business of a court; disobeying a court order; acting in such a way as to undermine the dignity or authority of a court.
contract
a legally binding agreement between two or more people. Also refers to the document that describes the terms of the contract. There was much publicity in 1994 about the book contract signed by House Speaker Newt Gingrich with a prominent publisher: the contract would have spelled out what each side agreed to do: Gingrich to write the book by a certain date, the publisher to pay him a certain percentage of royalties from sale of the book.
corporation
an organization of people bound together to form a business enterprise or any other stated function. A quarter of U.S. business firms are corporations, but over three-quarters of all sales are through corporations. Ownership shares of a corporation are sold to buyers, but shareholders do not get much direct say in how the corporation is run. Another distinguishing characteristic of a corporation is the principle of limited liability, under which owners of corporations are not liable for debts of the firm.
cosmopolitan
belonging to the whole world, not just one locality or nation. A cosmopolitan person would be at home in many countries; a cosmpolitan city would be one in many different nationalities congregrated.
cost-benefit analysis
a comparison between the cost of a specific business activity and the value of it. A cost-benefit analysis is not limited to monetary calculations, but attempts to include intangible effects on the quality of life. For example, say there is a proposal to build a new factory in a town. The factory may bring economic benefits, but what if also gives off toxic emissions? In a cost-benefit analysis, the increase in jobs and other economic activity that the factory would bring has to measured against the possible damage on the health of the community.
Council for Mutual Economic Aid
was set up in 1949 by Eastern European countries, as a counterpart to Western Europe's Organization for European Economic Co-operation. Comecon exists to co-ordinate the various national economies-to provide, for example, adequate raw materials, and also to facilitate co-operation in science and technology.
counter-culture
the term given to the youth movement of the 1960s, which rejected many aspects of mainstream American culture. The counter-culture had both a political and a personal dimension. Politically, it was left-wing. Counter-culturalists loathed the concentration of power and resources in the military-industrial complex, they opposed the Vietnam war, they espoused the causes of minorities, and tried to create a new social order based on cooperation not competition. The counter-culture was strongly anti-authoritarian. It also promoted ecological awareness, feminism, and utopianism. In their search for personal fulfillment, counter-culturalists tried to expand their minds through drugs and meditation; sex and rock music was added to the mix to create a personal ethos of abandonment to a kind of Dionysian freedom. The movement petered out in the early 1970s, and the term counter-culture had fallen into disuse, until it was revived in 1994 by House Speaker Newt Gingrich, who accused the Clinton adminstration of embodying counter-culture values, implying that those values were at the root of America's malaise.
counter-revolution
the overthrowing of a revolution and the return to the social order that preceded it. A famous series of counter-revolutions took place throughout Europe in 1848. After revolutions had overthrown monarchies and autocrats all over the continent, a conservative backlash restored the ousted monarchies and aristocrats to power.
coup d'etat
a sudden revolution in which control of a government is seized by force. Also means a sudden stroke of policy.
court martial
a military court convened for the trying of military personnel for military offenses.
covenant
a binding agreement. In law, a covenant is a writing, under seal, containing the terms of agreement between two parties. A covenant may also be a clause containing a subordinate agreement or stipulation in a deed. Another meaning of covenant, although not used often, is international treaty, such as the Covenant of the League of Nations in 1919.
credibility
believability. In political discourse it sometimes refers to a politician's standing with the electorate. If he is perceived to have broken many promises, for example, his credibility will be low. He will have what is sometime known as a "credibility gap". The same applies to international relations. If a country's policies are always changing, little credibility will be given to each new position adopted.
criminology
the study of crime and criminals.
criterion
a standard of judgment; any rule, principle, law, or fact by which a correct judgment may be formed. The plural is criteria. If someone wishes to apply for Medicaid, for example, they must meet certain criteria before they can be eligible.
cult of personality
the term refers to authoritarian regimes in which the enormous power of the leader is reinforced and enhanced by exaggerated propaganda centered on him personally. The leader's picture is everywhere, on billboards, in public squares and buildings; he is supposed to be the embodiment of wisdom and compassion and courage and leadership-a true father of the country, possessing almost superhuman powers. The term was first used in 1956 by the Russian Communist Party when it denounced Josef Stalin for indulging in a personality cult when he was in power, from 1924 to his death in 1953.
cultural revolution
refers to the period of social and political upheaval in China between 1965 and 1968. The cultural revolution was a massive attempt to reassert the principles of revolutionary Maoism (the doctrine associated with the Chinese leader, Mao Tse Tung) and teach them to a new generation of Chinese. Any elements in the communist party that were considered liberal, or influenced by the model of Russian communism under its then leader, Nikita Khrushchev, were denounced. There were massive party purges. A personality cult of Mao emerged. Revolutionary fervor was whipped up by groups known as Red Guards; writers, economists and other intellectuals were criticized and denounced. Schools and colleges were closed, as thousands of urban teen-agers were sent to work in the countryside. The cultural revolution had run its course by 1968. In ensuing years, many of the measures promoted by the cultural revolution, particularly those which were based solely on ideology rather than practical utility, were gradually eased.
curfew
a time, usually in the evening, after which it is forbidden to appear in the streets or in public places. Curfews are sometimes imposed by an occupying army in a city in order to maintain its control, but in unstable countries in times of great upheaval, the legitimate authorities may impose a curfew as a way of maintaining public order.
currency
refers to legal tender that is "current," that is, it is in circulation as a medium of trade and exchange.
currency convertibility
the right to exchange the currency of one country, at the going rate of exchange, for that of another. This enables a person to carry out a transaction in a foreign market whilst using the currency of his own country, which the seller can then convert to his own national currency. Currency convertibility is an essential element of world trade.

لغات تخصصی سیاسی  2

منبع: http://political.ir/
POLITICAL DICTIONARY The Letter B

balance of payments
a statistical record of all the economic transactions between one country and all other countries over a given period. The transactions include goods, services (including investments) private and governmental capital, and gold movement.
balance of power
the concept that world peace is best served when no one power in any region gains sufficient military strength to dominate other states in that region. The term was first used to describe European statecraft in the nineteenth century. Keeping the balance of power on the European continent was a cornerstone of British diplomacy-the concept being that if one power or coalition of powers got too strong, the weaker states would make an alliance to combat it. Alliances therefore were not a matter of ideology but of simple pragmatism; they would continually shift to maintain the balance of power. In that way an equilibrium was maintained which discouraged wars. After World War II the idea of the balance of power was in some ways superceded by what was termed the "balance of terror," but balance of power diplomacy is always present in one form or another. For example in the 1980s, the U.S. supported Iraq in its war against Iran because it did not want Iran to become the dominant power in the region. Strengthening Iraq maintained the regional balance of power. Balance of power politics is also a factor in the U.S.'s decision to normalize relations with Vietnam. A strong Vietnam, it is believed, will act as a check on the hegemony of China in the region.
balance of terror
the phrase was coined by British prime minister Winston Churchill (1874-1965). It refers to the situation during the Cold War, when both the United States and the Soviet Union had the capacity to destroy each other with nuclear weapons. In the event of war, the destruction on both sides would have been so huge that neither side was prepared to risk starting such a conflict. A balance of terror existed. The doctrine of MAD (Mutual Assured Destruction) was a later variant of the idea of the balance of terror.
balance of trade
the balance between what a country spends on imports and what it earns by exports. A favorable balance of trade is when revenue from exports is greater than expenditure on imports.
balanced budget
a budget in which expenditure is equal to, or not greater than, income. In the 1990s, there has been growing concern about the federal budget deficit, and a proposal for a constitutional amendment that required the federal government to balance its budget annually passed the House of Representatives in 1995. It was, however, defeated in the Senate. Some economists argue that an unbalanced budget may not always be bad. Sometimes it is necessary to go into debt to ensure a stable future. For example, almost all states have laws that require them to balance their budgets each year, but they will issue bonds to finance large projects that are not within their annual budgets.
balkanization
to break up into small, hostile units, as happened to the Balkan states (Yugoslavia, Bulgaria, Greece, Albania, Turkey and Romania) after World War I. A more recent example occurred in Lebanon during the 1980s, when the country split up into many warring factions with no central authority. The term "Lebanonization" was for a while used as the equivalent of balkanization.
ballistic missiles
long-range missiles that are mechanically guided only on the first part of their flights, after which they move under the force of gravity only, i.e. they become free-falling objects as they approach their target. Ballistic missiles are accurate and fast. They can cross an entire continent in thirty minutes and have great destructive power.
ballot
a printed piece of paper on which a voter indicates his or her preference from a list of individual candidates or parties; the act of voting or the entire number of votes cast at an election.
barter
to exchange goods or commodities without the use of money.
belligerency
the term belligerent is used to refer to countries that are at war. International law grants to groups involved in an insurrection in their own country the status of belligerency, which means they are given the rights and obligations of a state to the extent that this is necessary for the prosecution of the civil war.
bias
an inclination or prejudice that prevents objective judgment of something, as in hiring practices showed a bias against minorities.
bicameral
two separate legislative chambers.
bicameral government
a government that consists of two legislative bodies rather than one. The U.S. has a bicameral system, since both the House of Representatives and the Senate have to approve a bill before it can become law. All U.S. states have bicameral legislatures, with the exception of Nebraska, which has a unicameral system.
big stick
to carry a big stick is when an individual, group, or nation backs up their demands with a credible threat of force or some other pressure that is sufficient to get the other party to accede to their wishes. The term was coined by President Theodore Roosevelt who said that a nation, like a man, should "tread softly but carry a big stick."
bilateral
involving two parties; as in a bilateral trade agreement between the U.S. and Japan.
bilateralism
joint economic or security policies between two nations. Bilateralism may refer to trade agreements, or to military treaties and alliances. It also refers to cooperation betwen allies.
bill of rights
any bill that lays out the rights of individuals vis a vis the state. The Bill of Rights refers to the first 10 amendments to the U.S. constitution, which lay out individual liberties. Thomas Jefferson wrote to James Madison in 1787 that "A bill of rights is what the people are entitled to against every government on earth, general or particular; and what no just government should refuse, or rest on inference."
bipartisan
in American political discourse, refers to policies that have the support of both Democrats and Republicans. Bipartisanship is often most apparent in foreign policy, in which it is considered advisable for the country to present a united front.
black consciousness
a movement that emerged in the U.S. in the 1960s, on the heels of the civil rights movement that began in the 1950s. It refers to the cultivation among blacks of their own distinct cultural identity, and the realization that being black was something they could be proud of. Black consciousness tended to reject white liberal thinking about racial issues and set out to chart an independent course for black social and political progress. Black consciousness was linked to the movement sometimes known as "black power" that also emerged in the mid-1960s. Black consciousness was also a strong force in South Africa in the 1960s and 1970s, as part of the growing opposition to the system of apartheid.
black market
illegal trading in goods, at prices that are higher than the legal or usual prices. In many countries in which consumer goods are scarce, a black market forms a kind of underground economy through which people get what they want if they are prepared to pay the price.
blacklist
in the early twentieth century, a list maintained by an employer of workers who had joined unions and thus should not be hired. Such blacklists were made illegal in 1935. Blacklist now refers to any list by any organization of individuals whom it disapproves of and whom it may take punitive measures against. In 1984, for example, it was disclosed that the United States Information Agency had maintained a blacklist since 1981 which contained the names of liberal Democrats and others deemed unsuitable by agency officials. The list was destroyed.
bloc
a grouping of individuals, groups, or nations who work together to achieve common objectives. A bloc can be economic, military, or political in nature. For example, the countries of Eastern Europe under communism were referred to as the Eastern bloc; the 12 countries that make up the European Community form a trading bloc; a group of legislators from different parties might come together on a certain issue and form a bloc to vote on that issue.
block voting
when multiple votes are cast by one group, on behalf of its members.
blockade
any military action by sea or air designed to isolate an enemy and cut off his supply and communication lines. In 1962 the U.S. instituted a naval blockade of Cuba (although it was called a "quarantine") in response to the presence of Soviet nuclear missiles in that country.
Bolshevism
synonomous with communism. The term comes from the Russian word bolshinstvo, which means majority, and referred to the party lead by Lenin (leader of the communist revolution in 1917), after it won a majority of votes at the Russian Social-Democratic Party conference in 1903. Used in the West in a derogatory sense.
bourgeois
used by Marxist theorists to describe anything associated with capitalists, including manufacturers, merchants, and small business owners such as shopkeepers. These groups were the opposite of the proletariat, or working people. Bourgeois has come to refer simply to the middle classes, those between the upper classes and the working classes on the social scale. The term is often used in a derogatory sense to refer to anything conventional, respectable, etc., as in "bourgeois values."
boycott
to refuse to do business with an organization or nation, as when the Soviet Union boycotted the 1984 Olympic Games in Los Angeles. Also refers to a refusal to buy or sell something, as when, say, consumers are urged by an interest group to boycott a particular manufacturer's goods.
breach of the peace
a violation of the public peace, as in a riot. Also refers to any disorderly conduct. See also secondary boycott.
brigandage
theft or robbery.
brinkmanship
in political diplomacy or negotiation, the art of taking big risks, even to the brink of war, in the hope that the adversary will back down. Brinkmanship can be a way of testing an adversary's resolve. In 1994 Iraq massed troops on the Kuwaiti border, testing U.S. response-this was an act of brinkmanship on the part of Iraq's Saddam Hussein. Hussein backed down, and withdrew the troops when it became clear that the U.S. would mobilize to repel a possible invasion of Kuwait. Much of brinkmanship consists of bluffing, but it can be a dangerous game to play if either side misinterprets the moves of the other.
budget
a statement of estimated income and expenditure over a given period for an individual, group, government or organization. If revenues exceed expenditures, there is a budget surplus; if expenditure is greater than revenue, there will be a budget deficit.
bureaucracy
the administration of a government; all government offices taken together; all the officials of a government. The term is often used in a negative sense, when someone wants to point the finger at perceived inefficiencies or incompetence. Large bureaucracies are often seen as inflexible, with too many rules and red tape, making them unresponsive to the real needs of people.
business cycle
the general pattern of expansion and contraction that businesses go through. In terms of the national economy, the existence of business cycles means that a period of growth is usually followed by a recession, which is followed by a recovery.
by-election
an election to fill an office that has become vacant before its scheduled expiration date. If a Congressman dies in office, for example, a by-election would be held to fill the seat.
by-laws
laws made by local authorities; regulations made by social or professional associations.

اندیشه سیاسی : اپیکوریانیسم

 منبع: http://political.ir

http://www.willamette.edu/~sbasu/poli213/epicurus&ism_files/image014.jpg

Epicureanism

اپیکور (341 – 270 قبل از میلاد) پس از افلاطون و ارسطو و پس از پایان دولت سیته  در صحنه فلسفی آتن پدیدار گردید. او یک فیلسوف یونانی بود که در سال 306 قبل از میلاد مدرسه فلسفی خود را در آتن افتتاح نمود که تا چندین قرن بعد باقی ماند و جزء یکی از چهار مکتب بزرگ یونانی به شمار میرود.  در اصطلاحات فلسفه سیاسی، اپیکور را اولا ماتریالیست1 یعنی معتقد به اصول مادی، دوما اوولوسیونیست2 یعنی معتقد به اصول تکامل، سوما فیلانتروپیست3 یعنی انسان دوست و خوش بین به نوع بشر، و چهارم آتیست4 یعنی منکر وجود خدا میدانند. قطعا اپیکور منکر وجود "خدای خود" نبوده است و اگر که وی را اینچنین لقب داده اند بیشتر بدان دلیل بوده که وی "خدای عموم" را به نوعی دیگر تعریف کرده است.

ادامه نوشته

انديشمندان سياسـي قرون وسطا


منبع: http://political.ir/post-899.aspx
اندیشه های سیاسی قرون وسطی را می توان به دو گروه عمده بر حسب گذشت زمان انها تقسیم کرد گروهی که در صدد بر آمدند تا به حکومت دینی و حاکمیت کلیسا مشروعيت بخشند و در پی محکم کردن پایه های حکومت دینی بودند و گروهی که در پی تحولات بر این اندیشه تاکید کردند که با ید اقتدارات و اختیارات پاپ ودستگاه کلیسا را محدود کرد و حکومت های ملی وشاهان تجلی قدرت خداوند هستند نه پاپ . اندیشه های گروه اول یعنی کسانی که به دنبال قدرت بخشیدن به کلیسا بودند عموما در فضا ی فکری قرن یازدهم ودوازدهم وسیزدهم مطرح بودند و گروه دوم کم کم از اواخر قرن سیزدهم و قرن چهاردهم فضای فکری اروپا را همراه با تغیرات سیاسی تغیر دادند.

ادامه نوشته

زبان تخصصی: MEDIA IN THE WORLD

The sequencing of content in a broadcast is called a schedule. As with all technological endeavours, a number of technical terms and slang have developed. A list of these terms can be found at List of broadcasting terms. Television and radio programs are distributed through radio broadcasting or cable, often both simultaneously. By coding signals and having a cable converter box with decoding equipment in homes, the latter also enables subscription-based channels, pay-tv and pay-per-view services.

ادامه نوشته

لغات تخصصی سیاسی    1

منبع:http://political.ir/

   POLITICAL DICTIONARY The Letter A
abdication
voluntary resignation from office by a queen or king. The most famous abdication in recent history came in 1936, when Britain's Edward VIII abdicated the throne because the British establishment would not permit him to marry Wallis Simpson, an American divorcee.
abrogation
the repeal of a law, treaty, or contract, either by mutual agreement or unilaterally.
absolutism
theory of absolute government. Power can be vested in an individual (as a dictator), an office (as a monarchy), a party, or a government administration. The government is not restricted legally by any other government agency. Thus absolute government can lead to absolute power vested in one individual-e.g., a dictatorship.
academic freedom
the right of a professor at a university to pursue his research and publish his findings, whether popular or controversial, without political or any other kind of presure being put on him or her.
accord
a diplomatic agreement that does not have the same binding force as a treaty, but is often treated as such, e.g. the Camp David accord signed between Israel and Egypt at Camp David in 1978; the accord between Israel and Jordan in 1994. The term can also refer to any agreement reached by two conflicting parties.
accountability
the extent to which people are held responsible for their word and actions. For example, an employee is accountable to his boss; a congresspersons to his constituents, and a U.S. president to the people as a whole.
acculturation
the process by which people adapt to or adopt a culture that is not their own.
Achilles' heel
a defect, weakness, or point of vulnerability. Based on the Greek myth of Achilles, a warrior in ancient Greece. While being dipped in the waters of immortality, he was held by his heel thus making this the one part of his body that was mortal. He was eventually killed in the Trojan War by a wound in the heel.
acid test
a crucial test of the value of something or someone. A politician might face the acid test of his popularity in an election. The term is also used in accounting as a measure of a company's abilities to pay immediate liabilities.
act of state
the actions of a government for which no individual can be held accountable.
activism
getting involved in political affairs, by such actions as running for political office, taking part in demonstrations, getting support for issues. Often used to refer to the activities of grass-roots protest movements, as in animal rights activists, etc.
adjournment
the suspension of business for a specified time.
adjudication
the hearing and deciding of a legal case in a court of law.
administration
the management of institutional or governmental affairs; a term for the government itself and its policy-makers; as in the Clinton administration; the period in which a government holds office; as in the Persian Gulf war took place during President Bush's administration.
adversary system
the system of law in which a case is argued by two opposing sides: a prosecutor who tries to prove that the defendant is guilty and a defender, who argues for the defendant's innocence. The case is then decided by an impartial judge or a jury. The U.S. and Great Britain operate under the adversary system.
aegis
any power or influence that protects or shields, as when nations take part in peackeeping operations under the aegis of the United Nations, or humanitarian missions under the aegis of the Red Cross.
affidavit
a declaration in writing signed and sworn to under oath.
affirmative action
the giving of preferential treatment to women and minorities in business and education to redress the effects of past discrimination. Affirmative action began in the 1960s; it has benefited hundreds of thousands of minorities and helped in the creation of an African-American middle-class. The number of women in professional and managerial jobs has also increased considerably as a result of affirmative action. However, during the 1990s affirmative action has become a contentious issue. While the bulk of minorities and civil rights leaders still support it, many conservatives claim that it amounts to "reverse discrimination." Supreme Court decisions in 1995 limited the scope of affirmative action programs in business and education. In 1997, California banned preferential treatment for minorities or women in state hiring practices.
affluence
wealth or riches.
affluent
wealthy; an affluent society is one in which there is an abundance of material or consumer goods. The term affluent society was popularized by economist John Kenneth Galbraith in 1964, and it is often used to describe the U.S. and other flourishing Western societies.
agenda
things to be done. Often used to describe political platforms, as in the Republican (or Democratic) agenda, meaning the policies each party hopes to pursue and enact.
aggregate demand
the total demand for goods and services in an economy, incuding demands for consumer goods and investment goods, the demands of local and central government, and of other countries for exports.
aggregate supply
the total supply of goods and services in an economy, including imports and exports, that is available to meet aggregate demand.
aggression
applied to belligerent actions by one state against another; as in Iraq committed an act of aggression when it invaded Kuwait in 1990.
agitation
in a political sense, refers to keeping an issue or a debate constantly before the public; as in there was considerable agitation for political reform in China in the late 1980s. Usually used to refer to opposition to the status quo (in communist countries, those who campaigned for human rights would often be referred to as agitators by the government.)
agitprop
originally set up as the Department of Agitation and Propaganda by the Central Committee of the Communist Party of the USSR. Later usage came to be more general, involving activities that encouraged acceptance of left-wing ideology.
agrarian
relating to land or agriculture.
ahistorical
unrelated to history.
aide-de-camp
an officer who serves as confidential assistant and secretary to a higher ranking officer, such as a general.
alien
a visitor or resident in a nation of which he or she is not a citizen.
allegiance
joining together in pursuit of mutual interests; as, the alliance of the U.S., Britain, and the Soviet Union defeated the Nazis in World War II.
alliance
joining together in pursuit of mutual interests; as, the alliance of the U.S., Britain, and the Soviet Union defeated the Nazis in World War II. The term can also refer to domestic politics, as an alliance of liberal interest groups is fighting to preserve afirmative action policies against conservative opposition.
altruism
unselfish concern for the welfare of others.
ambassador
the highest ranking diplomatic officer, who acts as personal representative of one state to another.
amendment
a change in a document made by adding, substituting or omitting a certain part. The U.S. constitution has 26 amendments, adopted after the original ratification of the constitution. Amendment can also refer to a change in a bill while it is being considered in a legislature.
amnesty
an act by which the state pardons political or other offenders, usually as a group. In 1977, for example, President Carter granted an amnesty to all Vietnam draft evaders. Amnesties are often used as a gesture of political reconciliation. In 1990, the ruling Sandinistas in Nicaragua declared an anmesty for over a thousand political prisoners as a prelude to a general election. Amnesties also sometimes occur after a change of government or regime.
anarchism
a doctrine that advocates the abolition of organized authority. Anarchists believe that all government is corrupt and evil. Anarchism was a force in nineteenth century Russia, associated with Prince Peter Kropotkin (1842-1921) and Mikhail Bakunin (1814-76). Types of anarchism range from pacifism to violent revolution. American President William McKinley was assassinated by anarchists in 1901. However, anarchism has in general not been a prominent force in American political history. ("Anarchism- a doctrine that advocates the abolition of organized authority. Anarchists believe that not only is all government corrupt and evil, but also that any institution based on hierarchy or power is equally corrupt (e.g., religion, the family, etc.) While most often anti-capitalist, there are pro-capitalist strains. Anarchist theory was developed in 19th century Europe, largely by the Russians Prince Peter Kropotkin (1842-1921) and Mikhail Bakunin (1841-76) and the Frenchman Pierre-Joseph Proudhon. (1809-1865).
anarchy
the absence of government; disorder, chaos in a society.
annexation
the act by which one state takes possession of another state or territory, usually a smaller one, without the consent of the party being taken over. For example, in 1938 German troops invaded Austria and annexed it. The citizens of Austria thereby became subjects of Germany.
anthropology
the study of humankind; often used to refer only to the study of primitive peoples.
Anti-ballistic Missile Treaty (ABM)
a landmark arms control agreement signed in 1972 by the Soviet Union and the U.S., this treaty limited antiballistic missiles to two sites of 100 antiballistic missile launchers in each country. In 1974 this was reduced to one site.
anti-clericalism
opposition to the influence of organized religion in state affairs. The term was applied particularly to the influence of the Catholic religion in political affairs.
anti-communism
opposition to communism. Anti-communism was the defining mark of U.S. foreign policy during the Cold War, which sought to check Soviet expansion around the globe. In domestic politics, being seen as "tough on communism" was often a litmus test for American politicians; anything less was to court electoral disaster. Anti-communism reached an extreme during the McCarthy era, in the early 1950s, when Senator Joseph McCarthy led an unscrupulous witchhunt to root out alleged communist sympathizers in U.S. government service.
anti-Semitism
hostility towards Jews. Anti-semitism is as old as Christian civilization. Jews were despised because, according to Christian belief, they had rejected Christ and continued to practice a religion that was not the true one. During the nineteenth century anti-Semitism became racial rather than religious. Jews were persecuted for being Jews, not for practising a particular religion. Anti-semitism was found throughout nineteenth century Europe, particularly in Russia, Germany, and France. Russian anti-semitism reached a peak in the period 1905-09, with an estimated 50,000 victims. But anti-Semitism reached its peak in Nazi Germany in the 1930s and 1940s. Jews were held to be inferior to what Nazis described as the Aryan master race. Jews were held as the scapegoat for all the ills suffered by the Germans. They were deprived of all their civil rights, banned from trades and professions; their property was confiscated. The persecution culminated in Adolf Hitler's "final solution," which was the attempted destruction of the entire Jewish race. Six million Jews were slaughtered in concentration camps during World War II. This was more than one-third of the Jewish population of the world. After the war anti-Semitism continued in Eastern Europe and the Soviet Union, although not with anything like the intensity that it had had in Nazi Germany. See also Holocaust.
anti-trust laws
federal and state laws designed to restrict monopolistic business practices that interfere with free trade. These are thought necessary to protect the public interest (from price-fixing, for example.)
apolitical
not concerned with politics. The term might be used to describe someone who does not care to vote, or to a nonpartisan organization. Fast Times is an apolitical newsmagaine, in that it is not affiliated with any political party.
apologetics
a branch of theology that deals with the reasoned defense of Christianity.
apologist
someone who writes or speaks in defence of a belief, faith, doctrine. If someone wrote in defense of the Vietnam War, for example, he would be an apologist for that war.
appeasement
giving in to unreasonable demands or threats out of weakness or stupidity. In political discourse appeasement has a very negative connontation. It harks back to the buildup to World War II, when Britain and France did nothing to check German rearmament and aggression, particularly the Nazi occupation of the Sudetenland in Czechoslovakia in 1938. Since World War II Western politicians of all stripes have done everything possible to avoid having the term applied to their actions or policies in the international arena.
appropriation
money used to pay for government-approved expenditures.
arbitrary
derived from opinion, random choice, or chance. When people speak of an artibrary decison they usually mean an unfair one, one that is not based on logic, standard rules, or accepted customs.
arbitration
settlement of labor disputes in which each side agrees to accept the decision of an arbitrator, who is a kind of judge appointed because of his acceptability to both sides. Sometimes the arbitrator may be a group, or a panel, rather than an individual.
archives
the place where public records and documents are kept, and also the documents themselves.
aristocracy
a government that is controlled by a small ruling class. Also refers to that class itself, sometimes called simply the upper class. The aristocracy may owe its position to wealth, social position, or military power, or another form of influence or training. These attributes are usually inherited.
armistice
ending of hostilities; as in the armistice of November, 1918, marked the end of World War I.
arms control
any international agreement that limits the type and number of weapons or armed forces. Arms control played a major role in superpower politics during the 1970s and 1980s, and a number of nuclear arms control agreements were signed by the United States and the Soviet Union. These were the Anti-ballistic Missile Treaty (1972) the First Strategic Arms Limitation Treaty (1972), the Second Strategic Arms Limitation Treaty (1979), the Intermediate-Range Nuclear Forces Treaty (1987), the First Strategic Arms Reduction Treaty (1991) and the Second Strategic Arms Reduction Treaty (1993). In 1994, the U.S. had about 14,900 nuclear weapons, down from the record number of 30,000 in 1967, and the Russians had about 29,000. See also disarmament.
arraignment
a court hearing in a criminal case during which the defendant is informed of his or her rights and is required to plead guilty or not guilty.
Association of Southeast Asian Nations (
promotes economic cooperation amongst member countries which include: Brunei, Indonesia, Malaysia, Philippines, Singapore, and Thailand. ASEAN also encourages cultural development, promotes peace and stability in southeast Asia, and cooperates with other international organizations. The headquarters is in Jakarta, Indonesia.
atavism
reversion to an earlier type; resemblance to remote ancestors.
Attorney General
the highest legal officer in the United States, who heads the Justice Department, and is chief legal advisor to the president. Each state also has an attorney general.
austerity
severity or harshness. Often used to describe economic conditions; as, the Polish people are undergoing a period of austerity as the economy makes a transition from communism to capitalism.
autarchy
political self-rule; complete independence, particularly economic self-sufficiency, in which through government controls a nation's economy (or a group of nations) is isolated from the rest of the world. During the Cold War the Soviet bloc practised economic autarchy, trading only within itself.
authoritarian
a form of government in which a large amount of authority is invested in the state, at the expense of individual rights. Often power in authoritarian systems is centered on a small group of autocratic leaders Usually used in a negative sense.
autocracy
a government in which almost all power rests with the ruler. The Soviet Union under Stalin, Iraq under Saddam Hussein, are examples of autocracies.
automation
in industry, the performing of routine tasks by machines that were formerly done by humans; any manufacturing system in which many of the processes are performed automatically or controlled by machinery.
autonomy
a limited form of self-government. In the U.S. states have a certain autonomy, which allows them to make their own laws regarding local matters. In international affairs, the Palestinians have been promised autonomy in Gaza, formerly occupied by Israel. Autonomy does not usually extend to control over foreign affairs.

آموزش دانلود

آموزش دانلود

download_button by flanoos amoozeshe download tarigheye download az site download file

خیلی از دوستانی که تازه با اینترنت آشنا میشوند با لغت دانلود و آپلود زود برخورد میکنند و میخواهند بدانند که چگونه میشود از اینترنت فایل ، فیلم ، عکس ، نرم افزار و خلاصه هر چیزی که بخان رو دانلود کنند.

برای اینکه شما بتوانید از سایت های مختلف فایل دانلود کنید باید ابتدا یک سری چیزها را بدانید که این چیزها به نظر من بسیار مهم هستند و خیلی به درد میخورند.

1. باید بدانید که هر فایلی پسوندی دارد که از طریق آن فهمیده میشود که این فایل چه نوع فایلی هست. پسوند به منزله مشخص کردن نوع فایل است ، مثلا اکثر فایل های صوتی پسوندشان MP3 یا WAV میباشد. باید بدانید که هر فایل از سه بخش تشکیل شده که بخش اول نام فایل و بخش میانی نقطه ( . ) و بخش آخر پسوند سایت میباشد. در اینجا یک تعداد از مشهور ترین پسوند ها را ذکر میکنم که حفظ کردن آن ها خیلی به شما کمک خواهد کرد.

ادامه مطلب …

پسوند فایل های صوتی: mp3, wav, midi

پسوند فایل های تصویری: avi, vob , wmv, asf, dat, mpeg, mp4

پسوند فایل های عکس: jpeg, bmp

پسوند صفحات اینترنت: html , php

پسوند فایل های فلش : swf

پسوند فایل های فشرده : rar , zip

پسوند فایل های اجرایی و نرم افزارها: exe

با حفظ این پسوند ها 50 درصد کار حل است! این پسوند ها به شما کمک میکند تا زمانی که میخواهید فایلی را دانلود کنید متوجه شوید که فایل چه نوع فایلی هست و اشتباها فایل دیگری ، مثلا یک صفحه اینترنت را دانلود نکنید. لازم به ذکر است که فایل های فشرده از قبیل rar و zip فایل هایی میباشد که اکثر سایت ها برای کم شدن حجم فیلم ، نرم افزار ، عکس و … از این فایل ها استفاده کرده و اطلاعاتشان را داخل این فایل های zip و rar برای دانلود شدن قرار میدهند که برای باز کردن این گونه فایل ها به نرم افزار Winrar احتیاج پیدا خواهید کرد. به جرات میتوانم بگویم که 90 درصد فایل های اینترنتی از قبیل نرم افزار ها و فایل های صوتی که توسط سایت ها برای دانلود ارائه میشوند در فایل های فشرده rar و zip بسته بندی شده اند.

وقتی در یک سایت موس را روی لینکی ببرید آدرس لینک در پایین صفحه در قسمت نوابار نوشته خواهد شد که اگر به انتهای آدرس لینک توجه کنید پسوند لینک که ممکن است یک صفحه اینترنت مثل html باشد یا یک فایل exe باشد نوشته خواهد شد. به عکس زیر دقت کنید.

amoozeshe download az site ha tarighe download by flanoos

2. نکته دوم را که برای دانلود کردن باید در نظر بگیرید داشتن یک دانلود منیجر خوب هست که من در طول یازده سال استفاده از کامپیوتر بعد از تست کردن تمامی نرم افزارهای دانلود رسیدم به برنامه Internet Download manager build 5.17 ( یا نسخه های بالاتر ) که بهترین نرم افزار دانلود در عرصه اینترنت میباشد. از دیگر نرم افزارهای دانلود میتوان به Flashget , Orbit downloader , Hidownload pro, Fresh download, Download accelerator , Instantget و غیره اشاره کرد.

3. باید متوجه باشید حجم فایلی که میخواهید دانلود کنید چقدر هست. چون بعضی فایل ها حجمشان بسیار بالا هست و با اینترنت مفنگی بعضی کشورها چند روزی طول میکشد تا دانلود شوند. این فایل ها میتوانند فیلم باشند ، یا نرم افزارهای سنگین و … . اگر با نرم افزاری مثل Internet Download Manager بخواهید یک فایل را دانلود کنید برای شما مینویسد که حجم فایل چقدر هست ، و سرعت دانلود شما چقدر میباشد و چقدر طول میکشد که این فایل دانلود شود.

طریقه دانلود کردن فایل از سایت های مختلف:

باید بدانید که دانلود کردن از سایت ها مختلف هست ، اما اگر شیوه کار را یاد بگیرید به راحتی میتوانید هر فایلی را دانلود کنید.

سایت هایی که فایل برای شما برای دانلود کردن قرار میدهند چند دسته هستند.

1. گروه اول سایت هایی هستند که وقتی روی لینک دانلود آن کلیک میکنید میتوانید فایل را مستیم روی هارد کامپیوتر خود ذخیره کنید و حتی فایل قابلیت رسیوم دارد ، یعنی میتوانید با دانلود منیجر اگر ارتباط اینترنت شما قطع شد ، باقی فایل را زمانی دیگر دانلود کنید. از جمله این سایت ها که امکان دانلود مستقیم را با قابلیت رسوم فراهم میکنند میتوانل به سایت http://www.download.com اشاره کرد.

2. گروه دوم سایت هایی هستند که دانلود از آن ها مستقیم میباشد اما به شما اجازه رزیوم شدن فایل داده نمیشود. یعنی اگر ارتباط اینترنت شما در میانه های دانلود قطع شد باید فایل را از اول دانلود کنید.

3. گروه سوم سایت هایی هستند که وقتی روی لینک مورد نظر کلیک میکنید به جای اینکه دانلود فایل آغاز شود ، شما به صفحه دیگری منتقل میشوید که از شما میخواهد یا در سایت عضو شوید و پول بپردازید تا بدون محدودیت بتوانید از سایت دانلود کنید و یا اینکه روی گزینه Free Download یعنی دانلود مجانی کلیک کنید و پس از طی مراحلی مثل وارد کردن کدی که در عکس از شما خواسته میشود و صبر کردن مدت زمانی موفق به عمل دانلود کردن شوید. در این حالا احتمال اینکه فایل قابلیت رسیوم شدن نداشته باشد و سرعت دانلود پایین باشد زیاد هست. از نمونه این سایت ها میتوان به سایت هایی نظیر Rapidshare , Zshare, uploading اشاره کرد.

4. گروه چهارم سایت هایی هستند که امکان دانلود مستقیم را تا مدت زمانی معین مثل یک روز برای شما فراهم میآورند و در صورت تمام نشدن کار دانلود شما در مدت یک روز مجبور خواهید بود تا فایل را از اول دانلود کنید چون لینک دانلود شما باطل خواهد شد. از نمونه این سایت ها میتوان به سایت mediafire اشاره کرد. لازم به ذکر است که با نسخه جدید برنامه Internet download manager میتوانید از محدودیت این سایت بگزرید و فایل را رسیوم کنید.

کار دانلود بسیار ساده است ، معمولا در تمام سایت هایی که امکان دانلود فایلی را به شما میدهند لغتی به نام دانلود کنید، یا: دانلود ، یا: download ، یا: download now و .. به چشم میخورد. که کافی هست تا روی این لغت کلیک کنید تا برنامه دانلود منیجر باز شود و عمل دانلودینگ انجام پذیرد. از نمونه سایت های خوب که امکان دانلود رایگان ، مستقیم و با قابلیت رسیوم را برای شما فراهم میآورند میتوان به موارد زیر اشاره کرد.

http://www.download.com

http://www.mihandownload.com

http://www.kamyabonline.com

http://www.p30download.com

http://www.patoghu.com

http://www.tebyan.net

آموزش کامل تنظیمات و جزئیات در فیس بوک همراه با تصوی

آموزش کامل تنظیمات و جزئیات در فیس بوک همراه با تصویر

facebook

در یکی از پست های قبلی آموزش عضویت در فیس بوک ، که بسیار ساده است را شرح دادم. ( برای دیدن آموزش عضویت در فیس بوک اینجا کلیک کنید.) در این پست قصد دارم تا شرحی مفصل همراه با تصویر از تنظیمات و استفاده از فیس بوک را بدهم.

مقدمه:

فیس بوک یک سایت اینترنتی هست که توسط مارک زوکربرگ و همکلاسی های دانشکده کامپیوتر ساینسش در دانشگاه هاروارد ساخته شد. در ابتدا عضویت در این سایت تنها محدود به دانشجویان دانشگاه هاروارد بود اما بعدها کالج های استنفورد ، لوی لیگ و بوستون به این شبکه پیوستند و دامنه گستردگی فیس بوک از دانشگاه ها نیز فراتر رفت و امروزه فیس بوک بیش از 350 میلیون نفر کاربر فعال در سراسر جهان دارد.

ادامه مطلب ….

از آنجایی که پیداست فیس بوک دارد کم کم جای نرم افزارهای ارتباطی مثل یاهو مسنجر و ویندوز لیو را میگیرد و مردم بیشتر به جای استفاده از این نرم افزارها از سایت فیس بوک استفاده میکنند. علتش این هست که در فیس بوک شما هم امکان چت دارید و هم اینکه دوستان شما میتوانند هرآنچه که در فکرشان هست را بنویسند و بعدا شما چند ساعت دیرتر یا چند روز بعدتر آن مطالب را بخوانید و در مورد آن ها نظر دهید. در فیس بوک میتوانید عکس ، فیلم و کلیپ ، آهنگ و هر فایل دیگری بفرستید و حتی مقاله ای بنویسید تا دوستان شما آن را ببینند و بخوانند و در مورد آن نظر دهند و یا آن ها را برای خود دانلود کنند. فیس بوک محیطی را به وجود آورده که در آن شما علاوه بر چت کردن قادر هستید تا با دوستان و آشنایانتان به طریقه های مختلف ارتباط برقرار کنید. میتوانید در مورد خودتان بنویسید و اینکه به چه چیزهایی علاقه دارید و هر آن چیزی که فکرش را بکنید.

امروزه افراد زیادی از فیس بوک استفاده میکنند که از جمله این افراد میتوان به بازیگران ، خواننده ها ، فوتبالیست ها ، سیاستمداران و .. اشاره کرد. شما میتوانید در فیس بوک خواننده مورد علاقه خود را به عنوان دوست یا تماشاگر ( در پایین به آن اشاره خواهد شد.) انتخاب کنید و ببینید که چه مینویسد و چه میگوید و امروز یا فردا در کجا کنسرت دارد و اینگونه به افرادی که حتی فکرشان را نمیکردید بسیار نزدیک میشوید و میتوانید سخنان خود را به آن ها بگویید.

فیس بوک میگوید که در این دنیا همگی به هم توسط دوستان خود متصل هستیم ، مثلا من 40 دوست دارم و دوستانم نیز هر کدام چندین دوست دارند و این ارتباط زنجیره ای بین دوستان ادامه دارد تا تمام جهان را پوشش دهد. در فیس بوک میتوانیم دوستان جدیدی بیابیم و با انسان های بیشتری ارتباط بگیریم.

دوستانی که از فیس بوک استفاده میکنند باید مطلع باشد که جهان پر از خوبی ها و بدی هاست و بعضی انسان های بد پیدا میشود که با سوء استفاده از فیس بوک شما ، عکس های شما را در جای دیگری استفاده میکنند و اطلاعات شما را دزدی کرده و به طریقه غلط به کار میبرند پس باید با هر کسی در فیس بوک نشناخته و نادانسته دوست نشوید و به تنظیمات خصوصی سازی فیس بوک که در زیر به شما آموزش میدهم به خوبی عمل کرده و محیط فیس بوک خود را امن سازید.

تنظیمات امنیتی در فیس بوک.

بخش Settings

بخش Name

وقتیکه داخل آی دی خود در فیس بوک شدید روی گزینه Settings در بالا سمت راست صفحه کلیک کنید. تا صفحه ای به شکل زیر باز شود.

my account in facebook

برای بزرگ تر دیدن تصویر روی آن کلیک کنید.

حالا به معرفی و توضیح تک تک هر یک از بخش های زیر میپردازیم.

در تب Settings که در ابتدا برای ما باز میشود در قسمت Name با کلیک روی گزینه change در سمت راست لغت Name میتوانید نام خود را تغییر دهید. ( به عکس زیر دقت کنید.)

change name in facebook 

در قسمت Display Full Name میتوانید تنظیم کنید که اول نامتان نمایش داده شود بعد نام فامیلتان و یا برعکس.

در قسمت Frist Name باید نامتان را وارد کنید.

در قسمت Middle Name اگر نام وسطی دارید ، میتوانید در این بخش وارد کنید.

در قسمت Last Name نام فامیلتان را باید وارد کنید.

اگر روی گزینه Change Name کلیک کنید ، نام جدیدی را که وارد کردید ثبت خواهد شد.

در قسمت Full Alternative Name میتوانید نامی از خود را وارد کنید که دوستان شما بیشتر شما را با آن نام میشناسند و به قول معروف به نام مستعار معروف است. و اگر مربع زیر آن را علامت دار کنید به این معنی هست که نام شما در هنگام سرچ کردن توسط افراد غریبه در موتورهای جستجو پیدا و نمایش داده خواهد شد. و اگر گزینه Change Alternative Name را فشار دهید تغییرات مربوط به نام مستعار ذخیره خواهد شد.

بخش Username

در بخش Username میتوانید یک یوزرنیم برای خود انتخاب کنید تا هنگام لوگین کردن به فیس بوک به جای وارد کردن ایمیل خود از این یوزرنیم یا آی دی استفاده کنید. زمانی که یوزرنیم را وارد کردید باید روی دکمه Check Availability کلیک کنید تا معلوم شود که آیا این یوزرنیم قبلا توسط کس دیگری به ثبت نرسیده باشد. در صورتی که یوزرنیم قبلا به ثبت نرسیده باشد یک پنجره کوچک باز میشود و پیغام در دسترس بودن آی دی شما را میدهد که با فشار به روی دکمه Confirm آی دی یا یوزرنیم شما ثبت میشود. ( به عکس زیر دقت کنید.)

confirm id in facebook

بخش Email

در این بخش باید ایمیل خود را به صورت صحیح وارد کنید تا گوگل بتواند از طریق این ایمیل شما را از تازه ترین رویدادهایی که در فیس بوک شما اتفاق افتاده باخبر کند. مثلا گوگل همیشه میگوید که چه کسی در چه جایی نظر داده و کجا پست فرستاده که البته شما میتوانید این ایمیل فرستادن های گوگل را نیز متوقف کنید که در پایین تر آموزش آن داده شده است. کافی هست تا در مربع خالی این بخش ایمیل جدید را وارد کرده و روی گزینه Add new mail کلیک کنید سپس در پنجره باز شده کوچک پسورد فیس بوک خود را وارد کرده و روی گزینه Confirm کلیک کنید. ( به عکس زیر دقت کنید.)

change email in facebook

بخش Password

در این قسمت شما میتوانید پسورد فیس بوک خود را عوض کنید. برای این کار در ابتدا در قسمت Old Password باید پسورد کنونی خود را که هم اکنون از آن استفاده میکنید را بنویسید و در قسمت New Password باید پسورد جدید خود را که بیشتر از 6 رقم باشد را بنویسید. ( سعی کنید که از علامات و اعداد نیز در پسورد خود استفاده کنید و هرگز از پسوردی که برای یک آی خود در سایت دیگری استفاده میکنید در فیس بوک استفاده نکنید.) و در قسمت Confirm Password هم باید پسورد جدید خود را دوباره تایپ کنید تا از ایجاد خطا جلوگیری شود در پایان روی گزینه Change Password کلیک کنید. ( به عکس زیر دقت کنید.)

change password in facebook

بخش Linked Accounts

در این قسمت شما میتوانید تنظیم کنید که اگر داخل یکی از آی دی های خود مثل گوگل ، یاهو ، مای اسپیس ، مای اوپن آی دی و … شوید به صورت اتوماتیک به فیس بوک نیز لوگ این شوید. کافی هست تا از لیست کشویی این بخش اکانت مورد نظر خود را انتخاب کنید و سپس روی گزینه Link New Account کلیک کرده و در صفحه ای که باز میشود یوزرنیم و پسورد مربوط به آی دی خود را نوشته و روی گزینه Sign in کلیک کنید. ( به عکس زیر دقت کنید.)

log in to google for facebook

بخش Privacy

در بخش Privacy  که به معنی خصوصی سازی هست وقتی روی گزینه Manage در سمت راست آن کلیک کنید صفحه ای به شکل زیر باز میشود.

privacy settings in facebook by flanoos

در قسمت Profile Informaiton وقتی وارد شوید یک صفحه باز میشود که با کلیک بر روی Preview My Profile که در بالای صفحه سمت راست موقعیت دارد صفحه ای باز میشود که به شما نشان میدهد که اگر افراد دیگر شما را در فیس بوک جستجو کنند ، پروفایل شما چگونه برای آن ها نمایش داده خواهد شد. در قسمت های About me, Personal Infor, Birthday, Political views و غیره در مستطیل کشویی سمت راست آن شما میتوانید تنظیم کنید که چه کسانی قادر به دیدن این اطلاعات باشند. مثلا من میخواهم که جزئیات مربوط به تاریخ تولد من را فقط دوستانم ببینند ، پس روی مستطیل سمت راست مربوط به بخش Birthday کلیک کرده و از لیست کشویی باز شده گزینه Only Friends را انتخاب میکنم. ( به عکس زیر دقت کنید.)

profile information in facebook by flanoos

برای بزرگ تر دیدن عکس روی آن کلیک کنید

بهتر است که تا میتوانید خصوصی سازی کنید و تمام گزینه ها را Only Friends انتخاب کنید. About me یعنی درباره خودتان ، Personal Info یعنی اطلاعات شخصی ، Brithday یعنی تاریخ تولد، Regligious and Political Views یعنی دین و دیدگاه سیاسی شما ، Family and Relationship یعنی خانواده و وضعیت مدنی شما ، Education and Work یعنی تحصیلات و کار شما ، Photos and videos of Me یعنی عکس ها و ویدیوهای شما ، Photo Albums عکس آلبوم عکس شما ، Posts by Me یعنی پست هایی که شما در فیس بوک میفرستید ، Allow friendss to post on my wall یعنی اجازه دادن به دوستان برای ارسال پست بر روی صفحه Wall شما ، Posts by Friends یعنی تنظیم اینکه چه کسی میتواند پست هایی را که دوستان شما بر روی پروفایل شما فرستاده اند ببیند؟ ، Comments on Posts کنترل اینکه چه کسی میتواند روی پست های شما نظر بدهد.

بخش Contact Information

در این بخش شما میتوانید اطلاعات مربوط به تماس خود را تنظیم کنید. ( به عکس زیر دقت کنید. )

contact information in facebook by flanoos

در قسمت IM Screen Name میتوانید تنظیم کنید که چه کسی میتواند آی دی مسنجر شما را ببیند. در قسمت Mobile Phone میتوانید تنظیم کنید که چه کسی شماره تلفن شما را ببیند. بخش Other Phone مربوط به دیگر شماره تلفن های شماست. بخش Current Address محل مربوط به تنظیمات دیدن آدرس شماست. در قسمت Website میتوانید تنظیم کنید که چه کسی آدرس وبسایت شما را ببیند. در قسمت Hometown هم میتوانید تنظیم کنید که چه کسی محل زادگاه شما را ببیند. در قسمت Add me as a friend میتوانید تنظیم کنید که چه کسانی حق دارند شما را به عنوان دوست انتخاب کنند؟ همه یا فقط دوستان دوستان شما؟ در قسمت Send me a message میتوانید تنظیم کنید که چه کسانی قادر هستند برای شما پیغام ارسال کنند؟ و در بخش آخر هم میتوانید تنظیم کنید که چه کسانی حق دارند که آدرس ایمیل شما را ببینند. در پایان روی گزینه Preview My Profile در بالا سمت راست صفحه کلیک کنید تا تغییراتی را که ایجاد کردید ببینید که برای افراد دیگر چگونه نمایش داده میشود.

بخش Applications ans Websites

وقتی روی این بخش کلیک کنید پنجره ای به شکل زیر باز میشود.

applications and websites

در فیس بوک علاوه بر امکانات آن میتوان از ابزارهای جانبی که سایت های دیگر برای فیس بوک میسازند نیز استفاده کرد که من به شما توصیه نمیکنم ، مثلا ابزارهایی که میتوان توسط آن ها در فیس بوک گیم بازی کرد یا آی کیو شما را نشان میدهند و غیره. در قسمت اول فیس بوک اطلاعاتی در این زمینه که چه چیزهایی را میتوانید با استفاده از این ابزارها با دیگران تقسیم کنید را نشان میدهد. در قسمت دوم یعنی What your friends can share about you شما میتوانید تعیین کنید که زمانی که دوستان شما از این ابزارها استفاده میکنند میتوانند کدامیک از اطلاعات شما را با استفاده از این نرم افزارها به دیگران نشان دهند که من همگی مربع ها را از علامت انداخته ام!!

در قسمت Blocked Applications شما میتوانید ابزارهایی را که نمیخواهید از اطلاعات شما استفاده کنند را بلاک یا بسته کنید که اگر به تازگی از ابزار جدیدی استفاده کرده اید و خوشتان نیامده میتوانید آن را در این قسمت بلاک کنید. در قسمت آخری یعنی Ignore Application Invites هم با فشار روی دکمه Edit Ignored Friedns میتوانید با نوشتن نام دوست خود مانع از فعالیت ابزاری که از طرف او برای شما مزاحمت ایجاد میکند بشوید.

بخش Search

در این بخش شما قادر هستید که دو چیز را تنظیم کنید. 1. کسانی که در موتورهای جستجو نام شما را سرچ میکنند و 2. کسانی که در فیس بوک نام شما را سرچ میکنند. شما میتوانید تنظیم کنید که آیا اگر کسی نام شما را در موتورهای جستجو مثل گوگل سرچ کرد ، نامتان پیدا و نمایش داده شود یا نه؟ و همچنین میتوانید تنظیم کنید که اگر در فیس بوک کسی نام شما را جستجو کرد همه ببینند یا فقط دوستان شما و یا فقط دوستان دوستان شما!

privacy settings and search in facebook by flanoos

در قسمت Facebook Search Results از لیست کشویی سمت راست آن میتوانید انتخاب کنید که چه کسانی قادر به دیدن نام شما هنگام سرچ کردن در فیس بوک میباشند.

در قسمت Public Search Results با از علامت انداختن مربع Allow اجازه نخواهید داد تا نام شما در موتورهای جستجو مشاهده شود.

بخش Block List

در این قسمت شما میتوانید افراد را به قول معروف Ignore کنید یا بلاک کنید تا دیگر نتوانند مزاحم شما شوند و برای شما از طریق فیس بوک مزاحمت ایجاد کنند. این کار را میتوانید با وارد کردن نام شخص و یا وارد کردن ایمیل شخص مربوطه و زدن دکمه Block انجام دهید. ( به عکس زیر دقت کنید. )

block someone in facebook by flanoos

حالا برمیگردیم به همون صفحه اول بخش Settings گزینه آخر Deactivate Account

با کلیک بر روی گزینه Deactivate صفحه ای باز میشود که اگر روی گزینه Deactivate My Account در پایین صفحه کلیک کنید اکانت شما غیر فعال و به نوعی حذف خواهد شد. این کار را در صورتی که از فیس بوک خوشتان نیامده و دیگر نمیخواهید از آن استفاده کنید میتوانید انجام دهید.

حالا میرسیم به تب دوم یعنی Networks

فیس بوک از شبکه های زیادی تشکیل و ساخته شده که هر کدام بر اساس محیط کاری ، منطقه ای ، مدرسه و دانشگاه بنا شده اند. شما میتوانید با دانستن نام شبکه عضو آن شوید و بفهمید که چه کسانی در این شبکه کار ، زندگی یا مطالعه میکنند. کافی هست تا نام یک مدرسه قدیمی خود یا محیط کاری خود یا نام شهر خود را بنویسید و اگر پیدا شد به آن ملحق شوید. یک نام بنویسید و روی گزینه Join Network کلیک کنید. مثلا من در اینجا میخواهم به گروه دانشجویان فارغ التحصیل دانشگاه آکسفورد ملحق شوم. به عکس زیر دقت کنید.

 join a network in face book

تب سوم Notifications

در این بخش شما میتوانید تعیین کنید که فیس بوک در چه صورتی شما را از وضعیت فیس بوکتان مطلع سازد. و این اطلاع رسانی فیس بوک توسط ایمیل باشد یا اس ام اس. اگر نمیخواهید که فیس بوک شما را در هیچ زمینه ای از وضعیت فیس بوکتان از طریق ایمیل و اس ام اس مطلع سازد بهتر است که تمام مربع ها را از علامت برداشته و در پایان روی گزینه Save Changes کلیک کنید. حالا به ترجمه هر یک از این بخش ها میپردازم که شما میتوانید با علامت دار کردن یا نکردن آن از طریق ایمیل و اس ام اس باخبر شوید یا نشوید. ( اول به عکس زیر توجه کنید. )

my account notifications in facebook by flanoos 

Facebook

Sends me a message به من مسیج بفرست
Adds me as a friend من را به عنوان دوست اضافه کن
Confirms a friendship request تایید درخواست دوستی
Posts on my Wall ارسال پست روی صفحه وال من
Pokes me کسی که در کار من فضولی میکند
Has a birthday coming up (weekly email) وقتی یک تولد نزدیک میشود
Asks me to confirm friend detail سوال از من هنگام تایید دوست
Requests to list me as family تقاضاها برای لیست کردن من به عنوان اعضای فامیل
Confirms a family request تایید یک درخواست خانوادگی
Suggests a friend to me پیشنهاد یک دوست به من
Adds a friend I suggested اضافه شدن یک دوست که من پیشنهاد کرده بودم
I invited joins Facebook کسانی را که من فیس بوک برای عضویت دعوت کرده و عضو شده اند
Tags me in a post ضمیمه شدن من به یک پست
Comments on a post I was tagged in نظر در پستی که من به آن ضمیمه شده ام
Suggests a profile picture for me پیشنهاد یک عکس پروفایل به من

Photos

Tags me in a photo ضمیمه کردن من به یک عکس
Tags one of my photos ضمیمه شدن یکی از عکس های من
Comments on my photos اظهار نظر روی یکی از عکس های من
Comments on a photo of me نظرها روی عکس من
Comments after me in a photo نظرهای بعد از من در یک عکس
When I upload a photo via email زمانی که من یک عکس از طریق ایمیل آپلود میکنم
Comments on my photo albums نظرها روی آلبوم عکس های من
Comments after me in a photo album نظرها بعد از من در یک آلبوم عکس

Groups

Invites me to join a group دعوت های به عمل آمده از من برای عضویت در یک گروه
Promotes me to be an officer ترفیع من به افسر شدن
Makes me a group admin زمانی که من را مدیر یک گروه میسازند
Requests to join a group of which I am an admin درخواست به عضویت گروهی که من مدیر آن هستم
Replies to my discussion board post پاسخ ها به تخته بحث من
Changes the name of a group to which I belong تغییر نام گروهی که من عضو آن هستم
 
Pages
Makes me a page adminمن را مدیر یک پیج کردن
Suggests a page to meپیشنهاد یک پیج به من

Events

Invites me to an eventدعوت من به یک رویداد
Changes the date or time of an eventتغییر تاریخ و زمان یک رویداد
Cancels an eventکنسل شدن یک واقعه
Makes me an event adminمدیر ساختن من در یک رویداد
Requests to join an event of which I am an adminدرخواست برای عضویت در یک رویداد که من مدیر آن هستم
Posts on the wall of an event I adminارسال پست روی والی که من
Changes the name of an event to which I was invitedتغییر نام رویدادی که من به آن دعوت شده بودم

Notes

Tags me in a noteضمیمه کردن من به یک نوشته
Comments on my notesنظرها روی یکی از نوشته ها من
Comments after me in a noteنظرهای بعد از من روی یک نوشته

Links

Comments on my linksنظر ها روی لینک های من
Comments after me in a linkنظرها بعد از من روی یک لینک

Videos

Tags me in a videoضمیمه کردن من به یک ویدیو
Tags one of my videosضمیمه کردن یکی از ویدیوهای من
Comments on my videosنظر روی ویدیوهای من
Comments on a video of meنظر روی یکی از ویدیوهای من
Comments after me in a videoنظر بعد از من روی یکی از ویدیوها

Gifts

Sends me a giftفرستادن یک هدیه به من
 
Help Center
 
Replies to my Help Center questionsپایخ به سوالات من در بخش مرکز کمک های فیس بوک
Marks my answer as Best Answerانتخاب جواب من به عنوان بهترین جواب
 
Wall Comments
 
Comments on a story in my Wallنظر روی یک متن روی صفحه وال من
Comments after me on a Wall storyنظر بعد از من
 
 
Other Updates from Facebook
 
Updates about my Friends on Facebookبه روز رسانی درباره دوستان من در فیس بوک
Updates about Facebook product newsبه روز رسانی درباره اخبار محصولات فیس بوک
Invitations to participate in research about Facebookدعوت نامه ها برای شرکت در تحقیقات در فیس بوک
 
تب چهارم Mobile
با استفاده از این قسمت شما میتوانید توسط موبایل خود در هر جا که باشید پیغام های متنی از طرف گوگل دریافت کنید، یا درخواست های مربوط به دوستی و یا پیغام هایی که روی صفحه وال شما نوشته میشود و یا وضعیت دوستان شما در فیس بوک برای شما به موبایلتان فرستاده خواهد شد. همچنین شما قادر هستید تا وضعیت خود را در فیس بوک به روز کنید ، دنبال شماره تلفن ها بگردید ، و یا عکس و ویدیو به فیس بوک خود از طریق موبایلتان آپلود کنید.
برای این کار کافی هست تا در تب چهارم که موبایل نوشته شده بر روی گزینه Register for Facebook Text Messages کلیک کنید. یک پنجره کوچک باز خواهد شد که در مستطیل سمت چپ نام کشوری که در آن زندگی میکنید را باید انتخاب کنید و در مستطیل سمت راست نوع شرکتی که از سیم کارت آن برای موبایل خود استفاده میکنید را انتخاب کنید. سپس روی گزینه Next کلیک کنید و در پنجره باز شده جدید روی گزینه Next دوباره کلیک کرده و در پنجره آخری از شما خواسته میشود که منتظر بمانید تا یک مسیج به موبایل شما فرستاده شود که این مسیج شامل یک کد هست که برای فعال سازی این سیستم باید این کد را در پنجره وارد کرده و گزینه Confirm را بزنید. دقت کنید که باید قبلا در Profile خود شماره تلفن خود را وارد کرده باشید. معمولا شماره تلفن را به صورت زیر وارد میکنند. به جای دو تا صفر علامت مثبت بزارید، بعد کد کشور و بعد شماره تلفن خودتان. به مثال زیر توجه کنید:
+93123456789
عددی که با رنگ سرخ مشخص شده نشان دهنده کد کشور هست که به جای دو صفر اول آن یک علامت + آورده شده هست. این شماره موبایلتان باید در قسمت Profile خود وارد کنید.
choose mobile to send sms in facebook
تب پنجم Language
در این قسمت شما میتوانید زبان فیس بوک را تغییر دهید تا از این به بعد همیشه به این زبان فیس بوک را مشاهده کنید. در این قسمت کافی هست تا از لیست کشویی زبانی را که به آن صحبت میکنید مثلا فارسی را انتخاب کرده و روی آن کلیک کنید تا زبان صفحه به طور اتوماتیک تغییر کند. ( به عکس زیر دقت کنید. )
change language in facebook by flanoos
تب ششم Payments
در این بخش اگر کارت اعتباری دارید میتوانید با استفاده از کارت اعتباری خود در فیس بوک به ایجاد تبلیغات و خرید و هدیه بپردازید.
تب هفتم Facebook ads
در این قسمت در مستطیل کشویی بالای صفحه شما تعیین میکنید که تبلیغات شما به دوستانتان نمایش داده شود یا خیر؟ و در مستطیل پایین صفحه نیز شما انتخاب میکنید که آیا فعالیت های اجتماعی شما در فیس بوک به دوستانتان نمایش داده شود یا خیر؟


زندگی همین لحظاتی است که در آنیم

عشق یکطرفه: کسی را دوست دارید که دوستتان ندارد؟

عشق یکطرفه: کسی را دوست دارید که دوستتان ندارد؟

به جذابترین گروه اینترنتی یاهو ملحق شوید  | BestIranGroups

وقتی کسی را دوست دارید که دوستتان ندارد، چه باید بکنید؟ با اینکه ممکن است اولین واکنشتان به اصطلاح آویزان شدن و سعی در برقراری ارتباط باشد، اما بهترین راهکار این است که واقعیت را بپذیرید و سعی کنید آن فرد را فراموش کنید.

“اگر ندیده بودمت، دوستت نمی داشتم. اگر دوستت نداشتم، عاشقت نمی‌شدم. اگر عاشقت نشده بودم، دلم برایت تنگ نمی‌شد. اما همه این کارها را کردم، می‌کنم و خواهم کرد.”

درد دوست داشتن کسی که هیچ علاقه‌ای در قلبش به شما احساس نمی‌کند، نابودتان می‌کند. شما هم کسی را دوست دارید که دوستتان ندارد؟ پس احتمالاً با احساسات نومیدانه مربوط به آن آشنا هستید. وقتی فکر کنید که آن فرد دقیقاً همانی است که می‌خواهید، این احساسات قوی‌تر هم می‌شوند. بیشتر آدم‌ها با امید اینکه روزی بتوانند آن فرد را به دست بیاورند روزگار می‌گذرانند اما این امیدها هیچ‌وقت به واقعیت بدل نمی‌شوند و آنها را با چشمانی گریان و دلی پردرد بر جای می‌گذارند. عشق نافرجام را همه ما احتمالاً تجربه کرده ‌ایم. منتظر وصال یک عشق شدن ممکن است شکستن قلبتان را به دنبال داشته باشد. با اینکه به نظر دشوار می‌آید اما فراموش کردن و ادامه زندگی بهترین کاری است که می‌توانید انجام دهید.

 

وقتی کسی را دوست دارید که دوستتان ندارد، چه باید بکنید؟

واقعیت را بپذیرید: وقتی عاشق کسی هستیم احساس می‌کنیم که آن فرد تنها کسی است که می‌تواند ما را شاد و خوشبخت کند. چیزی که نمی‌توانیم درک کنیم این است که هیچوقت نمی‌توانیم با کسی که دوستمان ندارد خوشبخت شویم. پس بااینکه ممکن است احساس کنید می‌توانید برای همه عمر به آن فرد متعهد باشید، اما فرد مقابل این احساس را به شما ندارد. پس به جای سعی و تلاش برای برقراری ارتباط با آن فرد سعی کنید این واقعیت را بپذیرید که این عشق دوطرفه نیست و آن را فراموش کنید. دیگر وقت و فکر و انرژی بیشتری را صرف آن فرد نکنید. پذیرش این واقعیات باعث می‌شود بتوانید تمرکزتان را تغییر داده و اولین قدم برای فراموش کردن آن فرد را بردارید.

فراموش کنید: برهم خوردن یک رابطه عاطفی سخت‌ترین قسمت است. تا می‌توانید گریه کنید، بعد همه عکس‌ها و یادگاری هایی که او و زمانهای خوشی که با او داشتید را به یادتان می‌آورد، بیرون بریزید و از چیزها و جاهایی که شما را به یاد او می‌اندازد دوری کنید. درعوض رو به کارهایی بیاورید که مشغولتان می‌کنند، مثل گذراندن وقت با دوستانتان، انجام کارهایی که دوست دارید و از آن لذت می‌برید. این کار باعث می‌شود دیگر در مورد آن فرد خیالپردازی نکنید و به جنبه‌ های دیگر زندگی هم نگاه کنید.

 

عاشق شوید: اگر کسی دوستتان ندارد ولی باز هم با شما مانده است مطمئناً خیلی از خودش مایه نمی‌گذارد. به ‌جای آویزان شدن برای با او بودن، دست از عذاب دادن خودتان بردارید، دست از او کشیده و به زندگی خودتان برسید. به خودتان توجه کنید و به چیزهای غیرلازم نپردازید. با گذشت زمان یاد می‌گیرید که فراموش کنید و دوباره عاشق شوید.

عشق واقعی زمانی است که دو طرف بتوانند از نظر احساسی و ذهنی همه احساساتشان را با هم شریک باشند. این یک عشق سالم، متوازن و درست است. پس اگر به کسی ابراز عشق کرده‌اید و به نظر می‌رسد که او این احساس را به شما ندارد، دیگر عشق با ارزشتان را صرف او نکنید. با اینکه کسی را دوست دارید که دوستتان ندارد، اما یادتان باشد که این پایان دنیا نیست. با گذشت زمان با کسی آشنا می‌شوید که می‌تواند شاد و خوشبختتان کند و به همان اندازه دوستتان خواهد داشت.

10 نابغه برتر دنیا

10 نابغه برتر دنیا

وقتی صحبت از نوابغ اول جهان به میان می آید، ناخودآگاه نام “آلبرت انیشتین” به اذهان خطور می کند. اما بد نیست بدانید این فیزیکدان مشهور آلمانی جزو این لیست 10 نفره نیست زیرا ضریب هوشی یا همان IQ او در حدود 160 تخمین زده شده است. در اینجا به معرفی 10 نابغه اول جهان غرب می پردازیم که از ضریب هوشی بالاتری برخوردار بوده اند:

1- یوهان ولفگانگ فون گوته – آی کیو 210

“یوهان گوته” شاعر آلمانی با ضریب هوشی 210 ، نمایشنامه نویس، داستان نویس، دانشمند، سیاستمدار، کارگردان تئاتر، منتقد و هنرمندی آماتور بود که بزرگترین شخصیت ادبی عصر مدرن به شمار می رفت. در فرهنگ ادبی کشورهای آلمانی زبان این شخصیت از چنان جایگاهی برخوردار است که از اواخر قرن هجدهم آثار وی به عنوان آثار کلاسیک در نظر گرفته شده اند

2- لئوناردو داوینچی – آی کیو 205

“داوینچی” نقاش، مجسمه ساز، معمار، طراح و مهندس ایتالیایی دومین نابغه برتر جهان از ضریب هوشی 205 برخوردار بود. تابلوهای نقاشی “شام آخر” و “مونالیزا” این هنرمند از برجسته ترین آثار هنری دوره رنسانس محسوب می شد. یادداشت های به جا مانده از داوینچی حاکی است که وی از خلاقیت های بالای فنی برخوردار بوده به طوری که بسیار جلوتر از زمان خود به سر می برده است.

3- امانوئل سویدن برگ – آی کیو 205

“سویدن برگ”، مبتکر مسیحی و فیلسوف و دانشمند الهیات سوئدی بود که با برخورداری از ضریب هوشی 205 دست نوشته حجیمی از کلام الهی از وی به یادگار مانده است. اندکی پس از مرگ او، هوادارانش بلافاصله جمعیت پیرو فلسفه سویدن برگ را با هدف مطالعه در زمینه افکار وی راه اندازی کردند.

4- گوتفرید ویلهلم وون لایبنیتز – آی کیو 205

“وون لایبنیتز” چهارمین نابغه برتر جهان از ضریب هوشی 205 برخوردار بود. این فیلسوف برجسته آلمانی در رشته حقوق و فلسفه تحصیل کرد. این فیلسوف شهیر در زمان خود نقش قابل توجهی در مسائل سیاسی و دیپلماتیک اروپا ایفا کرد. وی در مقوله فلسفه و ریاضیات از جایگاه برجسته ای برخوردار بود.

5- جان استوارت میل – آی کیو 200

“استوارت میل”، فیلسوف، اقتصاددان و مبلغ مکتب سودمندگرایی انگلیسی بود که از ضریب هوشی 200 بهره برده بود. وی همچنین روزنامه نگاری برجسته در دوره اصلاحات قرن نوزدهم به شمار می رفت. وی از اصل سادگی در زندگی خود تبعیت می کرد.

6- بلز پاسکال – آی کیو 195

“بلز پاسکال”، ریاضیدان، فیزیکدان، فیلسوف مذهبی و استاد نثر فرانسوی بود. ضریب هوشی او 195 بود و اساس تشکیل تئوری مدرن احتمالات را بنا نهاد. وی همچنین زمینه گسترش تعلیماتی مذهبی را بنا نهاد که ادراک خدا را از طریق دل به جای منطق آموزش می داد.

7- لودویگ جوزف یوهان ویتگنشتاین – آی کیو 190

“لودویگ ویتگنشتاین” فیلسوف انگلیسی زاده شده در اتریش بود که ضمن برخورداری از ضریب هوش 190 به عنوان بزرگترین فیلسوف قرن بیستم به شمار می رفت. شخصیت این نابغه شهیر از جذابیت بسیاری در بین هنرمندان، نمایشنامه نویسان، شاعران، داستان نویسان، موسیقی دانان و حتی فیلم سازان برخوردار بود.

8- بابی فیشر – آی کیو 187

“بابی فیشر” که به روبرت جیمز فیشر معروف است، شطرنج باز ماهر آمریکایی بود که از ضریب هوشی 187 بهره برده بود. این نابغه مشهور در سال 1958 عنوان جوان ترین شطرنج باز تاریخ را به خود اختصاص داد. بازی خیره کننده وی در مسابقات قهرمانی جهانی 1972 افکار عمومی آمریکا را به بازی شطرنج هدایت کرد. فیشر بازی شطرنج را از سن 6 سالگی آموخت و در سن 16 سالگی با هدف وقف کامل خود به این بازی، ترک تحصیل کرد.

9- گالیلئو گالیله – آی کیو 185

“گالیله” فیلسوف علوم طبیعی، منجم و ریاضیدان ایتالیایی بود که به پیشبرد علوم حرکت، ستاره شناسی و قدرت مواد کمک شایانی کرد. وی از بهره هوشی 185 برخوردار بود و کشفیاتش از طریق تلسکوپ علم نجوم را متحول ساخت.

10- مادام دی استل – آی کیو 180

“نه لوئیز جرمانی نکر بارونس دی استل هولستین” معروف به مادام دی استل دانشمند، مبلغ سیاسی و سخنور فرانسوی – سوئیسی بود که از ضریب هوشی 180 سهم برده بود. وی به عنوان واسطه ای میان فرهنگ نو استعماری اروپا به مکتب رومانتیک گرایی به شمار می رفت. نوشته های او در زمینه های داستانی، نوازندگی، مقالات اخلاقی و سیاسی، انتقادات ادبی، مطالب تاریخی، خاطرات شخصی و شعر از شهرت بالایی برخوردار است.

تومور عجیب مرد چینی

بعد از 17 سال سرانجام گردن یک مرد چینی تحت عمل جراحی قرار گفت. هانگ لیکیان 58 ساله، نخستین بار در سال 1990 متوجه توده‌ای در ناحیه گردنش شد ولی در آن هنگام تصمیم گرفت توجهی به آن نکند. این توده با روند سریعی به رشد خود ادامه داد و وزن آن به 15 کیلوگرم رسید.

از دو سال پیش آقای هانگ دچار درد شدید و همچنین محدودیت حرکت به خاطر این تومور بزرگ شد و سرانجام تصیم گرفت به پزشک مراجعه کند.

پیگیری‌ها و بررسی‌ها پزشکی نشان دادند که او توموری در ناحیه گردن به نام لیپوما دارد. سرانجام او در بیمارستانی در جنوب غربی چین بستری شدو مورد عمل جراحی قرار گفت.

رکورد طولانی‌ترین ‌خبرفوری‌ جهان‌ زده‌شد +عکس

رکورد طولانی‌ترین ‌خبرفوری‌ جهان‌ زده‌شد +عکس
به نظر می رسد اقدام اخیر یک شبکه یمنی در انتشار خبری فوری که نیمی از صفحات تلویزیون را اشغال کرد و باعث محو تصویر گوینده اخبار شد، رکورد طولانی ترین خبر فوری جهان را زده باشد.



مهر: شبکه ماهواره ای “سبأ” یمن وابسته به رژیم علی عبدالله صالح که در روزهای اخیر به پوشش وقایع این کشور می پردازد اخیرا خبری را به عنوان خبر فوری منتشر کرد که در آن به اسامی برخی از اتباع یمن اشاره شده بود.

مهر، اما این خبر فوری آنچنان طولانی بود که از تصویر تمام صفحه گوینده زن اخبار تنها بخشهایی از سر وی قابل مشاهد بود. در واقع با انتشار این خبر فوری که 10 سطر داشت نیمی از صفحه تلویزیون به رنگ قرمز درآمد و در نیمه بالایی تصاویری از تظاهرات یمن و سر گوینده اخبار دیده می شد.

“مروان المریسی” از فعالان یمنی شبکه های اجتماعی اقدام شبکه یمنی سبأ در انتشار این خبر فوری را احمقانه توصیف کرد و افزود: از دست اندرکاران کتاب رکوردهای گینس خواسته ام که در نسخه جدید کتاب این رکورد را وارد کنند.

حال باید ببینیم که رکورد طولانی ترین خبر فوری جهان توسط این شبکه یمنی وارد کتاب گینس می شود؟

زندگی مردی با 39 همسر در ساختمانی یکصد اتاقه


زندگی مردی با 39 همسر در ساختمانی یکصد اتاقه

او به همراه 39 همسر و 94 فرزند و14 عروس و 33نوه اش در یک خانه بزرگ زندگی میکند .البته لفظ ساختمان شاید برای توصیف آن بهتر باشد چون این منزل چهار طبقه بیش از یکصد اتاق دارد و در مرکز دهکده باکتوانگ در ایالت میزورام هندوستان قرار گرفته است .آقای چانا به روزنامه سان گفت :من از اینکه بنده خاص خدا بوده ام خوشحالم و او مسئولیت نگهداری از افراد زیادی را به من  داده است .من از اینکه 39 همسر دارم و بزرگترین خانواده جهان را اداره می کنم خوشحالم.اداره این اردوگاه بزرگ به انضباط نظامی نیاز دارد و زاتیانگی مسن ترین همسر چانا وظیفه نظم و ترتیب دادن به امور این منزل بزرگ و شست و شو، پخت وپز و تمیز کردن را برعهده دارد . برای یک وعده غذای این عده بیش از 30 مرغ ،شصت کیلو سیب زمینی و 100 کیلو برنج نیاز است .آقای چانا سابقه ازدواج با ده زن در یک سال را هم دارد و همیشه جوان ترین زن با اوزندگی می کند و سایر زنان باید در سایر اتاقها  و طبقات منزل باشند.رینکمینی یکی اززنان او که 35 سال دارد چانا را خوش تیپ ترین مرد دهکده می داند .او 17 سال قبل و پس از نامه ای که از چانا برای دعوت به زندگی مشترک دریافت کرد به عقد او درآمد.چانا با وجود اداره این تعداد همسر باز هم به فکر ازدواج است و در تدارک سفری به آمریکا برای ازدواجی جدید در آنجاست.

عجیب ترین بمب جهان: بمب جنسی برای تحریک سربازان!!



عجیب ترین بمب جهان: بمب جنسی برای تحریک سربازان!!
در صورت استفاده از این بمب نظم آرایشی نیروهای دشمن از هم گسیخته شده و سربازان دشمن به دلیل تحریك جنسی فوق العاده با …

بمب جنسی نیز یكی دیگر از سلاح های ممنوعه ای است كه گزارش ها و اطلاعاتی درباره تحقیقات پنتاگون در زمینه ساخت آن به بیرون درز كرده است.
بر اساس این گزارش ها پیشنهاد ساخت این بمب از سوی پژوهشکده اوهایوی نیروی هوایی آمریكا ارایه شده است. گفته می شود این بمب حاوی مواد شیمیایی تحریک‌کننده نیروی جنسی سربازان دشمن می‌باشد.
در صورت استفاده از این بمب نظم آرایشی نیروهای دشمن از هم گسیخته شده و سربازان دشمن به دلیل تحریك جنسی فوق العاده با همرزمان شان مشغول رابطه جنسی می شوند!
در سال ۲۰۰۵ میلادی، شبکه بی‌بی‌سی بریتانیا برای نخستین بار گزارشی از تحقیقات راجع به ساخت این بمب ارایه داد ، اما همان گونه كه در دیگر سلاح های ممنوعه و مخفی نیز وجود دارد ، ساخت این بمب نیز تا كنون از سوی هیچ مرجع رسمی تایید نشده است.

… و ای کاش انسان به جای ساخت سلاح های عجیب و غریب ، درخت دوستی می نشاند.

شدت يافتن رويارويي آمريكا و افغانستان در سال 89

شدت يافتن رويارويي آمريكا و افغانستان در سال 89
گروه پژوهش و بررسي هاي خبري - در سال گذشته موضع گيري هاي مقام هاي افغان عليه نيروهاي آمريكايي شدت يافت و حامد كرزاي رييس جمهور اين كشور بارها اين نيروها را به ناكارآمدي، كشتار غيرنظاميان افغاني و غرب را به دورويي با ملت و دولت اين كشور متهم كرد.
مبارزه با كشت و توليد مواد مخدر، استراتژي نيروهاي آمريكايي در خاك افغانستان، جدول زمان بندي خروج نيروهاي ناتو، ميزان تلفات نظامي و غيرنظامي و نيز مذاكره با طالبان از محورهاي عمده سخنان مقامات آمريكايي و افغان در طول يك سال گذشته بود كه واكنش مسوولان افغاني را به همراه داشت.
پايگاه هاي خبري خارجي نظير؛ شبكه اطلاع رساني افغان، صداي افغان(آوا)، نواي افغانستان، پيام آفتاب، سايت خبري وخت، بي بي سي، دويچه وله، رويترز، صداي آمريكا، ريانووستي و همچنين روزنامه هاي وال استريت ژورنال، آسوشيدتدپرس و تايمز از جمله منابع خبري بودند كه به اطلاع رساني در خصوص افغانستان و رويدادهاي آن درسال گذشته پرداختند.

**مواد مخدر
--------------
بنابر آمارهاي منتشر شده از سوي سازمان هاي مبارزه با مواد مخدر در سال گذشته افغانستان با توليد 6900 تن ترياك حدود 93 درصد از كل توليد جهاني را به خود اختصاص دادت. همچنين 52 درصد از درآمد ناخالص اين كشور نيز از طريق فروش مواد مخدر تامين مي شود.
به گزارش شبكه اطلاع رساني افغانستان، توليد مواد مخدر در افغانستان دو و نيم برابر نسبت به سال قبل افزايش يافته است و اين در حالي است كه پس از حمله نظامي به اين كشور، آمريكا مخفيانه اجازه مواد مخدر در افغانستان را صادر مي كند. ميزان كاشت مواد مخدر نسبت به سال 2001 بيش از 400 برابر افزايش يافته است. سخنان مقام هاي افغان در باره نقش آمريكايي ها در توليد مواد مخدر بر ابهام هاي موجود افزوده است.

-محورهاي سخنان حامد كرزاي؛
- مبارزه با مواد مخدر نيازمند تلاش كشورهاي همسايه است.
- هيچ سازمان يا نهادي حق ندارد بدون اجازه و توافق جمهوري اسلامي افغانستان در داخل قلمرو كشور ما دست به عمليات نظامي به منظور تخريب مراكز توليد مواد مخدر بزند.
- حمله آمريكا به كارگاه هاي تهيه مواد مخدر، نقض حاكميت ملي افغانستان است.
- مواد مخدر به تشويق خارجي‌ها در افغانستان كشت و توليد مي‌شود و آنان از اين بابت سالانه 60 تا 100ميليارد دلار درآمد كسب مي‌كنند.
- عمليات خودسرانه نيروهاي آمريكايي در استان ننگرهار، نقض آشكار حاكميت ملي افغانستان است.

-هيلاري كلينتون؛
- دولت افغانستان دولت مواد مخدر است.
- دولت افغانستان در امر مبارزه با مواد مخدر فاسد و ناتوان است.

- باراك اوباما؛
- براي مقابله با فساد در نهادهاي دولتي و نيز مبارزه با مواد مخدر در افغانستان به‌طور جدي اقدام شود.

**استراتژي ناتو در افغانستان
---------------------------------
تغييرات استراتژيكي آمريكا در افغانستان و عمليات نظامي به منظور برقراري امنيت در اين كشور از موضوعات مهم مورد بحث سران آمريكايي و افغان است. به گزارش منابع خبري، ميزان عمليات در شش ماه اول سال گذشته، در اين كشور، 18 برابر نسبت به زمان مشابه در سال قبل افزايش يافت و در نتيجه آن، تعداد زيادي از شورشيان به دام افتادند يا كشته شدند.
بخشي از مهم ترين محورهاي اظهارات تقابلي مقامات آمريكا و افغانستان در طول يك سال گذشته كه درميان محافل مطبوعاتي به جدال هاي لفظي ميان مسوولان دو كشور شهرت يافته ، به شرح ذيل است:
ارائه اين اظهارات از آن جهت مهم است كه نشان دهنده تعارض خواسته هاي ملت و دولت افغانستان با نيروهاي خارجي حاضر در اين كشور است.

- حامد كرزاي؛
-غرب درصدد تضعيف من و افغانستان است.
- خارجي‌ها پس از تامين منافع خود از افغانستان مي‌روند.
- نيروهاي خارجي براي تامين منافع خود به اين كشور آمده اند نه براي تامين منافع افغانستان.
- آمريكا تلاش مي كند افغانستان را تحت تسلط خود درآورد.
- مقام?هاي آمريكايي متمايل به ايجاد پايگاه?هاي نظامي در افغانستان هستند.
- ژنرال مك كريستال بهترين فرمانده در 9 سال عمليات نظامي آمريكا در افغانستان است.
- تعويض مك كريستال به روند صلح و ثبات در افغانستان كمك نخواهد كرد.
- نظاميان آمريكايي در افغانستان بايد حضور و شدت فعاليت هاي نظامي خود را محدود كنند.
- وقت آن رسيده كه از تعداد عمليات نظامي كاسته شود چرا كه افغان ها خواستار اين گونه عمليات ها نيستند.
- نيروهاي ناتو بايد به حملات شبانه خود پايان دهند زيرا، چنين حملاتي موجب عصبانيت مردم افغانستان شده و آنان را به پيوستن به نيروهاي طالبان ترغيب مي كند.
- به نمايندگي از سوي مردم افغانستان از شما مي خواهم كه به كشتار غيرنظاميان پايان دهيد.
- روند صلح هنوز در مراحل اوليه قرار دارد.
- آمريكا در تامين امنيت افغانستان ناتوان است.
- انتقال مؤثر امنيت به افغان ها مسؤليت نيروهاي خارجي را كاهش مي دهد.
- برقراري صلح خواست اصلي مردم افغانستان است.

-هيلاري كلينتون؛
- ناتو در پي نابودي قندهار نيست.
- هدف اصلي حمله به قندهار، كسب موفقيت در برابر نيروهاي طالبان است نه نابودي اين منطقه ناآرام و مهم افغانستان.
- كرزي حامي راهبرد آمريكا است.
- كرزي از استراژي آمريكا، از جمله حملات شبانه به شورشيان، حمايت كامل مي كند.
- بخش كليدي استراتژي ناتو استفاده از عمليات امنيتي و دقيق عليه شورشيان ارشد و شبكه هايشان است. چنين حملاتي تاثير چشمگيري بر رهبري طالبان دارند.
- نيروهاي ناتو، عمليات نظامي را با مشاركت كامل دولت و نيروهاي امنيتي افغانستان انجام مي دهند.
- افزايش نيروهاي امنيتي در افغانستان درپي ‌افزايش امنيت در اين كشور و مبارزه با شورشيان است.
- پيشرفت افغانستان در سايه تلاش ملت و دولت اين كشور دست يافتني است.
- جنگ افغانستان براي امنيت ملي، حياتي است.

-باراك اوباما؛
- تغيير فرماندهي نظامي، استراتژي جنگ افغانستان را تغيير نمي دهد.
- سربازان اضافي به نيروهاي افغانستان در گرفتن امور امنيتي و استقرارشان كمك خواهند كرد.
- افغانستان از دست نرفته ولي براي چند سال عقب رفته است.
- همانطوري كه ما در عراق عمل كرديم، جابجايي ما در افغانستان نيز با مسووليت خواهد بود.
- تعهد ناتو و آمريكا به افغانستان بلند مدت است.

- ديويد پترائوس؛
- طالبان هنوز سرسخت و مطمئن هستند.
- اوضاع امنيتي افغانستان شكننده است.
- درگيري هاي شديد ادامه خواهد داشت و شورشيان به شدت خواهند جنگيد.
- براي پيروزي در افغانستان نيازمند اتحاد هستيم.
- براي پيروزي در افغانستان، نياز است تا دولت اين كشور و ناتو در همكاري نزديك با هم كار كنند.
- ما همه، نظامي و غيرنظامي، افغان و يا خارجي، همه بخش يك تيم با يك ماموريت مشترك هستيم.
- بدون بدست آوردن دل افغان ها، دشوار است در افغانستان به پيروزي دست يافت.
- وحدت عمل فوري ترين نياز براي شكست طالبان است.
- طالبان با اطمينان و سرسخت عليه نيروهاي خارجي در افغانستان مي جنگند.

**جدول زمان بندي خروج نيروهاي ناتو
-------------------------------------------
ديويد پترائوس، فرمانده عمومي نيروهاي ناتو در افغانستان، طرح جدول زمان بندي خروج نيروهاي ناتو از خاك افغانستان را مطرح كرد. براساس اين جدول زمان بندي، تاريخ خروج نيروهاي نظامي تا پايان سال 2014 عنوان شده است و اين نيروها، مسووليت امنيت افغانستان را به طور كامل به دولت اين كشور واگذار خواهند كرد. براساس اين جدول كه با دو رنگ خاكستري و سبز تنظيم شده است ميزان واگذاري اداره كامل امور مناطق مختلف افغانستان به نيروهاي امنيتي اين كشور مشخص شده است. اين در حالي است كه به گفته وزارت دفاع آمريكا اين تاريخ، قطعي و تغييرناپذير نيست. در حال حاضر 100 هزار سرباز آمريكايي در افغانستان در حال انجام ماموريت هستند.

- حامد كرزاي؛
- ما از جامعه جهاني و كشور هاي جهان خواستيم تا بر تعهدات خود در بخش هاي مختلف عمل كنند تا نيرو هاي افغانستان بتوانند تا سال 2014 تمام مسووليت هاي امنيتي و ادراي خود را بدست آورند.

- باراك اوباما؛
- نيروهاي آمريكايي تا رسيدن به پيروزي در افغانستان باقي مي‌مانند.
- در آينده خروج حدود 100 هزار نيروي نظامي از افغانستان آغاز مي شود و در سال
2011 واگذاري امنيت اين كشور به نيروهاي افغان خواهد شد.
- هدف ما آغاز بيرون كشيدن نيروهاي آمريكايي از افغانستان در ماه جولاي 2011 است.
- 2014 سالي است كه ناتو اميدواراست اداره امور امنيتي كاملاً به افغان ها واگذار شود.
- در رابطه با واگذاري مسووليت به نيروهاي افغان، بايد بر آموزش نيروهاي امنيتي افغان تاكيد بيشتري شود.

-هيلاري كلينتون؛
- آمريكا حضوري دائمي در افغانستان نخواهد داشت.
-تاريخ ژوئيه 2011 شروع يك روند جديد است نه پايان حضور ما در افغانستان.

- رابرت گيتس؛
- خروج نظاميان آمريكا از افغانستان در زمان پيش بيني شده يعني تا پايان 2014 قابل اجرا است.
- آمريكا عجله‌اي براي خروج از افغانستان ندارد.
- نيروهاي امنيت ملي افغانستان همچنان نيازمند حمايت بيشتري براي بر عهده گرفتن كامل مسئوليت‌هاي امنيتي از نيروهاي تحت امر سازمان ناتو هستند.
-آموزش نيروهاي امنيتي افغان و تجهيز آنها توسط آمريكا و متحدانش در ناتو فراتر از سال 2014 ادامه خواهد يافت.

**ميزان تلفات نظاميان و غيرنظاميان
-----------------------------------------
براساس آمار منتشر شده از سوي سازمان ملل متحد در سال گذشته 2412 نفر در اثر حملات نيروهاي غربي حاضر در افغانستان، كشته و بيش از سه هزار و 800 نفر نيز مجروح شدند. همچنين براساس بررسي هاي يك گروه نظارت حقوق بشر در افغانستان، سال گذشته، اين كشور شاهد بالاترين سطح تلفات غيرنظاميان از آغاز جنگ عليه طالبان بود. اين نهاد، گروه هاي شورشي را مسوول اين تلفات دانست.
به گزارش اين نهاد در سال گذشته 740 كودك بر اثر خشونت در افغانستان كشته شدند و 30 درصد تلفات غيرنظاميان در سال گذشته كودكان بودند.
همچنين شمار تلفات نظاميان در سال گذشته به 600 تن رسيد. اين در حالي است كه تا پايان سال گذشته بيش از 150 هزار سرباز خارجي در افغانستان مستقر بودند.

- حامدكرزي؛
- بروز تلفات غيرنظاميان در عمليات نيروهاي ناتو، باعث افزايش خشونت در كشورش شده است.
- ناتو تلفات غيرنظاميان افغان در جريان عمليات نظامي را پذيرفت.
- تنها در تنها در ماه ژوئن امسال، 102 سرباز خارجي در افغانستان كشته شدند.

- سازمان ملل متحد؛
- در شش ماه اول سال 2010، بيش از هزار و دويست غيرنظامي كشته و هزار و نهصد و نود و هفت نفر نيز زخمي شدند.
- تلفات غيرنظاميان افغان تا 31 درصد افزايش يافت.
- گروه طالبان و ساير مخالفان مسلح دولت افغانستان، مسئول 76 درصد تلفات هستند.
- نيروهاي افغان و ناتو، مسئول 12 درصد تلفات غيرنظاميان بودند.
- تلفات كودكان افغان در شش ماه اول سال 2010 پنجاه و پنج درصد افزايش يافت.

- ديويد پترائوس؛
- مرگ هر شهروند غيرنظامي افغان، بر هدف نهايي ما تاثير مي گذارد و بايد به كاهش تلفات غيرنظاميان در اين كشور توجه كنيم.

**برگزاري لوي جرگه
-----------------------
'جرگه' يا 'لوي جرگه'، بزرگترين مجلس سنتي افغانستان است كه نمونه آن در ديگر كشورهاي جهان كمتر وجود دارد. به گزارش شبكه اطلاع رساني افغانستان لوي جرگه ها هميشه در افغانستان خواست بخش مشخصي از مردم افغانستان بوده و در آن صلاحيت هاي ويژه به اقوام و قبايل داده مي شود. اعضاي اين جرگه ها هميشه به درخواست و تعيين حاكمان وقت بوده و توده هاي مردم در آن نقشي ندارند. اين جرگه ها به منظور مشورت با بزرگان، سران در تصميم گيري هاي مهم برگزار مي شود و غالبا به صورت مقطعي و گاه اضطراري، نسبت به مقتضيات و شرايط موجود، به منظور حل مسايل و معضلات كلان جامعه افغانستان تشكيل مي شود.
در آخرين خبر از برگزاري لوي جرگه، پايگاه هاي خبري افغان به نقل از رييس جمهور اين كشور از برگزاري لوي جرگه در آينده اي نزديك در كابل خبر دادند. به گفته وي: افغانستان در قبول استراتژي آمريكا، سه پيش شرط خواهد داشت، منافع ملي افغانستان، توافق كشورهاي همسايه و آغاز سپردن مسووليت به صورت تدريجي از نيروهاي خارجي به افغان‌ها بعد از سال نو.
به نظر مي رسد ايجاد پايگاه هاي دائمي براي نظاميان آمريكايي يكي از موضوع هاي مهم اين جرگه باشد. نكته قابل توجه اينكه حامد كرزي، از گروه هاي طالبان خواست تا در اين جرگه شركت و در خصوص مصالحه با طالبان تصميم گرفته شود.
مهمترين محورهاي تقابلي اظهار نظرهاي مقام هاي آمريكايي و افغان در خصوص نيروهاي طالبان و لوي جرگه به شرح ذيل است:

-حامد كرزي؛
- بررسي ايجاد پايگاه هاي نظامي آمريكا در افغانستان بر پايه منافع ملي و پايان دادن به بحث هاي مربوط به شوراي ملي در لوي جرگه در نظر گرفته مي شود.
- گرفتن مسووليت ها از مناطق و ولايات مختلف تا سال 2014 در افغانستان آغاز خواهد شد.
- از طريق لوي جرگه، از طالبان خواسته خواهد شد كه به زندگي عادي بپيوندند.
- طالبان را انگليس و آمريكا احيا كردند.

باراك اوباما؛
- تصميم اين كه آيا پايگاه هاي نظامي در افغانستان ايجاد شود يا خير به دست شوراي ملي افغانستان و لوي جرگه است.
- شورشيان طالبان، دشمني مصمم هستند، آمريكا هم در رسيدن به اهدافش در افغانستان مصمم است و در نهايت پيروز خواهد شد.
- طول مي كشد تا بتوان القاعده را بطور كامل شكست داد، اما آمريكا و متحدانش فعاليت هاي بي امان خود را در اين باره ادامه خواهند داد.
- طالبان هرگز نمي?توانند كنترل افغانستان را به دست گيرند.
- من مي?توانم بگويم كه ما القاعده را شكست خواهيم داد و اين كه طالبان، دوباره افغانستان را به دست نخواهد گرفت.
- طالبان هنوز مي?خواهد يك عنصر در افغانستان باشد.

-رابرت گيتس؛
- استراتژي جنگ افغانستان مناطق تحت تسلط طالبان را كوچكتر كرده است.
- تا زماني كه رهبران طالبان مشاهده نكنند اوضاع تغيركرده است و اين موضوع را درك نكنند، كه به پيروزي دست نخواهند يافت، احتمال آشتي با آنها بسيار كم است.
- طالبان عادي، شايد، برخلاف رهبران آنها به همكاري با حكومت افغانستان موافقت نمايند.

-هيلاري كلينتون؛
-طالبان ساخته دست آمريكا است.
- آشتي با طالبان را تحت هر شرايطي نمي پذيريم.
- واشنگتن در برابر اين مساله كه طالبان بخشي از دولت افغانستان باشند، تسليم نمي‌شود.
- برخي از اعضاي طالبان به طرف ديگري گرويدند.
- مردم يا از جنگ خسته‌ مي‌شوند و تصميم مي‌گيرند كه وارد روند صلح شوند و يا شكست مي‌خورند و مايل به زمين گذاشتن سلاح‌هايشان مي‌شوند.
- طالبان بايد قانون اساسي افغانستان را رعايت كنند.
- در سال گذشته افزايش شمار سربازان آمريكايي در افغانستان بخشي از استراتژي بوده است تا طالبان تضعيف شده را از القاعده منشعب گرداند و با آنهايي كه خشونت را ترك مي گويند و قانون اساسي افغانستان را مي پذيرند، آشتي كند.
- مذاكرات با اپوزيسيون مسلح در افغانستان فقط در صورت اجراي سه شرط ممكن است؛ طرفداران طالبان، از سلاح و حمايت القاعده دست بردارند و قانون اساسي افغانستان را رعايت كنند.

آمريكا بازيگر اصلي جنگ ارزها

آمريكا بازيگر اصلي جنگ ارزها
گروه پژوهش و بررسي هاي خبري - آمريكا همواره چين را به استفاده از 'يوآن' ضعيف براي فتح بيشتر بازارهاي بين المللي متهم مي كند، اما اين كشور، خود بزرگترين مجري سياست تضعيف دلار در سال 89 بود.
** شدت يافتن تقابل ارزها در سال 89
------------------------------------------
سال 1389 در اقتصاد جهان از نظر تقابل ارزهاي بين المللي منحصر به فرد بود. پيكان حملات اقتصادي از طرف ايالات متحده به سمت چين به بهانه پايين نگاه داشتن تصنعي ارزش يوآن نشانه گيري شده بود. دراين ميان اروپايي ها چين و آمريكا را مقصر مي دانستند.
به طور كلي كشورهاي صنعتي دراين سال تلاش مضاعفي براي كسب موازنه تجاري مثبت داشتند كه حاكي از پيگيري سياست ' نومركانتيليسم ' توسط آنها بود.سياستي كه نتيجه آن به برقراري موازنه مثبت تجاري مي انجامد.
ازاين نگاه بزرگترين چالش دراين زمينه جنگ ارزي است. اين جنگ به سياستي اطلاق مي شود كه كشورها با كاهش نرخ برابري پول ملي سبب كاهش بهاي توليد كالاهاي خود مي شوند تا آنها از توان رقابتي بيشتري در بازارهاي جهاني برخوردار شوند. سابقه اجراي اين سياست به اوايل قرن بيستم بويژه دوران ركود اقتصادي بزرگ 1929باز مي گردد. اين روش در ادبيات اقتصادي به سياست «فقير كردن همسايه»(Begger my neighbor) معروف است.
نخستين بيان صريح اين سياست به شكل جهاني آن را 'گيدو مانتگا' وزير دارايي برزيل بر زبان آورد و هشدار داد؛' جهان در بحبوحه يك جنگ ارزي قرار گرفته است، و كشورهاي قدرتمند با پايين نگه‌داشتن ارزش پول خود درتلاش براي حل مشكلات اقتصادي خود هستند. ما در قلب يك جنگ ارزي بين‌المللي قرار داريم و اين موضوع ما را تهديد مي‌كند، زيراكه رقابت‌پذيري كالاهاي ما را از بين مي‌برد.'
وي در مهرماه سال گذشته گفت كه گزارش‌هاي اخير نشان مي‌دهد؛' ژاپن، كره جنوبي و تايوان در حال كاهش ارزش پول ملي خود هستند و ارزش دلار دربرابر واحد پول برزيل نيز طي سال جاري 25 درصد كاهش ارزش داشته است كه اين موضوع صادرات برزيل به آمريكا را تحت تاثير قرار خواهد داد.'

* نرخ برابري ارزهاي پرقدرت جهاني برخلاف آنچه آمريكايي مي گويند كه به يوآن اختصاص دارد بيش از همه به دلار آمريكا باز مي گردد. روند ارزش يوآن چين در طي 10 سال گذشته با شيبي كند افزايشي بوده است درحاليكه ارزش دلار آمريكا دربرابر پول واحد اروپايي(يورو) 50 درصد كاهش ارزش داشته است و دربرابر ين نيز به همين ميزان كاهش ارزش داشته و حتي نرخ برابري آن تا 82 ين در برابر يك دلار نيز رسيده است.

** چرا آمريكا به دلار ضعيف روي آورده است؟
------------------------------------------------------------
تنزل اقتصاد آمريكا در جهان دليل اصلي روي آوردن اين كشور به سياست كاهش ارزش دلار است. پس از جنگ جهاني دوم، ايالات متحده با قدرت در جايگاه نخست اقتصادي جهان قرار گرفت. در آن دوره توليد ناخالص داخلي آمريكا 48 درصد توليد ناخالص جهاني بود. اين نسبت اكنون به 23 درصد كاهش يافته است.
موسسه اقتصادي 'سيتي گروپ' در گزارشي كه در مارس 2011 منتشر شد پيش بيني كرد كه جايگاه آمريكا دراقتصاد جهاني تا سال 2020 به رتبه دوم و تا سال 2050 به رتبه سوم تنزل پيدا مي كند. براين اساس چين تا سال 2020 جاي آمريكا را در اقتصاد جهان به خود اختصاص مي دهد.
ازنگاه كارشناسان اقتصادي، اين تنزل رتبه به دليل ناكارآمدي اقتصاد آمريكا در برابر رقيبان قدرتمند آن به خصوص اروپا و ژاپن بوده است كه البته بايد چين نيز به اين فهرست اضافه شود.
در دوره 'جان اف كندي' رئيس جمهور اسبق آمريكا كه نظام پايه طلا حاكم بود و امكان بازي با ابزار ارز وجود نداشت، ايالات متحده از كشورهاي اروپايي خواست كه چهار ميليارد دلار برتري تجاري آمريكا را با وضع تعرفه ها بپذيرند زيرا اين كشور بار اصلي جدال با اتحاد شوروي را بر دوش مي كشد.
درحقيقت استفاده از ابزار دلار براي حفظ جايگاه اقتصادي آمريكا از سقوط 'نظام برتن وودز' در سال 1971 آغاز شده و تاكنون ادامه يافته است. اين سياست هم اكنون نيز دستوركار دولت اوباما قرار دارد.
'ژوزف استيگليتز' برنده جايزه نوبل اقتصاد در سال 2001 با تاكيد بر لزوم خودداري آمريكا از اعمال فشار بر چين براي افزايش نرخ برابري يوان به دولت اوباما هشدار داد و گفت؛ جنگ تجاري آمريكا عليه چين برنده ندارد.
به گفته وي ' جنگ ميان دلار آمريكا و يوان چين همچنان ادامه دارد. هنگام آغاز ركود اقتصادي اخير غرب بسياري نگران شدند كه سياست هاي حمايت گرايي شدت يابد. رهبران گروه 20 گفتند از ركود بزرگ درس گرفته اند اما 17 كشور چند ماه پس از نشست نوامبر 2008 سياست هاي گسترده حمايت گرايانه اي را در پيش گرفتند.
پس ازآن به سياست 'آمريكايي خريد كن' بيش از هر چيزي اقبال نشان داده شد. مازاد چندجانبه چين يك موضوع اقتصادي است. آمريكا بايد دنبال يك راه حل چندجانبه و قانونمند باشد. تحميل تعرفه هاي يك جانبه بر چين نظام چندجانبه گرايي را متاثر مي كند بدون آن كه دستاوردي براي آمريكا داشته باشد. ممكن است چين با وضع تحريم بر كالاهاي آمريكايي كه از دولت يارانه مي گيرند مقابله به مثل كند. هيچ كس در يك جنگ تجاري برنده نمي شود. بنابراين آمريكا بايد از عصباني كردن كشورها در شرايطي كه روند احياي اقتصاد جهاني نامطمئن است خودداري كند. بحران اقتصادي جهان از آمريكا شروع شد و اين كشور بايد به خود نگاه كند.'
اين درخواست استيگليتز همان چيزي است كه آمريكايي ها از آن اجتناب مي كنند. رويكرد آنها در چهار دهه اخير نشان داده است كه بحران اقتصادي را با بازي با دلار به كشورهاي ديگر منتقل مي كنند.

**چين و افزايش ارزش يوآن
----------------------------------------
جالب اينكه در اسناد وزارت خارجه آمريكا نيز تاييد شده كه ' مقام هاي چيني پذيرفته اند ارزش يوآن را براي سال آينده 5 درصد افزايش دهند. سال گذشته نيز ارزش يوآن دربرابر دلار كمتر از 3 درصد رشد كرد اما اين افزايش ارزش مقام هاي آمريكايي را راضي نكرده و آنها انتظارات بيشتري از چين دارند.'
'ون جيابائو' نخست وزير چين در باره تاثير ارزش يوآن بر اقتصاد چين گفت: هر اقدامي در افزايش ارزش يوان باعث افزايش قيمت كالاهاي چيني و از دست رفتن قدرت رقابت آنها نسبت به توليدات كشورهاي توسعه يافته مي شود و اساس اقتصاد چين را بي ثبات مي كند و خطر بحران مالي را در آسيا افزايش مي دهد.
مقام هاي چيني نيز به خوبي مي دانند كه قيمت اندك كالاهاي آنها بيش از هر چيز به ارزش پايين يوآن بستگي دارد، اما آنها از رياكاري آمريكا عصباني هستند، زيرا معتقدند اين كشور بيش از ديگران از سياست استفاده از ارز ضعيف بهره مي برند.
كارشناسان اقتصادي در كشورهاي مختلف پيش بيني كردند: با توجه به اينكه كنگره آمريكا طرح هايي براي اعمال تعرفه بيشتر بر كالاهاي چيني به بهانه حمايت ارزي دردست اقدام دارد، سال جاري ميلادي نيز روند جدال دلار و يوآن كه بازيگر اصلي آن آمريكاست ادامه خواهد يافت.
براين اساس در صورت تصويب طرح هاي فوق در كنگره آمريكا، جدال بين دو رقيب اصلي اقتصاد جهاني آمريكا- چين، وارد شرايط حساس و احتمالا بحران زا خواهد شد.

وقتي چين آقاي جهان شود

وقتي چين آقاي جهان شود
گروه هماوريهاي خبري- آمريكايي ها از چين به عنوان غول اقتصادي آسيا ياد مي كنند، اما چيني ها كشور خود را درحال توسعه مي دانند. رقابت ارز و اقتصاد دو كشور كه در طيفي از 'رويارويي تا جنگ ' تعبير شده پيام آشكارمشكل همزيستي عقاب و اژدها را همراه دارد.
نفوذ كالاها و توليدات مختلف چيني به بازارهاي جهاني يكي از عواملي است كه سبب شده آمريكا به عنوان نخستين رقيب اين كشور آسيايي، از تمام ابزارها براي كنترل توسعه اقتصادي چين بهره گيرد.
عدم توازن صادرات آمريكا به چين و ميزان واردات ايالات متحده از اين كشور، مواردي است كه اگرچه مسوولان آمريكايي از آن به عنوان شاخص هاي زنگ خطر براي اقتصاد جهان ياد مي كنند، اما به نظر مي رسد واژه دقيق ترآن 'اقتصاد آمريكا' باشد.
از نگاه آمريكا كه پس از جنگ دوم جهاني تاكنون رتبه نخست اقتصاد جهان را به خود اختصاص داده چين به مثابه غول آسيايي است كه نگراني عميق آنها را ايجاد كرده است.
ابراز نگراني از اين موضوع كه اكنون پكن در ابعاد اقتصادي شانه به شانه واشنگتن درجهان گام بر مي دارد، در اظهارات مسوولان مختلف آمريكايي كاملا مشهود است.
كشمكش اقتصادي دو كشور كه در جنگ ارزي ميان آنها تبلور يافته ، در محافل علمي - دانشگاهي عمدتا آمريكايي به طور دقيق مورد بررسي قرار دارد.
'بنجامين پيج و تاو كساي' دو نويسنده آمريكايي- چيني در كتاب ' وقتي چين آقاي جهان شود' حساسيت هاي آمريكا در اين زمين را مورد مداقه قرار دادند.
بنجامين پيج استاد علوم سياسي دانشگاه تكزاس در ايالت اوستين آمريكاست و تاو كساي نيز استاد چيني رشته مشابه است.
اهميت اين كتاب در استناد به مجموعه گسترده اي از تحقيقات ، تحليل ها و پژوهش هاي گسترده در مورد مشكل همزيستي آمريكا و چين و ارائه راه حل هاي پيشنهادي دراين زمينه است.
همكاري دو مولف آمريكايي و چيني براي تهيه و ارائه اين كتاب سبب شده تا مطالعات آماري، نظر سنجي ها و نمونه گيري هاي متنوع آن در سطوح مختلف طبقاتي، فكري و تحصيلي مردم آمريكا مورد اعتناي بيشتر مخاطبان دو كشور قرار گيرد.
اين كتاب شش فصل دارد كه به توضيح افكار عمومي آمريكا در قبال چين پرداخته است. نويسندگان در اين اثر توضيح مي دهند كه چگونه احساسات مردم آمريكا در قبال رشد اقتصادي چين و نفوذ كالاهاي آن بين بيم و نگراني از يك سو و تمايل به حفظ روابط با آن درنوسان است. نگراني كه تكاپوي سرسختانه آمريكا براي امضاي توافقنامه با همسايگان چين، به ويژه ژاپن و ايجاد ائتلاف با آنان را به دنبال داشته تا بتواند با نفوذ چين رقابت داشته باشد.
مولفان اين كتاب مي گويند: اين اثر در واقع به مثابه آيينه اي است كه احساسات مردم آمريكا در قبال چين و به عبارت بهتر ترس آنان را نشان مي دهد، ترسي كه ناشي از نقش چين و چشم انداز روشن جنب و جوش مداوم آن در صحنه اقتصاد و روابط بين الملل است.
به گفته آنها ' اين نگراني اكنون گريبان گروهي از تحليلگران سياسي ، اعضاي دولت اوباما و بخش هايي از مردم آمريكا را گرفته است.آنچه به اين نگراني ها دامن زده و به عنوان يك واقعيت نمي توان منكر آن شد اختلاف ميزان صادرات آمريكا به چين و واردات آن از اين كشور است. اختلافي فاحش كه آشكارا كفه تروازو را به نفع چين بالا برده و آمار و ارقام موجود نيز مويد اين واقعيت است زيرا چين بزرگترين وام دهنده به آمريكا است، وام هايي كه بالغ بر دهها ميليارد دلار است.'
دانشگاه كلمبيا - از مراكز پژوهشي آمريكا- انتشار اين كتاب را با دوعنوان فرعي برعهده گرفت ؛ 1- 'همزيستي با اژدها'، 2- 'آمريكا چگونه به پيشرفت چين مي نگرد؟'
دراين كتاب تصويري از تحولات روابط عمو سام و اژدهاي آسيايي به تصوير كشيده شده است. به همين منظور روابط واشنگتن و پكن از زمان انقلاب چين به رهبري مائو تسه تونگ -1949- به بعد، به رشته تحرير درآمده است.
دراين بخش از كتاب آمده است: ' از آن زمان دولت ها و روساي جمهور پي در پي آمريكا سياست ناديده گرفتن حق چين كمونيست در جايگاه بين المللي و كرسي آن به عنوان عضو دائم شوراي امنيت را در پيش گرفتند.اين تحولات در اوج شعله ور شدن كشمكش ها در زمان جنگ سرد رخ داد و چين كمونيست نيز حامي جبهه رقيب آمريكا بود. اما اصلاح اين وضعيت با تلاش كسينجر در دهه 70منجر به ورود چين به منظومه سازمان ملل و به رسميت شناخته شدن آن از سوي آمريكا و تبديل تايوان به منطقه تابعه چين بزرگ ، صورت گرفت... بنابراين آمريكا در دهه 80 سياست جديدي را در قبال چين در پيش گرفت، به ويژه اينكه سياست چين پس از درگذشت مائو از كمونيسم و انقلاب فرهنگي و انزواي ايدئولوژي به سياست درهاي باز و تعامل با جهان تغيير كرد و رويكردها و عملكردهاي اقتصادي آن بر سياست 'انعطاف عملي - سودجويي و واقع گرايي' بنا نهاده شد.'
مولفان اين كتاب در فصل سوم، به پر رنگ شدن نقش چين در صحنه جهاني به عنوان بازيگر بين المللي به ويژه در پرتو رشد اقتصادي آن در 25 سال پاياني قرن گذشته پرداختند.
براين اساس' در اين زمان مسوولان چين تا مدتها به سياست هاي آمريكا به ديده ترديد نگريسته و در قبال آن بسيار هوشيار بودند.'
در فصل هاي بعدي كتاب اين ديدگاه چين در برخي موارد قابل توجيه توصيف شده است، به ويژه اگر نقش آمريكا در ويتنام و نيز ائتلاف آن با تايوان و كره جنوبي در نظر گرفته شود.
اين كتاب از فصل سوم به بعد با استناد به نظر سنجي هاي صورت گرفته در آمريكا، به اين موضوع اشاره دارد كه ' بسياري از مردم اين كشور ديدگاه روشن يا مشخصي در قبال مقاصد چين و بلند نظري هاي آن ندارند و نمي دانند چين زيرك و پرجنب وجوش، دشمن سرسخت آمريكا است يا به دوست و متحدي براي آن تبديل خواهد شد؟'
فصل چهارم اين كتاب به نقض حقوق بشر در چين اشاره دارد كه نمونه آن سركوب شديد جوانان معترض در ميدان تيان آن مين و محروميت برنده چيني جايزه نوبل از دريافت آن است.
به اعتقاد مولفان اين اثر، 'بيشتر مردم آمريكا مايلند روابط مثبتي در سطوح سياسي، اقتصادي و تجاري بين آمريكا و چين برقرار باشد و پكن نيز به مسايل آلودگي زيست محيطي توجه بيشتري نشان دهد، آن هم در شرايطي كه مي رود چين جاي آمريكا را به عنوان يكي از عاملان اصلي آلودگي و توليد گازهاي گلخانه اي بگيرد... علاوه براين مردم آمريكا مايلند واشنگتن به عنصر توازن با چين توجه داشته باشد و آن را از طريق ايجاد سلسله ائتلاف هايي با همسايگان شرقي چين و در راس آن ژاپن محقق سازد. آنان همچنين با گزينه استفاده از اهرم هاي نظامي عليه چين حتي براي دفاع از تايوان مخالفت كردند.'

ژاپن يك ماه پس از بحران

ژاپن يك ماه پس از بحران
كوالالامپور – ژاپن امروز (دوشنبه) يك ماه از مواجهه با زلزله 9 ريشتري در اين كشور را كه علاوه بر سونامي شديد و صدمات انساني و مالي بحران هسته اي را نيز به دنبال داشت، پشت سر گذاشت.
به گزارش ايرنا به نقل از رسانه هاي جنوب شرق آسيا، بر اثر زلزله 9 ريشتري و سونامي پس از آن در اين كشور 13000 نفر جان خود را از دست دادند و بيش از 15000 هزار نفر نيز تاكنون ناپديد شده اند كه از وضعيت آنها با وجود گذشت يك ماه گزارشي ارائه نشده است.
بر اساس اين گزارش، بحران هسته اي ژاپن و آسيب هاي جدي به نيروگاه هسته اي فوكوشيما كه بر اثر اين زلزله و سونامي پس از آن ايجاد شد، در 25 سال گذشته بي سابقه بوده است و در زمينه تلفات انساني نيز پس از جنگ جهاني دوم اين اولين فاجعه بزرگ انساني است كه ژاپن با آن روبرو شده است.
'نائوتو كان' نخست وزير ژاپن در سخناني اظهار داشته كه وي بازماندگان را هرگز تنها رها نمي كند و به رغم بحران هسته اي اين كشور تمام تلاش خود را به كار مي گيرد كه برنامه هاي آتي كشور را ساماندهي كند.
بر اساس اين گزارش، نخست وزير ژاپن كه براي بار دوم به منطقه بحران زده فوكوشيما سفر كرده است، خاطرنشان كرد: دولت تمام تلاش خود را به كار مي گيرد كه هر چه سريعتر 150 هزار نفري را كه تاكنون در پناهگاه هاي اضطراري زندگي مي كنند، اسكان دهد.
متخصصان نيروگاه هسته اي فوكوشيما كه بر اثر اين زلزله و سونامي دچار آسيب شد، تاكنون موفق به توقف نشت راديواكتيو به آبهاي اقيانوس آرام نشده اند و اين امر باعث نگراني برخي از كشورها شده است.

آشنايي با فايلهاي AUTORUN.INF

آشنايي با فايلهاي AUTORUN.INF

 


در Windowsهاي32بيتي قابليت Autoplay وچود دارد كه سيستم عامل مي تواند بوسيله آن ديسك موجود در درايو را تشخيص دهد.در محيط Windows وقتي كه ديسك را در درايو قرار ميدهيم , سيستم عامل به دنبال فايل AUTORUN.INF ميگردد. AUTORUN.INF يك فايل متني است كه ميتوان آن را با Note Pad درست كرد.

توانايي هاي فايل AUTORUN.INF :
مسير و نام برنامه اجرايي را مشخص مي كند تا به صورت خودكار بعد از قرار دادن ديسك در درايو اجرا شود.
آيكون مورد نظر را جايگزين آيكون پيش فرض درايو قرار مي دهد.
متن مورد نظر را جايگزين متن پيش فرض مي كند.
……….

براي شروع بايد چگونگي ايجاد يك فايل AUTORUN.INF را توضيح دهيم.
براي ايجاد فايل مي توانيد از برنامه Note Pad كمك بگيريد. بعد از ايجاد فايل بايد پسوند فايل را از TXT به INF تغيير دهيد. البته بايد دقت كنيد كه حتما بايد در خط اول فرمان [Autorun] را بنويسيد.

هر دستور را هم بايد در خط جدا بنويسيد.
اگر مي خواهيد بدانيد كه ديسكي كه در حا ل حاضر در درايو شما قرار دارد , داراي فايل AUTORUN.INF است , بايد بر روي آيكون آن درايو كليك راست كنيد.اگر در اين منو گزينه Autorun وجود داشته باشد يعني ديسك شما فايل AUTORUN.INF را دارد.

اگر بر روي Open در اين منو كليك كنيد , مي توانيد محتويات داخل ديسك را بدون اجرا كردن Autorun مشاهده كنيد.ولي اگر روي Autoplay كليك كنيد , سيستم عامل با استفاده از برنامه Autorun.EXE فايل Autorun.INF داخل ديسك را مي خواند و دستورات داخل آن فايل را اجرا مي كند.

توضيحات:
فايل Autorun.INF براي اجراي خودكار يك برنامه مشخص در يك درايو استفاده ميشود.

چگونه مي توان ا ز اجراي خودكار Autorun.INF جلوگيري كرد؟
براي اين كار بايد پس از گذاشتن ديسك در درايو , كليد Shift را پايين نگه داريد.
دستورا ت مربوط به فايل Autorun.INF براي ا يجاد يك فايل Autorun.INF به دلخواه:

-Icon:
اين دستور براي تعيين آيكون درايو مورد نظر به جاي آيكون پيش فرض استفاده مي شود.


Icon=iconfilename[,index]


توضيحات:
Iconfilename: اسم يك فايل است با يكي از پسوند هاي BMP, DLL, ICO يا EXE كه شامل آيكون مورد نظر است.
اگر فايل بيش از يك آيكون داشته باشد, مي توانيد از پارامتر index (از 0 تا N) آيكون مورد نظر را مشخص كنيد.

مثال:
در مثال زير آيكون 7 از فايل Icons.exe نشان داده مي شود.


Icon=Icons.exe,6


-Label:
با اين دستور مي توان متن مورد نظر را جايگزين Label پيش فرض درايو نمود.


Label=LabelText


مثال:
در اينجا , با اين دستور مي توان متن "Best Programs" را جايگزين Label پيش فرض درايو نمود.


Label=Best Programs


-Open:
با اين دستور ميتوان مسير يك فايل را تعيين كرد تا به هنگام گذاشتن ديسك در درايو به طور خودكار اجرا شود.


Open=[exepath\]exefile[param1[param2]…]


توضيحات:
نام همان فايل اجرايي است كه مي خواهيد هنگام قرار گرفتن ديسك در درايو به صورت خودكار اجرا شود.اگر فايل اجرايي در شاخه اصلي درايو باشد,مي توان فقط نام فايل نوشت , در غير اين صورت بايد مسير كامل فايل نوشته شود.

چرا تصویر افلاطونی خطرناک است؟

چرا تصویر افلاطونی خطرناک است؟

تصویر افلاطونی چیست؟ بطور خلاصه می توان گفت تصویر افلاطونی عبارت است از ایجاد شکاف و تمایز میان امر محسوس و امر معقول. این تمایز به یک معنا تمایز میان ذهن و عین نیز هست. تصویر افلاطونی ما را به دست شستن از محسوسات و روی آوردن به معقولات فرا می خواند. این تصویر، بن انگاره ای(postulate) را نیز همواره به همراه دارد: همه ی چیزها ذاتی دارند که معرف حقیقت آنها است. بر اساس تصویر افلاطونی می آموزیم که این ذاتِ حقیقی، در خود چیزها نیست(اشیاء می توانند بهره ای از آن برده باشند). این ذات در جهانی است تحت عنوان جهان ایده آل ها یا عالم مثل.

پس از این مقدمه، حال زمان طرح این پرسش است: چه کسی به ذات حقیقی چیزها دسترسی دارد؟ پاسخ: «فیلسوف». و اینگونه است که فیلسوف بدل به تافته ای جدابافته می شود. فیلسوفِ افلاطون کسی است که مالکِ تمامِ حقیقت است. تنها کافیست به خشونت نهفته در این تصویر اندکی فکر کنیم.  

تمثیل غار، درکتاب جمهوری، با کیفیتی خیره کننده، تصویر افلاطونی را به نمایش می گذارد. در مرحله پایانی این تمثیل، خشونت نهفته و نهان به یکباره خود را آشکار می سازد: زندانیِ غار که اینک به دیدار خورشیدِ حقیقت نائل آمده به غار بازمی گردد تا زندانیان دیگر را که هنوز اسیر سایه هایند، "نجات" دهد. اما قضیه به اینجا ختم نمی شود: فیلسوف که اینک به کل حقیقت دسترسی یافته، سودای تشکیل حکومت را در سر می پروراند. زیرا، بهترین نوع حکومت، حکومتی است که حاکم آن فیلسوف باشد(فیلسوف- شاه). در این لحظه سرنوشت ساز، «قدرت» و «معرفت» به هم جوش می خورند؛ هرچه معرفتت بیشتر، قدرتت افزون تر(هرچه فیلسوف تر، شاه تر!). و مدتی نمی گذرد که خشونتِ نهان، اولین قدرت نمایی خود را به نمایش می گذارد: اخراج شاعران از زیبا-شهر.

این تنها گوشه ای از خشونت ناب نهفته در تصویر افلاطونی بود. رد این تصویر را می توانید در مسیر تاریخ به وضوح مشاهده کنید: از فرقه ها و گروه های کوچک گرفته تا سیستم های پیشرفته ایدئولوژیک اعم از مارکسیسم- لنینیسم و فاشیسم. به همین علت است که تصویر افلاطونی خطرناک از آب در می آید. لذا به نظر می رسد که هرگونه نقد ایدئولوژی باید ابتدا با نقد این تصویر آغاز شود؛ آن هم با پاسخ دادن به این پرسش: آیا حقیقت می تواند در مالکیت فرد، گروه، طبقه یا صنفی خاص باشد؟ هر پاسخی که می دهید به تبعاتش هم بیاندیشید.

Marx and Engels' Writings

Marx and Engels' Writings


1837:The Young MarxMarx
1842:Communism and the Augsburg Allgemeine ZeitungMarx
1843:Letters to Arnold RugeMarx
1844:Economic and Philosophic ManuscriptsMarx
1844:Contribution to the Critique of Hegel's Philosophy of RightMarx
1844:On The Jewish QuestionMarx
1844:Critical Notes on "The King of Prussia"Marx
1845:Theses on FeuerbachMarx
1847:Communist LeagueMarx
1847:Principles of CommunismEngels
1847:The Poverty of PhilosophyMarx
1848:The Communist ManifestoMarx/Engels
1848:Communism, Revolution, and a Free PolandMarx
1848:On the Question of Free TradeMarx/Engels
1849:Wage-Labor and CapitalMarx
1850:England's Seventeenth-Century RevolutionMarx/Engels
1852:The Eighteenth Brumaire of Louis NapoleonMarx
1853:The Duchess of Sutherland and SlaveryMarx
1857:Contribution to a Critique of Political EconomyMarx
1858:Pre-Capitalist Economic FormationsMarx
1864:International Working Men's AssociationMarx
1867:CapitalMarx
1867:Poland and the Russian MenaceMarx
1868:Synopsis of CapitalEngels
1869:Landed PropertyMarx
1871:The Civil War in FranceMarx
1871:Interview with the WorldMarx
1871:Persecutions at the Hands of the French GovernmentJenny Marx
1872:On AuthorityEngels
1875:Critique of the Gotha Programme Marx
1877:Socialism: Utopian and ScientificEngels
1879:Strategy and Tactics of the Class StruggleMarx/Engels
1879:Interview with the TribuneMarx
1882:Bruno Bauer and Early ChristianityEngels
1883:Speech at the Grave of Karl MarxEngels
1886:Ludwig Feuerbach and the End of Classical German PhilosophyEngels
1887:The Housing QuestionEngels
1894:The Peasant Question in France and GermanyEngels
1895:Law of ValueEngels




















































































































اپدیت جدید نارتون سایمنتیک

اپدیت جدید نارتون سایمنتیک

د افغانستان اسلامي حزب امير مجاهد ورور حکمتيار سره د اويس توحيد مرکه

د افغانستان اسلامي حزب امير مجاهد ورور حکمتيار سره د اويس توحيد مرکه


پوښتنه: حکمتیار صاحب، په لیزبون کی د ناټو سرمشریزی موافقه وکړه چی د ۲۰۱۴ کال تر پای پوری به خپل عسکر  د افغانستان نه وباسی او دجګړی مسئولیت به افغان ځواکونوته حواله کوی، تاسی دغه بدلون ته په کومه سترګه ګوری؟ په بله معنا دوی د ځواکونو د ایستلو لپاره مهال ویش ټاکلی چی د کرزی د حکومت سره د خبرو لپاره د تاسی اساسی غوښتنه وه؟
ځواب ۱: اجازه راكړئ ستا د لومړۍ پوښتني له ځواب مخكي دا وضاحت وكړم چي زه په دې طمع او موخه له اويس توحيد سره دا مركه كوم چي كريسچين ساينس مونيټور به دا ځل خپل لوستونكي د افغانستان له واقعي صورت حال خبر كړي او د مجاهدينو دريځ به له كوم تصرف او لاسوهني پرته په امانت سره د دوى په وړاندي كېږدي. 
د پوښتني په ځواب كي بايد ووايم: ناټو د جنگ د دوام پرېكړه كړې؛ نه د فوځونو د ايستلو لپاره د معقول او منلو وړ مهال وېش پرېكړه. د ليزبون له سرمشريزي د افغان ولس او د ناټو د سرتېرو د ميندو انتظار دا نه وو چي څلور كاله نور د جگړي د دوام، د مظلومو افغانانو د وينو تويولو او د دوى پر كليو، كورونو، مدرسو او ښارونو  د بمونو ورولو پرېكړه وكړي. د افغان ولس او مجاهدينو غوښتنه دا ده چي بهرني ځواكونه دي له قيد او شرط پرته جگړه متوقف كړي او د يوه معقول مهال وېش مطابق دي له افغانستان ووځي.   
پوښتنه: ایاتاسی موافق یاست جی ناټو سره اوربند وکړئ؟
ځواب ۲: ناټو د جنگ د دوام او د جنگ له لاري د مجاهدينو د ماتولو پرېكړه كړې ده او موږ ته ئې د مقاومت له دوام پرته بله لار او انتخاب نه دئ پرېښى، مقاومت به د سابق په څير او تر مخكي لازيات شدت سره دوام كوي.

ادامه مطلب باندی کلک وکړی
ادامه نوشته

قدرتمندترين نرم افزار دانلود Internet Download Manager v6.05 Build 11 Final



منبع : www.AsanDownload.com


گروه آسان دانلود اين دانلود منيجر قدرتمند را به شما پيشنهاد مي كند.
Internet Download Manager يكي از قدرتمند ترين نرم افزارهاي مديريت دانلود ميباشد. شتاب دهنده دانلود اين دانلو منيجر يكي از بي رغيب ترين ها ميباشد. كه با آن شما ميتوانيد با سرعت فوق العاده بالا و با سرعتي باورنكردي از اينترنت دانلود كنيد. شما با اين نرم افزار با تمامي مروگر ها و تمامي سيستم عاملهاي موجود سازگاري كامل را دارد و شما ميتوانيد با نصب اين دانلود منيجر به راحتي از سايتهاي YouTube, Google Video, MySpaceTV به راحتي بدون نياز به نرم افزار خاص در اين زمينه دانلود كنيد. اين نرم افزار ميتوانيد سرعت دانلود را تا %500 افزايش مي دهد. بر خلاف ديگر دانلود منيجر ها که قبل از شروع به دانلود فايل ها را قطعه قطعه مي کنند IDM در هنگام دانلود و بسته به سرعت اينترنت يا ... File ها را قطعه قطعه کرده و دانلود مي کند که اين عمل باعث بهبود سرعت دانلود و دريافت File خواهد شد از ويژگي هاي اين نرم افزار مي توان به ظاهري ساده، پشتيباني از اکثر مرور گرهاي محبوب، نصب آسان،  قابليت ادامه يافتن دانلود بعد از قطع اتصال از اينترنت، زمانبدني دانلود ها و ... اشاره کرد.برنامه هاي مديريت دانلود يكي از ابزار مهم اينترنتي براي ما كاريران ايراني ميباشد بيشتر قريب به اتفاق ما كاربران اينترنت از اينترنت ديال آپ براي اتصال شدن به اينترنت استفاده ميكنيم و براي دانلود فايلهاي حجيم يه يك دانلود منيجر خوب احتياج داريم كه فايلهاي دانلود ما را تكه تكه كرده و به بخشهاي كوچك تقسيم كرده تا سرعت دانلود فايلها بيشتر شود. چنانچه در هنگام دانلود فايل اينترنت شما قطع گردد و يا مشكلي براي دانلود فايل بوجود آيد. اين امكان را داريد كه ادامه دانلود را انجام دهيد. و فايل دانلود شده شما از ميان نمي رود اگر شما بدون يك برنامه مديريت دانلود اين كار را انجام دهيد مجبور خواهيد شد فايل را از ابتدا دانلود كنيد. با استفاده از اين نرم افزار شما ميتواني به راحتي سرعت دانلود فايل و مقدار دانلود شده و زمان باقي مانده خود را مشاهده نماييد. اين نرم افزار با بهينه سازي سرعت دانلود شما ميتوانيد در هنگام دانلود كردن فايل به مشاهده سايتهاي اينترنتي خود بپردازيد و اين نرم افزار به صورت هوشمند از سرعت خود كاسته و دوباره با سرعت بالا به دانلود فايل ميپردازد تا شما بتوانيد از گشت و گذار در اينترنت لذت كافي را درهنگام دانلود ببريد.

قابلیت های کلیدی نرم افزار Internet Download Manager v6.05 Build 11 Final :
- سازگاری با انواع مرورگرهای اینترنت اکسپلورر، نت اسکیپ، اپرا MSN Explorer,AOL,Mozilla,Mozilla Firefox, Mozill Firebird,Avant Browser,MyIE2 و دیگر مرورگر های محبوب برای اجرا نمودن خودکار برنامه به منظور مدیریت دانلود فایلها
- قابلیت ادامه دانلود های نیمه تمام از جایی که ارتباط اینترنتی شما بنا به دلایلی قطع شده است
- دانلود فایل های ویدیویی FLV از سایت های YouTube, Google Video, و MySpaceTV
- پشتیبانی از انواع پروکسی سرورها مانند Microsoft ISA, FTP proxy servers 
- نصب سریع و آسان نرم افزار
- ویژگی Speed Limiter برای محدود کردن سرعت دانلود یک فایل مشخص
- توانایی دسته بندی فایل ها با توجه به سلیقه شخصی
- بهبود رابط کاربری نگارش جدید برنامه
- ویروس یابی انواع و اقسام فایل های دانلود شده
- قابلیت کشیدن و رها کردن - Drag & Drop لینک ها 
- پشتیبانی از فایل های ZIP و اجرای آنها بعد از دانلود
- پشتیبانی کامل از ویندوز های Xp/2000/2003/Vista 
- پشتیبانی از پروتکل های HTTP, FTP, MMS و HTTPS
- جلوگیری از دانلود فایل های تکراری که قبلا دانلود شده اند
- افزایش پنج برابری سرعت دانلود بر اساس جدیدترین تکنیک ها
- پشتیبانی از اکثر زبان های زنده دنیا از جمله زبان شیرین فارسی
- سازگاري كامل با تمامي مرورگرهاي وب
- بهبود سرعت دانلود و پشتيباني كامل از ويندوز ويستا و ویندوز محبوب 7
- و ...


 طريقه فعالسازي : قبل از  نصب نرم افزار اتصال اينترنت خود را قطع نماييد و سپس اقدام به نصب نرم افزار كنيد. لازم به ذكر است در مرحله آخر مي بايستي تيك مربوط به اجراي برنامه را برداشته تا برنامه اجرا نگردد. در صورتي كه برنامه به صورت خودكار اجرا شد. از محيط نرم افزار خارج شويد، لازم به ذكر است در برخي از برنامه ها نرم افزار مورد نظر به صورت كامل بسته نشده و آيكون آن در نوار وظيفه شما نمايان مي شود و شما مي بايستي با کليک راست كردن بر روي آيکون برنامه و انتخاب گزينه ي Exit يا Quit برنامه را از حالت اجرا خارج نماييد.
- محتويات پوشه Crack را در محل نصب نرم افزار كپي نماييد و سپس فايل Patch.exe را اجرا كرده و بر روي گزينه Patch کليک کنيد سپس نرم افزار را اجرا كرده و با فايل Keygen.exe شماره سريال توليد كرده و به نرم افزار داده تا نرم افزار شما به صورت كامل كرك شود. حالا ميتوانيد بدون محدوديت از نرم افزار استفاده نماييد.
 قيمت: 24.95 دلار آمريکا
 دانلود نرم افزار با لینک مستقیم- 4.41 مگابايت | لينک كمكي | لينک كمكي
 پسورد فايل زيپ : www.asandownload.com
 بحث پيرامون اين مطلب در انجمن
 تصويري از محيط كرك شده ي نرم افزار
 دريافت فارسي ساز برنامه
 تصويري از محيط برنامه
 سايت سازنده
 لينک منبع

دانلود رايگان تقويم الكترونيكي اشانتيون طرفه نگار سال 1390



دانلود رايگان تقويم الكترونيكي اشانتيون طرفه نگار سال 1390


شركت طرفه نگار از سال 1376 با تكيه برتجارب و توان فني مهندسي و تخصصي پرسنل آفريننده آن با سرمايه جزيي تاسيس گرديد كه با مشاركت كارشناسان نرم افزار مالي و هوشياري از دگرگوني جهاني ويندوز 32 بيتي در گام نخست  اقدام به توليد اولين نرم افزار مالي تحت ويندوز در ايران نمود . هر چند عدم شناخت جامعه از محيط ويندوز در بدو امر باعث سنگيني مسئوليت مديران مجموعه شد ولي با پشتكار و تعهد در انجام رسالت بزودي اقبال مكان داري نرم افزارهاي مالي را عهده دار شد تا با مديريت علمي و مناسب افتخار داشتن بزرگترين طيف مصرف كننده كشور را در نرم افزارهاي مالي داشته باشد كه استمرار اين مهم جز با تعهد و صداقت به مشتريان و رضايت ايشان ميسر نخواهد بود . بنابراين از ابتدا با قوت ارائه خدمات پس از فروش ، همگام و دوش به دوش مشتريان حركت نمود تا شاهد رضايت اكثريت مشتركين باشد و در اين راستا فعاليتهاي ذيل را حاصل نمايد . توليد مجموعه يكپارچه نرم افزارهاي مالي/ اداري متخص به شركتهاي توليدي، بازرگاني ، خدماتي و ... توليد نرم افزارهاي سفارش مشتري و تخصصي، توليد بيش از 80نوع محصول مطابق با اصناف و مراكز خاص ( كتابخانه ها ، پذيرش و ... ) تحليل ، طراحي و مشاوره مهندسي سيستم هاي اطلاعات مديريت ، آموزش، استقرار و مشاوره نظامهاي مالي، مشاوره، پياده سازي و نگهداري شبكه هاي كامپيوتري و سخت افزار.
 
امکانات عمومي نرم افزار تقويم الكترونيكي طرفه نگار :
- دفترچه تلفن با امکانات كاربردي متنوع
- تقويم ساليانه (شمسي و قمري و ميلادي)
- گزارش اوقات شرعي
- نمايش تقويم ماهيانه برروي تصوير صفحه اصلي ويندوز  (دسكتاپ)
- نمايش تقويم 6 ماهه يا كل سال در يك نگاه
- نمايش اوقات شرعي روي صفحه دسكتاپ
- اعلام زمان اذان به افق تهران و شهرهاي مختلف ايران
- نمايش مناسبت روز روي صفحه  دسكتاپ (شمسي و قمري و ميلادي)
- نمايش تعطيلات رسمي کشور
- امکان انتخاب يکي از تقويم هاي شمسي و قمري و ميلادي
- دفترچه يادداشت و اعلام خبرکار مربوطه در زمان تعيين شده
- تلفن هاي ضروري و کد شهرها و کشورها
- مقيم در حافظه نمودن نرم افزار
- و ...



امکانات قابل افزودن به نرم افزارتقويم الكترونيكي طرفه نگار :- نقشه ایران
- بخش بازی ( بیش از 70 بازی متنوع )
- نرم افزار پخش موسیقی
- و ...



 قيمت: رايگان
 دانلود نسخه پایه سال 1390 حجم كم -  14.06 مگابايت | لينک كمكي | لينک كمكي
 دانلود نقشه ایران -  4.98 مگابايت | لينک كمكي
 دانلود بخش بازی -  11.7 مگابايت | لينک كمكي
 دانلود نرم افزار پخش موسیقی -  4.30 مگابايت | لينک كمكي
 پسورد فايل زيپ : www.asandownload.com
 بحث پيرامون اين مطلب در انجمن
 سايت سازنده
 لينک منبع

دانلود ضمیمه بایت روزنامه خراسان شماره 165

دانلود ضمیمه بایت روزنامه خراسان شماره 165

دانلود ضمیمه بایت روزنامه خراسان شماره 165


عناوین ضمیمه بایت روزنامه خراسان شماره 165:- سالی جدید با مرورگری جدید، تجربه جدید در وب گردی
- اینترنت واجب تر از نان شب
- سال همگانی کردن تجارت الکترونیک
- جادویی با نام JQuery
- پهنای باند مورد نیاز را در سال 90 تامین می‌کنیم
- آخرین تلاش‌های مایکروسافت
- عدم افزایش هزینه اینترنت
- سالی نکو در نیک‌ترین آغازها
- ضمایم ایمیل‌های خطرناک، پیام‌آور فریب
- قفسه‌های کتاب‌خانه گوگل
- پوستی به کلفتی پوست کرگدن!
- جهادی برای اتمام نا‌تمام‌ها
- 5 محصول برتر متن‌باز در سال 2010
- غول‌های جست‌وجو در محک مقایسه
- تغییر نام‌خانوادگی در 5 دقیقه!
- بیوگرافی اینترنت...
- عیدی‌هایتان را به‌دقت خرج کنید
- با کم‌ترین پول، بهترین آش را انتخاب کنید
- بحرانی به‌نام نیمه‌رسانا
- با یک کلیک نقاش شوید
- مرورگر صرفه‌جو
- هر روز خبرهای جدید را بخوانید
- جنگ توپ‌ها
- اینترنت همراه روی رایانه
- بازگشت مرد خفاشی
- آغازی دوباره برای جنگ
- پرندگان دیوانه
- و...



 برای مطالعه ضمیمه که به فرمت PDF می باشد به نرم افزار Adobe Acrobat Reader نیاز است.
 دانلود رايگان با لينك مستقيم - 1.32 مگابايت | لينک كمكي | لينک كمكي
 پسورد فايل زيپ : www.asandownload.com
 آرشيو كامل ضمیمه بایت روزنامه خراسان
 سايت سازنده
 لينک منبع