اگر مىخواهید مدیر موفقى باشید، به این توصیهها عمل کنید: 1. حتى اگر جوان هستید، در مقام مدیر، پدر باشید. 2. همواره معلّم باشید و یادتان باشد که همکاران شما، از رفتار شما، بیشتر از گفتار شما مىآموزند. 3. زودتر از دیگران بیایید و دیرتر از دیگران بروید. 4. حتماً نظم را در محیط کار برقرار کنید. در یک محیط بىنظم، همه طلبکار و مدعىاند؛ اما در یک محیط منظم مبتنى بر اصول، مدعیان، احساس بدهکارى خواهند کرد. 5. آراستگى و پیراستگى را که شامل پاکیزگى، زیبایى، ایمنى، بهداشت و انضباط مىشود، در محیط کار، اعمال کنید. 6. به اصول، قولها و به تعهدات خود و همکارانتان در مدیریت، پاىبند باشید. 7. به پیروى از توصیههاى حضرت علىعلیهالسلام ، به هنگام خشم، تصمیم نگیرید. 8. در قضاوت، عجله نکنید و آن گاه که قضاوت مىکنید، با عدالت قضاوت کنید. 9. بیش از آن چه مىگویید، عمل کنید. 10. اصل«ص»، یکى از عوامل مهم اعتماد و اعتقاد زیردستان است. این اصل مهم، شامل این عوامل مهم مىشود: الف) صداقت. ب) صمیمیت. ج) صبورى. د) صراحت. و) صلابت. ه) صلاحیت. ى) صفا، به این اصل، پاىبند باشید. 11. به نمایندگان کارکنان و نیز کارکنان باتجربه و باسابقه، اهمیت بدهید و آنها را بازوى فکرى و اجرایى خود قرار دهید. 12. از آن چه در واحدهاى مشابه در جامعه یا حداقل در اطراف شما مىگذرد، آگاه باشید. 13. اطلاعاتتان را از محیط کار و زندگى همکارانتان، کامل کنید؛ به ویژه به مشکلات اقتصادى و خانوادگى آنها آگاه شوید. 14. تبعیض، یکى از شکوههاى عمومى و مشترک همکاران، در محیط کار است. این بیمارى مدیریتى را بشناسید و در رفع آن بکوشید. 15. در دوران تنعّم، رونق و برکت، زیردستان را دریابید، تا در دوران سختى و بحران، شما را در یابند. 16. هرگز به خاطر کارهایى که براى همکارانتان مىکنید، بر آنها منتى نگذارید. 17. هرگز در جمع همکارانتان، کسى را سرزنش نکنید؛ اما در مورد تشویق، این محدودیت را ندارید و تشویق در حضور عموم، مؤثرتر و مفیدتر خواهد بود. 18. به موقع تشویق کنید؛ به موقع تذکر دهید و بیشتر از آن چه تذکر مىدهید، تشویق کنید؛ یادتان باشد که تشویق، الزاماً مادّى نیست. 19. از جاذبه و دافعه کمک بگیرید؛ اما جاذبه را در حد اعلى و دافعه را در حد نیاز و ضرورت به کار برید و از این دو وسیله، براى افراد مختلف، متناسب با ظرفیت آنها استفاده کنید. 20. هر گاه تصمیم غلطى گرفتید، با شهامت و درایت، آن را لغو کنید؛ اما سعى کنید کمتر چنین اتفاقى به وقوع بپیوندد. 21. همکارانتان را در«زحمتها» و «رحمتها» سهیم کنید تا آنان تصور نکنند که زحمتها را آنها مىکشند و رحمتها را دیگران که سرپرستها و مدیران باشند، مىبرند. 22. از قوانین و مقررات مربوط به حقوق و تکالیف کارکنان، کاملاً مطلع باشید. 23. همکاران سلیم النفس، با تقوا، کاردان و باتجربه را در سمتهاى مدیریتى منصوب کنید. 24. در مواردى که تصمیم شما به منافع عمومى کارکنان مربوط مىشود، با دقت و اطلاعات کافى و مشورت بیشتر، تصمیم بگیرید. 25. از فکر و اندیشه همکارانتان، بیشتر بهره بگیرید و براى این کار، برنامه ریزى و تلاش کنید. 26. در جامعه ما، فاصله تحصیلات مدیران با کارکنان، به ویژه کارگران، زیاد است؛ شما این واقعیت را به خوبى دریابید و توقعات خود را بر اساس این آگاهى، تنظیم کنید. 27. با همکاران، ارتباط دیدارى و گفتارى داشته باشید. 28. از انتقاد سالم و سازنده، نهراسید. 29. فرصتهاى مفید و سازندهاى را براى شنیدن انتقادها، فراهم آورید. 30. زمینه چاپلوسى را فراهم نکنید و به افراد چاپلوس میدان ندهید. 31. از امکانات، وسایل و دفاتر ساده استفاده کنید. 32. هر هفته یا حداقل هر ماه یک بار، به کارگاهها و واحدهاى تحت سرپرستى خود سر بزنید. 33. در بازدیدها، به کارهاى در حال انجام، توجه کنید و جلوى کارهاى ناقص، معیوب و بى کیفیت را - در هر مرحلهاى که باشند - بگیرید. 34. در مراسم مذهبى، اجتماعى، فرهنگى و ورزشى همکارانتان، شرکت کنید. 35. برخى اوقات، از امکانات و سرویسهاى عمومى کارکنان، مانند غذاخورى، نمازخانه، دستشویى و... استفاده و بازدید کنید. 36. هرگز مشکلات و مسائل انسانى را مقطعى حل نکنید؛ بلکه با ریشه یابى، آنها را به طور اساسى رفع کنید. 37. از تورّم نیروى انسانى، جداً جلوگیرى کنید و آن را جدّى بگیرید. 38. به آموزش و پرورش همکارانتان اهمّیت دهید و آن را نه مقطعى و بافاصله، بلکه با برنامه ریزى و به صورتى همیشگى، تعقیب کنید.1 39. همه را از خود بهتر و بالاتر بدانید و آنان را احترام کنید. 40. حرفى را بزنید که مىخواهید به آن عمل کنید. 41. در هیچ کارى تندروى یا کندروى نداشته باشید. 42. در کارها، جدى، قاطع و استوار باشید. 43. هر کار را با کمترین هزینه ممکن انجام دهید. 44. از اسراف پرهیز کنید. 45. عدالت را در همه جا و نسبت به همه کس، اجرا کنید. 46. از دیگران، بیش از اندازه، توقع و انتظار نداشته باشید. 47. هیچ گاه در محیط ادارى، وقت خود و دیگران را تلف نکنید. 48. کارها را به تأخیر نیندازید. 49. به ارزیابى خود نیز بپردازید. 50. بدانید که خداوند، ناظر افکار، گفتار و کردار ماست و باید پاسخگوى اعمال خود باشید.
این هم منبع: http://www.ayineh.com/
|