ده عادت بد در سخنرانی | |
کارماینگالو، نویسنده کتاب «ده راز ساده بزرگترین تجار جهان» در کتاب خود ده عادت بد سخنرانی را که مانعی بر سر راه برقراری ارتباط بین سخنرانان و مخاطبانشان است، معرفی کرده است. سخنرانان، میتوانند بدترین دشمنان خود باشند 1- از روخوانی کسانیکه در برقراری ارتباط با مخاطبان خود موفقند، هرگز از روی دستنوشته، یادداشت یا اسلاید نمیخوانند. اگرچه مراجعه به نوشتهها گاهبه گاه مورد پذیرش است، اما از روخوانی مستقیم، آن هم از روی نوشتههایی از پیش آماده شده به هیچوجه پذیرفته نیست. این موضوع باعث میشود ارتباط بین گوینده و مخاطب مخدوش شود. 2- اجتناب از نگاه چشم در چشم کسانیکه در برقراری ارتباط موفقند، میدانند که نگاه چشم در چشم برای ایجاد اطمینان، مقبولیت و تفاهم بسیار حیاتی است. بسیاری از متخصصان تجارت عادت دارند که هنگام سخن گفتن به هر چیزی نگاه کنند غیر از مخاطبان خود، چیزهایی که در موفقیت آنها هیچ تاثیری ندارد مانند دیوار، میز یا کامپیوتر. 3 - بد لباسی اگر به لباس سخنرانان موفق دقت کنید متوجه تفاوت پوشش آنها با سایرین میشوید. امکان ندارد کسی بتواند ادعا کند که سخنران معروف، دونالد ترامپ را در هنگام سخنرانی با لباسی غیر از کت و شلوار رسمی دیده است. او حتی در یک مسابقه گلف هم، یک میلیاردر بهنظر میرسد. بسیاری از رهبران تجاری جهان مایلند لباسهایی در سطح پایینتر از سمت و موقعیت خود بپوشند. آنها در انظار با بلوزهای ارزانقیمت، کفشهای کهنه و لباسهایی که به انداز تنشان نیست، ظاهر میشوند. 4 - لرزش، تکان و بهم مالیدن دستها با کاهش حرکات و رفتار کوچک اما آزاردهنده میتوانید به جمع سخنرانان موفق وارد شوید. لرزش دستها، بازی با سکهای که در دست دارید و حرکت بدنتان به جلو و عقب همه نشاندهنده حالتهای عصبی یا عدم اطمینان شما است. این عادتها نشاندهنده عدم اطمینان سخنگو است. 5 - تمرین نداشتن پیش از سخنرانی کسانی که در برقراری ارتباط با مخاطبان خود موفقند، همیشه موضوعات مهم سخنرانی خود را تمرین میکنند. بدترین سخنرانیها آنهایی است که از فقدان تمرین کافی سخنگو رنج میبرند. 6 - ایستادن در خدمت شنوندگان کسانی که در برقراری ارتباط با شنوندگان خود موفقند، رفتاری خشک و رسمی از خود نشان نمیدهند. ایستادن در خدمت شنوندگان مانند سربازی که منتظر دستور است، شاید برای ارتش موفقیتآمیز باشد اما واقعیت این است که سخنرانی را کسالتبار و خستهکننده میکند. 7 - خواندن نکات مهمی که هدف را نشانه میگیرند سخنرانان بزرگ میدانند که مخاطبانشان از توانایی خواندن برخوردارند. بنابراین نکات مهمی را که چون گلولهای بر هدف هستند برای مخاطب خود از روی اسلاید کلمه به کلمه نمیخوانند. واقعیت این است که اسلایدها (یا هر ابزار دیداری دیگر) تنها به عنوان مکملی بر سخنان سخنران مورد استفاده قرار میگیرند. 8 - طولانی بودن سخنرانی آنان که در سخنرانیهای خود تاکنون موفق بودهاند به این نکته واقفند که رهبری نیازمند توانایی انتقال، پیامی با قدرت و شفافیت کافی است که در عینحال موجز نیز باشد. مطالعات نشان داده است که شنوندگان پس از حدود 18 دقیقه تمرکز خود را از دست میدهند. بسیاری از رهبران بر این باورند که هر چه مدت سخنرانیشان بیشتر باشد، سخنانشان با اهمیتتر جلوه میکند. در حالیکه باور شنوندگان این است که حقایق کوتاه است و حواشی ربطی به حقایق ندارد. 9 - از دست دادن هیجان کسانی در سخنرانی موفقند که بتوانند توجه شنوندگان را به خود معطوف کنند. شنوندگان اولین و آخرین چیزی را که میگویید به خاطر خواهند داشت. اما نگران نباشید اگر میخواهید کاری کنید که همه سخنانتان به یادها بماند راهحلی وجود دارد. 10 - اختتام سخنرانی بدون نکته مهم اگر به پایان سخنرانیهای موفق دقت کنید، متوجه میشوید که در آنها سخنران با اشارهای به موضوعی الهامبخش و مهم، سخنرانی را خاتمه میدهد. |