صفحه 1 از 3
مدیریت دانش سازمانی یکی از مهم ترین عوامل موفقیت شرکت ها در شرایط رقابتی و عصر اطلاعات است.اهمیت این موضوع به حدی است که امروزه شماری از سازمان ها دانش موجود خود را اندازه گیری می کنند و به منزلة سرمایه فکری سازمان ونیز شاخصی برای درجه بندی شرکت ها در گزارش خود منعکس می کنند.درواقع در جهان امروز که تولید کالا و خدمات به شدت دانش مدار گردیده ،دانش دارایی کلیدی برای کسب مزیت رقابتی محسوب می شود .سازمان ها باید با افزایش ،انتشار و گسترش داخلی دانش به چرخة واقعی ایجاد دانش روی آورند وفراتر از آن ،ساز وکار موثری را برای حفظ ،پردازش و بازیابی دانش در سازمان تقویت نمایند.
مدیریت دانش سازمانی یکی از مهم ترین عوامل موفقیت شرکت ها در شرایط رقابتی و عصر اطلاعات است.اهمیت این موضوع به حدی است که امروزه شماری از سازمان ها دانش موجود خود را اندازه گیری می کنند و به منزلة سرمایه فکری سازمان ونیز شاخصی برای درجه بندی شرکت ها در گزارش خود منعکس می کنند.درواقع در جهان امروز که تولید کالا و خدمات به شدت دانش مدار گردیده ،دانش دارایی کلیدی برای کسب مزیت رقابتی محسوب می شود .سازمان ها باید با افزایش ،انتشار و گسترش داخلی دانش به چرخة واقعی ایجاد دانش روی آورند وفراتر از آن ،ساز وکار موثری را برای حفظ ،پردازش و بازیابی دانش در سازمان تقویت نمایند. تعریف مدیریت دانش: تعاریف متعددی از مدیریت دانایی توسط صاحب نظران علم مدیریت ارائه شده با این وجود هنوز یک توافق عمومی در ارائه تعریف مشخصی از این مفهوم صورت نگرفته و هر یک از این افراد در تعاریف خود بر یک بعد از مدیریت دانش تأکید می ورزند برای مثال در تعریفی از «مالهتر» مدیریت دانایی ترکیبی از تکنولوژی اطلاعات و نوآوری انسانی است. طبق تعریف دو تن از صاحب نظران بر جسته «داونپورت و پروساک» ، مدیریت دانایی:«تلاش برای کشف دارایی نهفته در ذهن افراد و تبدیل این گنج پنهان به دارایی سازمانی است به گونه ای که مجموعه وسیعی از افراد که در تصمیم گیری ها دخیل هستند بتوانند از آن استفاده کنند» و به تعبیر این دو سازمان ها به خاطر ارزش ذاتی دانش به دنبال کسب آن نیستند بلکه به دلیل نقشی که در ارضای نیاز مشتری ایفا می کند به دنبال دانش می باشند. در مجموع در اکثر این تعاریف مفهوم نوآوری ،به صورت ویژه ای تجلی یافته است .از این رو می توان نتیجه گرفت یکی از نتایج اصلی اجرای مدیریت دانش ،نوآوری است که خود عاملی است در جهت حفظ مزیت رقابتی در دنیای پر تلاطم امروز. قبل - بعد >> |