بنگاه دانش اقتصاد *ابتهاج*

مقالات آموزشی اقتصادی صهیب عبیدی

بنگاه دانش اقتصاد *ابتهاج*

مقالات آموزشی اقتصادی صهیب عبیدی

مدیریت دانش

فهرست صفحات
مدیریت دانش
صفخه 2
صفخه 3
مدیریت دانش سازمانی یکی از مهم ترین عوامل موفقیت شرکت ها در شرایط رقابتی و عصر اطلاعات است.اهمیت این موضوع به حدی است که امروزه شماری از سازمان ها دانش موجود خود را اندازه گیری می کنند و به منزلة سرمایه فکری سازمان ونیز شاخصی برای درجه بندی شرکت ها در گزارش خود منعکس می کنند.درواقع در جهان امروز که تولید کالا و خدمات به شدت دانش مدار گردیده ،دانش دارایی کلیدی برای کسب مزیت رقابتی محسوب می شود .سازمان ها باید با افزایش ،انتشار و گسترش داخلی دانش به چرخة واقعی ایجاد دانش روی آورند  وفراتر از آن ،ساز وکار موثری را  برای حفظ ،پردازش و بازیابی دانش در سازمان تقویت نمایند.

مدیریت دانش سازمانی یکی از مهم ترین عوامل موفقیت شرکت ها در شرایط رقابتی و عصر اطلاعات است.اهمیت این موضوع به حدی است که امروزه شماری از سازمان ها دانش موجود خود را اندازه گیری می کنند و به منزلة سرمایه فکری سازمان ونیز شاخصی برای درجه بندی شرکت ها در گزارش خود منعکس می کنند.درواقع در جهان امروز که تولید کالا و خدمات به شدت دانش مدار گردیده ،دانش دارایی کلیدی برای کسب مزیت رقابتی محسوب می شود .سازمان ها باید با افزایش ،انتشار و گسترش داخلی دانش به چرخة واقعی ایجاد دانش روی آورند  وفراتر از آن ،ساز وکار موثری را  برای حفظ ،پردازش و بازیابی دانش در سازمان تقویت نمایند.
تعریف مدیریت دانش:
تعاریف متعددی از مدیریت دانایی توسط صاحب نظران علم مدیریت ارائه شده با این وجود هنوز یک توافق عمومی در ارائه تعریف مشخصی از این مفهوم صورت نگرفته و هر یک از این افراد در تعاریف خود بر یک بعد از مدیریت دانش تأکید می ورزند برای مثال در تعریفی از «مالهتر» مدیریت دانایی ترکیبی از تکنولوژی اطلاعات و نوآوری انسانی است.
طبق تعریف دو تن از صاحب نظران بر جسته «داونپورت و پروساک» ، مدیریت دانایی:«تلاش برای کشف دارایی نهفته  در ذهن افراد و تبدیل این گنج پنهان به دارایی سازمانی است به گونه ای که مجموعه  وسیعی از افراد که در تصمیم گیری ها دخیل هستند بتوانند از آن استفاده کنند» و به تعبیر این دو سازمان ها به خاطر ارزش ذاتی دانش به دنبال کسب آن نیستند بلکه به دلیل نقشی که در ارضای نیاز مشتری ایفا می کند به دنبال دانش می باشند.
در مجموع در اکثر این تعاریف مفهوم نوآوری ،به صورت ویژه ای تجلی یافته است .از این رو می توان نتیجه گرفت یکی از نتایج اصلی اجرای مدیریت دانش ،نوآوری است که خود عاملی است در جهت حفظ مزیت رقابتی در دنیای پر تلاطم امروز.
 

فوربس معرفی کرد: ثروتمندترین‌های خاورمیانه

شادی آذری - شاید قیمت‌های سر به فلک کشیده نفت باعث شود اشتهای آمریکایی‌ها برای پول خرج کردن کاهش یابد، اما تا جایی که به خاورمیانه مربوط می‌شود، این قیمت‌ها موجب رونق کسب و کار و جمع شدن ثروت‌های عظیم شده است و این برای بیست نفر از ثروتمندترین میلیاردرهای خاورمیانه خبر خوشی است.

شاید قیمت‌های سر به فلک کشیده نفت باعث شود اشتهای آمریکایی‌ها برای پول خرج کردن کاهش یابد اما تا جایی که به خاورمیانه مربوط می‌شود، این قیمت‌ها موجب رونق کسب و کار و جمع شدن ثروت‌های عظیم شده است و این برای بیست نفر از ثروتمندترین میلیاردرهای خاورمیانه خبر خوشی است.
این میلیاردرها که از شش کشور هستند پول خود را از نه صنعت گوناگون به دست آوره‌اند و در مجموع 123میلیارد دلار دارایی خالص را به خود اختصاص داده‌اند. این رقم نسبت به آمار سال گذشته فوربس 10درصد افزایش یافته است.
مجموع دارایی این بیست نفر 64درصد مجموع دارایی 65نفر میلیاردر منطقه را به خود اختصاص داده است. جالب است بدانید که تنها یک نفر از این بیست نفر، به نام محمد العمودی، ثروت خود را از نفت به دست آورده است.
سایر آنها صرفا از پول نفت موجود در کل این منطقه در زمینه‌های دیگر بهره گرفته‌اند. این موضوع به‌خصوص در عربستان سعودی بسیار صادق است. این کشور 25درصد از ذخایر نفت منطقه و هفت نفر از این بیست ثروتمند خاورمیانه را به خود اختصاص داده است.

ثروتمندترین شهروند این کشور که ثروتمندترین فرد خاورمیانه هم هست، سرمایه‌گذار معروف سعودی شاهزاده الولید‌بن‌طلال السعود است که در ماه مارس توانست با دارایی خالص 3/20میلیارد دلار رتبه سیزدهم را در فهرست ثروتمندترین افراد جهان به خود اختصاص دهد. در ماه جولای این شاهزاده سهام شرکت خود را به نام کینگدام هولدینگ که یک مجتمع بانکی، رسانه‌ای، املاک و مستغلات و سرمایه‌گذاری در هتلداری است، به عرضه عمومی گذاشت و 3/2میلیارد دلار به دست آورد. او هنوز بخش اعظم سهام غول مالی آمریکا یعنی سیتی گروپ را دارا است.

سرمایه‌گذار دیگری به نام معاون الصانع، در ماه آوریل خبرساز شد. او خبر از خرید 1/3درصد سهام اچ اس بی سی داد. اعلام این خبر این خلبان سابق نیروی هوایی را دوباره مطرح کرد و باعث شد دارایی او رونق بسیاری را شاهد شود دارایی او تا ماه مارس بالغ‌بر 5/7میلیارد دلار بود و پس از آن به حداقل 10میلیارد دلار رسید.

مانند شاهزاده الولید و الصانع تعداد قابل‌توجهی از این خاورمیانه‌ای‌های پول‌دار سرمایه‌گذاری در خارج از کشور خود را به عنوان فعالیت اصلی‌شان انتخاب کرده‌اند.

غول املاک و مستغلات به نام اسحاق شوا از فلسطین اشغالی، هتل پلازای منهتن را در سال 2005 به مبلغ 675میلیون دلار خریداری کرد. هم‌وطن او که غول الماس جهان است و لولویی نام دارد، در ماه آوریل 525میلیون دلار برای خرید ساختمان نیویورک‌تایمز پرداخت کرد. این دو نفر به همراه چهار تن دیگر از سرزمین فلسطین اشغالی که یکی از آنها تنها زن این فهرست به نام شری آریسون است، در فهرست بیست ثروتمند خاورمیانه سهم زیادی را به خود اختصاص داده‌اند.

بانکداری معمول‌ترین منبع درآمد این بیست ثروتمند منطقه‌ است.
شش نفر از آنها پول خود را از این صنعت به دست آورده‌اند. در میان آنها می‌توان به ثروتمندترین بانکدار دبی، عبدالعزیز الغریر از بانک مشرق بانک اشاره کرد که 8میلیارد دلار در ماه مارس دارایی داشت. فرد دیگری که در این زمینه فعالیت می‌کند، حسنو ازیگین، تنها میلیاردر ترکیه در این فهرست بیست نفره است. ازیگین بخش اعظم دارایی 5/3میلیارد دلاری خود را به عنوان موسس فایننس بانک در صنعت بانکداری به دست آورد و سپس سهام خود را به نشنال بانک یونان در سال 2005 فروخت.

در زیر با افرادی که نامشان در صدر این فهرست بیست نفره آمده است آشنا می‌شوید.

رتبه: یک
نام: شاهزاده الولیدبن طلال السعود
سن: 50سال
نوع درآمد: شخصی
زمینه فعالیت: سرمایه گذاری دارایی خالص: 3/20میلیارد دلار
ملیت: عربستان سعودی
اقامت: ریاض، عربستان سعودی
صنعت: سرمایه گذاری
وضعیت تاهل: متاهل دارای دو فرزند
تحصیلات: فوق لیسانس

رتبه: دو
نام: ناصر الخرافی و خانواده
سن: 64سال
نوع درآمد: موروثی
زمینه فعالیت: ساخت و ساز
دارایی خالص: 5/11میلیارد دلار
ملیت: کویتی
اقامت: شهر کویت، کشور کویت
صنعت: مهندسی، ساخت وساز
وضعیت تاهل: متاهل دارای 5 فرزند
تحصیلات: لیسانس

رتبه: سه
نام: نقیب ساویریس
سن: 53سال نوع درآمد: موروثی و توسعه ثروت
زمینه فعالیت: مخابرات
دارایی خالص: 0/10میلیارد دلار
ملیت: مصر
اقامت: قاهره، مصر
صنعت: ارتباطات
وضعیت تاهل: متاهل دارای 4فرزند
تحصیلات: فوق‌لیسانس از موسسه پلی‌تکنیک سوییس

رتبه: چهار
نام: محمد العمودی
سن: 61سال
نوع درآمد: شخصی
زمینه فعالیت: نفت
دارایی خالص: 0/8میلیارد دلار
ملیت: عربستان سعودی
اقامت: جده، عربستان سعودی
صنعت: نفت و گاز
وضعیت تاهل: متاهل، دارای 8فرزند
تحصیلات: --

رتبه: پنج
نام: عبدالعزیز الغریر و خانواده
سن: 53سال
نوع درآمد: موروثی
زمینه فعالیت: بانکداری
دارایی خالص: 0/ 8میلیارد دلار
ملیت: امارات متحده عربی
اقامت: دبی، امارات متحده عربی
صنعت: امور مالی
وضعیت تاهل: متاهل دارای 5فرزند
تحصیلات: لیسانس از دانشگاه پلی‌تکنیک کا لیفرنیا

رتبه: شش
نام: معان الصانع
سن: 52سال
نوع درآمد: شخصی
زمینه فعالیت: ساخت‌وساز، امور مالی
دارایی خالص: 5/7میلیارد دلار
ملیت: عربستان سعودی
اقامت: الخوبر، عربستان سعودی
صنعت: گوناگون
وضعیت تاهل: متاهل، دارای 5فرزند
تحصیلات: دیپلم

رتبه: هفت
نام: سلیمان الرجحی
سن: 87سال
نوع درآمد: موروثی و توسعه ثروت
زمینه فعالیت: بانکداری
دارایی خالص: 4/7میلیارد دلار
ملیت: عربستان سعودی
اقامت: ریاض، عربستان سعودی
صنعت: امور مالی
وضعیت تاهل: متاهل، دارای 23فرزند
تحصیلات: لیسانس از دانشگاه شاه عبدالعزیز

رتبه: هشت
نام: اونسی ساویریس
سن: 77سال
نوع درآمد: شخصی
زمینه فعالیت: ساخت‌وساز
دارایی خالص: 0/5میلیارد دلار
ملیت: مصر
اقامت: قاهره، مصر
صنعت: مهندسی،‌ساخت‌وساز
وضعیت تاهل: متاهل دارای 3 فرزند
تحصیلات: لیسانس

رتبه: نه
نام: صالح الرجحی
سن: 95سال
نوع درآمد: موروثی و توسعه ثروت
زمینه فعالیت: بانکداری
دارایی خالص: 4/4میلیارد دلار
ملیت: عربستان سعودی
اقامت: ریاض، عربستان سعودی
صنعت: امور مالی
وضعیت تاهل: متاهل، دارای 60فرزند
تحصیلات: -

رتبه: ده
نام: استف ورتیمر و خانواده
سن: 81سال
نوع درآمد: شخصی
زمینه فعالیت: ابزارآلات
دارایی خالص: 4/4میلیارد دلار
ملیت: فلسطین اشغالی
اقامت: تفن، فلسطین اشغالی
صنعت: تولیدات کارخانه‌ای
وضعیت تاهل: متاهل، دارای 4فرزند
تحصیلات: -

رتبه: یازده
نام: شری آریسون
سن: 50سال
نوع درآمد: موروثی
زمینه فعالیت: کشتی‌های تفریحی
دارایی خالص: 3/4میلیارد دلار
ملیت: فلسطین اشغالی
اقامت: تل‌آویو، فلسطین اشغالی
صنعت: تفریحات و سرگرمی
وضعیت تاهل: متاهل، دارای 4 فرزند
تحصیلات: لیسانس

رتبه: دوازده
نام: لولویو
سن: 51سال
نوع درآمد: شخصی
زمینه فعالیت: الماس
دارایی خالص: 1/4میلیارد دلار
ملیت: فلسطین اشغالی
اقامت: بنی‌برک، فلسطین اشغالی
صنعت: تولیدات کارخانه‌ای
وضعیت تاهل: متاهل، دارای 9 فرزند
تحصیلات: -

مدیریت موجودیها

     
نویسنده پارس دانش   

انواع موجودیها

اصولا موجودیهای شرکتها از چهار نوع عمده تشکیل می شود:

1-مواد خام            2-کالای در جریان ساخت          3-کالای ساخته شده         4-قطعات یدکی

مواد خامی که وارد فرآیند تولید شده اند ولی هنوز به صورت کالای ساخته شده در نیامده اند کالای در جریان ساخت نامیده می شوند.قطعات یدکی شامل کلیه قطعات لازم برای تعمیر و نگهداری ماشین آلات است ،بررسی ها نشان می دهد که بیست درصد اقلام موجودی،هفتاد الی هشتاد درصد ارزش کل موجودی را تشکیل می دهند بنابراین بیشترین توجه مدیؤیت باید به این دسته معطوف باشد و سایر طبقات موجودی از اهمیت کمتری برخوردارند.

انواع هزینه در مدیریت موجودی

الف_هزینه های سفارش:به کل هزینه های ایجاد شده از زمان درخواست کالا تا زمان دریافت آن هزینه سفارش گفته می شود.برای نمونه هزینه حمل و نقل ،عوارض گمرکی،هزینه فرمهای مربوط به درخواست کالا و....از جمله هزینه های سفارش است این هزینه ها می تئانند ثابت یا متغیر باشند در کنترل موجودی فقط هزینه های متغییر مد نظر است.هر چه میژان سفارش بیشتر باشد هزینه سفارش نیز بیشتر است.

ب_هزینه های نگهداری:به هزینه های نگهداری کالا در انبار گفته می شود.برای نمونه جابجایی کالا،استهلاک،دمده شدن و بیمه کالا در انبار.اما یکی از مهمترین هزینه ها هزینه فرصت از دست رفته مربوط به انباشته  شدن سرمایه بصورت کالا در انبار است.با افزایش میزان موجودی هزینه های نگهداری نیز افزایش می یابد.

ج_هزینه کمبود:به هزینه های حاصل از در اختیار نداشتن کالا و مواد در زمان نیاز به آنها گفته می شود مثل از دست دادن سود فروش به خاطر نبودن کالا.محاسبه این هزینه به نسبت سایر هزینه پیچیده تر است

میزان موجودی کالا

در یک شرکت تولیدی باید موجودیها به میزانی باشند که بتوان کالایی را با حداقل هزینه ساخت و به بازار عرضه کرد.کمبود یکی از اقلام موجودی باعث مخدوش شدن فرآیند تولید خواهد شده و باید وقت و هزینه ای اضافی صرف گرددتا جریان تولید به مسیر عادی خود بازگردد که این افزایش هزینه در بهای تمام شده کالای ساخته شده متجلی خواهد شد.برای کاستن از احتمال قطع فرآیند تولید مناسب است میزان مواد خام و قطعات یدکی در سطحی بیش از نرخ مصرف مورد انتظار باشند.

اگر موجودی کالا بیش از زمان مورد انتظار در انبار بماند باعث افزایش هزینه های نگهداری و کاهش گردش داراییها خواهد شد،شاید شرکت مجبور شود برای تهیه وجه نقد مورد نیاز خود مقداری از این کالاها را به بهای تمام شده یا کمتر از بفروشد که این باعث کاهش سود شرکت می گردد.

الگوی مقدار مطلوب سفارش

با توجه به مطالب پیش گفته در سیاستگذاری موجودی کالا باید مشخص شود که:

1-برای حداقل کردن هزینه های مربوط به دادن سفارش در هر نوبت چه مقدار باید سفارش داد                                                                         2-سالی چند نوبت باید سفارش داد                                                                                                                                                     3-کل هزینه های سیستم موجودی در طی یکدوره زمانی مشخص چقدر است

برای تعیین حد مطلوب سفارش ابتدا باید هزینه کل را که شامل هزینه های سفارش و نگهداری کالاست محاسبه نمود برای این منظور از رابطه زیر استفاده می کنیم:                                                                 

رابطه1                 C=(R/Q)S+(Q/2)I

که در آن:

R=تعداد محصول مورد تقاضا         S=هزینه دادن یک سفارش        I=هزینه نگهداری یکواحد کالا       Q=مقدار یک سفارش

در رابطه بالا R/Q تعدا دفعات سفارش در سال است که حاصلضرب آن در S کل هزینه سفارس را بدست می دهد،Q/2 عبارتست از متوسط مقدار موجودی که در سال نگهداری می شود و به موارد زیر بستگی دارد:

1-تعداد کالایی که در هرنوبت به شرکت می رسد و محل خالی کالای فروش رفته را پر می کند              2-میزان ثابت فروش روزانه

حاصلضرب Q/2در I کل هزینه نگهداری موجودیها را بدست می دهد.

برای یافتن حداقل هزینه کل باید از رابطه 1 مشتق گرفت و آنرا مساوی صفر قرار داد که در نتیجه حل این معادله زیر بدست می آید:

Q*=(2RS/I)              رابطه 2 

رابطه 2 همان الگوی مقدار مطلوب سفارش یا EOQ است.در اینمدل ریسکهای مربوط به نگهداری کمتر از حد وبیش از حد موجودی کالا در نظر گرفته نشده است،فرض بر آنست که مقدار تقاضا قطعی و ثابت است و مقدار *Q هم هیچ محدودیتی ندارداگر ریسک مربوط به کمبود موجودی کالا وجود داشته باشد،شرکت کماکان می تواند از رابطه 2 استفاده کند و یک ذخیره احتیاطی نیز تعیین کند.در نظر گرفتن یک ذخیره احتیاطی باعث افزایش متوسط مقدار موجودی و در نتیجه افزایش کل هزینه سیستم موجودی کالا خواهد شد.

 

تاریخچه عدد صفر

یکی از معمول ترین سئوالهائی که مطرح می شود این است که: چه کسی صفر را کشف کرد؟ البته برای جواب دادن به این سئوال بدنبال این نیستیم که بگوئیم شخص خاصی صفر را ابداع و دیگران از آن زمان به بعد از آن استفاده می کردند.

اولین نکته شایان ذکر در مورد عدد صفر این است که این عدد دو کاربرد دارد که هر دو بسیار مهم تلقی می شود یکی از کاربردهای عدد صفر این است که به عنوان نشانه ای برای جای خالی در دستگاه اعداد (جدول ارزش مکانی اعداد) بکار می رود. بنابراین در عددی مانند 2106 عدد صفر استفاده شده تا جایگاه اعداد در جدول مشخص شود که بطور قطع این عدد با عدد 216 کاملاً متفاوت است. دومین کاربرد صفر این است که خودش به عنوان عدد بکار می رود که ما به شکل عدد صفر از آن استفاده می کنیم.

هیچکدام از این کاربردها تاریخچه پیدایش واضحی ندارند. در دوره اولیه تاریخ کاربرد اعداد بیشتر بطور واقعی بوده تا عصر حاضر که اعداد مفهوم انتزاعی دارند. بطور مثال مردم دوران باستان اعداد را برای شمارش تعداد اسبان، ... بکار می برند و در اینگونه مسائل هیچگاه به مسئله ای برخورد نمی کردند که جواب آن صفر یا اعداد منفی باشد.

بابلیها تا مدتها در جدول ارزش مکانی هیچ نمادی را برای جای خالی در جدول بکار  نمی بردند. می توان گفت از اولین نمادی که آنها برای نشان دادن جای خالی استفاده کردن گیومه (") بود. مثلاً عدد6"21 نمایش دهنده 2106 بود. البته باید در نظر داشت که از علائم دیگری نیز برای نشان دادن جای خالی استفاده می شد ولیکن هیچگاه این علائم به عنوان آخرین رقم آورده نمی شدندبلکه همیشه بین دو عدد قرار می گیرند بطور مثال عدد "216 را با این نحوه علامت گذاری نداریم.  به این ترتیب به این مطلب  پی می بریم که کاربرد اولیه عدد صفر برای نشان دادن جای خالی اصلاً به عنوان یک عدد نبوده است.

البته یونانیان هم خود را از اولین کسانی می دانند کهدرجای خالی ,صفر استفاده می کردند اما یونانیان دستگاه اعداد (جدول ارزش مکانی اعداد) مثل بابلیان نداشتند. اساساً دستاوردهای یونانیان در زمینه ریاضی بر مبنای هندسه بوده و به عبارت دیگر نیازی نبوده است که ریاضی دانان یونانی از اعداد نام ببرند زیر آنها اعداد را بعنوان طول خط مورد استفاده قرار می دادند.

البته بعضى ازریاضی دانان یونانی ثبت اطلاعات نجومی را بر عهده داشتند. در این قسمت به اولین کاربرد علامتی اشاره می کنیم که امروزه آن را به این دلیل که ستاره شناسان یونانی برای اولین بار علامت 0 را برای آن اتخاذ کردند، عدد صفر می نامیم. تعداد معدودی از ستاره شناسان این علامت را بکار بردند و قبل از اینکه سرانجام عدد صفر جای خود را بدست آورد، دیگر مورد استفاده قرار نگرفت و سپس در ریاضیات هند ظاهر شد.

هندیان کسانی بودند که پیشرفت چشمگیری در اعداد و جدول ارزش مکانی اعداد ایجاد کردند هندیان نیز از صفر برای نشان دادن جای خالی در جدول استفاده می کردند.

اکنون اولین حضور صفر را به عنوان یک عدد مورد بررسی قرار می دهیم اولین نکته ای که می توان به آن اشاره کرد این است که صفر به هیچ وجه نشان دهنده یک عدد بطور معمول نمی باشد. از زمانهای پیش اعداد به مجموعه ای از اشیاء نسبت داده می شدند و در حقیقت با گذشت زمان مفهوم صفر و اعداد منفی که از ویژگیهای مجموعه اشیاء نتیجه نمی شدند، ممکن شد. هنگامیکه فردی تلاش می کند تا صفر و اعداد منفی را بعنوان عدد در نظر بگیرید با این مشکل مواجه می شود که این عدد چگونه در عملیات محاسباتی جمع، تفریق، ضرب و تقسیم عمل می کند. ریاضی دانان هندی سعی بر آن داشتند تا به این سئوالها پاسخ دهندو در این زمینه نیز تا حدودى موفق بوده اند .  

این نکته نیز قابل ذکر است که تمدن مایاها که در آمریکای مرکزی زندگی می کردند نیز از دستگاه اعداد استفاده می کردند و برای نشان دادن جای خالی صفر را بکار می برند.

بعدها نظریات ریاضی دانان هندی علاوه بر غرب، به ریاضی دانان اسلامی و عربی نیز انتقال یافت. فیبوناچی، مهمترین رابط بین دستگاه اعداد هندی و عربی و ریاضیات اروپا می باشد.

ضرورت برنامه ریزی آموزشی در سازمانها

امروزه کشورها به شرطی می توانند به رشد و توسعه همه جانبه دست یابند که بتوانند خدمات کیفی بیشتری ارائه کنند.در واقع حضور گسترده در عرصه بازرگانی بین المللی ،مستازم احراز مزیت های رقابتی است که این مزیت ها به نوبه خود در گرو توسعه روشهای دانش محور می باشند ،بنا براین می توان گفت سازمانهایی در مسیر تعال قرار دارند که بتوانند از روشهای مبتنی بر دانش بهره مند شوند.در این چارچوب ،برنامه ریزی آموزشی در جهت دانش محور بودن یکی از اهداف مهم بنگاه اقتصادی به شمار می آید.در این نوشتار سعی بر آنست که مطالبی پیرامون اهمیت و ضرورت برنامه ریزی آموزشی در سازمانها به منظور کسب مزیت های رقابتی در بازار های ملی و بین المللی ارائه گردد
ادامه مطلب ...

نحوه برقراری روابط تجاری

"جودیت بومن" کتابی در مورد آداب کار و تجارت به رشته تحریر درآورده است. او در مورد کلیه مطالبی که در حیطه تجارت مطرح می شود، از جمله انتخاب رنگ خودکار در هنگام نوشتن نامه به افراد مختلف (آبی برای مکاتبات اجتماعی، مشکی برای مکاتبات تجاری) و همچنین در مورد تجارت الکترونیکی، نحوه ملاقات با مقامات ارشد، برقراری روابط تجاری، و مساعدت و همکاری با غریبه ها سخن به میان آورده است.

مشاهده ادامه مقاله  مشاهده ادامه مقاله

 

ادامه

تاریخچه عدد پی

عدد p (پی) سرگذشتی حداقل 3700 ساله دارد. پی یکی از مشهور ترین عددها در دنیای ریاضی است. و نماد p یکی از حروف الفبای لاتین است.ساده ترین و بهترین راه معرفی p این است :   

                                  قطر دایره/محیط دایره = p

 

   در طول این 37 قرن، دانشمندان زیادی سعی کردند مقدار p را حساب کنند. به عبارت دیگر آن ها سعی کردند تا نزدیک ترین عدد به عدد p را به دست آورند.

   قدیمی ترین محاسبه ی به دست آمده، به 1700 سال پیش از میلاد مسیح (ع) ، یعنی حدود 3700 سال پیش مربوط می شود. این محاسبات روی پاپیروسی نوشته شده است که در حال حاضر، در "مسکو" نگهداری می شود.

 

   اولین محاسبه ی ریاضی p ، توسط ارشمیدس و با کمک چند ضلعی ها انجام شد. او با 96 ضلعی منتظم، عدد پی را بین دو کسر 70/10 ‚3 و71/10 ‚3 به دست آورد .(تذکر:علامت / نشانه ی خط کسری است).

 

   "لودلف وان کولن" آلمانی ، در قرن هفدهم به کمک 720 ‚254 ‚212 ‚32 ضلعی منتظم، مقدار p را تا 32 رقم اعشار حساب کرد.

 

   "غیاث الدین جمشید کاشانی" معروف به "الکاشی" در کتاب رساله ی محیطیه، p را تا 17 رقم پس از ممیز حساب کرده است.

 

   "بهاسیک هندی" در سال 1150 میلادی، آن را به صورت کسر 7/22 یا جذر 10 نشان داده است.

   "جان وایس" ریاضی دان انگلیسی برای p ، نسبت زیر را پیشنهاد کرد:

              (...×5×5×3×3×1×1 ) / (...×6×6×4×4×2×2) = 2/p

 "لایپ نیتس " آلمانی به عبارت زیر دست یافت :

 

       ...+۱/۱۱-۱/۹+۱/۷-۱/۵+۱/۳-۱=۴/p 

 در سال 1949 میلادی، به کمک رایانه ی اینیاک ، پی تا 2037 رقم محاسبه شد. به تازگی برادران "چودنوفسکی" با بیش از پنج سال کار مداوم به کمک رایانه، p را تا 1011196691 رقم اعشار حساب کرده اند .

 

اگر می خواهید عدد p را تا ده رقم اعشار به خاطر بسپارید تعداد حروف کلمات،  در بیت دوم این شعر به شما کمک خواهد کرد :

 

گر کسی از تو بپرسد ره آموختن p     پاسخی ده که هنرمند تو را آموزد

خرد    و دانش و آگاهی  دانشمندان     ره  سرمنزل   مقصود  بما آموزد

۳    .  ۱     ۴     ۱        ۵            ۹             ۲       ۶          ۵        ۳      ۵              =۳/۱۴۱۵۹۲۶۵۳۵

 

یک کاغذ را چند بار می توان تا کرد؟

یک کاغذ را چند بار می توان تا کرد؟

شاید تا کنون شده باشد که در مواقعی که بیکار هستید یا اینکه انتظار خبر مهمی را می کشید برای سرگرم کردن خودتان کاغذی را که در اطرافتان هست بردارید و شروع به تا کردن آن کنید و بعد از چند بار متوجه شوید که دیگر نمی شود کاغذ را تا کرد. در این صورت یا از تا کردن کاغذ منصرف می شوید یا آن را باز می کنید و دوباره شروع به تا کردنش می کنید... البته ممکن است قبل از اینکه به آن زمان برسید خبر مهم به شما داده شود  و کاغذ را به جای اولش برگردانید !!!

این مسئله را همه ما تجربه کرده ایم اما شاید هیچ کدام از ما به طور جدی روی آن فکر نکرده باشیم.

اگر ورق را هر بار طوری تا کنید که اندازه آن نصف شود بیش از 7 یا 8 بار نمی توانید آن را تا کنید. مهم نیست ورق اولیه شما چقدر بزرگ باشد. شاید تا به حال این قضیه را شنیده باشید و سعی کرده باشید که آن را امتحان کنید و متوجه شده باشید که تا کردن کاغذ بیش از7 یا 8 بار بسیار سخت است.  آیا می توان گفت که این اعداد یک محدودیت مستدل و عمومی برای تا کردن کاغذ هستند؟

فرض کنید شما کاغذی را انتخاب کرده اید که دارای پهنای w و ضخامت t است . اگر شما شروع به تا کردن ورق از یک سمت بکنید وقتی به جایی برسید که دیگر نتوانید کاغذ را تا کنید یک نوار باریک خواهید داشت.
با هر تا کردنی ضخامت کاغذ دو برابر می شود و پهنای آن نصف خواهد شد. یعنی بعد از N بار تا کردن ضخامت خواهد بود و البته مشخص است که پهنا می شود و نسبت ضخامت به پهنا برابر می شود.
اگر با کاغذی به پهنای 11cm و ضخامت 0.002cm این کار را انجام دهید بعد از 7 بار تا کردن نسبتt/w برابر 1/6 می شود. این بدان معنیست که اندازه ضخامت از پهنا بیشتر می شود و در نتیجه دیگر قادر به تا کردن کاغذ نخواهید بود. اگر این کاغذ را 50 بار بزرگتر کنید شاید بتوانید آن را تا 10 بار هم تا کنید.

اگر به صورت متناوب کاغذ را از عرض و طول تا کنید ممکن است تعداد دفعات بیشتری بتوانید به تا کردن کاغذ ادامه دهید. در این صورت هر بارضخامت دو برابر می شود در صورتی که پهنا هر دو دفعه یک بار نصف می شود.

چندین سال پیش هنگامی که بریتنی گالیوان در دبیرستان درس می خواند با این مسئله رو به رو شد که چگونه کاغذی زا 12 بار تا کند . او باید برای گرفتن نمره از یکی از کلاسهایش این مسئله را حل می کرد. بعد از آزمایش راه های مختلف او موفق شد که ورقه نازکی از طلا را 12 بار تا کند. اما مسئله طرح شده در باره کاغذ بود و نه طلا.

گالیوان بر روی معادله تعداد دفعاتی که می توان یک کاغذ با اندازه معین را تا کرد کار کرد.

که در آن L کمترین درازای کاغذ، t میزان ضخامت کاغذ و n تعداد دفعاتی است که می توان کاغذ را تا کرد. واحد t و L باید یکسان باشد.

برای یک طول و ضخامت معین عبارت بیانگر آن است که صفحه بعد از n بار تاکردن چند برابر کوچک شده است. با n=0 شروع می کنیم و به همین ترتیب به رشته ای از اعداد به این صورت می رسیم:

0, 1, 4, 14, 50, 186, 714, 2794, 11050, 43946, 175274, 700074, 2798250, . . .

این به این معنی است که در تای دوازدهم 2798250 برابر مقدار کاغذی که در تای اول از دست می رود از دست خواهد رفت.

گالیوان در کتابی با نام Historical Society of Pomona Valley چگونگی به دست آوردن این معادله و تلاشش برای حل مشکل را توضیح داده است. بالاخره در June 2002 گالیوان یک کاغذ بزرگ را 12 بار تا کرد.