بنگاه دانش اقتصاد *ابتهاج*

مقالات آموزشی اقتصادی صهیب عبیدی

بنگاه دانش اقتصاد *ابتهاج*

مقالات آموزشی اقتصادی صهیب عبیدی

واکنش مثبت بازارهای سهام به انتخابات آمریک

حوزه رای گیری

دلالان سهام بی صبرانه منترظند دریابند که رئیس جمهور آینده آمریکا چه کسی خواهد بود

با آغاز رای گیری در آمریکا قیمت سهام در بازار نیویورک و در معاملات روز سه شنبه چهارم نوامبر افزایش یافت.

شاخص سهام داوجونز اینداستریال در معاملات صبح روز سه شنبه در این بازار بیش از سه درصد افزایش از خود نشان داد.

افزایش ارزش سهام در آمریکا، پس از بهتر شدن وضعیت بازارهای آسیا و اروپا، و در شرایطی رخ داد که همه امیدوارند رئیس جمهور جدید آمریکا اقدام هایی تازه برای حل بحران مالی جهانی انجام دهد.

ارزش شاخص سهام "نزدک" (Nasdaq) که عمدتا مربوط به شرکت های تولید کننده محصولات تکنولوژی است نیز 2.8 درصد افزایش یافت.

پاتریک اوهیر، از سایت Briefing.com گفت: "مسئله به برتری یک نامزد بر دیگری ارتباطی ندارد."

"مسئله این است که بالاخره تکلیف روشن خواهد شد."

افزایش ارزش بازار سهام با وجود آن رخ داد که تازه ترین آمار منتشر شده از سوی وزارت بازرگانی آمریکا حاکی از نزولی سریع در فعالیت های بخش تولید و صنعت بود.

بر اساس این آمار، سفارش های جدید دریافت شده توسط کارخانه های آمریکایی در ماه سپتامبر 2.5 درصد کاهش داشت و به 423 میلیارد دلار رسید که بسیار پایینتر از رقمی است که پیش بینی می شد.

همچنین این وزارتخانه تخمین پیشین خود درباره ماه اوت را نیز تصحیح کرد و میزان افت سفارش ها را از 4 درصد به 4.3 درصد تغییر داد.

پیتر کنی در موسسه نایت اکویتی مارکتز (Knight Equity Markets) در نیوجرزی این ارقام را به شدت نگران کننده خواند ولی گفت: "با این حال این آمار نمی تواند هیجان انتخاب رئیس جمهوری جدید آمریکا را کاهش دهد."

کاهش 10 درصدی فروش سونی اریکسون

سونی اریکسون در گزارش خود در سه ماهه سوم سال جاری میلادی اعلام کرد که میزان فروش این کمپانی با 10 درصد کاهش به 2808 میلیون یورو رسید. به گزارش آژانس خبری تلفن همراه (همنا)، کاهش فروش این کمپانی در مقایسه با سال 2007 در نتیجه گرایش سونی اریکسون به عرضه گوشی های ارزان قیمت بوده است.

این کمپانی تخمین زده است که سهم بازار گوشی های تلفن همراه سونی اریکسون در سه ماهه سوم سال یکسان بوده و همان سهم هشت درصدی را همچنان دراختیار دارد.
"دیک کومیاما" مدیرعامل سونی اریکسون در این باره گفت: همانطور که پیش بینی کرده بودیم سه ماهه سوم سال سال برای سونی اریکسون چالش برانگیز بوده است.
وی افزود: همانطور که پیش از این اعلام کرده بودیم، هدف ما مبنی بر کاهش 300 میلیون یورو هزینه های اپراتوری در هر سال تا پایان سه ماهه دوم سال 2009 همچنان به قوت خود باقی است که به نظر می رسد تاثیرات آن در نیمه دوم سال 2009 نمایان شود.
سونی اریکسون پیش بینی کرده است که بازار جهانی گوشی های تلفن همراه در سال 2008 نسبت به 1.1 میلیارد دستگاه گوشی فروخته شده در سال گذشته، 10 درصد رشد داشته باشد.

به نظر می رسد بخش اعظم این رشد متعلق به بازارهای درحال رشد باشد که گوشی های ارزان قیمت بیش از سایر گوشی ها در این بازارها مشتری دارند.

شرکت آمریکایی موتورولا 397میلیون دلار زیان کرد

موتورولا شرکت آمریکایی تولید کننده تلفن همراه اعلام کرد: در سه ماه سوم سال 2008 میلادی با زیان 397 میلیون دلاری مواجه شده است.

موتورولا در فصل سوم سال جاری میلادی ،هفت میلیارد و 500 میلیون دلار فروش داشته است و این شرکت در نظر دارد در سال 2009 میلادی 800 میلیون دلارهزینه ها ی اضافی خود را کاهش دهد.
"سانجای جاها" مدیر بخش موبایل موتورولا گفت:بخش فروش تجهیزات تلفن همراه شرکت در این فصل سه میلیارد و 100 میلیون دلار بوده است که 31 درصد کمتر از مدت مشابه در سال گذشته است.

بر اساس این گزارش بخش شبکه های پویا و خانگی این شرکت دو میلیارد و 400 میلیون دلاری فروش داشته که یک درصد کمتر از مدت مشابه سال گذشته بود.

شرکت آمریکایی چند ملیتی موتورولا در سال 1928 درآمریکا تاسیس شد، دفتر مرکزی آن در "شاومبورگ" واقع در ایالت "ایلینویز" آمریکا است و در زمینه صنعت ارتباط از راه دور، تولید میکرو پروسسور ، تلفن های همراه ، رادیوهای دوطرفه و سیستم شبکه فعالیت می کند.

این شرکت 66 هزار کارمند دارد.

کاهش شدید سود نوکیا در سه ماهه سوم سال جاری

نوکیا اعلام کرد که در سه ماهه سوم سال جاری میلادی، سود این کمپانی از 1.56 میلیارد یورو نسبت به زمان مشابه در سال گذشته به 1.09 میلیارد یورو رسید.

میزان فروش این کمپانی در سه ماهه سوم سال 5 درصد کاهش یافته و به 12.2 میلیارد یورو رسیده است که نسبت به فروش 16.58 میلیارد یورویی آن در سه ماهه دوم سال هفت درصد کاهش داشته است.

اما نوکیا همچنان انتظار دارد تا حجم فروش صنعت گوشی تلفن همراه در سه ماهه چهارم سال 2008 رشد قابل قبولی داشته باشد و این کمپانی بتواند میزان سهم خود از بازار را حفظ کند.

نوکیا پیش بینی کرده است که حجم گوشی های تلفن همراه در سال 2008 به 1.26 میلیارد دستگاه برسد که این کمپانی این میزان را برای سال 2007 بالغ بر 1.14 میلیارد دستگاه تخمین زده بود.

در سه ماهه سوم سال 2008، مجموع حجم گوشی های تلفن همراه فروخته شده به 117.8 میلیدون دستگاه رسید که نسبت به سال کذشته 5.5 درصد افزایش داشته و نسبت به سه ماهه قبل سه درصد کاهش داشته است.

براساس این گزارش، میانگین قیمت گوشی های تلفن همراه فروخته شده در سه ماهه سوم سال 2008، 72 یورو بوده است که این میزان کمتر از قیمت 82 یورویی در سه ماهه سوم سال 2007 است.

یک قانون طلایی برای تعامل بدون جاروجنجال

رسول کریم صلی الله علیه وسلم فرموده اند که:

تعاشروا کالاخوان و تعاملوا کالاجانب

یعنی:

شما مثل برادرها با هم معاشرت و زندگی نمائید لاکن بمثل اجنبی و اغیار و ناشناس ها با هم تعامل و دادوگرفت نمائید.


10 قانون طلایی گوگل


کارمندان گوگل بسیار مفید و در اصطلاح productive هستند.

این که گوگل همه جوره بفکر کارمنداش هست یک موضوع انکار ناپذیره ولی آیا شما اسم این روتوجه به کارمندان می زارید یا به نوعی سر اونها رو گرم کردن؟
مصداق همون پخش موسیقی برای گاوها موقع شیردهی که میزان شیردهی اونها رو افزایش می داد. حالا کمی وارد عمق قضیه می شیم تا بهتر اهداف گوگل رو برای این کار درک کنیم.
مسئولین ارشد بخش کارمندان گوگل به یک نتیجه مهم دست یافته اند: مهندسان و کارمندان مملو از علم ما انتظار دارند که به خاطر علمشان به آنها رسیدگی شود، نه اینکه صرفا یک کارمند رسمی ساعت 9 تا پنج باشد (nine to five) . این شناخت یعنی ما طوری به کارمندان خود خدمات می دهیم که ماکزیموم (حداکثر) کارایی خود را در ساعات کاری ارائه کنند.

حال گوگل برای جذب هر کارمند کار آمد ده استراتژی بسیار موثر را برای خود دارد: بینید!

استراتژی اول: استخدام کمیته ای) هر کس خواهان استخدام در گوگل باشد باید حداقل با 6 نفر مصاحبه انجام دهد، هر مصاحبه یک بعد از فرد را پوشش می دهد و در نهایت فرد با نظر کمیته ناظر استخدام می شود. این استراتژی از اویل کار گوگل به کار برده شده و گفته می شود با اینکه کمی پروسه (فرآیند) استخدام را طولانی می کند ولی به هر حال سود زیادی عائد گوگل شده است ( همین که از کارمنداش ضرر نکرده یه سود خیلی بزرگه)

استراتژی دوم حذف نیازها و دل مشغولی های هر کارمند از مشغله او می باشد. یعنی گوگل تغذیه سالم، شستشوی ماشین، حمل و نقل با توبوس، ورزش، اتاق های ماساژ، اصلاح و آرایش مو و خیلی دیگر از مواردی را که ممکن است کارمند را مشغول خود کند برای آنها تامین می کند. یک برنامه نویس باید برنامه بنویسد نه اینکه نگران اتو کردن کت وشلوارش باشد. (این قضیه برای خود من خیلی جالب است، مصداق یکی از داستان های ادبی که خطیبی زبردست برای پادشاه مصر نامه می نوشت که ناگهان متوجه می شود در خانه آرد ندارد، این موضوع بقدری آزارش می دهد که در نامه رسمی پادشاه می نویسد “آرد نماند” و متوجه هم نمی شود. مدتی بعد پادشاه مصر اورا فرامی خواند و از مال و منان دنیا و ضروریات زندگی هرچی که هست در اختیارش قرار می ده و می گه : خطیبانی مثل شما که مسئولیت سنگینی بر عهده دارید باید همه چیزتان تامین باشد تا در اجرای امور خود دچار مشکل و دردسر نشوید)

روش بعدی گوگل جمع کردن همه کنار هم هست. تمام پروژه های گوگل مبتنی بر تیم اجرا می شن، و کار تیمی یعنی باهم بودن. لذا تو گوگل اتاق کم به چشم می خوره، کارمندان برای اجرای پروژه معمولا کنار هم هستند و نیازی نیست که زنگ بزنن، ایمیل بفرستند یا … . حتی من شنیدم یکی از مدیران عامل یکی از شعبات اتاق خودش رو با بقیه به اشتراک گذاشته بود و خودش هم پیش برنامه نویسان حرفه ای می نشست و این رو بهترین راه برای یاد گرفتن موارد تازه می دونست.

آسان ساختن همکاری راهکار بعدی گوگلی هاست. کارمندان هر هته یکبار از فعالیت های خود یک snippet یا یک یادداشت برای همه می فرستند. این به اشتراک گذاری می تونه همه رو از کارهای بقیه آگاه کنه و گامی موثر در synch یا همسان سازی شارش کاری بحساب می آد.

پنجمین استراتژی استفاده از یک شبکه وب داخلی برای اطلاع رسانی به کارمندان هست. به این شرح که یک وب در داخل تمام اطلاعات رو در بر داره، مثلا اطلاعات پروژه ها، میزان پیشرفت اونها و … . حتی گوگل معتقد هست یکی از عواملی که باعث شد جیمیل خیلی موفق از آب دربیاد این بود که این سرویس میل ماه ها در خود گوگل بصورت داخالی بر روی شبکه در حال اجرا بود. این یعنی متخصصین گوگل فرصت کافی برای یافتن خطاها و اصلاح اونها رو داشتند.

تشویق خلاقیت یکی دیگر از راهکارهای گوگل است. همانطور که شاید بدانید کارمندان گوگل 20 درصد از زمان خود را می توانند صرف کار برروی پروژه های خود انجام دهند. حتی یک نرم افزار در شبکه گوگل به عنوان جعبه پیشنهادات دائم در دسترس کارمندان است. کارمندان می توانند ایده های خود را در این جعبه نوشته و بقیه نیز می توانند برای آنها نظر صدر کنند یا آنها را رتبه بندی کنند. گفته می شود بسیاری از نوآوری های گوگل از همین جعبه به دست می آید.

در قانون هفتم گوگلی ها معتقند که “بیشتر، بیشتر از کمتر می داند”. این یعنی تصمیم گیری بر اساس نظر همه اجرا می شود. در گوگل مدیر عامل یک جمع کننده نظرات است نه صادر کننده رای. تصمیم گیری در گوگل اگرچه به این دلیل کمی طولانی می شود ولی در نهایت بهترین و عامه پسند ترین رای ها صادر می شوند.

بدصفت نباشید! این قانون و شعار گوگل است. در گوگل هیچ کس صندلی پرت نمی کند و این یعنی بالا بردن صبر و احترام کارمندان نسبت به یکدیگر. م بر خلاف بسیاری از شرکت ها که یک سری مدیر هستند و به زیر دستان زور می گویند، گوگل محفل آزادی و آسودگی است.

نهمین قانون گوگل up-to-date بودن است. در هریک از زمینه هایی که گوگل به فعالیتمی پردازد تعدادی آنایز کننده و متخصص دائم در حال جمع آوری اطلاعات بروز آن زمینه می باند.

و در نهایت قانون آخر گوگل برای خلق محیطی کاملا کارا و مناسب برگزاری مراسمی در روزهای جمعه می باشد. تازه وارد ها معرفی می شوند. سوال و جواب هایی پرسیده می شود و از کارمندان به نحوه احسنت پذیرایی می شود. این یعنی مدیران کامل در جریان امور کارمندات قرار می گیرند و بلعکس! یک محیط کاملا محیا برای یک کار سرشار از اعتما

جدال اوباما و مک کین بر سر موضوع مالیات

جو ورزلبکر، لوله کش ساده ای از ایالت اوهایوست که در هیاهوی مبارزات انتخاباتی ریاست جمهوری آمریکا، یک شبه به یکی از شناخته شده ترین چهره های سیاسی در این کشور تبدیل شد.

سناتور جان مک کین، نامزد ریاست جمهوری از حزب جمهوری خواه، در سومین مناظره تلویزیونی با رقیب دموکرات خود، مکررا به مکالمه جو لوله کش با باراک اوباما درباره مالیات ها اشاره کرد.

از آن زمان تاکنون، یعنی در دو هفته گذشته، آقای مک کین بارها در سخنرانی ها و آگهی های رادیو- تلویزیونی خود از جو لوله کش به عنوان نماد طبقه متوسط آمریکا استفاده کرده تا سیاست های اقتصادی و مالیاتی آقای اوباما را به زیر سوال ببرد.

این در حالی است که مشکلات اقتصادی آمریکا و گسترش بحران مالی در بازارهای جهانی باعث شده موضوع اقتصاد در هفته های گذشته به مهم ترین بحث در مبارزات انتخاباتی این کشور تبدیل شود.

این موضوع به خوبی در سخنرانی های انتخاباتی کاندیداهای ریاست جمهوری آمریکا نمایان است.

در حالی که تنها چند روز به برگزاری انتخابات ریاست جمهوری آمریکا باقی مانده است، باراک اوباما و جان مک کین عمده وقت خود را در ایالت های "کلیدی" سپری می کنند و سعی دارند با اتخاذ مواضع پوپولیستی اقتصادی، تا حد امکان از سیاست های طرف مقابل انتقاد کنند.

و جالب این که بسیاری از این ایالت های سرنوشت ساز مانند اوهایو، فلوریدا و پنسیلوانیا از جمله ایالت هایی هستند که بیشترین لطمه را از مشکلات اقتصادی متحمل شده اند و بسیاری از ساکنان آنها مشاغل خود را از دست داده اند.

سناتور اوباما می خواهد به توزیع ثروت بپردازد، من در پی ایجاد آن هستم

جان مک کین

باراک اوباما با مقصر دانستن سیاست های هشت سال گذشته دولت جورج بوش و جمهوری خواهان در بروز بحران اقتصادی آمریکا، بارها به رای دهندگان هشدار داده انتخاب سناتور مک کین ادامه این سیاست ها را به مدت چهار سال دیگر به دنبال خواهد داشت. 

اوبامای سوسیالیست؟

بحران اقتصادی در آمریکا کاهش محبوبیت جان مک کین را در نظرسنجی ها به همراه داشته و نظرسنجی ها بیانگر اعتماد بیشتر پاسخ دهندگان به سیاست های اقتصادی باراک اوباماست.

آقای مک کین سعی دارد با حمله به سیاست های مالیاتی آقای اوباما به جو لوله کش و امثال او هشدار دهد با روی کار آمدن یک دولت دموکرات، مالیات ها در آمریکا افزایش خواهد یافت و فرصت های کارآفرینی برای سرمایه گذاران کوچک از بین خواهد رفت.

سناتور مک کین همچنین آقای اوباما را متهم می کند ضمن افزایش مالیات و هزینه های دولت، سیاست های سوسیالیستی را در آمریکا به اجرا خواهد گذاشت.

هر دوی ما در پی کاهش مالیات ها هستیم. تفاوت ما در نوع افرادی است که مالیات هایشان را کاهش خواهیم داد

سناتور اوباما

او در یکی از سخنرانی های تازه خود در ایالت پنسیلوانیا گفت: "مشکل رویکرد اقتصادی سناتور اوباما در این است که او بیشتر به توزیع ثروت علاقه دارد تا ایجاد آن. سناتور اوباما می خواهد به توزیع ثروت بپردازد، من در پی ایجاد آن هستم."

منظور آقای مک کین از سوسیالیستی خواندن سیاست های نامزد ریاست جمهوری حزب دموکرات، اشاره ای است به سخنان باراک اوباما با جو لوله کش درباره تلاش او برای توزیع ثروت در جامعه از طریق افزایش مالیات ثروتمندان و همچنین انتقاد هفت سال پیش او از عدم توجه به توزیع ثروت پس از جنبش آزادی های مدنی دهه ۶۰ آمریکا.

باراک اوباما بارها با رد این موضوع، بر تفاوت رویکرد خود با آقای مک کین در رابطه با کاهش مالیات ها تاکید کرده است.

"سیاستگذاری مالیاتی یکی از تفاوت های اصلی سناتور مک کین با من است. هر دوی ما در پی کاهش مالیات ها هستیم. تفاوت ما در نوع افرادی است که مالیات هایشان را کاهش خواهیم داد."

سناتور اوباما می گوید سیاست های مالیاتی آقای مک کین بر اعطای ۳۰۰ میلیارد دلار تخفیف مالیاتی به شرکت های بزرگ و پردرآمدترین مردم آمریکا استوار است و شامل حال ۱۰۰ میلیون نفر از شهروندان طبقه متوسط نمی شود.

به گفته آقای اوباما او در پی افزایش تحفیف های مالیاتی همه خانواده هایی است که سالانه کمتر از ۲۵۰ هزار دلار درآمد دارند و این رقم شامل ۹۵ درصد جمعیت آمریکاست.

مشاوران نزدیک آقای مک کین افزایش انتقادها از سیاست های مالیاتی آقای اوباما و سوسیالیستی دانستن آن را در کاهش فاصله دو نامزد اصلی ریاست جمهوری در نظرسنجی های چند روز گذشته موثر دانسته اند.

کارشناسان با اشاره به پیشتازی آقای اوباما در نظرسنجی های ملی و نظرسنجی های انجام شده در بسیاری از ایالت های کلیدی، می گویند پیروزی سناتور مک کین در انتخابات چهارم نوامبر به یک معجزه نیاز دارد.

بحران مالی جهان

Money 

شاید اولین سوالی که بعد از شنیدن اخبار مربوط به بحران اخیر اقتصاد جهانی در ذهن شکل می‌گیرد، این باشد که چرا این اتفاق در اقتصاد دنیا افتاد؟ هدف از طرح این مبحث علاوه بر ریشه‌یابی دلایل این اتفاق، یافتن راهکارهایی برای مدیریت آن و عواقب و پیامدهای احتمالی در اقتصاد کشور است. با نگاهی به ریشه این بحران که در آمریکا شکل گرفت به نقاط مشترک و نقاط افتراق بین وقایع و رخدادهایی که موجد این وضعیت باشد، با آنچه در سیاست‌های اقتصادی ما رخ می‌دهد، می‌رسیم. شروع این بحران در آمریکا و از طریق تصمیمات و ساز و کارهایی که منجر به زیاده‌روی در اعطای تسهیلات بانکی و پرداخت اعتبارات اضافه بر ظرفیت موسسات مالی و پولی شد، بود. وام‌های پرداختی به این ترتیب طی یک دوره به طور طبیعی به خرید مسکن بیشتر و رونق اقتصاد انجامید. ابزارهای تشویق پرداخت اضافه از جمله صدور اوراق مالی به اتکای مطالبات بانک‌ها به این روند شتاب بخشید، اما با تغییر شرایط و مواجهه با عدم بازپرداخت اقساط توسط وام‌گیرندگان، اعتبارات معوق افزایش یافت و مشکلاتی جدی را ایجاد کرد. مقایسه این عملکرد با تصمیم‌های مشابهی که در اقتصاد ایران گرفته شده، مشابهت‌های زیادی را در روش و سیاست‌های اقتصادی نشان می‌دهد. پرداخت‌های اضافه بر ظرفیت موسسات مالی و بانکی به امید ایجاد رونق و بدون ملاحظه عواقب و پیامدهای گریزناپذیر یا احتمالی، نطفه بحران را منعقد کرد، بحرانی که در ابتدا جلوه رونق و رشد اقتصادی با قبول کمی تورم داشت. اشتباه اولیه در سیاست‌ها و برنامه‌ریزی‌ اقتصادی در آمریکا، گرفتار شدن به تله اضافه پرداخت بود. این یک اشتباه ساختاری بود در کنار مشابهتی که این اشتباه آمریکایی‌ها با بحث اضافه برداشت بانک‌های ما دارد، این تفاوت وجود دارد که اشتباهات در آنجا به صورت سیستمی انجام می‌شود، اما منشا آن در اینجا فردی است ولی محصول هر دو یکی. روش مورد عمل در آنجا، کاهش نرخ بهره با هدف رونق اقتصاد بود. به علاوه با فعال کردن موسسات مورد حمایت دولت تحت عنوان(GSE (Government – Sponsored Enterprises ریسک‌های نقدینگی و اعتباری این وام‌ها را کاهش دادند.

ادامه مطلب ...

حتما شنیده بودید که ریاضیات علم شگفتی هاست

فکر می کنم بعد از مشاهده مطالب زیر، به زیبا و شگفت انگیز بودن ریاضی بیش از پیش ایمان خواهید آورد

1 x 8 + 1 = 9
12 x 8 + 2 = 98
123 x 8 + 3 = 987
1234 x 8 + 4 = 9876
12345 x 8 + 5 = 98765
123456 x 8 + 6 = 987654
1234567 x 8 + 7 = 9876543
12345678 x 8 + 8 = 98765432
123456789 x 8 + 9 = 987654321

1 x 9 + 2 = 11
12 x 9 + 3 = 111
123 x 9 + 4 = 1111
1234 x 9 + 5 = 11111
12345 x 9 + 6 = 111111
123456 x 9 + 7 = 1111111
1234567 x 9 + 8 = 11111111
12345678 x 9 + 9 = 111111111
123456789 x 9 +10 = 1111111111

9 x 9 + 7 = 88
98 x 9 + 6 = 888
987 x 9 + 5 = 8888
9876 x 9 + 4 = 88888
98765 x 9 + 3 = 888888
987654 x 9 + 2 = 8888888
9876543 x 9 + 1 = 88888888
98765432 x 9 + 0 = 888888888

*
شگفت** **انگیز بود ، نه ؟**!*

تقارن را ملاحظه کنید

1 x 1 = 1
11 x 11 = 121
111 x 111 = 12321
1111 x 1111 = 1234321
11111 x 11111 = 123454321
111111 x 111111 = 12345654321
1111111 x 1111111 = 1234567654321
11111111 x 11111111 = 123456787654321
111111111 x 111111111= 12345678987654321