بنگاه دانش اقتصاد *ابتهاج*

مقالات آموزشی اقتصادی صهیب عبیدی

بنگاه دانش اقتصاد *ابتهاج*

مقالات آموزشی اقتصادی صهیب عبیدی

بورس

 

بورس اوراق بها دار محل جمع آوری نقدینگی های موجود با پس انداز های راکد برای سرمایه گذاری در پروژهای بلند مدت است تا شرکا بتوانند نسبت به سرمایه خود مالک شرکت شوند و در سود و زیان شرکت با هم سهیم گردند .

 خرید سهام چه منافعی برای اقتصاد کشور و مردم دارد ؟

 

 افرادی که سهام خریداری می کنند می توانند از افزایش قیمت سهام و سود سالانه آن استفاده کنند مشروط به اینکه سهام خوبی را انتخاب کنند .

توسعه فرهنگ خرید سهام

۱-موجب مشارکت مردم در صنایع و تولید کالا است

۲- هراندازه نقدینگی مردم در راه تولید سرمایه گذاری شود تورم کاهش می یابد 

۳- هر اندازه تولید افزایش یابد تورم کاهش می یابد و تبع آن می توان صادرات بیشتری داشت که این امر موجب افزایش تراز تجاری و مبادلات با سایر کشورها میشود که در دراز مدت موجب تبدیل شدن ایران به قدرت اقتصادی در سطح منطقه ای و جهانی خواهد شد.

مزایا و معایب خرید سهام

بعضی مسایل جزء ذات بورس است  و شاید خیلی صحیح نباشد که آنرا عیب تلقی نمود.قیمتها در بورس دست خوش نوسان است و این امر در تمام بورس های دنیا معمول است علت نوسان قیمت ها در بورس به متغییر های سیاسی  اقتصادی باز می گردد . اصولا ریشه این موضوع به امنیت سرمایه گذاری بر می گردد چراکه سرمایه گذار دقیقا مثل آهو است که با کوچکترین احساس خطر پا  به فرار می گذارد ، چون وقتی امنیت سرمایه گذاری کاهش یابد احتمال سوخت اصل و فرع سرمایه زیاد می شود و سرمایه گذاران همواره نگران این موضوع هستند بنابر این نوسان قیمت امری طبیعی در بورس است .                

خرید سهام در برخی موارد نظیر سپرده گذاری در بانک نیست تا بتوان در هر لحظه سهام را به وجه نقد تبدیل کرد اما بی شک سود سرمایه گذاری در بورس جهت خرید های مناسب به مراتب بیشتر از سرمایه گذاری در بانک است ، گاهی اوقات لازم است به خاطر پایین بودن قیمت مدتی صبر کرد تا قیمت ها دو باره رشد کنند  آن وقت سهام را به فروش رساند یا اینکه گاهی اوقات نماد شرکت بسته است و خرید و فروشی صورت نمی گیرد و این مسئله ممکن است 2 ماه یا کمتر طول بکشد که البته این مشکل در برخی  بازار های مالی جهانی مانند بازار ارزها که در بالا به آن اشاره شد  ، حل شده است .پس بهتر است از وجوه مازادبرای خرید سهام استفاده کرد  و نسبت به بورس دیدگاه بلند مدت داشت .

و اگر کسی علاقه مند است از سرمایه ضروری خود استفاده کند به مسایل مذکور توجه داشته باشد . بین بازار پولی( بانکها) و بازار سرمایه ( بورس)  فرق های وجود دارد ، در بازار پولی (بانکها) ریسکی وجود ندارد ولی بازار سرمایه( بورس) باید پذیرای اندکی ریسک بود در عوض سود نیز نسبت به سایر بخشها به مراتب بالاتر است .( البته یکی از ابزارهای که به تازگی در بورس مطرح گردیده و با آن ریسک سرمایه گذاری  به صفر میرسد تعهد خرید نام دارد که در مجله های آینده بیشتر به آن خواهیم پرداخت )

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد