نگاهی به ره توشه و شایستگی های مدیریتی – این قسمت وقار و هیبت | |
اگر چه انسان هیچ گاه به ساحت پاک خداوند راه نمی یابد اما روح فروتنی او را خدائی می کند و دید روشنی به فرد میدهد تا با روی گرداندن از دیگران دچار خودخواهی و تکبر نگردد . امیرالمومنین علی ( رض ) : درباره افرادی که بعد از رسیدن به مقام و مسئولیت ، روح فروتنی را از خود دور کرده و تحمل پذیرش دیگران برای شان سخت و ملال آور می شود فرموده است : هر که به ملک دست یافت ،تنها خود را دید و از دیگران رو بتافت . هر که به ملک دست یافت ،تنها خود را دید و از دیگران رو بتافت . حضرت علی ( رض ) |
نگاهی به ره توشه و شایستگی های مدیریتی – این قسمت ظواهر مقام | |
بسیاری از مسئولین ، آرزوی ظواهر مقام و موقعیت را دارند زیرا معتقند این ظواهر آن ها را در اداره ی بهتر امور یاری میکند و از طریق محیط پر طمطراق و امتیازات دیگر ، زیردستان بهتر می توانند بفهمند که چه کسی قدرت را در دست دارد . میزهای بزرگ تر ، تابلوهای نقاشی ،قالی و همه و همه ، جز اسباب و عواملی هستند که به همگان بفهمانند ** چه کسی رئیس است ** . نتیجه ی نهائی این نوع رفتارها منجر به این خواهد شد که کارکنان رده های غیر مدیریتی این چیزها را نمایانگر مسئولیت و موقعیت ، تلقی کرده و بی بهره بودن خود از این ظواهر را معمولاً نشانه ی بی اهمیت بودن مسئولیت فردی خود بیانگارند . در شرکت فدکس ،برای آن که حس سهیم بودن در دارایی های شرکت در بین همه ی کارکنان افزایش یابد ظواهر و تجملات مقام مدیران ،بهای فوق العاده ای داده نمیشود ، برای مثال جایگاه لوکس و ویژه ای به عنوان توقفگاه اتومبیل مدیرعامل وجود ندارد ، محل خاص و انحصاری برای نهارخوری مدیران در نظر گرفته نشده است و دفاتر آن ها پر تجمل نیست . خود را گرفتار چیزهای کوچک کردن ،همانا از کارهای بزرگ ماندن است . کنفوسیوس . |
نگاهی به ره توشه و شایستگی های مدیریتی – این قسمت اخلاق حرفه ای | |
آیا رفتار اخلاقی افرادی که با شما کار میکنند جز مهم ترین مسائل و اولویت های نئرد توجه شما محسوب میگردد ؟ در آن صورت عملکرد و تصمیمات شما ، می بایستی مبتنی و مشحون از اخلاقیات باشد و به فراوانی هوا در همه جای محیط کاری ، پراکنده گردد ، هوایی که چون بوزد همه از آن تنفس کرده و طراوت گیرند . مدیر یک شرکت بزرگ در مورد استفاده از یک گوینده حرفه ای صحبت میکرد . آنها به نوار صدای او گوش کرده بودند . نوار بسیار خوبی بود ، اما گوینده در نوار یکی دو حرف مستهجن به کار برده بود . مدیر شرکت به همین سبب ، اجازه ی استفاده از این شخص را به شرکت نداد . او سعی می کرد که مدیر عامل شرکت را قانع کند که برای رضایت او ، می تواند این حرف ها را از نوار حذف کند و مطابق میل او سخن بگوید ، اما مدیر شرکت خواسته او را نپذیرفت ، او معتقد بود که ما دنبال کسی کی گردیم که برای نفع ما مجبور به حذف این حرف ها از نوار نباشد . ما پی کسی میگردیم که اصلاً چنین حرف هایی را به زبان نیاورد ، چون معتقدیم وجود دو کارمند که به اصول اخلاقی پایبند نیستند ،کافی است تا آبروی شرکت بر باد رود . |
نگاهی به ره توشه و شایستگی های مدیریتی – این قسمت دام موفقیت | |
برخی افراد با کسب موفقیت ، به خویش تبریک گفته و به گرداب تکبر ، غرور و بی قیدی نزدیک تر میشوند و همین امر آن ها را در معرض شکست های بعدی قرار میدهد . دانلد ترامپ ، از راه معاملات املاک ، ثروتی بی حساب به دست آورد . او در ارزیابی هر ملکی که می خواست خریداری کند ، می پرسید : بدترین حالت ممکن کدام است ؟ و اگر آن حالت ، اتفاق بقتد آیا من قادر به تحمل خسارت آن هستم ؟ و وقتی می دید که می تواند بدترین حالت ممکن را تحمل کند آن معامله را انجام میداد زیرا اگر آن حالت اتفاق نمی افتاد ، طبعاً سود سرشاری می برد . پس از آنکه ترامپ رو به ورشکستگی رفت ، ناظران اقتصادی متوجه شدند که وی دچار غرور شده و علاوه بر آن به سئوال ** بدترین حالت ممکن چیست ؟ ** دیگر توجه نمی کرده است . به همین سبب او در دام موفقیت گرفتار آمده بود . اگر اسنان موفقیتش را ناشی از کمک خداوند بداند ، گرفتار کبر و غرور نشده و به طور طبیعی چالش و انرژی زیادتر جهت کسب موفقیت بیشتر صرف خواهد کرد . هیچ کس هرگز نقطه ی غروری نداشته که از آن نقطه ضربه نخورده باشد . |
ده عادت بد در سخنرانی | |
کارماینگالو، نویسنده کتاب «ده راز ساده بزرگترین تجار جهان» در کتاب خود ده عادت بد سخنرانی را که مانعی بر سر راه برقراری ارتباط بین سخنرانان و مخاطبانشان است، معرفی کرده است. سخنرانان، میتوانند بدترین دشمنان خود باشند 1- از روخوانی کسانیکه در برقراری ارتباط با مخاطبان خود موفقند، هرگز از روی دستنوشته، یادداشت یا اسلاید نمیخوانند. اگرچه مراجعه به نوشتهها گاهبه گاه مورد پذیرش است، اما از روخوانی مستقیم، آن هم از روی نوشتههایی از پیش آماده شده به هیچوجه پذیرفته نیست. این موضوع باعث میشود ارتباط بین گوینده و مخاطب مخدوش شود. 2- اجتناب از نگاه چشم در چشم کسانیکه در برقراری ارتباط موفقند، میدانند که نگاه چشم در چشم برای ایجاد اطمینان، مقبولیت و تفاهم بسیار حیاتی است. بسیاری از متخصصان تجارت عادت دارند که هنگام سخن گفتن به هر چیزی نگاه کنند غیر از مخاطبان خود، چیزهایی که در موفقیت آنها هیچ تاثیری ندارد مانند دیوار، میز یا کامپیوتر. 3 - بد لباسی اگر به لباس سخنرانان موفق دقت کنید متوجه تفاوت پوشش آنها با سایرین میشوید. امکان ندارد کسی بتواند ادعا کند که سخنران معروف، دونالد ترامپ را در هنگام سخنرانی با لباسی غیر از کت و شلوار رسمی دیده است. او حتی در یک مسابقه گلف هم، یک میلیاردر بهنظر میرسد. بسیاری از رهبران تجاری جهان مایلند لباسهایی در سطح پایینتر از سمت و موقعیت خود بپوشند. آنها در انظار با بلوزهای ارزانقیمت، کفشهای کهنه و لباسهایی که به انداز تنشان نیست، ظاهر میشوند. 4 - لرزش، تکان و بهم مالیدن دستها با کاهش حرکات و رفتار کوچک اما آزاردهنده میتوانید به جمع سخنرانان موفق وارد شوید. لرزش دستها، بازی با سکهای که در دست دارید و حرکت بدنتان به جلو و عقب همه نشاندهنده حالتهای عصبی یا عدم اطمینان شما است. این عادتها نشاندهنده عدم اطمینان سخنگو است. 5 - تمرین نداشتن پیش از سخنرانی کسانی که در برقراری ارتباط با مخاطبان خود موفقند، همیشه موضوعات مهم سخنرانی خود را تمرین میکنند. بدترین سخنرانیها آنهایی است که از فقدان تمرین کافی سخنگو رنج میبرند. 6 - ایستادن در خدمت شنوندگان کسانی که در برقراری ارتباط با شنوندگان خود موفقند، رفتاری خشک و رسمی از خود نشان نمیدهند. ایستادن در خدمت شنوندگان مانند سربازی که منتظر دستور است، شاید برای ارتش موفقیتآمیز باشد اما واقعیت این است که سخنرانی را کسالتبار و خستهکننده میکند. 7 - خواندن نکات مهمی که هدف را نشانه میگیرند سخنرانان بزرگ میدانند که مخاطبانشان از توانایی خواندن برخوردارند. بنابراین نکات مهمی را که چون گلولهای بر هدف هستند برای مخاطب خود از روی اسلاید کلمه به کلمه نمیخوانند. واقعیت این است که اسلایدها (یا هر ابزار دیداری دیگر) تنها به عنوان مکملی بر سخنان سخنران مورد استفاده قرار میگیرند. 8 - طولانی بودن سخنرانی آنان که در سخنرانیهای خود تاکنون موفق بودهاند به این نکته واقفند که رهبری نیازمند توانایی انتقال، پیامی با قدرت و شفافیت کافی است که در عینحال موجز نیز باشد. مطالعات نشان داده است که شنوندگان پس از حدود 18 دقیقه تمرکز خود را از دست میدهند. بسیاری از رهبران بر این باورند که هر چه مدت سخنرانیشان بیشتر باشد، سخنانشان با اهمیتتر جلوه میکند. در حالیکه باور شنوندگان این است که حقایق کوتاه است و حواشی ربطی به حقایق ندارد. 9 - از دست دادن هیجان کسانی در سخنرانی موفقند که بتوانند توجه شنوندگان را به خود معطوف کنند. شنوندگان اولین و آخرین چیزی را که میگویید به خاطر خواهند داشت. اما نگران نباشید اگر میخواهید کاری کنید که همه سخنانتان به یادها بماند راهحلی وجود دارد. 10 - اختتام سخنرانی بدون نکته مهم اگر به پایان سخنرانیهای موفق دقت کنید، متوجه میشوید که در آنها سخنران با اشارهای به موضوعی الهامبخش و مهم، سخنرانی را خاتمه میدهد. |
۳۰ روش برای بهبود مهارتهای نوشتن | |||
|
30 قانون جهانی موفقیت | |
قانون انگیزه: هر چه می گویید یا انجام می دهید از تمایلات درونی، خواسته های شما سرچشمه می گیرد. پس برای رسیدن به موفقیت باید انگیزه ها را مشخص کرد تا با یک برنامه ریزی اصولی به هدف رسید. قانون انتظار: اگر با اعتماد به نفس، انتظار وقوع چیزی را در جهان پیرامونتان داشته باشید آن چیز به وقوع می پیوندد . شما همیشه هماهنگ با انتظارات تان عمل می کنید و این انتظارات بر رفتار و چگونگی برخورد اطرافیانتان تأثیر می گذارد. قانون تمرکز: هر چیزی را که روی آن تمرکز کرده و به آن فکر کنید در زندگی واقعی، شکل گرفته و گسترش پیدا می کند. بنابراین باید فکر خود را بر چیزهایی متمرکز کنید که واقعاً طالب آن هستید. قانون عادت: حداقل 95 درصد از کارهایی که انجام می دهیم از روی عادت است. پس می توانیم عادت هایی را که موفقیت مان را تضمین می کنند در خود پرورش دهیم؛ و تا هنگامی که رفتار مورد نظر به صورت اتوماتیک و غیر ارادی انجام نشود، تمرین و تکرار آگاهانه و مداوم آن را ادامه دهیم. قانون انتخاب: زندگی ما نتیجه انتخاب های ما تا این لحظه است. چون همیشه در انتخاب افکار خود آزاد هستیم، کنترل کامل زندگی و تمامی آن چه برایمان اتفاق می افتد در دست خودمان است. قانون تفکر مثبت: برای رسیدن به موفقیت و شادی، تفکر مثبت امری ضروری است. شیوه تفکر شما نشان دهنده ی ارزش ها، اعتقادات و انتظارات شماست. قانون تغییر: تغییر ، غیر قابل اجتناب است و ما باید استاد تغییر باشیم نه قربانی آن. قانون کنترل: سلامتی ، شادی و عملکرد درست از طریق کنترل کامل افکار، اعمال و شرایط پیرامونمان به وجود می آید. قانون مسؤولیت: هر چه و هر کجا که هستید به خاطر آن است که خودتان این طور خواسته اید. مسوولیت کامل آن چه که هستید ، آن چه که به دست آورده اید و آن چه که خواهید شد بر عهده خود شماست. قانون پاداش: عالم در نظم کامل به سر می برد و ما پاداش کامل اعمالمان را می گیریم. همیشه از همان دست که می دهیم از همان دست می گیریم. اگر از عالم بیشتر دریافت می کنید به این دلیل است که بیشتر می بخشید.
قانون خدمت : پاداش هایی را که در زندگی می گیرید با میزان خدمت شما به دیگران رابطه مستقیم دارد. هر چه بیشتر برای بهبود زندگی و سعادت دیگران کار کنید و توانایی های خود را افزایش دهید، در عرصه های مختلف زندگی خود بیشتر پیشرفت می کنید. قانون علت و معلول: هر چه به دلیلی رخ می دهد. برای هر علتی معلولی است و برای هر معلولی علت یا علت های به خصوصی وجود دارد، چه از آن ها اطلاع داشته باشید چه نداشته باشید. چیزی به اسم اتفاق وجود ندارد. در زندگی هر کاری را که بخواهید می توانید انجام دهید به شرط آن که تصمیم بگیرید که دقیقاً چه می خواهید و سپس عمل کنید. قانون ذهن: شما تبدیل به همان چیزی می شوید که درباره آن بیشتر فکر می کنید. پس همیشه درباره چیزهایی فکر کنید که واقعاً طالب آن هستید. قانون عینیت یافتن ذهنیات: دنیای پیرامون شما تجلی فیزیکی دنیای درون شماست. کار اصلی شما در زندگی این است که زندگی مورد علاقه خود را در درون خود خلق کنید. زندگی ایده آل خود را با تمام جزییات آن مجسم کنید و این تصویر ذهنی را تا زمانی که در دنیای پیرامون شما تحقق پیدا کند حفظ کنید. قانون رابطه مستقیم: زندگی بیرونی شما بازتاب زندگی درونی شماست. بین طرز تفکر و احساسات درونی شما ، و عملکرد و تجارب بیرونی تان رابطه مستقیم وجود دارد. روابط اجتماعی ، وضعیت جسمانی شرایط مالی و موفیت های شما بازتاب دنیای درونی شماست. قانون باور: هر چیزی را که عمیقاً باور داشته باشید به واقعیت تبدیل می شود. شما آن چه را که می بینید باور نمی کنید بلکه آن چیزی را می بینید که قبلاً به عنوان باور انتخاب کرده اید. پس باید باورهای محدود کننده ای را که مانع موفقیت شما هستند شناسایی کنید و آن ها را از بین ببرید. قانون ارزش ها: نحوه عملکرد شما همیشه با زیر بنایی ترین ارزش ها و اعتقادات شما هماهنگ است. آن چه که قانون تأثیر تلاش: همه امید ها، رویاها، هدف ها و آرمان های ما در گرو سخت کوشی است. هر چه بیشتر تلاش کنیم؛ موفقیت بیشتری کسب خواهیم کرد. قانون آمادگی : در هر حوزه ای موفق ترین افراد ، آن هایی هستند که وقت بیشتری را صرف کسب آمادگی برای انجام کارها می کنند. عملکرد خوب نتیجه آمادگی کامل است. قانون حد توانایی : شاید برای انجام همه کارها وقت کافی وجود نداشته باشد ولی همیشه برای انجام مهم ترین کارها وقت کافی هست. هر چه بیشتر کار کنیم کارایی بیشتری پیدا می کنیم. اما باید اموری را بر عهده بگیریم که در حد توانمان باشد.
قانون تصمیم: مصمم بودن از ویژگی های اساسی افراد موفق است. در زندگی هر جهشی در جهت پیشرفت هنگامی حاصل می شود که در موردی تصمیم روشنی گرفته باشیم. قانون خلاقیت: ذهن ما می تواند به هر چیزی که باور داشته باشد دست یابد . هر نوع پیشرفتی در زندگی با یک ایده آغاز می شود و چون توانایی ما در خلق ایده های جدید نامحدود است آینده نیز محدودیتی نخواهد داشت. قانون استقامت: معیار ایمان به خود، توانایی استقامت در برابر سختی ها، شکست ها و ناامیدی هاست . استقامت ویژگی اساسی موفقیت است . اگر به اندازه کافی استقامت کنیم، طبیعتاً سرانجام موفق خواهیم شد. قانون صداقت: خوشبختی زمانی به سراغ ما می آید که تصمیم بگیریم هماهنگ با والاترین ارزش ها و عمیق ترین اعتقادات خود زندگی کنیم. همواره باید با آن بهترین بهترین ها که در درون مان وجود دارد صادق باشیم. قانون انعطاف پذیری: در تعیین اهداف خود قاطعیت داشته باشید، اما در مورد روش دست یابی به آن ها انعطاف پذیر باشید. درعصر تحولات سریع و رقابت شدید، انعطاف پذیری از ضروریات است. قانون خوشبختی: کیفیت زندگی ما را احساسمان در هر لحظه تعیین می کند واحساس ما را تفسیر خودمان از وقایع پیرامونمان مشخص می سازد، نه خود وقایع. هرگز برای این که تجربه خوشی از دوران کودکی داشته باشید دیر نیست. کافی است گذشته را مرور کنید و روشی را که برای تفسیر تجربیات خود داشته اید تغییر دهید. قانون تعجیل : ما همواره دوست داریم که هر چه زودتر به آرزوهایمان برسیم، به همیت دلیل است که در تمام عرصه های زندگی بی قراریم. قانون فرصت: بهترین فرصت ها اغلب در معمولی ترین موقعیت های زندگی مان به وجود می آید. پس بزرگترین فرصت ها به احتمال زیاد همیشه در دسترس ماست. قانون خود شکوفائی: شما می توانید هر چه را که برای رسیدن به اهداف تعیین شده خود به آن نیاز دارید بیاموزید. آن هایی که می آموزند توانا هستند. قانون بخشندگی : هر چه بیشتر ، بدون انتظار پاداش به دیگران خدمت کنید خیر و نیکی بیشتری به شما می رسد، آن هم از جاهایی که اصلاً انتظار ندارید. شما تنها در صورتی حقیقتاً خوشبخت خواهید شد که احساس کنید به دلیل خدمت به دیگران انسان با ارزشی هستید. از بانک اطلاعات آموزش وپرورش http://edub.ir/ |
نکته هایى از زندگى | |
خانواده - شریک زندگیت را با دقت انتخاب کن زیرا 90 درصد خوشبختی تو به این تصمیم بستگی دارد. - همواره به عزیزانت عشق بورز و حتی کوچکترین فرصت ها را برای ابراز عشق و محبت خود از دست نده. - همیشه و در همه حال حتی با کوچکترین چیزها در صدد بهبود و استحکام زندگی زناشویی خود باش. - هیچ گاه سالگرد ازدواجت را فراموش نکن. - هیچ گاه پس از جر و بحث و نزاع با همسرت خانه را ترک نکن. - در مورد مبلمان و پرده خانه ات چنانچه فکر میکنی بیش از 5 سال از آنها استفاده میکنی ، بهترین چیزها را که در توانت هست بخر. - همیشه سه اصل مهم را در خرید خانه در نظر داشته باش. محله خوب، محله خوب ، محله خوب. - یک فرهنگ لغت ( فرهنگ لغت یک زبانه ) خوب در خانه ات داشته باش. - یک دیکشنری ( فرهنگ لغت دو زبانه ) خوب داشته باش. - چنان زندگی کن که وقتی فرزندانت در مورد عدالت،توجه و راستی فکر میکنند به یاد تو بیفتند. - به خلوت فرزندان خود احترام بگذار و قبل از ورود به اتاقشان در بزن. - به فرزندانت نشان بده که به آنان اعتماد داری. اجتماعى - د ر روزهای تعطیل به دیدن و سیاحت از مناطق دیدنی شهر خود بپرداز. - در جلسات سعی کن، کمترین فاصله را با سخنران داشته باشی. - هر چند وقت یکبار در طبیعت گردش کن. - هر روز را با موسیقی مورد علاقه ات آغاز کن. - با پزشکان و پرستاران بد رفتاری نکن بخصوص زمانی که در بیمارستان بستری هستی. - صورتحصاب بیمارستان را به دقت بخوان .طبق گزارشات در 89 درصد این صورتحسابها به نفع بیمارستان اشتباهی رخ داده است . - بدان چه موقع باید حرف بزنی. - بدان چه موقع باید سکوت کنی.
- از کلوپهای شبانه پرهیز کن. - به قولت پایبند باش. - خود را به فرد بهتری تبدیل کن و مطمئن باش که خود را می شناسی قبل از آن که شخص دیگری را بشناسی و انتظار داشته باشی او تو را بشناسد . - زیاده از حد خود را تحت فشار نگذار ، بهترین چیزها در زمانی اتفاق می افتد که انتظارش را نداری . - به چیزی که گذشت غم نخور ، به آن چه پس از آن آمد لبخند بزن . - هیچ کس لیاقت اشک های تو را ندارد و کسی که چنین ارزشی دارد باعث اشک ریختن تو نمی شود. - اگر کسی تو را آن گونه که می خواهی دوست ندارد ، به این معنی نیست که تو را با تمام وجودش دوست ندارد . - دوست واقعی کسی است که دست های تو را بگیرد ولی قلب تو را لمس کند . - بدترین شکل دلتنگی برای کسی آن است که د ر کنار او باشی و بدانی که هرگز به او نخواهی رسید . - هرگز لبخند را ترک نکن . حتی وقتی ناراحتی . چون هر کس ممکن است عاشق لبخند تو شود . - تو ممکن است در تمام دنیا فقط یک نفر باشی ، ولی برای بعضی افراد تمام دنیا هستی . - دوستت دارم ، نه به خاطر شخصیت تو، بلکه به خاطر شخصیتی که من در هنگام بودن با تو پیدا می کنم. - هرگز وقتت را با کسی که حاضر نیست وقتش را با تو بگذراند ، نگذران. - شاید خدا خواسته است که ابتدا بسیاری افراد نامناسب را بشناسی و سپس شخص مناسب را . به این ترتیب وقتی او را یافتی بهتر می توانی شکرگزار باشی . - همیشه افرادی هستند که تو را می آزارند . با این حال همواره به دیگران اعتماد کن و فقط مواظب باش که به کسی که تو را آزرده دوباره اعتماد نکنی . اقتصادى - همیشه و در همه حال حتی با توسل به چیزهای جزیی درصدد بهبود و استحکام وضعیت شغلی خود باش. - قیمت بالاتر به معنای کیفیت بهتر نیست. - با کسانی که به داد و ستد با تو می پردازند کار کن. - همه لباسهایی را که در طول سه سال گذشته نپوشیده ای به مستمندان ببخش. - در حد توان مالی و زمانی خود از یک موسسه خیریه حمایت کن. از:http://www.4soo.net |
رازهای ر هبری | |
راز رهبری در این است که همهچیز را همانگونه که هست بپذیری، نه آنطور که دلت میخواهد باشد، یا تصورمیکنی که باید باشد. زیرا رویاهای ناممکن، تنها باگذشتن از مراحل ممکن تحققمییابند.
دونالد والترز
ریچارد کرولی
افراد بشر زندگیکردن در جامعه را بهحال خود مفیدمیبینند، اما تمایلاتشان، برخلاف تمایلات زنبورهای کندو، غالبا فردی باقیماندهاست؛ از اینجاست که دشواریهای زندگی اجتماعی و ضرورت [وجود] دولت پدیدمیآید. برتراند راس از کتاب قدرت، 1938
در مواقع فشارکاری و استرس، زمان بیشتری را با کارکنان خود بگذرانید و با صحبتهای نشاطبخش در آنها انرژی ایجادکنید. |
فراگیری، ستارهای پنجسو | |||
|