بنگاه دانش اقتصاد *ابتهاج*

مقالات آموزشی اقتصادی صهیب عبیدی

بنگاه دانش اقتصاد *ابتهاج*

مقالات آموزشی اقتصادی صهیب عبیدی

اندیشه های بنیانگذار سونی

 

     ¤- اندیشه های بنیانگذار سونی : «آکیو موریتا»(AKIO MORITA) در سال 1921 در شهرناگویای ژاپن از خانواده ای مقتدر و متمول زاده شد. با آنکه پدرش انتظار داشت او به عنوان فرزند بزرگ خانواده پای در راه او گذارد و تجارتخانه او را در حرفه صنایع نوشیدنی اداره کند اما «آکیو» از همان کودکی به وسایل الکتریکی و صوتی علاقه مند بــــود و می خواست بداند اشیاء چگونه کار می کنند. رویای او ساخت یک گرامافون الکتریکی بود. به همین دلیل رشته فیزیک را در دانشگاه اوزاکا برگزید. پس از فراغت از تحصیل و در بحبوحه جنگ جهانی دوم که ژاپن درگیر جنگ بود به عنوان افسر نیروی دریایی در دفتر فناوری، کار بـــرروی تکمیل دستگاهها و سلاحهای حرارت یاب و ادوات هدف گیر شبانه را آغاز کرد. در همان جا بود که با مهندس تیزهوشی به نام ماسارو ایبوکا (MASARU IBUKA) آشنا شد. ایبوکا نابغه اختراع بود و در همان زمان شرکتی را به نــام «ابزار دقیق ژاپن» تاسیس کرده و آمپلی فایر نیرومندی ساخته بود که می توانست آشفتگی جریان مغناطیسی در عماق آب را برای زیردریائیها اندازه گیری کند....ادامه>>>

     ¤- راهکارهای چابکی در سازمانهای تولیدی : در این مقاله سعی بر آن است تا اهمیت چابکی سازمانها به ویژه سازمانها ی تولیدی ، تاثیر آن بر وضعیت رقابتی سازمان، آمادگی سازمان برای رویارویی با هر نوع تغییر ، کاهش هزینه های سازمانی ، جلب رضایت مشتری و ... مورد بررسی قرار گیرند . در این راستا ویژگیها و اصول کلیدی یک سازمان تولیدی چابک که آن را از دیگر سیستم‌های تولیدی جدا می کند ، ابعاد تولید چابک که یک سازمان تولیدی برای حرکت به سوی چابکی باید روی آن تمرکز کند ، معرفی ابزارهای مورد نیاز برای تحقق چابکی و سپس مرور نتایج چابک شدن سازمان و ارائه برآوردهایی در این زمینه ، اهمیت موضوع و جایگاه آن در تولید محصول یا ارائه خدمت روشن شده است ...ادامه>>>

هوش فرهنگی

 

     ¤-یادگیری ترکیبی :  سازمانها باید از رویکرد و نگرش یادگیری ترکیبی در تدوین استراتژی های خود استفاده نمایند تا بتوانند محتوای آموزشی مناسب و درست را در چارچوبی بهینه برای افراد شایسته و در زمان مناسب به کار گیرند ...ادامه >>>

     ¤- هوش فرهنگی :  هوش فرهنگی دامنه جدیدی از هوش است که ارتباط بسیار زیادی با محیطهای کاری متنوع دارد. برخی از جنبه های فرهنگ را به راحتی می توان دید. عوامل آشکاری مثل هنر، موسیقی و سبک رفتاری از این جمله اند. اما بیشتر بخشهای چالش برانگیز فرهنگ، پنهان است...ادامه>>>

     ¤- 23 نکته برای یک ارائه خوب : هنگامی که می خواهید یک موضوع را در جلسه ای (با هر تعداد شرکت‌کننده) توضیح دهید، و یا گزارشی از فعالیتهای انجام شده در یک پروژه را ارائه کنید و یا حتی در یک جمع دوستانه صحبت کنید مطمئنا کار سختی خواهید داشت...ادامه>>>

Customer Relationship Management

 

     ¤- در مدیریت کیفیت فراگیر بر طراحی، انتخاب فناوری و فرایندهای مناسب تولید، آموزش کیفیت، مشارکت بیشتر کارکنان، توجه به نیازهای مشتریان و لزوم اندازه گیری کار تاکید شده است. مدیریت کیفیت فراگیر فقط به محصول برنمی گردد و یک دیدگاه جامع نسبت به سازمان و محصول دارد و تمام فعالیتها و فرایندها و جزییات کار را دربردارد...>>>

     ¤- CRM برگرفته از عبارت Customer Relationship Management بوده و در ایران با نام مدیریت ارتباط با مشتری شناخته می شود. با بهره گیری از CRM، ارتباط مشتریان با سازمان و نیازمندیهای آنها مورد بررسی و تجزیه و تحلیل اصولی قرار می گیرد.CRM درواقع فرایندی است جهت گردآوری و یکپارچه سازی اطلاعات به منظور بهره برداری مؤثر و هدفدار از آنها . این اطلاعات می تواند در رابطه با مشتریان، فروش، بازاریابی مؤثر، حساسیت و یا نیازهای بازار باشد...>>>

اصل پارتو چیست ؟

 

     ¤- چگونه می توان کیفیت را بهبود بخشید ، راه طولانی باید طی شود و کارهای متعددی صورت گیرد ، در مراحل مختلف نیاز به شناسایی وضعیت فعلی داریم و عزمی راسخ جهت بهبود این وضعیت . در این نوشته تلاش خواهد شد یکی از ایزارهای موثر در شناخت جنبه های گوناگون مرتبط با کیفیت مورد بررسی و تشزیح قرار گیرد ...>>>

مدیریت دانش از دیدگاه یک استراتژی تجاری

 
     ¤- مدیریت دانش بعنوان یک استراتژی کاری و شغلی بطور همزمان بر روی مرزهای چندگانه عمل می‌کند و نیز ابزاری جهت پیشرفت کلی برنامة یک سازمان محسوب می‌گردد و از داخل سازمان قدرت ایجاد می‌کند تا چالشهای خارجی را برطرف نماید و این امر با بهره‌برداری از منابع دانش موجود در کارمندان، منابع اطلاع‌رسانی، تکنولوژی اطلاع‌رسانی و کاربردهای آن و همچنین ارتباط آنها با خریداران و دست‌اندرکاران بازار انجام خواهد شد...  >>>

تولید در کلاس جهانی

 
¤- آیا شمـا مشتـریانتـان را به مـوقع راه مـــــی اندازید؟ عمل کردن به موقع به تعهداتی که نسبت به مشتریان دارید، یکی از نکاتی است که نباید فراموش شود. تاخیرهای پی درپــی و حتی یک باره شما در هنگامی که مشتـری نیاز مبرمـی به محصولات شما دارد می تواند به قیمت از دست دادن آن مشتری تمام شود....>>>

۶۶ مقاله مدیریتی

 
 
     ۱- مدیرت بازرگانی   ۲- مدیریت کیفیت     ۳- مدیریت ریسک    ۴- مدیریت استراتژیک  ۵- مدیریت دانش   ۶-  آیا مى توان برنامه هاى زندگى را برنامه ریزى کرد ؟  ۷- مدیریت زمان و نماز اول وقت - کار و تولید ( کتاب )  ۸- اسلام و توسعه پایدار    ۹- جهانی شدن اقتصاد  ۱۰ - اموزش مهارت رفتاری   ۱۱- امام شناسی  ۱۲ عوامل موفقیت همکاری  ۱۳ تدارک پژوهشنامه   ۱۴   مفاهیم کلیدی معماری کتابخانه دیجیتالی  ۱۵   نقش و تاثیررهبران سازمانی در نهادینه سازی مدیریت دانش در سازمانهای کنونی  ۱۶  ارزش های محوری سازمان  ۱۷  اصطلاح شناسی و مهندسی دانش  ۱۸  مدیریت بر مبنای ارزشها   ۱۹ - 23 نکته برای یک ارائه خوب   ۲۰ - یادگیری ترکیبی  ۲۱ - مدیران و قضاوت دقیق  ۲۲-  آیا دانش مدیریت اثر بخش است؟   ۲۳- خلاصه کتاب استدلال انتقادی  ۲۴ - راهکارهای افزایش بهره وری   ۲۵- استانداردهای سواد اطلاعاتی ۲۶- مدیریت دانش از دیدگاه یک استراتزی جهانی  ۲۷- مدیریت دانش در سازمان‌ها: بررسی تأثیر متقابل فناوری، فنون و انسان ۲۸ رازهای تعالی سازمانی  ۲۹- مهندسی مجدد ، ضرورتی اجتناب ناپذیر  ۳۰ - اهداف فردی ، سازمانی و اجتماعی  ۳۱- قاطعیت در مدیریت  ۳۲- بسط فرایند ریسک برای اداره فرصت ها  ۳۳- تحول فکری مدیریت  ۳۴- فراز و نشیب یک برنامه تحول  ۳۵ اندیشه های گوردون مور بنیانگذار اینتل ۳۶- گامهائی در جهت دستیابی به برتری   ۳۷- نقش فرهنگ سازمانی درمدیریت سیستم‌های بهداشت الکترونیک  ۳۸- خلاقیت و نواوری در افراد و سازمانها  ۳۹- انحراف از مسیر مدیریت  ۴۰- پارادایم های مدیریت برتر در هزاره سوم ۴۱- جهانی شدن و چالشهای فراروی مدیران ۴۲- اندیشه های بیل گیتس  ۴۳- تحصیل دانائی و مدیریت دانائی  ۴۴- مدیریت فرایند ها  ۴۵- استراتزی های مدیریت برای دانش شخصی و سازمانی  ۴۶- دنیای الکترونیکی و بازنگری در رفتار سازمانی  ۴۷- ارتباط مدیریت فن آوری با فن آوری اطلاع رسانی  ۴۸- طراحی عملیات مهندسی مجدد مدیریت سفارش  ۴۹- مدیریت دانش از دیدگاه یک استراتژی تجاری ۵۰- مدیریت دانش در سازمان‌ها: بررسی تأثیر متقابل فناوری، فنون و انسان ۵۱- مدیران آینده نگر   ۵۲- رهبران تغییر - پیتر اف . دراکر  ۵۳- مدیرت و فناوری تولید علم   ۵۴- سازمان‌های نوین بر محور مدیریت دانایی(1)  ۵۵- سازمان های نوین بر محورمدیرت دانائی  (۲)  ۵۶- منابع انسانی با کیفیت ، کلید طلائی رقابت ۵۷-  شروع با حد اکثر قدرت  ۵۸- سخت کار کردن یا به سختی کار کردن   ۵۹ - نقش مدیریت کیفیت فراگیر   ۶۰- ۷ عادت مردمان مؤثر  ۶۱-  تیم سازی در سازمان ها   ۶۲- کاربرد شبیه سازی در مهندسی مجدد فرایند  ۶۳- سایبرنتیک چیست ؟  ۶۴- استراتژی جودویی ؛روشی برای غلبه برحریفان قدرتمند   ۶۵-  کار آفرینان سازمانی   ۶۶-  آینده مدیریت منابع سازمانی  

این هم هشت صدمین عنوان این وبلاگم............

این هم هشت صدمین عنوان این وبلاگم............

تبریک به همه بینندگان گرامی....

از لطف آراء تان محروم مان نسازید.

ممنون.

صهیب عبیدی (( ابتهاج ))

مقالات روانشناسی

مقالات روانشناسی

مقایسه بین زنان و مردان
نویسنده: مهران

***********************************

روشهای غلبه بر حسادت

نویسنده: مهران


ادامه مطلب
2نوشته شده در Saturday, November 24, 2007 ساعت 09:15 توسط صهیب عبیدی ابتهاج   

فضای " دجا-وو " در مغز کشف شد

فضای " دجا - وو " در مغز کشف شد


گروهی از دانشمندان آمریکایی برای اولین بار فضایی از مغز را کشف کردند که مسئول احساس پدیده ای با عنوان " دجا- وو " است.
 پدیده " دجا - وو" در حقیقت یک احساس درونی است که زمانی که فرد باموقعیتی در زمان حال مواجه می شود ، احساس می کند که این اتفاق را در گذشته ای نامعلوم تجربه کرده است.

تا کنون هیچ توضیح علمی برای علت وقوع این حس ارائه نشده بود، اما به تازگی گروهی از دانشمندان ام آی تی ( موسسه تکنولوژی ماساچوست بوستن ) برای اولین بار موفق به کشف فضای مسئول این احساس شده اند.

در این خصوص پروفسور سوزومو تونگاوا ، استاد زیست شناسی و علوم اعصاب ام آی تی و برنده نوبل پزشکی در سال 1987 اظهار داشت : " قلب مغز انسان فضایی با عنوان هیپوکمپوس است که در حقیقت نوعی ماشین حساب ، تجسم کننده و بررسی کننده اطلاعات مربوط به حافظه است. این فضا، از مکان هایی که انسان مشاهده می کند و تجربیاتی را که کسب می کند نقشه برداری کرده و برای استفاده در آینده آرشیو می کند. اما هنگامی که دو تجربه بسیار شبیه به هم آغاز می شوند، این نقشه های ذهنی به روش های مختلفی تعبیر و بازخوانی می شوند."

نتایج این تحقیقات که در تازه ترین شماره مجله علمی ساینس منتشر شده است ، نشان می دهد که این پدیده ، نتیجه عملکرد ناهنجار مغز در بررسی و محاسبه اطلاعات جدید است .

در این خصوص " تونگاوا" توضیح داد: " این توانایی برای تمام حیوانات باهوش همانند انسان دایده می شود، این پدیده این امکان را فراهم می کند که این دسته از جانوران اطلاعات زمان حال را برای استفاده در آینده ذخیره کنند. توانایی حافظه به انسان اجازه می دهد که به سرعت مکان ها ، چهره ها و تجربیات متفاوتی را که در سنین مختلف بدست آورده شناسایی کنند."

این دانشمندان امیدوارند با این کشف راه های جدیدی در درمان بیماری آلزایمر پیدا کنند.