خانه عناوین مطالب تماس با من

بنگاه دانش اقتصاد *ابتهاج*

مقالات آموزشی اقتصادی صهیب عبیدی

بنگاه دانش اقتصاد *ابتهاج*

مقالات آموزشی اقتصادی صهیب عبیدی

درباره من

درود بر شما! امیدوارم مطالب این تارنما مورد پسند شما قرار بگیرد و ما را با نظرات نیکتان همت افزایی کنید. سپاس از شما ابتهاج عبیدی ebtihaj.ib@gmail.com ادامه...

روزانه‌ها

همه
  • دانشنامه فارسی اقتصاد بزرگترین دانشنامه فارسی اقتصاد
  • ۱۰۰۰ عدد کارت ویزیت رایگان متخصص در طراحی و چاپ کارت ویزیت و امور تبلیغات ، 1000 عدد کارت ویزیت رایگان ، جک و اس ام اس
  • ریاضیات زیباست A weblog about math and mathematics in persian language
  • بیائید گام به گام کمپیوتر بیاموزیم وبلاگ اختصاصی کمپیوتر رازمحمد نورزی پکتیاوال
  • حق و صبر بهترین سایت درباره تاریخ و فرهنگ مردم ممتاز شرق میانه
  • فرهنگ فارسی به فارسی فرهنگ دهخدا
  • بهمن۹۳ شخصی آموزشی معلوماتی جالب
  • قلم (رسم الخط) های فارسی و انگلیسی بهترین مرجع قلم های فارسی و انگلیسی
  • از هر دهن سخنی همه چیز از هر جا.. هر چیز را در این سایت ببینید... کتاب.فلم.آموزش.دانستنی.نرم افزار.عشق.عکس
  • حسابدار اولین وبلاگ فارسی زبان با موضوعیت حسابداری که از سال ۱۳۸۰ فعالیت خود را آغاز کرده است
  • اقتصاد و اصلاحات منتخبی است از مجموع مقالات و مصاحبه های دانشمندان اقتصاد
  • دیکشنری تصویری آنلاین مریام-وبستر دیکشنری تصویری آنلاین مریام-وبستر. انگلیسی به انگلیسی
  • لنک وبلاگ بنگاه دانشجویان افغانی لنک وبلاگ بنگاه دانشجویان افغانی در گوگل پیج
  • چند روز از عمرتان می گذرد تاریخ تولدتان را وارد کنید تا بدانید چند روز از عمرتان می گذرد
  • سایت آموزش سیاست و روابط بین المللی سایت آموزشیی سیاست و روابط بین المللی.مطیع الله مطیع
  • خانه ریاضیات اصفهان همه چیز در مورد ریاضی
  • محاسبه سن شما در سیارات دیگر تاریخ تولد خود را به میلادی بنویسید تا سن خود را در سیارات دیگر مشاهده کنید
  • رسم نمودار بصورت آنلاین نمودارهای دو بعدی و سه بعدی را رسم کنید .
  • حل انتگرال بصورت آنلاین جواب انتگرال نامعین را بصورت آنلاین مشاهده کنید .
  • ضریب هوشی خود را مشخص کنید . آی کیو تیست
  • محاسبه میانگین ؛میانه ؛ مد و دامنه تغییرات بصورت آنلاین میانگین ؛میانه ؛ مد و دامنه تغییرات ..Mean, Median and Mode
  • محاسبات هندسی بصورت آنلاین در این سایت می توانید محاسبات هندسی مانند مساحت و محیط و ... را آنلاین انجام دهید.
  • فکر می کنید چقدر عمر می کنید ؟ این سایت انگلیسی است و از شما اطلاعاتی را گرفته و عمر شما را پیش بینی می کند ، بااینکه این سایت علمی است ولی والله اعلم .
  • حرفهای جامعه امروزی از هر دهن سخنی
  • گروه اقتصادی گروه اقتصادی خبر گذاری فارس
  • The Hall of Afghan Economists - English
  • بنگاه اقتصادی دانشجویان افغان
  • جست وجوی پیشرفته جست وجوی پیشرفته در گوگل
  • Greg Mankiw's Blog -وبلاگ گریگوری منکیو Random Observations for Students of Economics
  • ان الدین عندالله الاسلام عناوین٬ مقالات٬ کتب و سمعیات پیرامون دین مبین اسلام (صهیب عبیدی ابتهاج)
  • دکشنری آنلاین فرهنگ فارسی به انگلیسی و انگلیسی به فارسی آنلاین
  • گوگل فارسی گوگل به زبان خودمان...پارسی
  • مقالات مدیریتی مقالات مدیریتی
  • مدیران ایران پایگاه جامع اطلاع رسانی مدیران ایران
  • کتابخانه مرکزی ایران
  • میگ ایران هر نوع مقالات
  • رستک دریچه ای به اندیشه اقتصاد آزاد
  • ابتهاج در سایت متخصصین
  • همیم سایت علمی همیم جان به لسان پشتو
  • تقویم شمسی تقویم شمسی- هر ماه در پی دی اف
  • البوم پولهای افغانی آلبوم عکس پول (بانک نوت) های افغانی
  • نقشه اینترنت نقشه استعمال انترنت در سرتاسر جهان
  • رسامی جالب چهره دوستت (دختر یا پسر) را رسم کن.
  • برگه انترنتی آموزشی عبدالله مسعود شما میتوانید موضوعات اقتصادی را درینجا بخوانید
  • New Economist
  • Ebtihaj in Javanblog Javan Blog
  • مقالات آموزشی مکرومیدیا هر نوع مقاله وغیره

پیوندها

  • تاپ ۱۰۰ وبلاگ اقتصادی
  • اسلایدهای کتاب مبانی اقتصاد کلان مدرن
  • وبلاگ آموزشی اقتصادی قدوسی
  • New Economist
  • سایت بوسه....مقالات جالب اقتصادی
  • سایت تفریحی ابتهاج
  • سایت علمی ابتهاج
  • بورس نیویارک-New York Stock Exchange
  • بورس توکیو - Tokyo Stock Exchange
  • فدراسیون جهانی بورس ها - World Federation of Exchanges
  • وزارت اقتصاد افغانستان
  • وزارت صنعت و تجارت افغانستان
  • وزارت مخابرات افغانستان
  • وزارت امور اقتصادی و دارایی ایران
  • وزارت مالیه افغانستان
  • بانک انکشاف آسیایی - افغانستان
  • وزارت صنایع و معادن ایران
  • بانک جهانی - افغانستان
  • نگاهی به اقتصاد (بحث گروهی)
  • راهکارهای اقتصادی
  • نگاهی عمیق به اقتصاد
  • لبخند ریاضی
  • سایت ریاضی حسین دنبلی
  • انستیتیوت مطالعاتی افغانستان
  • تبادل اسعار
  • فورم انکشافی افغانستان
  • CIA Fact Book on Afghanistan - Economy
  • Afghanistan Investment and Reconstruction Task Force
  • afghan chamber of commerce
  • محاسب زکات
  • دانش مدیریت
  • پروژه به زبان ساده
  • کتاب های ((اقتصاد کلی)) گریگوری منکیو-N. Gregory Mankiw
  • تجارت اینترنتی
  • مبانی مدیریت اسلامی
  • لینکستان اقتصاد و توسعه
  • لینک های اقتصادی
  • گزیده های مدیریت (مجلات)
  • نشریات مدیریتی
  • برو بچه های ریاضی
  • ریاضی دروازه علوم است
  • دانشگاههای سراسر جهان
  • بانک اطلاعات نشریات سراسر کشور در همه رشته ها
  • آژانس آلکا گشت
  • افغان کامپیوتر
  • روزگاران
  • سفارت کبرای افغانستان در انقره ترکیه
  • بهمن۹۳
  • شبکه قلب آسیا
  • حق و صبر
  • بانک مقلات علمی وتخصصی
  • پښتو کمپیوټر پوهنه
  • کانون وبلاگ‌نویسان افغانستان
  • لغت نامه تخصصی حسابداری
  • ریاضیات زیباست
  • بنی فضل
  • اولین پایگاه اینترنتی مهندسان و دانشجویان صنایع دانشگاه آزاد واحد
  • بزرگترین دانشنامه اقتصاد بزبان فارسی

دسته‌ها

  • ابتدائیه و سلام 30
  • داونلود کتاب ها و مجلات اقتصادی 150
  • موضوعات اقتصادی - Economics 374
  • موضوعات ریاضیاتی - Mathematics 80
  • مدیریت و اداره - Management 240
  • بازاریابی - Marketing 64
  • روابط تجاری - Bus. Communication 28
  • نرم افزار های اقتصادی و ریاضیاتی 36
  • بانکداری - Banking 37
  • مقالات محوری و ساحوی 159
  • افغانستان عزیز 42
  • بورس - Stock Exchange 18
  • دانشمندان شهیر اقتصاد و مدیریت 24
  • اخبار اقتصادی افغانستان 44
  • آموزش.... 25
  • تجارت - Business 39
  • اقتصاد اسلامی 35
  • موضوعات انگلیسی - English Topics 4
  • ای میل این ویب سایت و گروپ گوگل 8
  • روان شناسی - Psychology 29
  • بیمه - Insurance 9
  • اخبار اقتصادی 26
  • پول (Money) 13
  • نظریه بازی ها - Game Theory 4
  • مالیات - Taxes 6
  • شرکت ها سهامی-Corporations 5
  • بانکداری اسلامی-Islamic Banking 17
  • به هر کودک یک لپ تاپ 1
  • بازار جهانی ارز - For Ex 4
  • بازار جهانی موتر ها-W.V.Mkt 4
  • تستهای هوش (ریاضیاتی) 3
  • ارز 3
  • صنعت - Industies 1
  • تجارت الکترونیکی - E-Business 3
  • پول الکترونیک - E-Money 1
  • مجموعه مقالات 27
  • توسعه اقتصادی 1
  • پولشویی - Money Laundry 4
  • اقتصاد جهان-World Economy 14
  • سرمایه - Capital 2
  • بازار های جهانی 3
  • فایل های پاورپوینت قابل داونلود 6
  • ربا (سود) - Interest 6
  • ایزو یا مدیریت کیفیت - ISO 10
  • مدیریت اسلامی 2
  • نظرات شما عزیزان 3
  • بحران مالی کنونی جهان 26
  • سایت اکونوپیدیا - Econopedia 39

برگه‌ها

  • فهرست دانشنامه فارسی اقتصاد-روز ۲۴م
  • سه شنبه ۱۳ اکتبر ۲۰۰۹
  • فهرست دانشنامه - ۲۱ اکتبر ۲۰۰۹
  • دانشنامه بعد از دو ماه
  • هزار پست دانشنامه
  • دانشنامه اقتصاد
  • دانشنامه بعد از چهار ماه
  • دانشنامه تا ۳۰ فروردین ۱۳۸۹
  • دانشنامه فارسی اقتصاد
  • تازه های دانشنامه اقتصاد و مدیریت

جدیدترین یادداشت‌ها

همه
  • دانشنامه اقتصاد و مدیریت
  • واژه های برتر دانشنامه اقتصاد
  • ابرواژه های دانشنامه اقتصاد و مدیریت
  • آغاز چهارمین سال فعالیت دانش نامه اقتصاد و مدیریت
  • تبلیـغات تصویـری فرهنـگی در متـروی پاریـس
  • تازه های دانشنامه اقتصاد و مدیریت
  • لغتنامه ها در اینترنت
  • چینی ها برای جذب گردشگر چه کارها که نمی کنند ...
  • مارکهای تقلبی را بهتر بشناسیم ...
  • بـررسی ارزش جهانـی پـول ایـران از 300 سال پیـش تا به امـروز
  • تصـایری از تبلیـغات مبتـکرانه و مفـهومی!
  • بهتـرین راهـکارهای کاربـردی برای مـطالـعه
  • انتشار پنج گزارش جهانی در آغاز سال ۲۰۱۲‎
  • نوروز و سال جدید خورشیدی 1391 مبارک
  • اصول و آداب مدیریت...
  • بهترین راهکارهای کاربردی برای مطالعه
  • رونمایی از اسکناس های پلاستیکی، پایان مبارزه کانادا با پول کاغذی
  • شناخت بهتر فساد مالی سه هزارمیلیارد تومانی !
  • دانشنامه دوساله شد
  • تازه ترین مطالب بزرگترین دانشنامه اقتصاد و مدیریت
  • تازه ترین مطالب دانشنامه اقتصاد و مدیریت
  • دانشنامه فارسی اقتصاد - ۶ نومبر ۲۰۱۰
  • فهرست دانشنامه فارسی اقتصاد
  • دانشنامه فارسی اقتصاد با یک ملیون بازدید در ماه جهانی شد
  • برچسپ های پربازدید دانشنامه
  • کشف معادن تازه در افغانستان...
  • فهرست مطالب دانشنامه
  • مطالب تازه وارده در تارنمای دانشنامه
  • لطفا اینجا نظر دهید...
  • دانشنامه اقتصاد
  • بهترین سرویس برای کسب اعتبار رایگان کاربران
  • تا می توانید انرژی مثبت بگیرید
  • حکایت موفقیت - ۲
  • حکایت موفقیت - ۱
  • تازه های دانشنامه - صفحه اصلی
  • تازه های دانشنامه
  • دانشنامه در چند ماه اخیر
  • مطالب تازه
  • اقتصاد از دانشنامه اقتصاد
  • دانشنامه در نول گوگل
  • دانشنامه بعد از چهار ماه
  • دانشنامه ۱۷ دسامبر سال ۲۰۰۹
  • بروز شدن دانشنامه فارسی اقتصاد
  • دانشنامه فارسی اقتصاد - دوشنبه ۱۶ نومبر
  • ۱۲ مطلب تازه سایت دانشنامه
  • ۱۰ مطلب پربازدید این هفته
  • دانشنامه بعد از گذشت دوماه
  • مطالب پربازدید و مطالب تازه سایت دانشنامه
  • دانشنامه - سه شنبه ۱۳ اکتبر ۲۰۰۹
  • دانشنامه فارسی اقتصاد

نویسندگان

  • ابتهاج عبیدی 1717

بایگانی

  • اردیبهشت 1392 1
  • مرداد 1391 3
  • تیر 1391 2
  • اردیبهشت 1391 5
  • فروردین 1391 3
  • آذر 1390 2
  • آبان 1390 2
  • شهریور 1390 1
  • خرداد 1390 1
  • فروردین 1390 1
  • آبان 1389 1
  • مهر 1389 2
  • تیر 1389 1
  • خرداد 1389 3
  • اردیبهشت 1389 6
  • فروردین 1389 2
  • اسفند 1388 2
  • بهمن 1388 1
  • دی 1388 2
  • آذر 1388 2
  • آبان 1388 4
  • مهر 1388 4
  • شهریور 1388 2
  • مرداد 1388 3
  • تیر 1388 2
  • خرداد 1388 15
  • اردیبهشت 1388 17
  • فروردین 1388 9
  • اسفند 1387 2
  • بهمن 1387 17
  • دی 1387 34
  • آذر 1387 21
  • آبان 1387 115
  • مهر 1387 17
  • شهریور 1387 5
  • تیر 1387 2
  • خرداد 1387 10
  • اردیبهشت 1387 64
  • فروردین 1387 73
  • اسفند 1386 169
  • بهمن 1386 120
  • دی 1386 68
  • آذر 1386 160
  • آبان 1386 411
  • مهر 1386 330

آمار : 744455 بازدید Powered by Blogsky

Balance Sheet

سلام.

آیا کسی از دوستان Balance Sheet کارکرد بانک مرکزی افغانستان (د افغانستان بانک) در خلال چند سال اخیر را برایم ارسال نموده میتواند. خیلی ممنون خواهم بود.

ابتهاج عبیدی 1387/08/06 ساعت 09:50 ق.ظ
0 نظر

بازار آزاد چیست ؟

بازار آزاد واژه‌ای است که به طور خلاصه مبادلات انجام شده در یک جامعه را توصیف می‌کند. هر مبادله در شرایط یک توافق دوجانبه و در عین حال داوطلبانه میان دو فرد یا دو گروه انجام می‌شود. این دو فرد یا گروه کالاها یا خدمات اقتصادی را مبادله می‌کنند، برای مثال زمانی که شما روزنامه‌ای را از روزنامه فروش به ازای 50‌تومان می‌خرید، شما و فروشنده دو کالا را مبادله کرده‌اید‌. 50‌تومان پول داده‌اید‌ و فروشنده، روزنامه را به شما داده است یا اگر شما برای یک بنگاه کار می‌کنید نیروی کار و تخصص کاریتان را به او داده و در عوض از بنگاه دستمزد دریافت کرده‌اید‌.


هر دو طرف انتظار دارند که از انجام مبادله منفعت کسب کنند و هر دو نیز انتظار دارند که در آینده بتوانند مبادله را تکرار کرده یا بر هم زنند چرا که ممکن است انتظارات آنان برآورده شده یا نشده باشد. مبادله یا تجارت تنها به دلیل اینکه هر دو طرف سود می‌برند انجام می‌شود. اگر آنها انتظار کسب منفعت از انجام مبادله را نداشتند با انجام آن موافقت نمی‌کردند.

این دلیل ساده، بحث تجارت آزاد مرکانتیلیست‌های قرن شانزدهم اروپا را رد می‌کند. مرکانتیلیست‌ها معتقد بودند که در هر تجارت و مبادله‌ای تنها یکی از طرفین، آن هم به زیان دیگری می‌تواند منفعت کسب کند. به عبارت دیگر هر مبادله یک برنده ( استثمارگر) و یک بازنده ( استثمار شونده) دارد. به راحتی می‌توان مغالطه این استدلال را درک کرد. تمایل و اشتیاق طرفین برای انجام مبادله به معنای این است که هر دو از انجام آن منفعت کسب می‌کنند. در تئوری بازی‌ها نیز وضعیت برد- برد یا بازی با جمع مثبت نیز مد نظر قرار گرفته که گویای همین واقعیت است.

اما باید دید چگونه هر دو طرف مبادله منفعت کسب می‌کنند؟ هر فرد به طور جداگانه و در عین حال متفاوت کالاها یا خدمات مورد مبادله را ارزشگذاری و چشم‌انداز متفاوتی از انجام مبادله در ذهن خود دارد. دو عامل مهم توافق لازم برای انجام مبادله را تعیین می‌کنند. اول اینکه هر یک از طرفین کالا را چگونه ارزش‌گذاری می‌کنند و دوم مهارت‌های چانه‌زنی هر یک از آنها. برای مثال چند‌تومان برای مبادله یک روزنامه باید پرداخت شود. واژه مبادله، قیمت را تعیین می‌کند که این قیمت سرانجام از طریق اینکه چه تعداد روزنامه در بازار موجود است و خریداران چگونه این روزنامه‌ها را ارزش‌گذاری می‌کنند تعیین می‌شود. به عبارت دیگر قیمت توسط عرضه و تقاضا تعیین می‌شود.

با فرض یک عرضه مشخص برای یک کالا در صورتی که ارزش ذهنی این کالا نزد خریداران افزایش یابد تقاضا برای این کالا افزایش خواهد یافت در نتیجه پول بیشتری برای خرید آن پرداخت خواهد شد و قیمت کالا افزایش خواهد یافت و برعکس.

پس بازار یک آرایش ساده نیست بلکه نشان‌دهنده یک شبکه پیچیده از مبادلات است. در جوامع اولیه مبادلات به صورت تهاتری و مستقیم صورت می‌گرفته است. دو فرد دو کالای مورد نیاز خود را به صورت مستقیم داد و ستد می‌کردند. مانند لوبیا در مقابل عدس. اما همگام با توسعه مرحله به مرحله جوامع و بازارها امکان مبادله غیر مستقیم نیز میان افراد فراهم و به این ترتیب پول ایجاد شد. پول انجام مبادلات را آسان تر ساخت و اجازه داد که در مقابل نیروی کار یک کارگر به او صرفا از کالای تولیدی همان بنگاه پرداخت نشود.

بازارهای فعلی آنهم به صورت شبکه‌های گسترده با استفاده از پول در دسترس همگان قرار دارند. هر فردی در زمینه تولید یک کالا متخصص و بهترین است و به راحتی می‌تواند کالای خود را در سرتاسر جهان به فروش برساند و این همان سیستم بازار آزاد است که این امر را امکان‌پذیر می‌سازد. بازار آزاد همچنین به کارفرمایان اجازه می‌دهد تا ریسک کرده و سرمایه خود را به منظور کسب منفعت در سراسر جهان به کار بیندازند و وارد تجارت آزاد شوند. از این طریق پس‌انداز کنند و پس‌انداز و سرمایه‌گذاری آنها باعث توسعه کالاهای سرمایه‌ای شده و بهره‌وری و دستمزد کارگران را افزایش ‌دهد، بنابراین استاندارد زندگی کارگران نیز بالا می‌رود. این بازار آزاد رقابتی نوآوری‌های تکنولوژیک را نیز تحریک می‌کند که این امر به نوآوران اجازه می‌دهد تا با استفاده از روش‌های جدید رضایت خاطر مصرف‌کنندگان را افزایش دهند.

نظام بازار آزاد باعث افزایش تولید می‌شود و استثمار در بازار آزاد اتفاق نمی‌افتد. بازار آزاد زمینه لازم را برای حضور کارآفرینان فراهم می‌کند و هیچ مبادله‌ای به صورت اجباری صورت نخواهد گرفت.

در این حال نه تنها سرمایه‌گذاری افزایش می‌یابد بلکه سیستم قیمت‌ها، انگیزه‌های بازاری برای کسب سود و زیان و تولید نیز در مسیرهای مناسبی قرار می‌گیرند. این شبکه پیچیده می‌تواند همه بازارهای جهان را به هم مرتبط سازد. اما روتبارد (Murrat Rothbard) اقتصاددان مکتب اتریشی می‌گوید «مبادلات لزوما به صورت آزادانه انجام نمی‌شوند. بسیاری از آنها نه تنها اختیاری و داوطلبانه نبوده بلکه اجباری هستند. اگر یک دزد شما را مجبور به دادن پول به او کند، پولی که شما به وی می‌دهید بلکه گویای یک مبادله اجباری است و نه داوطلبانه، بنابراین او به هزینه شما سود خواهد کرد و این دزدی است نه فرآیندی در بازار آزاد و در واقع همان چیزی است که مرکانتیلیست‌ها می‌گویند. حال فرض کنید همانگونه که داگلاس نورث می‌گوید اگر چارچوب نهادی حاکم بر جامعه به دزدی پاداش دهد، در این صورت هیچ کس به دنبال ایجاد سازمان‌ها‌ی مجاز برای انجام فعالیت‌های خود آن‌هم از طریق بازار نخواهد بود و در مقابل اگر چارچوب نهادی به فعالیت‌های تجاری پاداش دهد، سپس سازمان‌ها‌یی به وجود خواهند آمد که فعالیت‌های مولد را به کار خواهند گرفت» در این صورت هرگز نهادهای لازم برای بازار به‌وجود نخواهد آمد.

چنانکه مشخص است نظام بازار آزاد باعث افزایش تولید می‌شود و استثمار در بازار آزاد اتفاق نمی‌افتد. بازار آزاد زمینه لازم برای حضور کارآفرینان را فراهم می‌کند و هیچ مبادله‌ای به صورت اجباری انجام نخواهد گرفت. اما باید دید مبادله اجباری در کجا صورت می‌گیرد؟ این اجبار در بلند مدت منجر به کاهش سرمایه‌گذاری‌، بهره‌وری و در نهایت تولید کل اقتصاد خواهد شد و به عبارتی یک بازی با جمع منفی به وجود خواهد آمد و تنها شاید برای مجبور‌کننده منفعت به بار بیاورد.

در مواردی دولت در جامعه تنها یک سیستم قانونی اجباری را اعمال می‌کند. برخی افراد معتقدند مالیات یک مبادله اجباری است و سنگینی بار مالیات بر تولید باعث کاهش سریع و سریع‌تر رشد اقتصادی می‌شود. دیگر شکل‌های اعمال اجبار دولتی مانند کنترل قیمت‌ها و محدودیت‌هایی که از حضور رقیبان جدید در بازار جلوگیری می‌کنند، مبادلات بازار را مختل و بازار را فلج می‌کند. در حالی که سایر فعالیت‌های دولت مانند جلوگیری از فعالیت‌های فریبنده، الزام به اعمال قوانین به خصوص حقوق مالکیت خصوصی و سیستم قضایی کارآمد و شفاف انجام مبادلات داوطلبانه را تسهیل می‌کند.

حد نهایی اجبارات دولتی در نظام سوسیالیسم مشاهده می‌شود. در شرایط برنامه‌ریزی متمرکز سوسیالیستی یک سیستم قیمتی برای زمین و کالاهای سرمایه‌ای وجود ندارد. برنامه‌ریزی متمرکز سوسیالیستی روشی برای محاسبه قیمت‌ها، هزینه‌ها یا سرمایه‌گذاری سرمایه‌ها ندارد و نمی‌تواند شبکه به هم پیوسته تولید را راه‌اندازی نماید. تجربه روسیه یک مثال آموزنده از عدم فعالیت یک اقتصاد مدرن و پیچیده در غیاب بازار آزاد است.

نکته مهم‌تر در مورد مبادله در بازار آزاد این است که در زمان انجام مبادله آنچه در حقیقت مبادله می‌شود کالا نیست. بلکه مالکیت آن کالا است که در بین طرفین جابه‌جا می‌شود. وقتی شما روزنامه می‌خرید در واقع مالکیت روزنامه به شما منتقل می‌شود و در مقابل مالکیت 50‌تومان را به فروشنده روزنامه واگذار می‌کنید. این پدیده در همه مبادلات روزمره در بازار صورت می‌گیرد. حال در نظام سوسیالیسم که مالکیت خصوصی معنایی ندارد، بحث از بازار و سوسیالیسم بازار چندان صحیح به نظر نمی‌رسد. به قول روتبارد «سوسیالیسم بازار دارای یک تضاد درونی است.» اگر هیچکس مالک ماشین‌آلات موجود در جامعه نباشد، پس از مدتی ممکن است همه ماشین‌ها خراب شده و کسی هم برای آنها دل نمی‌سوزاند. چرا که هر کسی فکر می‌کند اگر از ماشین‌ها مراقبت کند باعث می‌شود تا دیگران به طور مجانی از آن استفاده کنند. بنابراین نبود مالکیت خصوصی عامل تخریب دارایی‌ها خواهد بود. از طرف دیگر می‌دانیم که همین دارایی‌ها سرمنشا ثروت جامعه هستند. این است دلیل آنکه چرا مالکیت خصوصی مقدم بر مالکیت دولتی است. در شرایط مالکیت دولتی کسی احساس تعلق به دارایی‌ها نخواهد کرد و انگیزه سواری مجانی همگان را تحریک می‌کند و شما به راحتی می‌توانید «ناهار مجانی» میل کنید. اما در اقتصاد بازار «ناهار مجانی وجود ندارد» و هیچ منفعتی بدون تلاش به‌دست نخواهد آمد.

بنابراین، می‌توان نتیجه گرفت شرط وجود یک بازار آزاد جامعه‌ای است که نظام و حقوق مالکیت خصوصی را به رسمیت بشناسد، از مالکیت خصوصی دفاع و امنیت آن را تامین کند. در مقابل کلید پایداری نظام سوسیالیستی مالکیت دولتی بر همه منابع و عوامل تولید است که در این صورت دیگر بازار هم معنای خود را از دست می‌دهد.

روتبارد می‌نویسد برخی انتقادات وارد بر بازار چنین بحث می‌کنند که حقوق مالکیت با حقوق بشر متضاد است. اما این انتقادات فراموش می‌کنند که در بازار آزاد هر فرد مالک خود و همین‌طور نیروی کارش است و می‌تواند از پذیرش هر گونه قراردادی برای ارائه خدماتش در این نظام خودداری کند. از سوی دیگر تمامی حقوق و حتی حقوق مالکیت بخشی از حقوق بشر هستند و بازار هرگز حقوق بشر را نفی نمی‌کند.

روتبارد به یک‌یک اتهام عمومی علیه بازار آزاد اشاره می‌کند و آن این است که این نظام قانون جنگل را در جامعه حاکم می‌کند به طوری که «سگ، سگ را می‌خورد» و این نظام به همکاری انسان‌ها برای رقابت ضربه می‌زند و از سوی دیگر موفقیت‌های مادی در این نظام با ارزش‌های روحانی و معنوی و فلسفی در تضاد است. اما همه ما می‌دانیم که جنگل جامعه‌ای است آکنده از اجبار، تهدید و مزاحمت. جنگل جامعه‌ای است که کیفیت زندگی و استانداردهای آن را پایین می‌آورد. در حالی که رقابت سالم بازار میان تولیدکنندگان و عرضه کنندگان یک فرایند کاملا مسالمت‌آمیز است که همه از آن سود می‌برند و در نتیجه کسب این سود، استاندارد زندگی همگان بالا می‌رود. بدون شک در نتیجه موفقیت مادی جوامع دارای بازار آزاد ثروت عمومی جامعه افزایش می‌یابد و اجازه می‌دهد، تا مردم از سطح بالای رضایت خاطر به نسبت سایر جوامع برخوردار شود.»



برگفته از سایت:» انجمن متخصصین افغانستان

ابتهاج عبیدی 1387/08/06 ساعت 09:39 ق.ظ
0 نظر

کلیاتی در مورد تورم اقتصادی

تورم عبارت است از افزایش دائم و بی رویه سطح عمومی قیمت کالاها و خدمات که در نهایت به کاهش قدرت خرید و نا بسامانی اقتصادی می شود.

تورم به چند دسته تقسیم می شود و فرق این دسته ها در چیست؟

در نظریه هاى اقتصادى, تورم را به سه نوع تقسیم مى کنند:

1-تورم خزنده(آرام-خفیف):  به افزایش ملایم قیمت ها گفته می شود.

2-. تورم شدید(تورم شتابان یا تازنده): در این نوع تورم آهنگ افزایش قیمت ها تند و سریع است.

3-. تورم بسیار شدید(تورم افسار گسیخته-فوق تورم و ابر تورم): این نوع تورم شدیدترین حالت تورم به شمار مى رود.

که در آن براى تورم خفیف, افزایش بین 1 تا 6 درصد, حداکثر 4 درصد, بین 4 تا 8 درصد در سال را ذکر کرده اند. براى تورم شدید, 15 تا 25 درصد در سال را نوشته اند. معیار تورم بسیار شدید را 50 درصد در ماه یا دو برابر شدن قیمت ها در مدت شش ماه و ... بیان داشته اند.البته نمی توان نرخ ثابتی ارائه کرد زیرا این مقادیر با توجه به شرایط زمانی و... عوض می شوند.

ادامه مطلب ...
ابتهاج عبیدی 1387/08/06 ساعت 09:37 ق.ظ
0 نظر

بازار یابی یا تبلیغات

مقدمه :
وقتی هر روز از منزل به قصد دانشکده و یا جاهای دیگری که قرار است برویم ، در مسیر راه با هزاران نوع تبلیغات اعم از خصوصی و غیر خصوصی که در صدد جلب و جذب مشتریان و مخاطبین خویش می باشند ، قرار می گیریم که ناخودآگاه ما ها را نیز بسوی خودش می کشانند. با دیدن انواع مختلف تبلیغات که می توانند شامل آگهی های چاپی ، کاتالوک ، مجلات و روزنامه های زرد ، بروشور ، بولتنهای اطلاع رسانی ، پوستر های تبلیغاتی ، تابلوهای تبلیغاتی ، آرم ها و نماد ها و تصاویر متحرک در چهار راها که هر کدام با شیوه های خاصی افکار و اذهان عمومی مردم را در تسخیر خویش در آورده اند ، مواجه می شویم ، این نکته به ذهن خطور می کند که آیا همه این نوع تبلیغات موثر اند و یا اینکه مردم در زندگی اجتماعی انسانی خود تحت این تصاویر تبلیغاتی قرار دارند؟
چیزیکه امروزه خیلی بدیهی تلقی می شود و مردم به نسبت به آن اهمیت زیادی قائل نمی شود اینست که تبلیغات نه تنها در بیرون از منزل ما ها را هدف تجاری خود قرار داده بلکه در داخل منزل نیز مورد هجوم سیل آسای خود قرار داده اند که به وسیله وسایل رفاهی منزل؛ مانند تلویزیون ، رادیو ، موبایل و حتی با وسایل گرمایشی و سرمایشی توانسته اند ضمن تبلیغ مصرف ،انسان ها را نیز در زمره ای تبلیغ خود درآورند. چنانچه که می خواهیم از یخچال آب برای نوشیدن برداریم نا خودآگاه به یاد تبلیغ آب کوهرنگ می افتیم و یا اینکه صدای نازک مبلغ تبیلغات در گوش مان طنین انداز می شود " زیبا جادار مطمئن – سرما داره فروان ، یخچال فریزر امرسان". به همین دلیل است که پژوهشگران علوم اجتماعی معتقدند : امروزه گسترش اطلاعات و تبلیغات که طی فرایند های ارتباطی به ثمر نشته اند ، توانسته اند حریم های خصوصی مردم را در نوردند.
اما عده ای دیگری از کارشناسان معتقد اند که باید به بعضی از اطلاع رسانی های مثبت که توسط عوامل تبلیغاتی در جامعه صورت می گیرد را ارج نهاد ، زیرا بدون این گونه اطلاع رسانی صحیح هیچ وقت امکان انتخاب درست را نخواهیم داشت. زیرا یکی از هداف تبلیغات، رسانیدن آگاهی برای عموم مردم است که بدین وسیله ضمن درک نیاز های مصرف کننده به نفع شرکت مربوطه نیز می انجامد به شرط اینکه کالای مذکور از کیفیت مرغوبی برخوردار باشد. یا به عبارت دیگر تبلیغات ضمن اطلاع رسانی و آگاه ساختن، باید مخاطب را متقاعد می کند که به چه دلیل از فلان کالا استفاده کند.
برای درک درست از این امر که تبلیغات بازرگانی در رسانه های عمومی به خصوص تلویزیون که مخاطبان زیادی دارد ، با چه ویژگی های همراه است که توانسته نظرات اغلب کارشناسان ارتباطات را به خود جلب کند و یا به عبارت دیگر ؛ شیوه تبلیغات بازرگانی به چه صورت است که توانسته است ، در روند زندگی خصوصی مردم تغییراتی را ایجاد کند ؟ به همین منظور این نوشتار تحت عنوان« درک درست از تبلیغات بازرگانی در تلویزیون» وبا مطالعه انواع تبلیغات در رسانه ها را مورد مطالعه قرار می گیرد.
تبلیغات چیست :
اصطلاح تبلیغات ریشه در کنگرگاتیو دی پروپگاندا فید (congregation de propaganda fid) یا کنگره ترویج ایمان (congregation for the propagation of faith) دارد که در سال 1362 ، کلیسای کاتولیک آنرا بر پا نمود. این زمان مصادف بود با نهضت اصلاح طلبی که گروه های مختلف از کلیسای کاتولیک جدا می شدند .این کنگره بخشی از اقدامات ضد اصلاح طلبی کلیسا بود و به موضوعات مهم آن دوره که کشمکش میان علم و دین بود ، پرداخته می شد. یکی از چهره های اصلی در این کشمکش گالیله بود(1). البته کار و تلاش های اصلی که در این میان خیلی اثر گذار بود را می توان به لاسول در زمان جنگ جهانی نسبت داد. او چند سال بعد از جنگ تعریفی دقیقی از تبلیغات ارائه داد : تبلیغات در کلی ترین معنی، فن اثر گذاری بر عمل انسانی از راه دستکاری نمودگار (representation) ها است که این نمودگار ها ممکن است شکل گفتاری ، نوشتاری ، تصویری یا موسیقیایی داشته باشند(2).
تبلیغات در آن زمان شکل تجاری به خود نگرفته بود ، فقط جنبه سیاسی - مذهبی داشت که برای متقاعد نمود افراد مورد استفاده قرار می گرفتند که با به وجود آمدن رادیو و تلویزیون این امر کم کم تبدیل به تبلیغات تجاری شد که در صنعت رسانه های عمومی مورد کاربرد قرار گرفت. در تبلیغات بازرگانی به زبان سادتر می توان گفت ؛ هر عملی که باعث جلب توجه مردم به محصول خاصی و یا فعالیت های تجاری درجامعه گردد ،تبلیغات نامیده می شود، البته طوری که مردم از آن به خوبی استقبال کنند و درنهایت منجر به خرید محصول مورد نظر گردد . تعریفی که توسط انجمن بازاریابی آمریکا ارائه شده است بدین عقیده است که تلبیغات معرف غیر شخصی است که هدف آن آگاهی و اشاعه اطلاع رسانی بیشتر از یک ایده می باشد تا کالا و یا خدماتی را به منصه ظهور برسانند. جامع تر از این دوتعریف، تعریفی از تبلیغات در کتاب راهنمایی تبلیغات آمده است که اظهار میدارد ؛ تبلیغات اطلاعات کنترل شده ، قابل تشخیص و قانع کننده است که توسط رسانه های ارتباط جمعی ارائه می شوند. حال اگر دقت بیشتری نسبت به این امر داشته باشیم و بیشتر در این مورد بدانیم باید به کتاب مدیریت تبلیغات نوشته محمود محمدیان رجوع کرد .در این کتاب آمده است که اگر بطور کلی دید وسیعی در مورد تبلیغات داشته باشیم، بهتر است به مفهوم سترگ بازاریابی که به دوشاخه اصلی تقسیم می شود «بازاریابی محض و بازاریابی اجتماعی » دقت و تامل کنیم . بازاریابی محض؛ به تضاد ها و خواسته های کوتاه مدت مشتریان توجه نموده و رفاه بلند مدت او را در نظر می گیرد اما بازاریابی اجتماعی سعی در برقرای تعادل بین منافع تولید کننده ، نیاز و خواسته های مصرف کننده و منافع جامعه دارد. بدین معنی که دیگر دوره بازاریابی محض در عصرمشکلات زیستی - محیطی ، کمبود منابع ، رشد فزاینده جمعیت ، تورم جهانی و فراموشی خدمات اجتماعی در کشور های توسعه نیافته و یا کم رنگ بودن آن در کشور های در حال توسعه گذشته است و باید به بازار یابی اجتماعی که همان منافع سه گانه تولید کننده و مصرف کننده و محیط زیست را در نظر دارد، توجه نمود .
به همین دلیل است که امروزه هدف اصلی بازاریابی طی برنامه ریزی تبلیغاتی بر اساس آگهی اطلاع رسانی ، آگهی متقاعد کننده و آگهی یاد آوری کننده صورت می گیرد :
1. آگهی اطلاع رسانی و یا آگاه کننده ؛ در باره محصولی جدید، مطلع نمودن مشتریان در باره تغییر قیمت های ، شرح چگونگی کار برد محصول ، رفع شایعات و کاهش نگرانی مصرف کننده می پردازد وهنگامی که محصول جدیدی وارد بازار می شود برای معرفی آن بکار گرفته خواهد شد.
2. آگهی متقاعد کننده ؛ به آن دسته از آگهی های تبلیغاتی گقته می شود که مشتری را نسبت به خرید محصول ترغیب کند و همینطور این نوع آگهی زمانی که بازار رقابتی افزایش یابد کاربرد بیشتری پیدا می کند.
3. آگهی یاد آوری کننده ؛ مانند انواع قبلی کاربرد خاصی خودش را دارد ، همیشه به مشتریان خود نوعی محصول را یاد آوری می کند که ممکن است در آینده نزدیک کالای مورد نظر نیاز باشد. البته این امر زمانی کاربرد دارد که محصول مورد نظر شناخته شده باشد.
البته نکات مهم دیگری که توانسته اند تا بهتر و بیشتر در امر تبلیغات به بازاریاب و یا تبیلغ گر کمک کنند وجود دارند که از آن بنام پنج طرح اقناعی یاد می شود. این طرح ها که بیشتر در این دو رسانه جمعی یعنی تلویزیون و رادیو کاربرد دارد ، در کتاب اقناع و تبلیغ نوشته عبدالرضا شاه محمدی به خوبی توضیح داده شده است وهمینطور از نظر روان شناسان اجتماعی و کارشناسان ارتباطات از لحاظ ثمربخشی و کاربردی مورد تائید قرار گرفته اند . وآن پنچ طرح عبارت اند از:
1- طرح محرک و پاسخ ؛ این طرح در ابتدا طرح انگیزشی را رد می کند و معتقد است که با وارد کردن محرکی ،افراد و یا هر جاندار دیگری پاسخ خواهند داد. مثلا ً با گذاشتن غذا جلوی یک فرد گرسنه ناخودآگاه بزاق آن ترشح می کند و به همین دلیل است که کارشناسان اعتقاد دارند که این طرح در فرایند تبلیغات موثر خواهد بود . البته این طرح تکنیک های نیز به همراه دارد که از آن جمله می توان به امر " تکرار ، اسارت مخاطب و مجاورت زمانی و مکانی " اشاره کرد .
2- طرح شناختی ؛ این طرح بر عکس طرح محرک و پاسخ عمل می کند و معتقد است که انسان موجود متفکر و منطقی می باشد و به همین دلیل می توان با دادن اطلاعات و آگاهی از وضعیت مطلوب ، کیفیت بهتر کالا و خدمات پس از فروش محصولی ، توجه آنان را جلب نموده و سبب مصرف محصول مورد نظر گردد . مثلا:" استفاده از فلان کالا مزیت های فراوانی دارد و خدمات آن بیشتر و بهتر از دیگر شرکت های تولید کننده می باشد". البته تئوری های مثل سازو کار شناختی ، نا هماهنگی شناختی و نظریه مفهومی یاری رسان این طرح می باشند .
3- طرح انگیزیشی ؛ بر خلاف طرح محرک و پاسخ در این طرح افراد موجوداتی منفعل تصور نمی شوند که به صورت انفعالی به خرید کالا اقدام کنند. انسان موجودی با انگیزه است که با هدف خاصی به سمت خرید کالایی گام بر می دارد. مبلغ در این طرح عقیده دارد که مهمترین عنصر انگیزه مخاطب است و برای فروش کالا باید انگیزه او را بر انگیخت. فرد دارای انگیزه ایست و این باعث ایجاد تنش در او می شود, فرد سعی در کاهش این تنش دارد. این طرح معمولا دارای دو مرحله است:
الف_ کشف انگیزه های مصرف کننده و باز تولید این انگیزه ها.
ب_ تغییر دادن شکل محصول به صورتی که توانایی آنها برای ارضا نیازهای کشف شده مشخص باشد.
4- طرح اجتماعی ؛ این طرح با تاکید به ارزش ها و هنجار های اجتماعی بیشتر در بین گروه های اجتماعی جای دارد و معتقد است که افراد نیاز به تائید دارد و به همین دلیل است که حساسیت زیادی نسبت به عقیده کسانی دارد که در مجاورت او هستند . در کل این طرح با ایجاد حس تعلق گروهی در فرد سعی در مصرف کالای خاصی می کند.
5- طرح شخصیتی ؛ این مدل نشان دهنده این امر است که افراد شبیه به هم نبوده و نیستند و اعتقاد دارد که عده ای خیلی زود تحت تاثیر قرار می گیرند و عده ای دیگر دیرتر . از همین روست که دو نوع عملکرد مختلف را تبیین می کند که عبارت اند از:
الف_ عملکرد دفاع از خود: که فرد در آن تلاش می کند از تنش ها و تضاد های درونی خود بگریزد.
ب_ عملکرد بیان ارزشی: منظور سعی افراد درجهت مثبت نشان دادن عقاید و نظریاتشان می باشد. نظیر تبلیغاتی که شامپوی خاصی را برای جلو گیری از ریزش مو به افراد معرفی می کند.
بدین صورت متوجه می شویم که تبلیغات خود یک روند بسیار مهمی را داراست که طی این فرایند می توانند جامعه را بسوی اهدافی خود متمایل سازد.

ادامه مطلب ...
ابتهاج عبیدی 1387/08/06 ساعت 09:36 ق.ظ
1 نظر

هرگاه اقتصاد آمریکا عطسه کند، اقتصاد جهان سرما می خورد

در سال ۲۰۰۷ تولید ناخالص داخلی آمریکا بیش از ۱۳ تریلیون و ۳۸۰ میلیارد دلار برآورد شده است که سهم آن در تولید ناخالص جهان بیش از ۲۱ درصد است. کشور آمریکا در سال ۲۰۰۶ میلادی ۰۷/۱۲ درصد از حجم کل تجارت جهانی (۷/۲۹۵۷ میلیارد دلار) را در اختیار داشته که از این لحاظ نیز در جایگاه نخست قرار دارد. این کشور در سال ۲۰۰۶ میلادی بزرگ ترین کشور واردکننده و همچنین پس از آلمان دومین کشور صادرکننده در جهان بوده است. کشوری با چنین نقش چشمگیری در اقتصاد جهان به بحران مالی دچار شده است.
بحران مالی اقتصاد آمریکا از آن رو حائز اهمیت است که اقتصاد این کشور با اقتصاد جهان به ویژه اقتصاد اروپا در هم تنیدگی زیادی دارد. از این رو، هر نوسان در اقتصاد آمریکا، نوسان های مشابه در دیگر مناطق جهان را به همراه دارد. بحران اقتصادی آمریکا که در بی انضباطی های مالی پس از حادثه ۱۱ سپتامبر ریشه دارد، نخست بخش مسکن را دگرگون کرد و سپس به موسسه های مالی گسترش یافت و آنها را به ورطه ورشکستگی کشاند. به گونه ای که در دو ماه گذشته بیش از ۲۰۰ هزار فرصت شغلی در آمریکا از میان رفته است و گسترش آن به اقتصاد دیگر نقاط جهان بیم دامنه دار شدن این رکود را تقویت کرده است. کشورهای صادرکننده نفت خام که به طور عام اقتصادشان با اقتصاد آمریکا درهم آمیختگی درخور اعتنایی ندارد نیز در معرض مخاطرات ناشی از این بحران قرار گرفته اند. قیمت نفت خام دوبی طی سه ماه گذشته افزون بر ۱۳۸ دلار در بشکه به کمتر از ۶۱ دلار در بشکه کاهش یافته است.
چنین کاهش چشمگیری در قیمت نفت، پیامدهای مخربی برای اقتصاد این دسته از کشورها به بار خواهد آورد. طرح نجات مالی دولت بوش که برای مقابله با این بحران طراحی شده و به تصویب رسیده است نیز نتوانست برای فعالان بازار نفت امیدوارکننده باشد. زیرا پس از تصویب آن روند نزولی قیمت ها ادامه یافت و هر روز دامنه گسترده تری به خود گرفت.
براساس این طرح، دولت آمریکا مجاز است تا سقف ۷۰۰ میلیارد دلار از مطالبات معوقه بانک های سرمایه گذاری آمریکا را خریداری کند یا برای آنها تخفیف مالیاتی در نظر بگیرد. قرار است این طرح به صورت مرحله ای و در مدت دو سال به اجرا گذارده شود که در مرحله نخست تنها ۲۵۰ میلیارد دلار در اختیار بانک های ورشکسته قرار خواهد گرفت. بحران اقتصادی آمریکا چنان جدی و ریشه دار است که این میزان کمک به هیچ رو برای برطرف کردن آن کافی نیست. از این رو، گسترش این بحران به اروپا، موج تازه ای از نگرانی را به وجود آورده است. هم اکنون بسیاری از بانک های معتبر و معروف اروپا نیز به سبب خروج گسترده سپرده ها، با کمبود شدید نقدینگی روبه رو شده اند.
برآوردهای تازه از میزان رشد اقتصادی مناطق مختلف جهان نشان می دهد بالابودن رشد اقتصادی هند و چین به هیچ رو برای جبران کاهش رشد اقتصادی در دیگر مناطق جهان کافی نیست. از این رو، کاهش رشد تقاضای نفت خام، بازار نفت را به سراشیب سقوط کشانده است. براساس آخرین گزارش ماهانه اوپک، میانگین مصرف نفت خام در کشورهای عضو سازمان همکاری های اقتصادی و توسعه (اوایی سی دی) در سال ۲۰۰۸ بیش از یک میلیون بشکه در روز کاهش می یابد. به این ترتیب اوپک رشد تقاضای جهانی نفت خام را به ۶۰۰ هزار بشکه کاهش داد. این در حالی است که برخی منابع مستقل افزایش تقاضای روزانه نفت خام را در سال جاری ۵۰۰ هزار بشکه برآورد می کنند.
افزایش تقاضای نفت خام در سال ۲۰۰۹ نیز بیش از ۷۰۰ هزار بشکه در روز برآورد نمی شود. به این ترتیب برای جلوگیری از سقوط قیمت نفت نمی توان به افزایش تقاضا امید بست. اوپک و دیگر تولیدکنندگان بزرگ نفت از جمله روسیه، باید برای تثبیت بازار نفت یک رشته اقدامات هماهنگ را در دستور کار قرار دهند.
تصمیم اوپک برای برگزاری اجلاس اضطراری در نوع خود نشان از حساسیت اعضا به شرایط اقتصاد جهانی است اما از قرار معلوم در وهله نخست برخی از اعضا، اوضاع اقتصاد جهانی را چندان نگران کننده نیافته بودند زیرا زمان تعیین شده برای آن ۲۸ آبان در نظر گرفته شده بود. گویا کشورهایی نظیر ایران که سرعت عمل بیشتری را خواهان شدند که پیگیری آنها نتیجه بخش بود و سبب شد این اجلاس سه هفته زودتر برگزار شود. به هر حال اگر این اجلاس به تصمیم گیری در خصوص کاهش تولید منجر شود، می تواند در تامین این هدف، اقدام درستی به شمار آید.
سرعت تحولات اقتصادی آمریکا در حدی است که اوپک باید چابک تر از این واکنش نشان دهد در غیر این صورت، مشکلات اقتصادی آمریکا به طور مستقیم دامن صادرکنندگان نفت را نیز خواهد گرفت. بیماری اقتصاد آمریکا چنان وخیم است که اگر به موقع چاره اندیشی نشود ممکن است این بار سرماخوردگی آمریکا به درد بی درمان اقتصاد جهان از جمله صادرکنندگان نفت تبدیل شود.

برگرفته از سایت:»  انجمن متخصصین افغانستان

ابتهاج عبیدی 1387/08/06 ساعت 09:35 ق.ظ
0 نظر

گوگل مپ



View Larger Map
ابتهاج عبیدی 1387/08/06 ساعت 09:27 ق.ظ
0 نظر

چرا؟؟؟؟؟؟؟

2002958750354223614_rs.jpg

2002949800249022603_rs.jpg


چرا؟؟؟؟؟؟؟
ابتهاج عبیدی 1387/08/06 ساعت 09:18 ق.ظ
0 نظر

تست های شخصیت

امروز با یک عده از بهترین تست های شخصیت  بروز شده ایم. 

برای ارزیابی شخصیت خود و تست های روانشناسی به آدرس ذیل بروید. 

تست های شخصیت

ابتهاج عبیدی 1387/08/04 ساعت 11:42 ق.ظ
0 نظر

بازار بورس آمریکا جمعه نیز بیش از سیصد واحد سقوط کرد

جمعه سوم آبان 

در بازخواست هایی که از "گرین اسپن"شده بود٬ او نوید از "سونامی"داد که در راه است. او که تحت فشار برای پیدا کردن یک قربانی برای توجیه اوضاع سرمایه داری  در آمریکا٬ در مقابل سنای آمریکا در مقابل بازجویی قرار داشت٬ بحران کنونی را امری که در طی صدها سال هم پیش نمی آید دانست و خود را بی گناه اعلام کرد. با اینکه قبول داشت ممکن هست  "اشتباهاتی"رخ داده باشد

سقوط ١٤ درصدی سهام سونی٬ دایملر ٤/١١ نیکه ژاپن ٦۰/٩ المان ٧٦/١۰ فرانسه ١۰ درصد المان ٦٧/٨

 

پنج شنبه دوم آبان

افت شدید بازار بورس آسیا بخصوص کره جنوبی بیش از ٧ درصد تنزل کرد.

 

طلا همچنان به سیر نزولی خودرا  ادامه میدهد. کنترات طلا برای دسامبر به اونسی ٧۰۰ دلار رسید. آیا بی اعتمادی به بورس مشتقات طلا  و  تورم منفی تواما در کارند؟

 

در امریکا تعداد افرادی که نمیتوانند اقساط ماهیانه خانه خود را بپردازند در سه ماه اخیر ٧١ درصد افزایش یافت.

 

حدود 400 تریلیون دلار در بازار مشتقات (Derivatives) در دنیا وجود دارد. از این مبلغ حدود     180تریلیون آن در آمریکاست. این یک خطر بزرگی برای اقتصاد دنیا محسوب میشود و بالاخره ضربات مهلک وارد خواهد کرد. هم اکنون یک کمپانی چینی و یک برزیلی و یک کره جنوبی جمعا 10 میلیارد دلار در شرط بندی از طریق مشتقات ضرر کرده اند. در آینده نه چندان دور اخبار بیشتری در این زمینه خواهیم شنید.

 

بیمه اوراق بها دار کشورهای پاسیفیک-آسیا Asia-Pacific) ) بدلیل رکود شدید اقتصادی افزایش پیدا کرد. این بدان معناست که اوراق بها دار بسیار ریسکی محسوب میشوند  بخصوص با توجه به اعلام عدم پرداخت بدهی از طرف پاکستان و آرژانتین در روزهای اخیر.

 بعد از ایسلند ٬ پاکستان ٬ آرژانتین نوبت ترکیه و کشورهای اروپای شرقی هست.

ابتهاج عبیدی 1387/08/04 ساعت 11:20 ق.ظ
0 نظر

حل آنلاین مسائل ریاضی با توضیح قدم به قد


سلام بر همه دوستان گرامی و دانشجویان عزیز.
آنان که اهل فن هستند می دانند که این سیستم یک شاهکار است!‏
دیگر برای راهنمایی گرفتن جهت حل مسائل ریاضی خود نیازی به معلم، دوست و یا فرد دیگری ندارید. ‏حتی دیگر نیاز به خریدن حل المسائل نیز نخواهید داشت! با ‏Mathway‏ شما می توانید به راحتی مساله ‏ریاضی خود را وارد کنید تا روش حل آن را فورا و قدم به قدم دریافت کنید.‏
حل معادله، محاسبه انتگرال، حد، ساده سازی عبارات جبری، مثلثات و سایر موضوعات ریاضی برای این ‏سایت مانند آب خوردن و به سادگی چند کلیک ساده می باشد!‏

‏- ابتدا وارد سایت ‏Mathway.com‏ شوید
‏- از نوار بالا موضوع مساله خود را انتخاب کنید:‏
Basic Math
Pre-Algebra
Algebra
Trigonometry
Precalculus
Calculus

‏- با نوار ابزار موجود مساله را در قسمت ‏Enter Problem‏ وارد کنید.‏
‏- برای گرفتن جواب همراه با توضیحات قدم به قدم روی دکمه ی ‏Answer‏ کلیک کنید!‏

این سایت علاوه بر این سرویس، سرویس دیگری را نیز جهت رسم نمودارها عرضه می کند. یعنی ‏شما می توانید تابع خود را وارد کنید و نمودار آن را مشاهده کنید. برای استفاده از این سرویس:‏
‏- ابتدا روی لینک ‏Graph‏ کلیک کنید.‏
‏- با استفاده از نوار ابزار در قسمت ‏Enter Problem‏ تابع خود را وارد کنید.‏
‏- تنظیمات دلخواه خود را در قسمت ‏Show‏ انجام دهید.‏
‏- برای مشاهده نمودار روی دکمه ‏Graph‏ کلیک کنید!‏

------------ --------- --------- --
پی نوشت:
-
این سایت دارای یک سیستم راهنمای استفاده می باشد که می توانید در اینجا بخوانید.
- این سایت دارای یک لغت نامه ریاضی نیز می باشد که می توانید در اینجا ببینید.
‏


ابتهاج عبیدی 1387/08/04 ساعت 08:45 ق.ظ
0 نظر
  • 115
  • 1
  • ...
  • 8
  • 9
  • 10
  • صفحه 11
  • 12