بنگاه دانش اقتصاد *ابتهاج*

مقالات آموزشی اقتصادی صهیب عبیدی

بنگاه دانش اقتصاد *ابتهاج*

مقالات آموزشی اقتصادی صهیب عبیدی

فارکس، بازار جهانی

 
فارکس، بازار جهانی
     فارکس، بازار جهانی خرید و فروش ارز است؛ بازاری که بانک‌ها و موسسات مالی بزرگ در آن ارزهای مختلف جهان مانند دلار و یورو را معامله می‌کنند. این بازار برعکس بازارهای سهام که در مکان فیزیکی خاص انجام می‌شود در جای خاصی متمرکز نیست به این معنی که کار بازار سهام آمریکا با باز شدن تالار بورس نیویورک در خیابان وال‌استریت آغاز می‌شود اما خرید و فروش دلار مکان خاصی همچون تالار وال‌استریت ندارد و فقط از طریق تلفن یا شبکه ارتباط بین بانک‌ها و امروزه اینترنت جریان می‌گیرد.
     بازار ارز بین‌المللی
Foreign Exchange هر دوشنبه با باز شدن بانک‌های استرالیا شروع به کار می‌کند. بانک‌های این قاره شروع به معامله ارز و دادن قیمت به مشتریان در کلیه نقاط دنیا می‌کنند. سپس وقتی این بانک‌ها تعطیل می‌شوند بانک‌های کشورهای آسیایی که صبح را آغاز کردند این کار را ادامه می‌دهند تا این چرخه به بان‌های اروپا و آمریکا برسد.
     این چرخه زمانی پنج روز در هفته بدون یک ثانیه توقف تا روز دوشنبه ادامه دارد. به عبارتی بزرگترین بازار معاملاتی دنیا با 6/1 میلیارد دلار روزانه(40 درصد بازار تجارت الکترونیکی) نور خورشید را دور تا دور زمین تعقیب می‌کند تا یک لحظه هم از معامله باز نایستند تا عده‌ای سود برند و عده‌ای نیز ضرر کنند.

           بازیگران بازار
     بازیگران قدیمى این بازار، بانک ها هستند. اما در حال حاضر به مدد اینترنت، شرکت هاى بزرگ، صادرکنندگان، وارد کنندگان، سفته بازان و مردم عادى نیز به این بازار دسترسى دارند. از سال ۱۹۹۸ که اینترنت، دسترسى مردم عادى را به این بازار راحت تر کرد و خرید و فروش از طریق اینترنت مورد استقبال فراوان معامله گران (Dealers) کشورها قرار گرفت، فارکس هم مرز کشورها را پشت سر گذاشت و افراد عادى در کشورهاى مختلف مانند آمریکا، روسیه، هند، اوکراین و حتى ایران بازیگران جدید این بازار شدند.
           ویژگیهای خاص این بازار:
     این بازار دارای ویژگیهای خاص می باشد که در سراسر دنیا به شدت توجه سرمایه داران و فعالان بازارهای مالی را به خود جلب کرده است که در زیر آمده است :
1- 24 ساعته بودن
2- مارجین
3- نقد بودن یا liquidity
4- مدیریت ریسک
5- دو طرفه بودن
6- اعتبار مضاعف یا leverage
7- درگیر نبودن همه سرمایه
نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد