بنگاه دانش اقتصاد *ابتهاج*

مقالات آموزشی اقتصادی صهیب عبیدی

بنگاه دانش اقتصاد *ابتهاج*

مقالات آموزشی اقتصادی صهیب عبیدی

نگاهی کوتاه به گوگل



 

لری پیج و سرگی برین (Sergey Brin - Larry Page) دو دانشجوی دکترای دانشگاه استنفورد، هفتم سپتامبر 1998 گوگل را ثبت کردند.
آنها همزمان با شروع سال 1996 کار روی پروژه دکترای خود را آغاز کرده بودند، پروژه‌ای که قرار بود در آن موتور جستجوی اینترنتی طراحی شود که با روش‌های جدید جستجو دقت را بالا ببرد.
پیش از پیدایش گوگل، منطق موتورهای جستجوی اینترنتی این‌گونه بود که سایت‌های مرتبط را با توجه به تعداد تکرار کلمات مورد جستجو می‌یافتند.
آلری پیج و سرگی برین، نام خودمانی پروژه خود را "BackRub" گذاشته بودند زیرا موتور جستجوگر آنها لینک‌های پشتیبانی سایت‌ها را بررسی می‌کرد و بر همان مبنا میزان اهمیت آنها را در نتایج جستجو تعیین می‌کرد. البته در همان زمان یک سایت کوچک دیگر هم با روشی مشابه کار می‌کرد. سایتی با نام RankDex.
موتور جستجوگر آنها ابتدا با دامنه google.stanford.edu استفاده می‌شد. این دو دوست و همکار در 14 سپتامبر سال 1977 دامنه google.com را ثبت کردند.
آنها در هفتم سپتامبر سال 1998 کمپانی گوگل را ثبت کردند. سرمایه اولیه شرکت آنها به یک میلیون دلار می‌رسید.
در ماه مارس سال 1999 کمپانی‌ که دفترش در گاراژ یکی از دوستان در "منلو پارک" بود، به دفتری در خیابان 165 دانشگاه در "پالو آلتو" منتقل شد. در همان سال 1999 با بالا گرفتن کار کمپانی، شرکت به ساختمان کنونی گوگل منتقل شد.
این ساختمان مجموعه‌ای از چند ساختمان است که امروزه با نام Googleplex شناخته می‌شود. این نام خود بازی با کلمات است. Googolplex نامی‌است که به عدد 10 به توان 10 به توان 100 داده‌اند. در عین حال به دو کلمه google و complex هم می‌تواند اشاره کند.
افزایش تعدا کاربران اینترنتی سود زیادی را عاید گوگل کرد. کاربران جذب طراحی ساده، بدون پیچیدگی و تمیز آن شدند. البته طراحی سایت، کپی از یک موتور جستجوگر دیگر با نام Altavista بود اما به همراه روش منحصربفرد گوگل در جست‌و‌جو.
در سال 2000 میلادی گوگل فروش تبلیغات همراه کلمات کلیدی را آغاز کرد. در این روش، گوگل به ازای هر کلیکی که روی سایت می‌شود، 0.05 دلار می‌گیرد. البته این میزان بسته به کلمه کلیدی افزایش می‌یابد.
نکته مهم در این تبلیغات این است که به صورت متن هستند زیرا گوگل نمی‌خواست به طراحی ساده و بی‌شیله پیله سایت آسیبی وارد شود. همچنین این کار سرعت بارگذاری سایت را هم کم نمی‌کند.
با گسترش تعداد کاربرانی که از گوگل به عنوان موتور جستجو استفاده می‌کردند، رقابت گوگل هم با کمپانی‌های جریان اصلی کامپیوتر آغاز شد. نمونه این رقابت‌ها رقابت گوگل با شرکت مایکروسافت است.
کم‌کم گوگل گستره فعالیت‌هایش را به دنیای خارج از اینترنت و به دنیای رادیو و مطبوعات کاغذی هم کشاند. در 17 ژانویه سال 2006، کمپانی گوگل اعلام کرد که یک شرکت تبلیغات رادیویی را با نام dMarc خریداری کرده‌است. شرکتی که سیستم خودکاری برای آگهی دادن در رادیو طراحی کرده است.
گوگل همچنین فروش تبلیغات به روزنامه‌ها و مجلات را هم تجربه کرد. نخستین تجربه این چنینی گوگل در روزنامه شیکاگو سان تریبیون بود که فضاهایی را که برای تبلیغات در نظر گرفته شده بود اما تبلیغی برای آن نیامده بود؛ پر می‌کرد.

رفاه در شرکت گوگل
این روزها کار کردن در کمپانی گوگل به شغلی رویایی تبدیل شده است. داستان‌هایی که از کیفیت خدمات ارائه شده به کارمندان در این شرکت گفته می‌شود، سبب شده سالانه تعداد زیادی از افراد در سراسر دنیا رویای کار کردن برای این شرکت را در سر بپرورانند.
حقوق کارکنان گوگل پایین است. حقوق متوسط یک مدیر شبکه در این شرکت 33 تا 40 هزار دلار در سال است که نسبت به حقوق‌های مشابه پایین محسوب می‌شود. اما آنچه منبع درآمد اصلی کارکنان گوگل محسوب می‌شود، سهام گوگل است.
ارزش سهام گوگل بالاست و در این سال‌ها هم رشد زیادی داشته است. در سال 2004 بنیانگذاران گوگل، سرگی برین و لری پیج اعلام کردند که حقوق سالانه آنها از شرکت یک دلار خواهد بود. «اریک اشمیت»، مدیر شرکت نیز چنین حقوقی را درخواست کرد.
در سال 2005 مجله فوربس اعلام کرد سرگی برین با 14.1 میلیارد دلار و لری پیج با 14 میلیارد دلار دوازدهمین و سیزدهمین افراد پولدار در آمریکا هستند.

تست روانشناسی

 

تست شیرینی و شخصیت شما


نوع شیرینی که شما دوست دارید راز ها و حقایق بسیار دقیق و ظریف شخصیت شما را آشکار می سازد.
کارول بلوم متخصص در این زمینه و نویسنده کتاب "شیرینی ها و شخصیت ها" معتقد است از آنجا که این شیرینیها از خیلی قبل درست شده اند ریشه در دوران بچگی ما دارند و به همین خاطر برای بیشتر ما شیرینیها یادآور خاطرات خوب و احساساتی زیبا هستند و علت دوست داشتن یک شیرینی خاص فقط دلایل شخصی دارد.
بنابراین شیرینی مورد علاقه خود را انتخاب کنید تا راز شخصیت شما را آشکار سازد.

بیسکویتهای کاکائویی کرم دار را می پسندید

شما سرشار از الهامات و تفکرات تازه هستید. بهترین طریقی که دوست دارید شیرینی مورد علاقه خود را بخورید کدام است؟ آن را به دو قسمت تقسیم کنید؟ کرم آنرا جدا کنید و بخورید؟ آن را در لیوان شیر خیس کرده بخورید؟ به هر روشی که بیسکویتهای کاکائویی مورد علاقه تان را نوش جان می کنید از آن لذت خواهید برد. این شیرینیها بیش از اینکه به خاطر مزه خوبشان معروف باشند به خاطر تفکرات نوینی که شما پیرو آن هستید و از آن لذت می برید معروفند. "بلوم" اعتقاد دارد : چنانچه شما عاشق این بیسکویتها هستید یک هنرمند با تصورات جالب می باشید که این تصورات و ذهنیات لحظه ای شما را ترک نمی کنند شما مسلما بارها و بارها از طرف دوستان تشویق می شوید و مورد توجه قرار می گیرید. شما می توانید ایده های خوب خود را فروخته و ثروتمند شوید امتحان کنید حتما موفق می شوید.



 

 شیرینی های ساده بیسکویتی یا ویفری

شما فردی با آگاهی و بینش بسیار و با فراست هستید. هر چند که این شیرینیهای کره ای سنتی، خیلی مدرن و شیک نیستند اما مزه خوب و عالی آنها می تواند روح زندگی را در شما بیدار کند. "بلوم" معتقد است از آنجایی که شما می توانید این چیزها را در این شیرینیها ببینید میتوانید این نکات را در دیگران نیز به همین خوبی ببینید.
شما قدرتی منحصر به فرد در دیدن و ادراک آن قسمتی از یک شیی یا فرد دارید که دیگران قادر به دیدن آن نیستند. این امر از شما یک قاضی ویژه شناخت شخصیت می سازد یک فرد باهوش و تیزبین و خریدار سختگیر و جدی شخصی که نمی توان به او دروغ گفت.



 
 

شیرینی های کشمشی و گردویی با طعم دارچین

شما یک ماجراجوی واقعی هستید. افرادی که عاشق مزه ها و طعمهای نامعمول و در عین حال خوب هستند هیچگاه از امتحان کردن یک مزه خاص نمی هراسند و شاید به همین خاطر تن به ریسکهای واقعی در زندگی می دهند کودکان عاشق شما هستند چرا که شما همیشه در صدر جدول برای انجام یک کار خطرناک هستید و بزرگسالان هم شما را دوست دارند زیرا زمانیکه با شما هستند آنها را زیر بارانی از خاطرات ماجراجویی و رفتارهای منحصر به فرد قرار می دهید که باعث به وجود آمدن احساس عالی در آنها می شود.



 
 

 شیرینی های خانگی با طعم کاکائو، نارگیل،...

شما بسیار مهربان رئوف و گاهی ساده لوح هستید. این شیرینی های ساده و در عین حال خوشمزه شما را به یاد روزهای خوب گذشته می اندازد و به خاطر همین است که شما عاشق آن هستید شما به یاد گذشته ها بسیار دلتنگ می شوید و هر لحظه از خاطرات خود را در حد توان ثبت می کنید ارزش هر لحظه گذشته برای شما برابر با یک موفقیت کاری است از آلبوم عکس تا نخستین نقاشی شما تاریخچه یک فامیل را با خود به یدک می کشید. آیا در گذشته خود گرفتار شده اید؟ به هیچ وجه شما با تمام توان و انرژی خود در حال زندگی می کنید و در هر لحظه در حال بازسازی خاطرات گذشته و یا ساختن خاظراتی نوین با دوستان و آشنایان خود هستید.



 
 

 شیرینی های مربایی(انجیر، آلبالو،...)
 
شما مصمم و با اراده هستید. افرادی که عاشق این نوع شیرینی هستندبسیار تمایل دارند بزرگسالانی مسوول و مسوولیت پذیر باشند یک مدیر استثنایی که به خانه نرسیده صورتحسابها و نامه ها را رسیدگی می کند . آماده شدن برای آینده و حوادث غیر منتظره تمام تلاش و انرژی شما را می گیرد اما فراموش نکنید در ازای کار سختی که انجام می دهید سرمایه لازم را نیز برای زندگی آینده خود پس انداز کنید تلاش شما باید نتیجه مثبتی داشته باشد و بهترین راه انعکاس آن در زندگی فرزندانتان می باشد . مزه شیرین این شیرینی همیشه رویای شیرین یک زندگی راحت را برای شما تداعی می کند

عبد القدیر فطرت

عبد القدیر فطرت رئیس بانک مرکزی افغانستان ((د افغانستان بانک)) شد.

ادامه در سایت فارسی بی بی سی

5 قانون برای مدیران و رئیسان


بعضی تصور میکنند که رئیس بودن فقط به پشت میز نشستن، سیگار کشیدن و به این و آن دستور دادن است. ممکن است وقتی می بینند کسانی هستند که از حرف هایشان اطاعت می کنند و به آنها احترام می گذارند، احساس رضایت کنند.
متاسفانه، آنچه شما می بینید فقط یک درصد از زندگی آنها میباشد—در واقع ساعات فراغت آنهاست. مطمئناً رئیس بودن الزامات و خصوصیات خاصی می طلبد. یک رئیس هیچوقت تعطیلی ندارد و 24 ساعت روز باید گوش به زنگ باشد. هیچ کس تا به حال با نشستن در رستورانها و دید زدن دخترها رئیس نشده است. برای رئیس شدن باید سخت تلاش کرد و همیشه هوشیار بود. نکاتی که در این مقاله پیش روی شما قرار داده ایم، به شما برای رسیدن به این هدف کمک می کند.


1. اگر احترام می خواهید، احترام بگذارید
یکی از اصلی ترین قانون های موجود در ریاست این است که افراد تنبل همیشه پس رفت می کنند. فقط افراد کمی هستند که خود را از این قانون جدا می کنند، اما اکثر مردم نمی توانند. به قدرت رسیدن از طریق کانال های مناسب آسان تر و قابل تحمل تر از کندن تونل به سمت بالا با دستان خودتان است، فقط به این دلیل که رئیس های قبلی به شما احترام گذاشته و از شما حمایت می کنند.
خاطرتان باشد که احترام گذاشتن به معنای بادمجان دور قاب چینی و چاپلوسی نیست. به این معنی است که باید در مقابل نیازهای سازمان و شرکت، مراقب و متوجه باشید. البته باید دقت داشته باشید که زیر دستان شما این مهربانی را با ضعف شما اشتباه نگیرند.


2. تصمیم غلط بهتر از بی تصمیمی است
تلاش برای به چنگ آوردن همه ی قدرت در یک زمان، نتایج متضادی در پی خواهد داشت. در بعضی موارد تصمیمات بزرگ در زندگی توام با شناخت و گه گاه افتخار خواهد بود. سزار نام خود را با عبور از رابیکون و ورود به روم نهاد. از طرف دیگر، برتوس نام خود را با خیانت به سزار نهاد. تفاوت بین این دو مرد به طور آشکاری در یک چیز است: پیروزی. اگر بروتوس دشمنان خود را پس از خیانت برکنار می کرد، می توانست تاریخ را به خواست خود رقم بزند، اما تصمیم او باعث رسوایی و بدنامی همیشگیش شد.
اگر درگیر یک تصمیم گیری هستید، ممکن است افراد کم طاقت دیگری این تصمیم را به جای شما بگیرند. شما به عنوان یک رئیس باید بتوانید زیردستانتان را آنقدر تحت جذبه خود نگاه دارید که به خود اجازه ی خیانت به شما را ندهند. اگر کسی به شما خیانت کرد، باید کاری کنید تا آن فرد را الگویی برای سایر کارمندان شرکت کنید. او را اخراج و یا از مقام خود عزل کنید.


3. با هوشیاری شر بدخواهان را از سر خود کم کنید
یک رئیس تاثیر گذار باید بتواند رقیبان و بدخواهان را از جلوی راه بردارد. در مسیر شما به عنوان یک رئیس ممکن است افراد به ظاهر مهربان، اما در باطن بدخواه زیادی باشد که بخواهند وارد مسیر شما شوند. هیچ چیز مثل کینه و طرز برخورد کار را خراب نمیکند. به عنوان یک رئیس باید بتوانید به هر طریق ممکن خود را آماده و برتر و بالاتر از همه نگاه دارید. یکی از راه هایی که میتوانید از طریق آن اجازه ندهید هیچ چیز و هیچ کس سد راه شما نشود این است که با همه به طور یکسان رفتار کنید، از مدیر عامل گرفته تا آبدارچی شرکت.
البته این به آن معنا نیست که باید مثل بعضی سیاست مداران یک نقاب پلاستیکی به صورت بزنید. اما اگر دیدید کسی قصد مزاحمت و بدخواهی دارد، بار اول نصیحتش کنید. اگر زیر بار نرفت، بار دوم فشار بیشتری بر او بیاورید، اما اگر باز سر عقل نیامد، بیرونش کنید. شما به عنوان یک رئیس باید بدانید که با مردم چطور رفتار کنید، چطور آنها را ترسانده و یا چطور خیلی مودبانه خردشان کنید.


4. از فرصت ها نهایت استفاده را ببرید
وقتی به قدرت رسیدید، تازه زمانی است که فشار را بر روی خود احساس می کنید. لحظاتی وجود دارد که یک نفر با یک ایده جالب و عالی، از فرصت استفاده کرده و پاورقی بر تاریخ زندگی کس دیگری می شود. در واقع، زندگی ترکیبی از تقاطع های بین آن افرادی است که انتخاب صحیح کردند و آنها که انتخابی غلط کردند. برای اینکه نامتان ماندگار شود، باید جزء آن افرادی باشید که گوش به زنگند و از فرصت ها بهترین استفاده را می برند. برای رئیس بودن باید از فرصت ها استفاده کنید و گرنه پشیمان خواهید شد.


5. از همه بیشتر کار کنید
بدون تلاش و کوشش فراوان هیچوقت رئیس نخواهید شد. برای اینکه سوپراستاری معروف هم بشوید باید حداقل 20 سال تلاش کنید. اگر همیشه برای انجام کار بیشتر اشتیاق داشته و هدفمند باشید، ساعاتی که روی آن سرمایه گذاری کرده اید، فرصتی پیش روی شما قرار می دهند. و زمانیکه رئیس شدید، همه دوست دارند که جای شما باشند. همه به شما نگاه می کنند، پس بهتر است سرتان را بالا نگه دارید و باز به سعی و تلاشتان ادامه دهید، چون احترام خیلی زود ناپدید می شود.
خاطرتان باشد حتی زمانیکه به عنوان یک رئیس شناخته شدید، باز باید کوشش کنید چون در غیر اینصورت خیلی زود آن را از چنگتان در خواهند آورد.


روی شخصیتتان کار کنید
می توانید از یک تلاشگر 20 ساله به موفقیت یک شبه نائل شوید، فقط اگر برای آن تلاش کنید. اما برای این منظور نیازمند شخصیت هم هستید. برای خاطره انگیز کردن زندگی، تقلا و کشمکش نیز لازم است. یادتان باشد رئیس در وادی خطر زندگی میکند. چیزی که به شما کمک میکند بتوانید مقام و موقعیتتان را حفظ کنید این است که کارهایی را انجام دهید که دیگران از انجام آن واهمه دارند. این جرات و جسارت از شخصیتی جسور و باشهامت ناشی می شود.
هوشیار باشید و تلاشگر، و خیلی زود خواهید دید که نام شما نیز به تاریخ اضافه خواهد شد .

فروش نفت ایران به دلار آمریکا متوقف شد

مدیر امور بین‌الملل شرکت ملی نفت ایران اعلام کرد: هم‌ اکنون تمامی نفت ایران به ارزهای غیردلار به فروش می‌رود و فروش نفت ایران به دلار آمریکا کاملا متوقف شده است.
دی اتخاذ شده و کاهش شدید ارزش دلار، صحت تصمیم ما را اثبات کرده است.
وی افزود: در سطح کلان، تقریبا تمامی نفت ایران به ارزهای غیردلار به فروش می‌رود که کک20 درصد آن به ین و مابقی به یورو صورت می‌گیرد.
غنیمی‌فرد درباره پیشنهاد مطرح شده در اجلاس سران اوپک در تعیین سبدی از ارزها برای فروش نفت، گفت: در صورت تصمیم‌گیری بر ای اجرای این طرح، به راحتی می‌توان با هماهنگی بانک‌های کشورهای خریدار و فروشنده نفت، آن را اجرا کرد.

توسعه صنعتی و فناوری: مفاهیم و راهبردهای پیش رو

راهبردهایی که به عنوان پایه و اساس سیاستهای کلان کشور تدوین می‌گردد بایستی چنان رنگ و بویی داشته باشد که وظایف سخت و برنامهٔ فشرده‌ای را متوجه دولت کند تا بتوان براساس آن، عملکرد ضعیف را از عملکرد سخت‌گیرانه بازشناساند. این راهبردها باید با تفکراتی که امروز در جامعه، سلب مسؤلیت از دولت را تئوریزه می‌کنند، همراستا و همداستان نباشند.

ادامه توسعه صنعتی و فناوری: مفاهیم و راهبردهای پیش رو

تجارت، موتور رشد و توسعه اقتصادی

از آنجایی که پیشرفت های روزافزون تکنولوژی بویژه در زمینه ارتباطات که دنیا را به دهکده جهانی مبدل ساخته، باعث افزایش و تنوع خواسته ها و نیازهای جوامع مختلف گشته و برعرصه فعالیت های صنعتی افزوده است، این روند رو به رشد به دلیل تنوع نیازها و سلیقه ها، کیفیتی برتر و فرآورده هایی مطلوب تر را طلب می کند .

ادامه تجارت، موتور رشد و توسعه اقتصادی

کاهش بی سابقه ارزش دلار در برابر یورو

ارزش دلار در برابر یورو به نحو بی سابقه ای کاهش یافته و برای اولین بار هر یورو با یک دلار و 48 سنت مبادله شده است. ادامه کاهش ارزش دلار نشان دهنده این است که معامله گران انتظار دارند نرخ بهره دلار در آینده نزدیک کاهش یابد. برخی پیش بینی ها حاکی از این است که حتی ممکن است کاهش اضطراری نرخ بهره دلار قریب الوقوع باشد.این کاهش باعث خواهد شد که برخی از دارایی های آمریکا برای سرمایه گذاران بین المللی جذابیت کمتری داشته و در نتیجه به دلار کمتری نیاز باشد.

ادامه در سایت فارسی بی بی سی

Microsoft Math ۳,۰ Full

 

 

نرم افزاری برای محاسبات ریاضی که از جمع و تفریق انجام میده تا رسم نمودارهای بسیار پیشرفته و تبدیل انواع واحد به یکدیگر، فرمول نویسی با بیش از ۱۰۰ گزینه و صدها کار دیگه
 

لینک دانلود (حجم فایل حدود 42 مگابایت می باشد و فایل کرک در داخل فایل Zip قرار دارد)