بنگاه دانش اقتصاد *ابتهاج*

مقالات آموزشی اقتصادی صهیب عبیدی

بنگاه دانش اقتصاد *ابتهاج*

مقالات آموزشی اقتصادی صهیب عبیدی

تخصیص 20 میلیارد دلار دیگر به نجات بانک آمریکا


وزارت دارایی ( خزانه داری) آمریکا در تلاش تازه ای برای حمایت از بانک آمریکا Bank of America با پرداخت 20 میلیارد دلار دیگر به این بانک موافقت کرده است.

وزارت دارایی آمریکا همچنین اعلام کرده که زیان های ناشی از 118 میلیارد دلار طلب های بلا وصول این بانک را تضمین می کند.

این کمک ها مشابه همان کمک هایی است که در ماه نوامبر گذشته در اختیار سیتی گروپ، یک غول مالی دیگر آمریکا قرار گرفته بود.

بانک آمریکا قبلا 25 میلیارد دلار کمک مالی دریافت کرده بود.

وزارت دارایی آمریکا در برابر این کمک ها مالک بخشی از سهام بانک آمریکا خواهد شد.

بانک آمریکا همچنین باید محدودیت های شدیدی برای پرداخت حقوق و مزایای مدیران خود قائل شود.

بانک آمریکا در گذشته یکی از قوی ترین بانک های آمریکا محسوب می شد.

دخالت دولت برای کمک به این بانک هنگامی بود که این نگرانی پیش آمد که کاهش دارایی های این بانک بقای آن را تهدید کرده و می تواند تهدیدی برای بخش مالی و اقتصاد آمریکا در ابعاد گسترده تر باشد.

بانک آمریکا میزان ضرر خود در سه ماهه آخر سال 2008 را یک میلیارد و 700 میلیون دلار اعلام کرده است.

یک سال قبل در یک چنین مدتی بانک آمریکا 268 دلار سود برده بود.

بخشی از زیان بانک آمریکا به دلیل خرید نهاد مالی مریل لینچ می باشد که اعلام کرده در سه ماهه آخر سال 2008، معادل 15 میلیارد و 31 میلیون دلار ضرر کرده است.

چندمین ثروتمند جهان هستید؟

   

آیا دوست دارید بدانید چندمین فرد ثروتمند جهان هستید؟ تنها با یک ارزیابی ساده می توانید به این نتیجه دست یابید.

 یک سایت اینترنتی با نام www.globalrichlist.com در یکی از صفحات خود بخش ویژه ای را گنجانده که با وارد کردن درآمد سالیانه خود به یکی از واحدهای پولی اصلی دنیا در آن می توانید رتبه خود را در بین افراد ثروتمند یا فقیر دنیا تعیین کنید.

در این سایت تنها کافی است رقم درآمد سالیانه خود را وارد کنید که البته ابتدا باید آن را به یکی از واحدهای پولی پوند، دلار آمریکا، یورو، ین و دلار کانادا تبدیل کنید.

سپس رقمی روی صفحه نمایان می شود که موقعیت شما را در بین ثروتمندترن افراد دنیا مشخص می سازد. همچنین جایگاه شما در میان این افراد به درصد مشخص می شود.

تاجران ایرانی: در افغانستان با مشکل مواجهیم

یک فروشگاه ایرانی در کابلمحصولات صنایع غذایی، ساختمانی، کشاورزی، پزشکی و فرش ایران بخش قابل ملاحظه ای از بازار افغانستان در این بخش ها را در اختیار دارد

علیرغم تلاشها برای تشویق ایرانیان به سرمایه گذاری در افغانستان، شماری از بازرگانان ایرانی در افغانستان می گویند با چالشهای جدی مواجهند.

بازرگانان ایرانی که در افغانستان سرمایه گذاری کرده اند می گویند وضعیت خوب بازار سرمایه گذاری خارجی در افغانستان در سایه فساد اداری و سختگیریهای ادارات دولتی کمرنگ شده است.

محصولات صنایع غذایی، ساختمانی، کشاورزی، پزشکی و فرش ایران بخش قابل ملاحظه ای از بازار افغانستان در این بخش ها را در اختیار دارد.

کیومرث حقیقی، یکی از سرمایه گذاران ایرانی در افغانستان می گوید روند سرمایه گذاری ایرانیان در این کشور ظرف پنج سال گذشته به شدت افت کرده و سختگیریهای ادارات دولتی منجر به محدودیت کار آنان شده است.


'سختگیری'

آقای حقیقی، که از پنج سال به این سو در افغانستان در بخش تبلیغات بازرگانی سرمایه گذاری کرده، می گوید مشکلاتی که از ناحیه ادارات دولتی ایجاد می شود، باعث شده که بیشتر بازرگانان ایرانی به کار خود در افغانستان پایان دهند.

آقای حقیقی می گوید: "نسبت به پنج سال پیش سرمایه گذاری ایرانیها در افغانستان مقداری افت پیدا کرده، به دلیل مشکلاتی که پیش آمده و سختگیریهایی که در پی داشته است. هر کسی که آمد آهسته آهسته کارش را جمع کرد و رفت."

روشن نبودن قوانین تجاری، فساد اداری و مالی، کمبود برق، ناامنی و مشکلات حمل و نقل از دیگر مشکلاتی است که آقای حقیقی می گوید سرمایه گذاران ایرانی در افغانستان با آنها روبرو اند.

او می گوید قوانین تجاری و سرمایه گذاری در افغانستان براساس خدمات بازرگانی چند سال پیش تدوین شده، اما با تغییراتی در وضعیت بازار به وجود آمده نمی تواند پاسخگوی نیازمندی های امروزی باشد.



'دفع سرمایه؟'

نشان اداره حمایت از سرمایه گذاری افغانستانمقامات افغان می گویند قوانین تجاری و سرمایه گذاری افغانستان از ساده ترین قوانین منطقه است.

هادی شاه علی، یکی دیگر از بازرگانان ایرانی در کابل هم می گوید قانونهای تجاری و سرمایه گذاری برای خارجیها محدودیت های زیادی را بر سر راه آنان قرار داده است.

آقای شاه علی که عضو هیات رئیسه بازرگانان ایرانی در افغانستان نیز است، می گوید آن چه را که سرمایه گذاران خارجی در افغانستان "در عمل" می بینند، احساس می کنند برخورد ادارات دولتی برای جذب سرمایه، بیشتر به دفع سرمایه منجر می شود.

این سرمایه گذار ایرانی گفت: "من بیشتر احساسم این است که از نظرات کارشناسی در این زمینه (سرمایه گذاری در افغانستان) استفاده نمی شود. اساساً نظام بوروکراتیک حاکم بر فعالیتهای اداری این جا هم خودش مانع بزرگی است."



'قوانین ساده'

اما مقامات افغان انتقادهای بازرگانان ایرانی را در خصوص سختگیری ادارات دولتی افغانستان رد می کنند و می گویند قوانین تجاری و سرمایه گذاری افغانستان از ساده ترین قوانین منطقه است.

ولید تمیم، رئیس بخش تقویت سرمایه گذاری در اداره حمایت از سرمایه گذاری افغانستان، آیسا، می گوید محدود شدن کار بازرگانان ایرانی در افغانستان ربطی به قوانین تجاری افغانستان ندارد.

آقای تمیم در گفتگویی با بی بی سی گفت در افغانستان هیچ گونه مشکل قانونی برای سرمایه گذاری خارجی وجود ندارد. اما او موجودیت فساد و نبودن برق را از مشکلاتی دانست که ممکن است روند سرمایه گذاری خارجی را در افغانستان با مشکلاتی کرده باشد.


رقم سرمایه ای را که از سرمایه گذاران ایرانی جذب کرده ایم معادل می شود به ۱۴۵ میلیون دلار از حدود ۱۹۰ شرکت

ولید تمیم، یکی از مسئولان اداره آیسا



او گفت این احتمال وجود دارد که محدودیتهایی در داخل ایران وجود داشته باشد که باعث شده سرمایه داران ایرانی در افغانستان سرمایه گذاری کنند.

آقای تمیم گفت: "رقم سرمایه ای را که از سرمایه گذاران ایرانی جذب کرده ایم معادل می شود به ۱۴۵ میلیون دلار از حدود ۱۹۰ شرکت."

این در حالی است که یک هیات بلندپایه افغانی به ریاست محمد کریم خلیلی، معاون دوم رئیس جمهوری افغانستان در ایران، بازرگانان ایرانی را به سرمایه گذاری در افغانستان تشویق کرده است.

آقای خلیلی در دیداری با علی لاریجانی، رئیس مجلس ایران ضمن استقبال از گسترش روابط اقتصادی دو کشور، گفت که افغانستان خواستار سرمایه گذاری بخش خصوصی و دولتی ایرانی در این کشور است.

همچنین همایش و نمایشگاه سه روزه ای برای بررسی مشکلات ناشی از قوانین تجاری و سرمایه گذاری و اوضاع امنیتی افغانستان در بخش های حمل و نقل، انرژی، کشاورزی و گردشگری در تهران برگزار شده است.

جهان و بحران مالی در سال 2008

وضعیت بدی است. آنچه که در طول سال 2008 در بریتانیا و آمریکا رخ داد نشانگر نوعی نا کارآمدی در فعالیت بانکهای مهم این کشورها و البته قوانین و مقررات آنهاست.

اکنون روشن است که مدیران بانکها و صنایع بزرگ تصمیم گرفته بودند تا موجودیت شرکتهای خود را بر اساس رشد بازار که در دهه گذشته اتفاق افتاده بود، ارزیابی و مسیر آن را مشخص کنند.

اما آنچه که آنها (در عمل) باید انجام می دادند این بود که بایستی مقادیری پول را از آن دوران خوب کنار می گذاشتند، تا مطمئن شوند که رکود اجتناب ناپذیر جهانی، البته وقتی که آغاز شود، تا حدی قابل کنترل باشد.

اما در عوض بانکهای بزرگی مانند "سیتی گروپ" و بزرگترین شرکت بیمه جهان "ای آی جی" فقط بر اساس تخمینها و پیش بینیها عمل کردند و (در نهایت) برای جلوگیری از نابودی آنها، از پول مالیات دهندگان استفاده شد.

هشدارهای زیادی وجود داشت که رشد بازارها و وضعیت خوب اقتصادی، با ثبات نیست. قیمت مسکن در بریتانیا و آمریکا برای سالها رشد بیست درصدی داشت. اما درآمد ملی برای (باز) پرداخت قیمت مسکن فقط 5 درصد در سال رشد داشت. با این آمارها، نیازی به یک مغز اقتصادی نبود تا بتوان فهمید که اوضاع بسیار شکننده است.

ترکیدن حباب بازار مسکن می توانست اثر کمی بر بازار بگذارد، اما در عمل ترکیدن این حباب باعث از دست دادن اعتماد و منجر به بحران مالی جهانی شد.

مشکلات به نوعی در ماه مارس و هنگامی شروع شد که "بر اشترنز" از بانکهای مهم "وال استریت" با پول کمی از سوی رقیب آن یعنی "جی پی مورگان" خریداری شد.

مت ولز، خبرنگار بی بی سی در نیویورک، در آن زمان بیرون ساختمان "بر اشترنز" در منهتن ایستاده بود: "هر کسی که به داخل ساختمان می رفت و یا از آن خارج می شد، بدون شک غمگین بود. این بانک، نماد سازمانی بسیار عالی بود و فکر می کنم همه ما از آنچه که اتفاق افتاده گیج و مبهوت هستیم."

اما شاید فقط هنک پالسون، وزیر دارایی آمریکا بود که تلاش داشت تا خود را مطمئن نشان دهد.

او گفت: "سازمانهای مالی ما (آمریکا) بانکهای ما و بانکهای سرمایه گذاری ما همگی قوی هستند و من مطمئن هستم که آنها بر این بحران فائق خواهند شد.

شاید اکنون که حدود 9 ماه از شروع این بحران گذشته ساده باشد که میزان خطای خود را ارزیابی کنیم. اما جورج سوروس، بانکدار مجاری الاصل، در ماه مه (حدود دو ماه پس از شروع بحران) مشکلات را پیش بینی کرده بود.


مداخله دولت در شرکتهای خصوصی آمریکایی برای بسیاری از مردم کشور و خود من البته جای اعتراض دارد. اما رها کردن سازمانها مالی و مصرف کنندگان از کمکهای مالی، کاملا غیر قابل قبول است.

هنک پالسون



او گفت: "این به اصطلاح نظام قوی مالی جهانی بر روی یک رشته از عقاید کاذب بنا نهاده شده و بنابر این همواره در خطر مشکلات شدیدی بوده است. و حالا همه چیز خراب شده است. من سعی کرده ام خود را از این وضعیت دور نگه دارم. شخصا با پیش بینی اینکه بازار سقوط می کند، پرتفوی (سهام های) خود را کاهش داده ام."

از زمانی که آقای سوروس این سخنان را گفته، بازار سهام "داو جونز" سقوط کرده و در یک نوبت 40 درصد کاهش یافت.

اما در واقع در ماه سپتامبر بود که همه چیز فرو ریخت. روز دوشنبه 8 سپتامبر دولت آمریکا گفت که برای نجات دو سازمان مالی مسکن "فنی می" و "فردی مک" از نابودی، وارد عمل می شود.

بسیاری از سازمانهای مالی آسیایی از این دو منبع بزرگ مالی، وام گرفته بودند، و اصلا برای آمریکا این امکان وجود نداشت که بگذارد این دو سازمان مالی نابود شوند. دولت آمریکا برای نجات این دو سازمان مالی اقداماتی کرد، اما با این وجود این اقدامات باعث کمک به بحران نشد.

فقط دو روز پس از این اقدامات، سهام شرکت "لیهم برادرز" فقط در یک روز مالی حدود 40 درصد سقوط کرد.

پیتر موریسی، اقتصاددان و استاد دانشگاه مریلند آمریکا در آن زمان گفت: "شرکت 'لیهم برادرز' با مشکلات بزرگی روبروست. آنها در زمینه مسکن سرمایه گذاریهای بدی کرده اند؛ چه در سرمایه گذاریهای تضمینی رهنی و چه در املاکی که خود در آن سرمایه گذاری کرده اند، به ویژه در بریتانیا. بیلان مالی این شرکت بسیار خراب است. و فقط یک آدم احمق این شرکت را تمام و کمال می خرد."

مایک جانسون، خبرنگار بی بی سی در آمریکا از آقای موریسی پرسید: "تا چه اندازه احتمال سقوط این شرکت وجود دارد؟"

و آقای موریسی گفت: "تا آن نقطه فقط یک مو فاصله است. نزدیک به نابودی و سقوط است."

و در واقع چهار روز بعد این شرکت ورشکسته اعلام شد.

وال استریت مجبور شده بود که بهای اشتباهات خود را بپردازد و برای بسیاری این تحولات حق وال استریت و بازاریها مالی بود.

اما این تحولات برای آلن گرین اسپن، رئیس بانک مرکزی آمریکا و مردی که طی بیست سال گذشته نرخ بهره را در آمریکا در کنترل داشت، ضربه سختی بود.

او در واکنش به این تحولات گفت: "این گونه اتفاقات هر پنجاه سال یک بار و شاید هم هر قرن یکبار اتفاق می افتد. شکی نیست که روند این تحولات از آنچه من تا کنون دیده ام عمیقتر است و هنوز هم البته ادامه دارد. "

آقای گرین اسپن درست می گفت. فقط دو روز بعد از اظهارات آقای گرین اسپن بود که برای نجات شرکت بیمه بزرگ "ای آی جی" از پول مالیات دهندگان هزینه شد. گفته می شد که این شرکت آنقدر بزرگ است دولت نمی تواند اجازه دهد این شرکت ورشکست شود.

اقدام بعدی دولت آمریکا صرف هفتصد میلیارد دلار برای در اختیار گرفتن وام های مسکن معوقه ای بود که سیستم بانکی را به ورشکستگی کشانده بود. هدف دولت از این اقدام بیشتر کمک به بانکها بود تا تصاحب آنها. جورج بوش، رئیس جمهور آمریکا، از قانونگذاران خواست تا هرچه زودتر این کمک را تصویب کنند.

اما بسیاری از اقتصاد دانان با این اقدام مخالف بودند. آنها می گفتند این کار پول خرج کردن در بازارهای ورشکسته مالی است. به هر صورت پس از چند روز تبادل نظر بین قانون گذاران آمریکایی این کمک دولت را تصویب کردند. اما با این وجود ارزش سهام باز هم سقوط کرد؛ و اقدامات جهانی هم برای جلوگیری از این مسئله تاثیری نداشت.

از سوی دیگر دولت بریتانیا نیز مجبور شد پول مالیات دهندگان این کشور را به بانکهای بریتانیایی تزریق کند. در همین راستا وزیر دارایی آمریکا اقدام نجات مالی خود را تغییر داد. به عبارتی دولت آمریکا اعلام کرد که روش بریتانیا را دنبال خواهد کرد و در نتیجه نقش مستقیمتری را در بانکهای آمریکایی ایفا خواهد کرد تا آنها را فعال نگه دارد.

آقای پالسون، وزیر دارایی آمریکا البته در اینباره گفت: "مداخله دولت در شرکتهای خصوصی آمریکایی برای بسیاری از مردم کشور و خود من البته جای اعتراض دارد. اما (در عین حال) رها کردن سازمانهای مالی و مصرف کنندگان از کمکهای پولی، کاملا غیر قابل قبول است."

این تحولات و تصمیمها بر غرور آمریکاییها تاثیر بدی داشت. پس از فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی، برای مدت بیست سال، اینطور به نظر می رسید که با نگرش آمریکا درباره بازار آزاد و ساختارهای پیچیده مالی و اقتصادی، نقش دولت در طول زمان کاهش می باید. اما اکنون نظام بانکی آمریکا تحت کنترل دولت قرار گرفته بود.

با این وجود به هرصورت دستکم در مغازه های آمریکا، مواد غذایی پیدا می شود. اما در ایسلند، که کشوری کوچکی است و زیاد هم از آمریکا دور نیست، وضعیت چندان هم خوب نیست.

در ایسلند و پس از آغاز بحران اقتصادی در جهان، پول نقد برای واردات به سرعت کم شد، به طوری که این کشور مجبور به درخواست کمک از صندوق بین المللی پول شدند. صندوق بین المللی پول پس از این بحران مجبور به کمک به کشورهای مجارستان، اوکراین، صربستان و پاکستان شده است.

اما سوال اینجاست که چرا این کشورها خیلی زودتر از بروز بحران جلوگیری نکردند؟

در ماه آوریل، بی بی سی، استیون ایوانز ، گزارشگر خود را به ایسلند فرستاد. در آن زمان این کشور هنوز به بانکهای خود اجازه می داد تا با تشویق و جلب سپرده گذاری، از این منابع برای وام دهی و سرمایه گزاری در تجارت های مختلف در سطح جهان استفاده کنند و مقامات ایسلند هم از این سیاست دفاع می کردند و معتقد بودند که اقتصاد آنها بسیار سالم و در شرایط خوبی است.

نخست وزیر ایسلند: " اقتصاد ما بسیار سالم و خوب است."

ایوانز خطاب به نخست وزیر: "اصطلاح به کار رفته در مورد کشور شما این است که ایسلند یک صندوق سرمایه گذاری خصوصی شده است یا به عبارت دقیقتر 'هج فاند'."

نخست وزیر: "من استفاده از این اصطلاح را در نشریات دیدم و از به کار بردن آن تعجب کردم. ما یک جمهوری مستقل هستیم . ما صندوق (پولی) نیستیم. فکر می کنم انتشار این خبر غیر مسئولانه بوده است. اینطور فکر نمی کنید؟"

ایوانز: "کار من نیست که در اینباره نظر بدم. من این نکته را فقط (به عنوان خبرنگار) پیش روی شما گذاشتم."

راجر باتل، اقتصاددان مستقر در لندن از افرادی است که پیش بینهای ناخوشایندی را از وضعیت اقتصادی اظهار کرده است. از او پرسیدیم که آیا فکر می کند می توانست برای هشدار درخصوص وضعیت اقتصادی کار بیشتری انجام دهد؟

باتل: "من اظهار نظر کردم. مطلب نوشتم. هر هفته در روزنامه مطلب نوشتم. چند کتاب نوشتم و در این باره بسیار شفاف صحبت کرده ام."

به عبارت دیگر بدلیل اینکه پیش بینهای آقای باتل و شخصیت های دیگری مثل جرج سوروس، سرمایه گزار میلیاردر آمریکایی درباره سقوط بازار مسکن بلافاصله محقق نشد، دولتها به نگرانیهای مطرح شده از سوی این اقتصاد دانها توجهی نکردند.

اما البته آقای باتل معتقد است که اگر این حباب نمی ترکید و به رشد خود ادامه می داد و وضعیت به هنگام ترکیدن حباب می توانست بسیار بدتر از آنچه که الان اتفاق افتاده باشد.
در عین حال در حالیکه آمارها وضعیت خوبی را پیش بینی نمی کنند؛ اما قیمت رو به افزایش اقلام غذایی و انرژی که بیشترین فشار را بر اقشار کم درآمد وارد کرده بود، کاهش پیدا کرده است.

قیمت نفت که به 140 دلار در ازای هربشکه رسیده بود، اکنون به حدود 40 دلار رسیده. و قیمت گندم هم به نصف قیمت آن در ابتدای سال 2007 رسید.
به طور کل، سال 2008 سال بحران مالی بوده است، بحرانی که شاید از آنچه در دهه 70 اتفاق افتاد بدتر بوده است.

یورو 10 ساله شد

مقامات بلندپایه بانک مرکزی اروپا و پارلمان اروپا برای برگزاری مراسم دهمین سالگرد یورو، پول واحد اروپا، در استراسبورگ گرد آمده اند.

اول ژانویه 1999 نرخ ارزهای بیشتر کشورهای مهم اروپایی، از جمله مارک آلمان، فرانک فرانسه و گیلدر هلند تثبیت و با یکدیگر مرتبط شد.

در حالی که 10 سال پیش یازده کشور در مراسم معرفی یورو حضور داشتند اکنون این واحد پول به یکی از مهم ترین واحدهای پول رایج دنیا تبدیل شده است و شانزده کشور اروپایی از آن استفاده می کنند. آخرین کشور اروپایی که پول رایج خود را به یورو تغییر داد، کشور اسلواکی بوده است.

بخش هایی از اروپا که واحد پول رایج آنها یوروست به منطقه یورو شهرت یافته است.

طرفداران یورو می گویند که واحد پول اروپا به سرعت توانسته خود را به یکی از مهمترین واحدهای پولی جهان تبدیل کند و نقل و انتقالات تجاری و مسافرتی را برای میلیون ها اروپایی آسانتر کرده است.

اما منتقدان یورو می گویند که این طرح کشورهای منطقه یورو را از ابزار اداره اقتصاد خود محروم کرده است.

منتقدان می گویند که برخی از اقتصادهایی که در منطقه یورو قرار دارند، مانند اسپانیا، در حال حاضر در وضعیت خوبی قرار ندارند چون اختیارات تعیین نرخ بهره خود را واگذار کرده اند و در ضمن قادر هم نیستند که ارزش واحد پول خود را کاهش دهند.

نرخ بهره در منطقه یورو توسط بانک مرکزی اروپا تعیین می شود.

سهم یورو در ذخیره های بانک های مرکزی جهان به طور فزاینده ای رو به افزایش بوده است گرچه که هنوز به پای دلار آمریکا نرسیده است.

یورو در طی عمر خود فراز و نشیب های متعددی داشته است. به طور مثال در حالی که در سال 2000 در مقابل دلار خیلی ضعیف بود ارزش آن در سال گذشته میلادی قبل از آنکه بار دیگر افت کند، تقریبا دو برابر دلار شد.

منطقه یورو برای اولین بار از زمان به گردش درآمدن یورو، در حال حاضر با رکود اقتصادی مواجه است.

بلای مرگ در زایمان همچنان گریبانگیر کشورهای فقیر است

یونیسف، صندوق حمایت از کودکان سازمان ملل متحد، دیروز (15 ژانویه)، گزارش سالیانه خود را درباره وضعیف کودکان جهان منتشر کرد.

در این گزارش، با عنوان "وضعیت کودکان جهان"، آمده است که بچه دار شدن همچنان یکی از مخاطرات بهداشتی برای زنان در کشورهای در حال توسعه است.

در گزارش جدید یونیسف خطر جانی که زایمان ممکن است برای زنان در بر داشته باشد بین کشورهای فقیر و غنی مقایسه شده است. بنا به این گزارش، این خطر برای زنان کشورهای فقیر بسیار بیشتر است. یونیسف همچنین می گوید که نوزادان در کشورهای فقیر خیلی بیشتر با خطر مرگ مواجه هستند.

هر ساله پانصد هزار زن در سراسر جهان به خاطر مشکلات زایمان و یا دوره بارداری جان خود را از دست می دهند و چهار میلیون نوزاد نیز می میرند. اغلب این مرگ و میرها در فقیرترین کشورهای جهان رخ می دهد.

در همین حال، یونیسف میزان مرگ و میر در میان کودکان زیر پنج سال را شاخصی مهم در نشان دادن وضعیت کودکان جهان می داند و کشورهای جهان را به لحاظ میزان این نوع مرگ و میرها دسته بندی کرده است.

در این جدول، کشورهایی که بالاترین میزان مرگ و میر را در سال 2007 داشته اند در صدر و کشورهایی که کمترین مرگ و میر کودکان زیر پنج سال را داشته اند در انتهای جدول قرار گرفته اند.

در جدول یونیسف که شامل 189 کشور جهان می شود، ایران در رده 83، افغانستان در رده دوم و تاجیکستان در رده 54 قرار دارند. جایگاه کمترین میزان مرگ و میر در این جدول (رده 189)، متعلق به کشورهایی مانند آندورا، ایسلند، سنگاپور و سوئد است.

صندوق حمایت از کودکان سازمان ملل می گوید که پیشرفت در کاهش مرگ و میر در میان کودکان زیر پنج سال، هم طراز پیشرفت در مراقبت های بهداشتی از مادران و نوزادان آنها نبوده است.

یونیسف می گوید احتمال مرگ در میان زنان نیجر، در غرب قاره آفریقا، در دوره بارداری و زایمان حدود 14 درصد است. این احتمال در کشورهای ثروتمند کمتر از یک در هشت هزار نفر است.

بنا به این گزارش در حالی که میزان بقای نوزادان بهتر شده است، پیشرفت در مراقبت های بهداشتی تاثیر چندانی در کاهش مرگ و میر مادران نداشته است.

در کشورهای نیجر و مالاوی برای نمونه از سال 1990 به این سو میزان مرگ و میر کودکان زیر پنج سال نصف شده اما میزان بقای مادران آنها به این اندازه متحول نشده است.

یونیسف می گوید نه تنها مراقبت های پزشکی نقش کلیدی در کاهش مرگ و میر مادران و نوزادان آنها در کشورهای در حال توسعه دارد بلکه همچنین آموزش و فرصت های برابر در این کشورها می تواند از خطرات جانی برای آنها بکاهد. یونیسف می گوید که برای شروع، مراقبت های پزشکی از مادران و نوزادن آنها در اولین روزهای پس از تولد کودک باید بهبود یابد چون در آن روزها بسیار آسیب پذیر هستند.

رازهای موفقیت

برای

برای وارد شدن به صفحه داونلود ها روی تصویر زیر کلیک کنید.


اخیر سمستر

خوب دوستان عزیز 

البته در این روزها خیلی درگیر با امتحانات پایان سمسترم هستم که روز ۵شنبه شروع و تا شنبه آینده ادامه دارد. 

بعدا تا آغاز سمستر جدید رخصت ام که انشاءالله برای دیدار  والدین خود رهسپار وطن عزیز خود خواهم گردید.... 

البته در این روزها کار در این وبلاگ سست خواهد بود ولی مطمئنم که آنرا انشاءالله تعطیل نخواهم کرد. 

برایم دعا کنید که در این روزها خیلی به دعاهای صالحتان ضرورتمندم . 

موفق و پیروز باشید. 

دوست شما. 

صهیب عبیدی ابتهاج. 

دانشگاه بین المللی اسلامی اسلام آباد

همه چیز در مورد ایزو ها

برای دانلود رایگان بر روی لینکها کلیک کنید.

http://upload.iranblog.com/1/1224463935.rar  

فایل آموزش نظامنامه oee

http://upload.iranblog.com/1/1214631757.zip 

http://upload.iranblog.com/1/1214640709.zip

آموزش مقدماتی EFQM 

http://upload.iranblog.com/1/1214611545.zip 

گانت پروژه  ایزو ۱۴۰۰۰

http://upload.iranblog.com/1/1214604386.zip

متن ایزو ۱۷۰۲۰ 

http://upload.iranblog.com/1/1214657686.zip

چک لیست ایزو تی اس

http://upload.iranblog.com/1/1214656013.zip

لیست روشهای اجرائی ایزو تی اس

http://upload.iranblog.com/1/1214667472.zip

لیست دستورالعملهاو فرمها

 http://upload.iranblog.com/1/1214635933.zip

آموزش ۶ سیگما سازه گستر

   http://upload.iranblog.com/1/1214647621.zip

MSA  آموزش سازه گستر 

  http://upload.iranblog.com/1/1224474439.rar

فایل آموزش CRM   

  http://upload.iranblog.com/1/1224476993.rar

فایل آموزش COQ   

    http://upload.iranblog.com/1/1224460102.rar

فایل آموزش DPMO  

http://upload.iranblog.com/1/1224472736.rar

فایل آموزش SPC -FINAL

http://upload.iranblog.com/1/1224482712.rar

فایل آموزشTPM

http://upload.iranblog.com/1/1224474805.rar

فایل آموزشTQM

 http://upload.iranblog.com/1/1224523869.rar 

سازمان بین المللی استاندارد

 

APQP

File #1: http://upload.iranblog.com/1/1230438412.rar

1

FMEA

File #2: http://upload.iranblog.com/1/1230422595.rar

2

iran_italy

File #3: http://upload.iranblog.com/1/1230459451.rar

3

ISO19011-2002

File #4: http://upload.iranblog.com/1/1230418951.rar

4

kayzen

File #5: http://upload.iranblog.com/1/1230402902.rar

5

MIS

File #1: http://upload.iranblog.com/1/1230379008.rar

6

PPAP

File #2: http://upload.iranblog.com/1/1230370417.rar

7

QFD

File #3: http://upload.iranblog.com/1/1230394969.rar

8

RAS راهنمای شاخص

File #4: http://upload.iranblog.com/1/1230413258.rar

9

SPC

File #5: http://upload.iranblog.com/1/1230405217.rar

10

آسیب شناسی مدیریتی.pdf

File #1: http://upload.iranblog.com/1/1230459708.rar

11

ارزشیابی عملکرد نیروی انسانی.PDF

File #2: http://upload.iranblog.com/1/1230448077.rar

12

ارزیابی ریسک و ایمنی.pdf

File #3: http://upload.iranblog.com/1/1230447568.rar

13

ارزیابی عملکرد.pdf

File #4: http://upload.iranblog.com/1/1230415454.rar

14

از خوب به عالی.pdf

File #5: http://upload.iranblog.com/1/1230369753.rar

15

از قرون تولید دستی تا عصر تولید ناب.pdf

File #1: http://upload.iranblog.com/1/1230383869.rar

16

از مدیریت کارکنان تا مدیریت منابع انسانی.pdf

File #2: http://upload.iranblog.com/1/1230391392.rar

17

استراتژی اثربخش.pdf

File #3: http://upload.iranblog.com/1/1230422291.rar

18

اصطلاحات بازرگانی.pdf

File #4: http://upload.iranblog.com/1/1230382474.rar

19

اصول مدیریت کیفیت.pdf

File #5: http://upload.iranblog.com/1/1230390937.rar

20

اصول هشتگانه سیستم کیفیت.pdf

File #1: http://upload.iranblog.com/1/1230409403.rar

21

الگو برداری.pdf

File #2: http://upload.iranblog.com/1/1230403461.rar

22

الگوبرداری _Benchmarking

File #3: http://upload.iranblog.com/1/1230410495.rar

23

اندازه گیری عملکرد فرآیند.pdf

File #4: http://upload.iranblog.com/1/1230438172.rar

24

برنامه ریزی استراتژیک.pdf

File #5: http://upload.iranblog.com/1/1230397086.rar

25

برنامه‌ریزی منابع سازمانی

File #1: http://upload.iranblog.com/1/1230441205.rar

26

پارادایم.pdf

File #2: http://upload.iranblog.com/1/1230377072.rar

27

مدیریت و کنترل پروژه

File #3: http://upload.iranblog.com/1/1230385046.rar

28

پنج اس در تویوتا.pdf

File #4: http://upload.iranblog.com/1/1230383926.rar

29

پوکایوکه و کنترل سطح صفر.pdf

File #5: http://upload.iranblog.com/1/1230397784.rar

30

تئوری بهینه‌سازی چیست ؟.pdf

File #1: http://upload.iranblog.com/1/1230448434.rar

31

تفکر استراتزیک.pdf

File #2: http://upload.iranblog.com/1/1230414807.rar

32

تفکر ناب چیست و چه اصولی دارد ؟.pdf

File #3: http://upload.iranblog.com/1/1230379116.rar

33

جهانی شدن.pdf

File #4: http://upload.iranblog.com/1/1230424810.rar

34

جهانی‌شدن دنیای اطلاعات.pdf

File #5: http://upload.iranblog.com/1/1230422640.rar

35

چالشهای تولید در کلاس جهانی.pdf

File #1: http://upload.iranblog.com/1/1230434787.rar

36

حل مشکلات کیفی.pdf

File #2: http://upload.iranblog.com/1/1230437268.rar

37

دیدگاه فرآیندی.pdf

File #3: http://upload.iranblog.com/1/1230449893.rar

38

زنجیره تامین.pdf

File #4: http://upload.iranblog.com/1/1230424469.rar

39

سازمانهای یادگیرنده

File #5: http://upload.iranblog.com/1/1230382919.rar

40

سنجش عملکرد سازنده.PDF

File #1: http://upload.iranblog.com/1/1230386776.rar

41

سیستم آموزش و اثربخشی آموزشی.pdf

File #2: http://upload.iranblog.com/1/1230416394.rar

42

شاخص های کاهش ضایعات.pdf

File #3: http://upload.iranblog.com/1/1230443118.rar

43

شاخصهای ارزیابی عملکرد.pdf

File #4: http://upload.iranblog.com/1/1230385748.rar

44

شش‌سیگما چیست ؟.pdf

File #5: http://upload.iranblog.com/1/1230368356.rar

45

عملیات بازرگانی جهت خرید خارجی.pdf

File #1: http://upload.iranblog.com/1/1230403938.rar

46

فرآیند تحلیل سلسله مراتبی.pdf

File #2: http://upload.iranblog.com/1/1230399669.rar

47

کایزن چیست؟.pdf

File #3: http://upload.iranblog.com/1/1230382741.rar

48

مدل تعالی سازمانی.pdf

File #4: http://upload.iranblog.com/1/1230417266.rar

49

مدیریت استراتژیک

File #5: http://upload.iranblog.com/1/1230366377.rar

50

مدیریت تحول سازمانی.pdf

File #1: http://upload.iranblog.com/1/1230424139.rar

51

مدیریت دانش.pdf

File #2: http://upload.iranblog.com/1/1230431979.rar

52

مدیریت مصرف انرژی در موره های ذوب.pdf

File #3: http://upload.iranblog.com/1/1230434973.rar

53

معرفی ایزو 9000.pdf

File #4: http://upload.iranblog.com/1/1230440982.rar

54

معرفی پنج اس.pdf

File #5: http://upload.iranblog.com/1/1230381890.rar

55

فلسفه مدیریتی مناسب در جهت مدیریت کیفیت

File #1: http://upload.iranblog.com/1/1230377022.rar

56

مکانیزم اقدام اصلاحی (راهنما).PDF

File #2: http://upload.iranblog.com/1/1230424523.rar

57

مکانیزم اقدام اصلاحی.PDF

File #3: http://upload.iranblog.com/1/1230394277.rar

58

ممیزی فرآیند.PDF

File #4: http://upload.iranblog.com/1/1230445904.rar

59

مهندسی ارزش

File #5: http://upload.iranblog.com/1/1230452889.rar

60

مهندسی فاکتورهای انسانی _ارگونومی

File #1: http://upload.iranblog.com/1/1230401702.rar

61

مهندسی مجدد چیست ؟.pdf

File #2: http://upload.iranblog.com/1/1230374617.rar

62

نظامنامه امکان سنجی.PDF

File #3: http://upload.iranblog.com/1/1230402111.rar

63

نظامنامه تکوین محصول.pdf

File #4: http://upload.iranblog.com/1/1230384816.rar

64

نظامنامه ممیزی محصول.PDF

File #5: http://upload.iranblog.com/1/1230366924.rar

65

نمونه ارزیابی عملکرد.pdf

File #1: http://upload.iranblog.com/1/1230450127.rar

66

هفت ابزار کنترل کیفیت.pdf

File #2: http://upload.iranblog.com/1/1230366963.rar

67



با تشکر از وبلاگ ۹۰۰۰ ایزوتس دات ایران بلاگ دات کام

ایست، لطفا جدی باشید!!!


اگر می‌خواهید در محل کار همه به شما احترام بگذارند و عقاید و ایده‌هایتان را بپذیرند، باید اطمینان حاصل کنید که اطرافیانتان شما را جدی تلقی می‌کنند.
می‌دانید که دست یافتن به چنین موقعیتی نیازمند تلاش بسیار، صداقت و راستی است. در اینجا راهکارهایی به شما پیشنهاد می‌کنیم که با استفاده از آنها می‌توانید در کارتان از همه جلو بیفتید.


۱) همه چیز را بدون چون و چرا قبول نکنید
افراد بله قربان‌گو خیلی زود چهره واقعیشان معلوم می‌شود. آنچه از این کار نصیب شما می‌شود کوتاه‌مدت، ناپایدار و توخالی است. اگر با چیزی مخالفت دارید، باید افکار و دیدگاه‌هایتان را بدون ترس از چیزی ابراز کنید؛ اما به خاطر داشته باشید استدلالات خود را سنجیده و منطقی بیان کنید و همیشه به عقاید و دیدگاه‌های دیگران احترام بگذارید.


۲) خوب صحبت کنید
با وجود این که بعضی از مدیران دستشان رو شده است، اما هنوز مورد احترام هستند، زیرا شخصیتی منحصر به فرد دارند و می‌توانند از زیر آن شانه خالی کنند. برای صحبت کردن همیشه از زبانی مودبانه استفاده کنید. بدون هیچ گونه تغییر موضعی رک و راست صحبت کنید، ولی توجه داشته باشید که نباید به هیچ وجه وسط حرف دیگران بپرید و نیازی نیست همه افکارتان را به زبان بیاورید. در عوض به حرف‌ها و عقاید دیگران گوش بسپارید و به نظرات آنها توجه کنید. لازم نیست خیلی زود به عکس‌العمل دیگران پاسخ دهید. قبل از حرف زدن حتما تک‌تک کلماتتان را بررسی کنید و بعد به زبان بیاورید.


۳) وقت‌شناس باشید
اگر همیشه همه را منتظر خود نگاه دارید، کم‌کم احترامتان را از دست می‌دهید و چون نمی‌توانند به سر قرار آمدن شما اطمینان کنند، برای پروژه‌های بزرگ رویتان حساب نمی‌کنند. با احترام گذاشتن به برنامه‌ها و وقت دیگران، باعث خواهید شد که آنها نیز به شما احترام بگذارند.


۴) دست از مطالعه و یادگیری برندارید
ندانستن یکی از غیرقابل‌قبول‌ترین کلمات در دنیای حرفه‌ای است، اگر ندانید درباره چه چیزی صحبت می‌کنید، حتما جدی گرفته نمی‌شوید. اگر می‌خواهید روی ایده‌ها و نظراتتان حساب کنند، باید بکوشید از همه بااطلاع‌تر باشید. هیچ گاه دست از یادگیری برندارید و در این زمینه از همه سبقت بگیرید. قبل از این که عقیده خود را بگویید، حتما درباره آن اطلاعات جامع کسب کنید.


۵) سفیری لایق باشید
اگر از طرف شرکت جایی فرستاده می‌شوید، در واقع سفیر شرکت شده‌اید. کدام سفیر اطلاعات محرمانه میهنش را برای کشوری دیگر بازگو می‌کند؟ اگر می‌خواهید شرکتتان همیشه بهترین باشد، شما هم باید بهترین به نظر برسید. درخصوص کارفرمای خود با تحسین و غرور صحبت کنید.


۶) نتیجه نشان دهید
سخنگویان بزرگ در اول سخنرانی تاثیر می‌گذارند، اما این تاثیر مثبت را فقط تا زمانی می‌توانند نگاه دارند که سخنرانی‌شان نیز جالب توجه باشد. اگر به توانایی‌هایتان ایمان دارید، نترسید و روی آنها کار کنید. گفته‌های خود را با عمل همراه کنید. افرادی که بالاتر از گفته‌هایشان عمل می‌کنند، همیشه مورد احترام و تحسین هستند.


۷) از خود تعریف نکنید
ممکن است کارهای زیادی انجام داده باشید، اما از خود تعریف نکنید. بگذارید دیگران ارزش‌های شما را کشف و تحسین‌تان کنند. اگر بخواهید از خود و دستاوردهایتان تعریف کنید، فقط دشمنی بقیه را به خود جلب خواهید کرد.


۸) خونسردی خود را حفظ کنید
رهبران بزرگ افرادی هستند که هنگام استرس و فشار زیاد، قادرند خونسردی خود را حفظ کنند. در این مواقع باید عزمتان را جزم کنید و به دنبال راه‌حل باشید، هر اتفاقی هم بیفتد نباید عصبانی شوید و کنترلتان را از دست بدهید. فقط خونسردی‌تان را حفظ کنید تا بتوانید اداره امور را در دست داشته باشید.


۹) خوب لباس بپوشید
از آنجا که معمولا افراد تا حد زیادی از روی ظاهر درباره دیگران قضاوت می‌کنند، کیفیت لباس‌های شما نقش اساسی در قضاوت آنها خواهد داشت. از طرز لباس پوشیدن محل کارتان پیروی، اما آن را به بهترین نوع بپوشید. سعی کنید همیشه تمیز و منظم باشید.


۱۰) زندگی خصوصی‌تان را پوشیده نگاه دارید
شما به محل کار آمده‌اید که کار کنید نه روان‌شناسی. اگر بخواهید زندگی خصوصی خود را برای همه بازگو کنید، مطمئن باشید قادر نخواهید بود تصویری جدی از خودتان در ذهن آنها ایجاد کنید. تا می‌توانید بکوشید درباره موضوعات زیر در محل کار با کسی گفتگو نکنید: مذهب، سیاست، مشکلات در روابط، آخر هفته شما با دوستانتان. همچنین اگر در محل کار با کسی مشکل دارید، دلیل نمی‌شود دراین‌باره با همه کارکنان گفتگو کنید. بکوشید موضوع را محرمانه با کارفرما یا خود شخص مطرح کنید.
جدی باشید تا جدی گرفته شوید. با رعایت نکات یاد شده متوجه شدید که چگونه نکاتی بسیار ریز می‌تواند احترام بیشتری برای شما کسب کند. احترام بیشتر هم باعث خواهد شد تا دیگران شما را جدی تلقی کنند. احترام دیدن، در نتیجه احترام گذاشتن به دیگران و جدیت در کار به وجود می‌آید.