بنگاه دانش اقتصاد *ابتهاج*

مقالات آموزشی اقتصادی صهیب عبیدی

بنگاه دانش اقتصاد *ابتهاج*

مقالات آموزشی اقتصادی صهیب عبیدی

پول (اسکناس) های رایج در کشورهای مختلف

در ادامه مطلب عکس های اسکناس های رایج در کشور های مختلف را میبینید ولی اینرا باید یادآور شوم که بعضی از این اسکناس ها دیگر در بعضی کشورها رایج نیستند چون آن کشور پول رایجش را تغییر داده.

چون افغانستان و پاکستان و شاید بعضی دیگری از کشورهای دیگر...

ولی باز هم امیدوارم اینها برایتان خالی از بهره نخواهند بود..


منتظر نظرات نیک شما هستم.


- ابتهاج


گروه اینترنتی پرشین استار | www.Persian-Star.orgگروه اینترنتی پرشین استار | www.Persian-Star.orgگروه اینترنتی پرشین استار | www.Persian-Star.org

ادامه مطلب ...

تاریخچه ی عدد صفر

یکی از معمول ترین سئوالهائی که مطرح می شود این است که: چه کسی صفر را کشف کرد؟ البته برای جواب دادن به این سئوال بدنبال این نیستیم که بگوئیم شخص خاصی صفر را ابداع و دیگران از آن زمان به بعد از آن استفاده می کردند.
 
 اولین نکته شایان ذکر در مورد عدد صفر این است که این عدد دو کاربرد دارد که هر دو بسیار مهم تلقی می شود یکی از کاربردهای عدد صفر این است که به عنوان نشانه ای برای جای خالی در دستگاه اعداد (جدول ارزش مکانی اعداد) بکار می رود. بنابراین در عددی مانند 2106 عدد صفر استفاده شده تا جایگاه اعداد در جدول مشخص شود که بطور قطع این عدد با عدد 216 کاملاً متفاوت است. دومین کاربرد صفر این است که خودش به عنوان عدد بکار می رود که ما به شکل عدد صفر از آن استفاده می کنیم.
 
 هیچکدام از این کاربردها تاریخچه پیدایش واضحی ندارند. در دوره اولیه تاریخ کاربرد اعداد بیشتر بطور واقعی بوده تا عصر حاضر که اعداد مفهوم انتزاعی دارند. بطور مثال مردم دوران باستان اعداد را برای شمارش تعداد اسبان، ... بکار می برند و در اینگونه مسائل هیچگاه به مسئله ای برخورد نمی کردند که جواب آن صفر یا اعداد منفی باشد.
 
 بابلیها تا مدتها در جدول ارزش مکانی هیچ نمادی را برای جای خالی در جدول بکار نمی بردند. می توان گفت از اولین نمادی که آنها برای نشان دادن جای خالی استفاده کردن گیومه (") بود. مثلاً عدد6"21 نمایش دهنده 2106 بود. البته باید در نظر داشت که از علائم دیگری نیز برای نشان دادن جای خالی استفاده می شد ولیکن هیچگاه این علائم به عنوان آخرین رقم آورده نمی شدندبلکه همیشه بین دو عدد قرار می گیرند بطور مثال عدد "216 را با این نحوه علامت گذاری نداریم. به این ترتیب به این مطلب پی می بریم که کاربرد اولیه عدد صفر برای نشان دادن جای خالی اصلاً به عنوان یک عدد نبوده است.

 

البته یونانیان هم خود را از اولین کسانی می دانند کهدرجای خالی ,صفر استفاده می کردند اما یونانیان دستگاه اعداد (جدول ارزش مکانی اعداد) مثل بابلیان نداشتند. اساساً دستاوردهای یونانیان در زمینه ریاضی بر مبنای هندسه بوده و به عبارت دیگر نیازی نبوده است که ریاضی دانان یونانی از اعداد نام ببرند زیر آنها اعداد را بعنوان طول خط مورد استفاده قرار می دادند.

البتهبعضى ازریاضی دانان یونانی ثبت اطلاعات نجومی را بر عهده داشتند. در این قسمت به اولین کاربرد علامتی اشاره می کنیم که امروزه آن را به این دلیل که ستاره شناسان یونانی برای اولین بار علامت 0 را برای آن اتخاذ کردند، عدد صفر می نامیم. تعداد معدودی از ستاره شناسان این علامت را بکار بردند و قبل از اینکه سرانجام عدد صفر جای خود را بدست آورد، دیگر مورد استفاده قرار نگرفت و سپس در ریاضیات هند ظاهر شد.

هندیان کسانی بودند که پیشرفت چشمگیری در اعداد و جدول ارزش مکانی اعداد ایجاد کردند هندیان نیز از صفر برای نشان دادن جای خالی در جدول استفاده می کردند.

اکنون اولین حضور صفر را به عنوان یک عدد مورد بررسی قرار می دهیم اولین نکته ای که می توان به آن اشاره کرد این است که صفر به هیچ وجه نشان دهنده یک عدد بطور معمول نمی باشد. از زمانهای پیش اعداد به مجموعه ای از اشیاء نسبت داده می شدند و در حقیقت با گذشت زمان مفهوم صفر و اعداد منفی که از ویژگیهای مجموعه اشیاء نتیجه نمی شدند، ممکن شد. هنگامیکه فردی تلاش می کند تا صفر و اعداد منفی را بعنوان عدد در نظر بگیرید با این مشکل مواجه می شود که این عدد چگونه در عملیات محاسباتی جمع، تفریق، ضرب و تقسیم عمل می کند. ریاضی دانان هندی سعی بر آن داشتند تا به این سئوالها پاسخ دهندو در این زمینه نیز تا حدودى موفق بوده اند .

این نکته نیز قابل ذکر است که تمدن مایاها که در آمریکای مرکزی زندگی می کردند نیز از دستگاه اعداد استفاده می کردند و برای نشان دادن جای خالی صفر را بکار می برند.

بعدها نظریات ریاضی دانان هندی علاوه بر غرب، به ریاضی دانان اسلامی و عربی نیز انتقال یافت. فیبوناچی، مهمترین رابط بین دستگاه اعداد هندی و عربی و ریاضیات اروپا می باشد.


منبع: http://nmobile.ir

نشانه‌هایی از فروکش کردن بحران اقتصادی جهان

همزمان با اعلام اوباما، آمارهای جهانی نیز تأیید کردند؛
نشانه‌هایی از فروکش کردن بحران اقتصادی جهان

باراک اوباما، رئیس‌جمهوری آمریکا اعلام کرد: نخستین بارقه‌های امید در اقتصاد آمریکا دیده می‌شود؛ هرچند برای بازگشت به دوره رشد اقتصادی، هنوز دشواری‌های بسیاری در راه است.
به گزارش �بی.بی.سی�، اوباما در سخنرانی دیروز خود گفت: کارهایی که برای کمک به صنعت بانکداری، مسکن و شرکت‌های خودروسازی انجام شده، سبب خوش‌بینی به چشم‌انداز اقتصادی گشته است، اما وی هشدار داد که ممکن است، به اخراج تعداد بیشتری از کارمندان و کارگران بینجامد.
این اظهارات در پی نشانه‌های متناقض درباره وضعیت اقتصادی آمریکاست.
همچنین تازه‌ترین آمار نشان می‌دهد که قیمت خرده فروشی در ماه مارس باز هم کاهش یافته است.
در تحولی دیگر، اعلام شده که بهای سهام بانک‌ها و دیگر نهادهای مالی اروپایی، معادل یک چهارم افزایش یافته است.
این بهبود پس از آن بود که Goldman Sachs غول بانکی آمریکا اعلام کرد که در سه ماهه نخست سال جاری میلادی، یک میلیارد و هشتصد میلیون دلار سود کرده است.
در لندن، بهای سهام بانک بارکلی، 12 درصد افزایش یافت و Royal Bank Of Scotland نیز که با مشکلات مالی متعدد روبه‌روست، سهامش 7 درصد افزایش یافت.
همچنین افزایش مشابهی در بهای سهام بانک‌های آلمانی و فرانسوی نیز دیده می‌شود.
کارشناسان اقتصادی جهان بر این باورند، این خبرهای مثبت، موجب این امیدواری شده که بحران مالی جهانی، ممکن است در حال فروکش کردن باشد.
هرچند هنوز این نشانه‌ها نمی تواند به تنهایی تأیید کننده آغاز مرحله گذر از بحران جهانی تلقی شود، با بهبود وضعیت، می‌توان امیدوار بود که این بحران در یک یا دو سال مهار شود.

خلاقیت برتر از پرهوشی


دکتر فرهاد الوردی- آیا افراد خلاق دارای ویژگیهای خاصی هستند؟ بررسی ها نشان می دهد که هر چند افراد خلاق از هوش بالاتر از متوسط برخوردار هستند،اما برای اینکه فرد بسیار خلاق باشد ضرورتا نباید نابغه باشد.

افراد خلاق تازگی و بدیع بودن را ترجیح می دهند، پیچیدگی مسائل توجه آنان را جلب می کند و به قضاوتهای مستقل می پردازند(بارون هارنیگتون ). علاوه بر آن توانایی تمام کردن، کامل کردن و یکی کردن افکار گوناگون در این افراد بیش از دیگران است .

علاوه بر موارد فوق افراد خلاق ویژگیهای دیگری نیز دارند که آنها را از سایر افراد متمایز می کند این ویژگیها عبارتند از:

1-افراد خلاق، بخش عمده ای از وقت خود را صرف توجه دقیق به اطراف خود می کنند و از این طریق سوژه های جدیدی برای فکر کردن پیدا می کنند.

2-افراد خلاق بسیار کنجکاو بوده و به طور مستمر در جستجوی موضوعات پیچیده ،جدید و ناشناخته و عجیب هستند. به همین سبب آنها در مقایسه با افرادی که از توانایی خلاقیت کمتری برخوردار هستند، سوالات بیشتر و پیچیده تری را مطرح می کنند.این ویژگی را به سادگی در بچه ها می توان تشخیص داد

افراد خلاق بیشتر به وسیله علایق درونی خود نسبت به کارهای خلاق برانگیخته می شوند تا عوامل بیرونی نظیر شهرت ،پول یا تایید دیگران.

3- حل مشکلات و مسائل توسط افراد خلاق از اصالت خاصی برخوردار است.

4- افراد خلاق انعطاف پذیر هستند و در ارائه راه حل و اندیشه بکر و بدیع آمادگی بسیار دارند(گلیفورد )آنها با استفاده از این ویژگی ،توانایی تعقیب و دستیابی به راه حل مشکل را از راه های مختلف دارا هستند.

5- افراد خلاق به استقلال و ناهمنوایی تمایل دارند و در مواردی که دستورهایی بر خلاف میل و یا اعتقادات خود دریافت کنند به سرپیچی از آنها تمایل نشان می دهند به این سبب اعمال مدیریت در مورد افراد خلاق بسیار دشوار است . آنها اگرچه به دستور گرفتن از دیگران اعتقاد ندارند، نیاز مبرم به مورد پذیرش واقع شدن دارند، زیرا این احساس برای آنها آرامش خاطر دلپذیری را ایجاد می کند. ضمنا آگاهی به این مطلب که اندیشه هایشان مورد قبول واقع شده ،اتکاء به نفس زایدالوصف در آنان ایجاد می کند.

 

6- بر اساس نظریه وایت افراد خلاق علی رغم استنباط دیگران ، بسیار فعال نبوده، دذ مقایسه با دیگران از هوش و ذکاوت خارق العاده نیز برخوردار نیستند. هوش یکی از پیش نیاز های خلاقیت است و پایین بودن درجه هوشی فرد معمولا به پایین قرار گرفتن ویژگی خلاقیت منجر می شود ،اما هوش سرشار نیز دلالت بر خلاق بودن شخص نمی کند.  افراد دارای هوش پایین عموما از نظر خلاقیت نیز ناتوانند و خلاقیت در افراد دارای هوش کمی بالاتر از میانگین بیشتر مشاهده شده است . اشخاص باهوش و ذکاوت خوب در مدارج تحصیلی ،بسیار خوب عمل می کنند ولی شاهد کیفی که دلالت بر خلاقیت آنها بکند بسیار کم است.

7- این نوع شخصیت مسائل و وضعیت هایی را می بیند که قبلا مورد توجه قرار نگرفته است و فکرهای بکری را ارائه می دهد.

اصولا یک فرد خلاق بی تفاوت از کنار مسائل نمی گذرد و محیط پیرامون را همیشه با دقت مورد توجه قرار می دهد.

8- ایده ها و تجربیات حاصل از منابع گوناگون را به هم ربط می دهد و آنها را بر مبنای مزیتشان مورد بررسی قرار می دهد.چراکه ارائه فکر مشکل نیست بلکه ارائه فکر و ایده های سودآور،مفید،باصرفه و... مشکل خواهد بود.

9- یکی از مهمترین ویژگی افراد خلاق داشتن سلاست فکر است. به طوری که همزمان در مورد یک مساله چندین فکر و راه حل را داشته باشد.

10- نسبت به پیش فرضهای قبلی تردید می کنند و محدود به رسم و عادت نمی شوند.

مدیران امروزی ما باید به این نکته توجه داشته باشند که موانعی برای بروز خلاقیت وجود دارد که بحث مفصلی را می طلبد و پرداختن به آنها خارج از این مقاله است اما مهمترین آنها عبارتند از :  عدم اعتماد به نفس ،  ترس از انتقاد و شکست ،  تمایل به همرنگی و همگونی ،  عدم تمرکز ذهنی و...

افراد خلاق ، مسائل پیچیده را به مسائل ساده ترجیح می دهند و با علاقمندی بسیار برای یافتن راه حل می کوشند.

باید این نکته را قبول کنیم که همگی ما عادت زده ایم بنابراین مدیریت سازمان ها باید همیشه از بروز ایده ها و فکر های جدید استقبال نماید و افراد خلاق را تشویق کند. برای اینکه خلاقیت به وقوع بپیوندد، باید چنان نگرشی وجود داشته باشد تا از پیشنهادهایی که مبتنی بر تغییر شرایط موجودند،استقبال کند. ملاک اصلی برای پیشنهاد دهنده ،آن چیزی است که مدیر در عمل انجام می دهد،نه سخن او. متاسفانه در نظام اداری ما کم نیستند مدیرانی که خود را عقل کل می دانند و کارمندان را افرادی که مجبورند دستورات غیر منطقی آنها را اجرا کنند.این مدیران یکی از مهمترین موانع خلاقیت و نوآوری در نظام اداری هستند

10 شغل و تخصص پر درآمد در دنیای امروز با حداقل تحصیلات

گروه اینترنتی پرشین استار | www.Persian-Star.org


لیست مشاغلی که در اینجا ملاحظه می کنید مربوط به جامعه ی امروز امریکا است اما واقعیت اینست که اینگونه شغل ها در کشورهای دیگر هم رایج است و می توان اینگونه گفت که صاحبکاران را محتاج شما می کنند، و نه بر عکس ...
 

گروه اینترنتی پرشین استار | www.Persian-Star.org


۱- computer software engineer (برنامه نویسی کامپیوتر)

اداره آمار امریکا اعلام کرده که این شغل تا پایان سال 2014 یعنی تا پنج سال آینده در صدر مشاغل پر درآمد و دایما در حال پیشرفت قرار خواهد داشت.

۲- paralegal (دستیار حقوقی)
صاحبکاران دایما در حال کاهش هزینه های بیزینس هستند و یکی از اینها جایگزینی وکیل بیزینس با مشاوران یا دستیاران حقوقی البته با مدرک تحصیلی پایینتر از وکیل ولی با تقریبا همان سرویس و شغل است. بسیاری از موسسه های آموزشی یا کالج های فوق دیپلم چنین مدرکی میدهند و یا مثلا اگر فعلا یک لیسانس دانشگاهی دارید میتوانید با گذراندن چند درس تخصصی اضافی، پارالیگال بشوید.

3- accountant (حسابدار)
نیازی به توضیح بیشتر نیست که افراد، بیزینس ها، بانکها، شرکتهای بیمه و حتی دولتها به این تخصص همیشه نیاز دارند.

4- occupational therapist (کار درمانی و تراپیست)
یعنی کسانیکه به کارمندان و کارگران و سایر مردم عادی برای بهتر و سالمتر زندگی و کار کردن و یا بهبود وضعیت فکری و فیزیکی و سلامتی آنها کمک فکری و فیزیکی می کنند. هر چند که برای دریافت بالاترین حقوق در چنین تخصصی باید مدرک مستر master' (فوق لیسانس) داشته باشید اما جالبه بدانید که در امریکا بیش از 13.5 میلیون نفر در این شغل مشغول بکارند و کلا مشاغل و تخصصهایی که در رابطه با پرستاری و سلامتی و دارو و درمان و نگهداری از بیماران یا سالمندان است جزو پر درآمدترین و پر تقاضا ترین و همچنین پیشروترین مشاغل امریکا هستند و هیچ متخصصی در این حوزه بیکار نیست. شما حتی با دو سال تحصیل فوق دیپلم هم می توانید در گوشه ای از این تخصص بکار مشغول شوید و حتی نیاز به لیسانس دانشگاهی هم ندارید.

5- post-secondary teachers (دبیر دبیرستانها و موسسات آموزشی و استاد دانشگاه و کالج)
در لیست 50 شغل برتر در امریکا که تلویزیون CNN تهیه کرده بود این تخصص در رتبه دوم است و برای کسب درآمد بیشتر البته نیاز به مدرک فوق لیسانس دارید و بویژه برای تدریس در رشته های بیزینس، پزشکی و کامپیوتر همیشه تقاضای کار برایتان فراوان است.

6- actuary (شناسایی، مدیریت و کنترل ریسک در بیزینس ها)
این تخصص هم بویژه برای کار در شرکتهای بیمه، یا در هر بیزینسی تا سال 2014 میلادی همچنان پر درآمد خواهد بود. برای چنین تخصصی شما نیاز به مدرکی در حد لیسانس امور مالی (با گرایش کامپیوتری و تخصص در ریاضیات و برآورد ریسک) دارید. بیزینسها همیشه برای پیش بینی ریسک در مثلا سرمایه گذاری یا تصمیمات مهمشان نیاز به متخصصانی برای عرضه راه حلهای عملی و مدرن دارند.

7- medical assistant (دستیار پزشک)
در بسیاری رشته های پزشکی، آنهم فقط با یکی دو سال تحصیل بعد از دیپلم دبیرستانی، میسر میشود و نیازی به دانشگاه رفتن هم نیست.

8- lawyer (وکالت)
اگر به پرستیژ و اینجور چیزها می اندیشید بویژه در بیزینس، محیط زیست، مالیات محلی و بین المللی، پزشکی، و ثبت اختراعات و علایم تجاری این شغل هم مناسب است.

9- home health aide (نگهداری از بیماران یا سالمندان در خانه)
با افزایش تعداد سالمندان و اینکه فرزندان برای نگهداری از والدین فرصت یا علاقه ای ندارند، چنین تخصصی در حال افزایش است و صرفا با مثلا چند ماه یا یکسال تحصیل میتوان به چنین شغلی پرداخت.

10- computer systems analyst (کامپیوتریزه کردن بیزینس ها و تشکیلات)
با مدارک فوق دیپلم به بالا و یا حتی بدون مدرک و صرفا با خودآموزی همیشه برایش تقاضای کار هست.

چگونه خوش شانس باشیم؟


ریچارد وایزمن

روانشناس دانشگاه هارتفوردشایر

چرا برخی مردم بی وقفه در زندگی "شانس" می آورند درحالی که سایرین همیشه "بدشانس" هستند؟

مطالعه برای بررسی چیزی که مردم آن را "شانس" می خوانند، ده سال قبل شروع شد.

می خواستم بدانم چرا بخت و اقبال همیشه در خانه بعضی ها را می زند، اما سایرین از آن محروم می مانند. به عبارت دیگر چرا بعضی از مردم "خوش شانس" و عده دیگر "بدشانس" هستند؟

آگهی هایی در روزنامه های سراسری چاپ کردم و از افرادی که احساس می کنند خوش شانس یا بدشانس هستند خواستم با من تماس بگیرند.

صدها نفر برای شرکت در مطالعه من داوطلب شدند و در طول سال های گذشته با آنها مصاحبه کردم، زندگی شان را زیر نظر گرفتم و از آنها خواستم در آزمایش های من شرکت کنند.

نتایج نشان داد که هرچند این افراد به کلی از این موضوع غافلند، کلید خوش شانسی یا بدشانسی آنها در افکار و کردارشان نهفته است.

برای مثال، فرصت های ظاهرا خوب در زندگی را در نظر بگیرید. افراد خوش شانس مرتبا با چنین فرصت هایی برخورد می کنند، درحالی که افراد بدشانس نه.

با ترتیب دادن یک آزمایش ساده سعی کردم بفهم آیا این مساله ناشی از توانایی آنها در شناسایی چنین فرصت هایی است یا نه.

به هر دو گروه افراد "خوش شانس" و "بدشانس" روزنامه ای دادم و از آنها خواستم آن را ورق بزنند و بگویند چند عکس در آن هست.

به طور مخفیانه یک آگهی بزرگ را وسط روزنامه قرار دادم که می گفت: "اگر به سرپرست این مطالعه بگویید که این آگهی را دیده اید 250 پوند پاداش خواهید گرفت."

این آگهی نیمی از صفحه را پر کرده بود و به حروف بسیار درشت چاپ شده بود.

با این که این آگهی کاملا خیره کننده بود، افرادی که احساس بدشانسی می کردند عمدتا آن را ندیدند، درحالی که اغلب افراد خوش شانس متوجه آن شدند.

مطالعه من نشان داد که افراد بدشانس عموما عصبی تر از افراد خوش شانس هستند و این فشار عصبی توانایی آنها در توجه به فرصت های غیرمنتظره را مختل می کند.

در نتیجه، آنها فرصت های غیرمنتظره را به خاطر تمرکز بیش از حد بر سایر امور از دست می دهند.

برای مثال وقتی به مهمانی می روند چنان غرق یافتن جفت بی نقصی هستند که فرصت های عالی برای یافتن  دوستان خوب را از دست می دهند.

آنها به قصد یافتن مشاغل خاصی روزنامه را ورق می زنند و از دیدن سایر فرصت های شغلی بازمی مانند.

افراد خوش شانس آدم های راحت تر و بازتری هستند، در نتیجه آنچه را در اطرافشان وجود دارد و نه فقط آنچه را در جستجوی آنها هستند می بینند.

تحقیقات من در مجموع نشان داد که آدم های خوش اقبال براساس چهار اصل، برای خود فرصت ایجاد می کنند..

اولا آنها در ایجاد و یافتن فرصت های مناسب مهارت دارند،

 ثانیا به قوه شهود گوش می سپارند و براساس آن تصمیم های مثبت می گیرند.

ثالثا به خاطر توقعات مثبت، هر اتفاقی نیکی برای آنها رضایت بخش است،

و نهایتا نگرش انعطاف پذیر آنها، بدبیاری را به خوش اقبالی بدل می کند.

در مراحل نهایی مطالعه، از خود پرسیدم آیا می توان از این اصول برای خوش شانس کردن مردم استفاده کرد.

از گروهی از داوطلبان خواستم یک ماه وقت خود را صرف انجام تمرین هایی کنند که برای ایجاد روحیه و رفتار یک آدم خوش شانس در آنها طراحی شده بود.

این تمرین ها به آنها کمک کرد فرصت های مناسب را دریابند، به قوه شهود تکیه کنند، انتظار داشته باشند بخت به آنها رو کند و در مقابل بدبیاری انعطاف نشان دهند.

یک ماه بعد، داوطلبان بازگشته و تجارب خود را تشریح کردند. نتایج حیرت انگیز بود: 80 درصد آنها گفتند آدم های شادتری شده اند، از زندگی رضایت بیشتری دارند و

 شاید مهم تر از هر چیز خوش شانس تر هستند.

و بالاخره این که من "عامل شانس" را کشف کردم.

چهار نکته برای کسانی که می خواهند خوش اقبال شوند

به غریزه باطنی خود گوش کنید، چنین کاری اغلب نتیجه مثبت دارد.

با گشادگی خاطر با تجارب تازه روبرو شوید و عادات روزمره را بشکنید.

هر روز چند دقیقه ای را صرف مرور حوادث مثبت زندگی کنید.

پیش از یک دیدار یا یک تماس تلفنی مهم، آن را برای خود مجسم کنید و خود را در آن موفق ببینید. بخت و اقبال اغلب همان چیزی است که انتظارش را دارید.

مقالات مهندسی

سلام 

بعد از مدت مدیدی امروز فرصت یافتم با یک موضوع جدید این برگه را اپ نمایم. 

 

مدتی قبل بعضی از دوستانم که یکی دانشجوی دکترای شهرسازی بودند و دیگری کارشناسی ارشد صنایع بودند ازم خواسته بودند تا مقالات در زمینه برایشان تهیه نمایم. 

 

بنابر مصروفیات زیادم و دروس آخرین ترمم نتوانستم بزودی خواسته هایشان را براورده سازم. از آن بابت معذرت میخواهم. 

 

امروز با یک سایت خیلی زیبا برخوردم که مجموعه بیش بهایی از مقالات مهندسی و مربوطات آن داشت. خوشم آمد که آنرا برا شما دوستان هم اینجا شریک سازم. 

 

این هم لینک آن: 

http://www.sibeas.com/articls/ 

 

امیدوارم مفید تمام گردد. 

 

موفق باشید.