بنگاه دانش اقتصاد *ابتهاج*

مقالات آموزشی اقتصادی صهیب عبیدی

بنگاه دانش اقتصاد *ابتهاج*

مقالات آموزشی اقتصادی صهیب عبیدی

چرا آمریکا نیازمند یک استراتژی اقتصادی است ؟

حقیقت تلخ این است که آمریکا استراتژی بلند مدت اقتصادی ندارد. به عبارت دیگر مجموعه منسجمی از سیاستها که رقابت پذیری کشور را در بلند مدت تضمین کند، وجود ندارد. استراتژی در بردارندة اولویت بندی های مشخصی است که براساس درک ما از نقاط قوتی است که باید آنها را حفظ کرده و نقاط ضعفی است که بیش از همه موفقیت ما را تهدید می کند.


ادامه : چرا آمریکا نیازمند یک استراتژی اقتصادی است ؟

عواید مالیات به کجا می رود؟

برخی از مردم از اخد مالیات از سوی دولت و بانک های خصوصی ناراضی بوده و می گویند که این پول معلوم نیست به کجا مصرف می شود.
آنها به این باور اند که در اثر افزایش فساد اداری ممکن مالیات جمع آوری شده به جاهای اصلی آن مصرف نمی شود.
همچنان بانک های خصوصی نیز زمانی که شخصی میلیونر می شود، یک مقدار پول را به نام مالیه اخذ می کنند که از این ناحیه نیز مردم شاکی می باشند.
محبوب فروتن مسوول تطبیق قوانین کابل بانک در مصاحبه به آژانس خبری روز گفت: در بعضی موارد شماری از هموطنان بدون آگاهی از قوانین زمانی که از پول آنها مالیه گرفته می شود، سر و صدا، راه می اندازند.
به گفته وی شهر وندان به این باور اند که پول مالیات را بانک ها برای می گیرند، در حالی این پول مطابق به قانون به دولت پرداخته می شود.
آقای فروتن میگوید زمانی که شخصی میلیونر می شود از آنها 20 در صد مالیه گرفته می شود.
به گفته مسوولان دولت از بانک های خصوصی و مردم سه نوع مالیه می گیرند.
اشخاص که بیشتر از دوازه هزار و پنج صد افغانی معاش می گیرند، 20 در صد از عواید خالص بانک های خصوصی و 20 در صد از کسانی که در بانک های خصوصی میلیونر می شوند مستحق پرداخت مالیه می باشند.
به گفته مسوولین وزارت مالیه کشور این وزارت از دو منبع عاید اش را یکی از عواید داخلی و دیگر از کمک های جامعه جهانی بدست میاورد که بودجه ملی و انکشافی از همین دو منبع تمویل می گردد.
عزیز شمس سخنگوی وزارت مالیه کشور در مصاحبه با آژانس خبری روز گفت: 70 درصد عواید داخلی کشور از مالیات بدست می آید.
آقای شمس افزود که بیشترین عواید داخلی کشور را محصول گمرکی تشکیل میدهد که در مجموع 40 درصدعواید داخلی از همین طریق بدست می آید.
نظر به معلومات سخنگوی وزارت مالیه در جریان شش ماه اول سال روان عواید مجموعی دولت 18.23 ملیارد افغانی را احتوا می نماید که از طریق مالیات بدست آمده است.
همچنان برخی از مردم از روند برگزاری میلونر شدن در بانک های خصوصی نیز ناراضی بوده و آن را مخالف شریعت می خوانند.
در این مورد داکتر ایاز نیازی ملا امام مسجد وزیر محمد اکبر خان و استاد دانشکده شرعیات دانشکاه کابل، می گوید: هر گاه در تجارت مساله بورد و باخت مطرح شود در آن صورت در دین مقدس اسلام حیثیت قمار را دارد.
به باور آقای نیازی در بخش های بخت حساب، قسمت حساب و قرضه ها مفاد پول همه به جیب یک نفر می رود و بورد از آن، وی می شود.
این در حالیست که بانک های خصوصی در کشور رو به افزایش بوده و در اثر همین رقابت های هرکدام می کوشند برای جلب مشتری بیشتر جوایز شان را افزایش دهند.


مرجع  مقاله: افغان پیپر

زیان بانک های اروپا از یک کلاهبرداری بزرگ در آمریکا

کلاهبرداری پنجاه میلیارد دلاری یک صندوق سرمایه گذاری در آمریکا به چند بانک عمده اروپایی زیان وارد کرده است.

گزارش ها بیانگر بازداشت برنارد میداف، از سرمایه گذاران آمریکایی و یکی از مدیران سابق بورس نزدک در نیویورک به اتهام یکی از بزرگترین کلاهبرداری های تاریخ بازارهای مالی این کشور است.

بانک اچ اس بی سی در بریتانیا و بانک سلطنتی اسکاتلند از قربانیان اصلی این کلاهبرداری هستند. بانک اسپانیایی سانتاندر و بانک فرانسوی بی ان پی پاریباس از دیگر زیان دیدگان هستند.

به گزارش دادستان های آمریکایی، آقای میداف به وسیله راه اندازی یک صندوق سرمایه گذاری و یک شرکت مشاوره مالی، میلیاردها دلار از مشتریان خود کلاهبرداری کرده است.

بر این اساس، آقای میداف که هفتاد سال دارد، از سرمایه گذاری مشتریان جدید برای پرداخت سود مشتریان قدیمی تر خود استفاده کرده است.

بر اساس کیفرخواست دادستانی آمریکا، آقای میداف روز چهارشنبه به سه تن از کارکنان خود از کلاهبرداری در فعالیت صندوق سرمایه گذاری خود خبر داده بود.

برنارد میداف پس از بازداشت، با سپردن وثیقه ده میلیون دلاری آزاد شده است. درصورت گناهکار شناخته شدن آقای میداف، او حداکثر به بیست سال زندان و پرداخت ۵ میلیون دلار جریمه محکوم خواهد شد.

با مشخص شدن رقم بالای کلاهبرداری انجام شده در صندوق سرمایه گذاری برنارد میداف، کارشناسان از ضعف نهادهای نظارتی بر شرکت های مالی در آمریکا انتقاد کرده اند.

نیکولا هورلیک، مدیر موسسه سرمایه گذاری برامدین در این باره گفت: "فکر می کنم سرمایه گذاری در موسساتی که در آمریکا نیاز به نظارت دارند برای مردم مشکل شده باشد زیرا ناظران از عهده کار خود برنیامده اند."

او ادامه داد: "احتمالا این بزرگترین رسوایی تاریخ بازارهای مالی است، پنجاه میلیارد دلار رقم بزرگی است."

تعداد زیادی از بانک های معتبر و موسسه های مالی عمده در شرکت آقای میداف سرمایه گذاری کرده بودند. هنوز از میزان دقیق این سرمایه گذاری ها اطلاع دقیقی در دست نیست.

بانک اچ اس بی سی بریتانیا در گزارشی از سرمایه گذاری یک میلیارد دلاری خود در این صندوق خبر داده است.

بانک سلطنتی اسکاتلند هم در گزارشی اعلام کرد اگر مجبور به استهلاک همه سرمایه گذاری خود در این صندوق شود، حدود ۶۰۰ میلیون دلار زیان خواهد دید.

بعضی از افراد مشهور مانند یکی از سناتورهای ایالت نیوجرسی آمریکا و بنیاد خیریه استیون اشپیلبرگ از دیگر قربانیان برنارد میداف هستند.

در پی انتشار این خبر، ارزش سهام بانک ها و موسسه های مالی در بازارهای عمده بورس جهان کاهش یافت.

از دست ندهیدhttp://www.bbc.co.uk/go/wsy/pub/email/ft/-/persian/business/2008/12/081216_wmj-madoff.shtml

صفحه فیس بوک من

برای دیدن صفحه فیس بوک من بروی عکس پائین کلیک نمائید.

Sohaib Obaidi Ebtihaj

عید مبارک

سلام دوستان عزیز. عید سعید اضحی را برای همه تان نبریک عرض میدارم

۱۰ اشتباه در سرمایه گذاری

۱) سفارش انحصاری
یکی از اشتباهاتی که ممکن است در همان مراحل اولیه ی سرمایه گذاری اتفاق بیفتد، سرمایه گذاری بر روی سفارش های انحصاری و محدود است. در سفارش های انحصاری شما ملزم به پرداخت قیمت دقیق کالا هستید، اما اگر از سفارش های کلان استفاده کنید، قیمت هر کالا در زمان های مختلف می تواند تغییر پیدا کند و شما دیگر ملزم به پرداخت هزینه اولیه نیستید. سرمایه گذارهایی که قصد خرید و فروش طولانی مدت را دارند باید حتماً از سفارش های کلان استفاده کنند. اگر شما قصد دارید که سپرده هایتان را برای مدت زمانی نزدیک به ۱۰ تا ۱۵ سال سرمایه گذاری نمایید، دیگر نباید نگران چند هزار تومان بالا و پایین شدن آنی بازار باشید.

۲) سود ناخالص
سرمایه گذاری سود ناخالص می تواند به شدت سلامت اقتصادی شما را به خطر بیندازد. در حقیقت سود ناخالص به بودجه ای اختصاص داده می شود که شرکت بازرگانی مورد نظر از اعتبار سپرده های خودتان به شما وام می دهد تا از آن طریق بتوانید اوراق بهادار بیشتری را خریداری کنید. به طور طبیعی هر کس به ارزش ۵۰% از اعتبار خود قادر به خرید اوراق بهادار می باشد. زمانیکه روند قیمت ها رو به کاهش میروند و مانده حساب شما از رقم معینی پایین تر می رود، بهره وام و سود ناخالص به طور آنی از حسابتان برداشت خواهد شد. به جای این کار بهتر است که ابتدا پول هایتان را پس انداز کنید و با مبلغی که در دست دارید، سرمایه گذاری را شروع نمایید.

۳) بی توجهی نسبت به میزان سهام
گاهی اوقات اتفاق می افتد که بیش از اندازه حساب های خود را چک می کنید، اما خلاف این امر هم ممکن است اتفاق بیفتد. گاهی اوقات افراد نسبت به آینده ی اقتصادی خود بدبین می شوند و به همین دلیل تمایلی ندارند که حساب های خود را چک کنند. باید سعی کنید تا میان دریافتی ها و پرداختی های خود یک تعادل ایجاد کنید. اکثر کارشناسان اقتصادی بر این عقیده هستند که باید حداقل هفته ای یک مرتبه کلیه حساب ها چک شود. چک کردن روزانه حساب ها ممکن است منجر به تصمیم گیری های اشتباه شود چرا که با نواسانات نامتعادل بازار، فرد ممکن است سرمایه گذاری های نادرستی را انجام دهد.

۴) نظارت بیش از اندازه بر روی سهام
برخی از سرمایه گذاران هستند که با مشاهده کوچک ترین تغییرات به صورت آنی حساب های خود را چک می کنند تا ببینند چه اتفاق روی داده. برخی از این افراد حتی ۲ تا ۳ مرتبه در روز نیز یک چنین کاری را انجام می دهند. مشکلی که وجود دارد این است که بازار بورس در کوتاه مدت تعادل قیمت ندارد. اگر به طور مکرر حساب های خود را چک کنید، ممکن است تصمیمات احساسی اتخاذ کنید، البته این تصمیمات هم می توانند خوب باشند و هم بد. این نوع تنش ها برای سلامت روانی شما نیز مضر میباشند. این امر ممکن است شما را مجبور کند که کالای خود را با قیمت پایینی بفروشید و زمانیکه بازار در حال انفجار است برای خرید کالایی کم ارزش، هزینه ی بسیار زیادی را پرداخت نمایید.

۵) اتخاذ تصمیمات احساسی
احساسات در عرصه های مختلف زندگی تاثیرات متفاوتی را بر روی زندگی انسان ها می گذارد؛ اما زمانیکه نوبت به سرمایه گذاری می رسد باید دانست که دخیل کردن احساسات به هیچ وجه کار درستی نیست. برخی از افراد هستند که در مقابل هر نوسان کوچکی که در بازار اتفاق می افتد، وسواس بیش از اندازه ای از خود نشان میدهند. با یک کاهش قیمت کوچک ناراحت و با یک افزایش سطحی خوشحال میشوند. اگر تصور می کنید که تا این حد احساساتی هستید، به اخبار اقتصادی تلویزیون گوش ندهید. اگر می خواهید به نتیجه مطلوب دست پیدا کنید، باید دوی مارتن را انتخاب کنید نه دوی سرعت.

۶) محصولات جادویی
اگر تا کنون برایتان این اتفاق روی داده باشد که شب خوابتان نبرده باشد و تا صبح به تماشای تلویزیون نشسته باشید، شاهد آگهی های تبلیغلاتی فروش کالاهای به اصطلاح منحصر بفرد خواهید بود. این آگهی ها ادعا می کنند که شما در ابتدا هیچ پولی پرداخت نمی کنید و سود بسیار کمی از شما وصول خواهد شد و خرید کالای آنها بهترین گزینه برای سرمایه گذاری است. نباید اجازه دهید که این آگهی ها شما را از مسیر اصلیتان منحرف کنند. به هر حال هدف این قبیل تیزرهای تبلیغاتی ایجاد انگیزه در سرمایه گذاران برای خرید کالاهای ارائه شده است.

۷) پیش بینی روند بازار
مطالعه های متعدد حاکی از این امر هستند که هیچ گاه نمی توان به طور دقیق بازار را پیش بینی کرد و هر ساله تمام افرادی که این کار را انجام می دهند در نهایت اعتراف می کنند که شکست خورده اند. پیش بینی بازار به این معناست که وقتی نرخ کالایی بالا می رود، شما باید از آن کالا برای فروش داشته باشید و زمانیکه نرخ کالایی کاهش پیدا می کند، توان خرید آنرا داشته باشید؛ اما مشکلی که این استراتژی با آن مواجه است این است پیش بینی آینده بازار تقریباً غیر ممکن است. به جای اینکه تلاش کنید تا نبض آتی بازار را بدست گیرید، سعی کنید سپرده ی معقولی را به حساب های خود تخصیص دهید و کار خودتان را دنبال کنید. هر موقع هم که توان مالیتان رو به افزایش بود، مانده حساب خود را افزایش دهید.

۸) انتخاب نوع سهام خریداری شده
افرادی که گرایش به پیش بینی روند بازار دارند، هنگامیکه در این امر شکست می خورند، سعی می کنند از طریق انتخاب سهامی که احتمال می رود قیمت آن تا چند روز اخیر افزایش پیدا کند، به سودهای کلان دست پیدا کنند؛ اما مشکل اینجاست که حتی کارشناسان حرفه ای مالی نیز نمی توانند این کار را به صورت مکرر انجام دهند. شاید آنقدر ماهر باشید که بتوانید دارتی را که در دست دارید، دقیاقاً به هدف بزنید، اما اگر حیطه میانی را در نظر بگیرید، موفق تر خواهید بود. در بازار سهام امریکا شاخص رایج استاندار و ضعیف ۵۰۰ وجود دارد. این شاخص یکی از رایج ترین شاخص های مورد استفاده در تمام دنیا محسوب می شود و شما می توانید آنرا تحت نشان SPY و یا IVV خریداری کنید.

۹) عدم وجود تنوع در کار
یکی از مهمترین قوانینی که یک سرمایه گذار باید در کارهای خود همواره به خاطر داشته باشد، تنوع است. به عبارت دیگر نباید همه پول هایتان را بر روی یک کالا سرمایه گذاری کنید. شاید این قانون ساده باشد، اما به همین سادگی هم فراموش می شود. شاید در ابتدا کار خود را با تنوع بالا شروع کنید، اما پس از چندی این تعادل از میان می رود و عمده توجه شما بر روی نوع خاصی کالا معطوف می شود. همچنین باید توجه داشته باشید که کالای مختلف مربوط به یک شرکت را نیز نباید درجا خریداری کنید. شاید گاهی اوقات ریسک پذیری خوب باشد و سودهای کلانی را نصیب شما کند، اما همیشه یک چنین اتفاقی روی نخواهد داد.

۱۰) مدیریت غلط ریسک
برخی از افراد فقط می خواهند ریسک کنند. این در حالی است که عده ی دیگری از افراد نیز هستند که هیچ گونه تمایلی به پذیرش هیچ گونه ریسکی ندارند. هیچ یک از این دو مورد، گزینه خوبی در مورد مسائل مالی و اقتصادی به شمار نمی روند. اگر بیش از اندزاه ریسک کنید این احتمال وجود دارد که تمام رشته هایتان ناگهان پنبه شود. همچنین اگر به هیچ وجه ریسک نکنید، تورم شما را درکام خود فرو برده و توان خریدتان را کاهش می دهد. باید در مورد این امر به یک تعادل نسبتاً پایدار دست پیدا کنید.

به پرسش ها پاسخ دهید

برای بهتر نمایی این سایت ما چند پرسش کوتاه را تهیه نموده ایم.


لطفا به آدرس ذیل تشریف برده به پرسش های درج شده آن پاسخ دهید.


http://spreadsheets.google.com/viewform?key=pPkbjumT0rSo8ZgyV5J6HXw

اقتصاد افغانستان

اقتصاد افغانستان اصولا اقتصاد زراعتی و مالداری است. لیکن عرصه اقتصاد مثل سایر عرصه و امور افغانستان چنان به هم خورده است که مشکل میتوان برای آن بنیاد و اساسی را در نظر گرفت ،تابع شرایط موجود ، تعداد زیادی از مردم این کشور ، به مشاغل کاذب و زیانبار روآورده اند . که از جمله می توان به کشت ، تولید و ترافیک مواد مخدر اشاره کرد .

 

 طبق آمار برخی از موسسات بین المللی در سال 1384 حدود 0.2 از زمین های قابل کشت در افغانستان ، تحت پوشش کشت خشخاش درآمده است . بر اساس آمار موجود ، د ر کل افغانستان حدود 7 میلیون هکتار زمین قابل کشت وجود دارد که در سال 1384 حدود نصف آن زیر کشت رفته است ، زیرا که به دلیل ویران شدن سیستم ابیاری ، از بین رفتن بسیاری از جوی ها و نهرها و ... از اثر جنگ های متوالی ، امکان کشت همه آنها میسر نبوده است . در کنار زراعت ، مالداری نیز از دیر زمان پایه دوم اقتصاد افغانستان راتشکیل میداده است ؛ مردم با پرورش ،گاو ، گوسفند ، و بز ، ضمن تامین نیازهای اولیه خانواده اشان ، مازاد محصولات دامداری را در بازار عرضه می کردند .
بر اساس آمار دولت وقت د رسال 1357 درتمام افغانستان 14414000 گوسفند معمولی ، 4661000 گوسفند قره قل ، 1100000 گاو شیری و 2630000 گاو غیر شیری وجود داشته است ، اما در اثر جنگ های طولانی ،مقداری زیادی از این حیوانات ، نابود شدند. (اگر چند آمار دقیقی از مقدار آن وجود ندارد ) و تعدادی هم که از این حیوانات باقی مانده بودند ، د راثر هجوم طالبان (مخصوصا د ر هزاره جات که پرورشگاه عمده حیوانات بود. ) از بین رفت . حدس زده می شود که د رحال حاضر ، پنج یک مقدار سا ل 1357 ، حیوانات در کشور وجود داشته باشد که نیازمندی بخش بسیارکمی از خانواده ها را تامین می کند .

 

 از سال 1321 ه.ش. کارخانجات صنعتی ، کمابیش در افغانستان پایه گزاری شد ، اما رشد قابل توجه ای نداشت با آن هم ، مطابق برخی از آمارها ، درسال 1360 ، جمعا 241 کار خانه ، موسسه و شرکت تولیدی صنعتی و نیمه صنعتی ، در کشو ر وجود داشته است که درحال حاضر 80% آنها از بین رفته و یا تعطیل می باشد و تنها تعداد اندکی کارخانه های کوچک مثل صابون سازی تولید پلاستیک ، تولید روغن ، تولید سیمت ، پتو ، نساجی ، چاپخانه و ... وجود دارد.
در سالهای اخیر تعداد کمی از اقلام صادراتی افغانستان (قالین ، خشکبار ، پوست قره قل و.....) صادر می شود ، اما آمار دقیق از مقدار آنها وجود ندارد. اما در سال جاری (1384) وزارت اقتصاد افغانستان اعلام کرد که صادرات کشور به 1.2 میلیارد دالر رسیده است . که از ناحیه اگاهان امور مورد تامل است . بجز گندم ، که حدود 60% درصد از داخل کشور تامین می گردد دیگر اقلام مورد نیاز مردم ، همه از خارج وارد می شود که عمدتا از کشورهای چین ، ایران و پاکستان تامین می گردد. در حال حاضر درامد سرانه هر نفر حدود 200 دالر می باشد . و از 15میلیون نیروی کار 40% در صد آنها بیکار می باشند و حدود 53% درصد جمعیت کشور زیر خط فقر زندگی می کنند .
ترکیب مشاغل درسال 1354 بدین صورت بوده است : کشاورزی 38.5% ، صنعت 24.5 % ،خدمات 38% ولی درحال حاضر حدود 40% درصد کشور به مشاغل کاذب ( از جمله تولید وترافیک مواد مخدر ، حدود سی هزار خانوار در سال روان به کشت کوکنار مشغول بوده اند.) مشغول هستند . بودجه دولت افغانستان در سال جاری 1384 ، 4752.5 میلیون دالر درنظرگرفته شده است که 269 .میلیون ان از عواید ملی پیش بینی شده است . دولت مدعی است که رشد اقتصاد در سال جاری 14.5% بوده است ولی اگاهان امور رشد اقتصادی را هشت درصد میدانند. افغانستان بعد ازاجلاس بن تاکنون حدود 12 میلیارد دالر دریافت کرده است که از این مقدار 22% را دولت و 77% را موسسات غیر دولتی (انجوها) مصرف نمودند ولی هیچ کار موثر برای بازسازی و رونق اقتصادی افغانستان صورت نگرفته است .

در کنفرانس لندن ( منعقده 11تا 12 جدی 1384) دولت ها و موسسات کمک کننده متعهد شدند که برای پنج سال آینده 10.5 میلیارد دالر به افغانستان کمک کنند که از تمام مبلغ 50% را مستقیما دولت افغانستان دریافت نماید و 50 % دیگر را انجو های خارجی تنها دولت امریکا و جاپان نپذیرفته است که 50% کمک ها را به دولت افغانستان پرداخت نمایند.
و متقابلا دولت افغانستان در توافقنامه ای امضا شده در کنفرانس مذبور متعهد شد که در طی پنج سال آینده درامد سرانه مردم را از 220 دالر به 500 دالر ارتقا بخشد و 65% از مردم ساکن شهرها از برق برخوردار گردند، و نیز 19 میلیون نفر از ساکنان روستاها از خدمات صحی و اجتماعی برخوردار گردند . و نرخ مرگ و میر کودکان را در اثر ارائه خدمات کاهش دهد و ظرفیت مراکز تحصیلی را بالا ببرد . آگاهان متعقدند که دلیل عدم رشد اقتصادی افغانستان با وجود میلیاردها دالرکمک جهانی به چند فاکتور عمده بستگی دارد
1- سواستفاده انجوهای خارجی و موسسات غیر دولتی
2- وجود مشاوران خارجی با حقوق بسیار گزاف که معاش برخی از انها مطابق اظهارات مقامات دولتی سالانه به پنجصد هزار دالر می رسد و این دو پروسه خود سبب میگردد که بخش عظیم ازکمک های مورد ادعا به خود کشورهای خارجی برگردد
3- عدم ظرفیت دولت و فساد اداری این وضعیت اسفبار اقتصادی افغانستان زمانی مایه ناراحتی ونگرانی بیشتر می گردد که به این نکته توجه نماییم که مردم افغانستان در اینده از ناحیه کمک های فعلی تا گلوگاه در میان قرض های سنگین فرو خواهد رفت . که حتی شاید نسل اینده هم قادر به پرداخت انها نباشد.

صادرات : بر اساس آمار ارائه شده از سوی وزارت اقتصاد صادرات افغانستان در سال جاری به حدود 500 میلیون دالر رسیده است.

واردات : واردات افغانستان در سال جاری (1384) حدود 2/2 میلیارد دالر تخمین شده است.

عواید خالص در سال 1384 از ناحیه تجارت : حدود 637 میلیون افغانی بوده است.

درآمد ناشی از مواد مخدر در سال 1384 : 2/2 میلیارد دالر

دولت افغانستان حداقل 600 میلیون دالر تاکنون مقروض می باشد


منبع: شبکه اطلاع رسانی افغانستان

تفاوت کشورهای ثروتمند و فقیر

تفاوت کشورهای ثروتمند و فقیر، تفاوت قدمت آنها نیست
برای مثال کشور مصر بیش از 3000 سال تاریخ مکتوب دارد و فقیر است!
اما کشورهای جدیدی مانند کانادا، نیوزیلند، استرالیا که 150 سال پیش وضعیت قابل توجهی نداشتند، اکنون کشورهایی توسعه یافته و ثروتمند هستند.
تفاوت کشورهای فقیر و ثروتمند در میزان منابع طبیعی قابل استحصال آنها هم نیست.
ژاپن کشوری است که سرزمین بسیار محدودی دارد که 80 درصد آن کوه هایی است که مناسب کشاورزی و دامداری نیست اما دومین اقتصاد قدرتمند جهان پس از آمریکا را دارد. این کشور مانند یک کارخانه پهناور و شناور میباشد که مواد خام را از همه جهان وارد کرده و به صورت محصولات پیشرفته صادر میکند.
مثال بعدی سویس است.
کشوری که اصلاً کاکائو در آن به عمل نمی آید اما بهترین شکلاتهای جهان را تولید و صادر میکند. در سرزمین کوچک و سرد سویس که تنها در چهار ماه سال میتوان کشاورزی و دامداری انجام داد، بهترین لبنیات (پنیر) دنیا تولید میشود.
سویس کشوری است که به امنیت، نظم و سختکوشی مشهور است و به همین خاطر به گاوصندوق دنیا مشهور شده است (بانکهای سویس).
افراد تحصیلکرده ای که از کشورهای ثروتمند با همتایان خود در کشورهای فقیر برخورد دارند برای ما مشخص میکنند که سطح هوش و فهم نیز تفاوت قابل توجهی در این میان ندارد.
نژاد و رنگ پوست نیز مهم نیستند. زیرا مهاجرانی که در کشور خود برچسب تنبلی میگیرند، در کشورهای اروپایی به نیروهای مولد تبدیل میشوند.

پس تفاوت در چیست؟
تفاوت در رفتارهایی است که در طول سالها فرهنگ و دانش نام گرفته است.
وقتی که رفتارهای مردم کشورهای پیشرفته و ثروتمند را تحلیل میکنیم، متوجه میشویم که اکثریت غالب آنها از اصول زیر در زندگی خود پیروی میکنند:

1. اخلاق به عنوان اصل پایه
2. وحدت
3. مسئولیت پذیری
4. احترام به قانون و مقررات
5. احترام به حقوق شهروندان دیگر
6. عشق به کار
7. تحمل سختیها به منظور سرمایه گذاری روی آینده
8. میل به ارائه کارهای برتر و فوق العاده
9. نظم پذیری

اما در کشورهای فقیر تنها عده قلیلی از مردم از این اصول پیروی میکنند.
ما فقیر هستیم نه به این خاطر که منابع طبیعی نداریم یا اینکه طبیعت نسبت به ما بیرحم بوده است.
ما فقیر هستیم برای اینکه رفتارمان چنین سبب شده است.
ما برای آموختن و رعایت اصول فوق که (توسط کشورهای پیشرفته شناسایی شده است) فاقد اهتمام لازم هستیم.
اگر شما این نامه را برای دیگران نفرستید:
اتفاقی برای شما نمی افتد،
گربه شما نمی میرد،
از محل کارتان اخراج نمی شوید،
هفت سال بدبختی بر سرتان آوار نمی شود
و مریض هم نخواهید شد.
اما اگر میهن خود را دوست دارید،
این پیغام را به گردش بیاندازید تا شاید تعداد بیشتری از هموطنانمان مانند شما آن را بفهمند، تغییر کرده و عمل کنند .


با تشکر از گروه- مبین گروپ

دی اکونومیست - ۲۸ جون ۲۰۰۸

The Economist28 ژوئن

تاریخ انتشار: 28ژوئن 2008
تعداد صفحات مجله: 154
حجم فایل: 2 مگابایت



لینک دانلود مستقیم

رمز فایل: www.mobin-group. com