بنگاه دانش اقتصاد *ابتهاج*

مقالات آموزشی اقتصادی صهیب عبیدی

بنگاه دانش اقتصاد *ابتهاج*

مقالات آموزشی اقتصادی صهیب عبیدی

زیان بانک های اروپا از یک کلاهبرداری بزرگ در آمریکا

کلاهبرداری پنجاه میلیارد دلاری یک صندوق سرمایه گذاری در آمریکا به چند بانک عمده اروپایی زیان وارد کرده است.

گزارش ها بیانگر بازداشت برنارد میداف، از سرمایه گذاران آمریکایی و یکی از مدیران سابق بورس نزدک در نیویورک به اتهام یکی از بزرگترین کلاهبرداری های تاریخ بازارهای مالی این کشور است.

بانک اچ اس بی سی در بریتانیا و بانک سلطنتی اسکاتلند از قربانیان اصلی این کلاهبرداری هستند. بانک اسپانیایی سانتاندر و بانک فرانسوی بی ان پی پاریباس از دیگر زیان دیدگان هستند.

به گزارش دادستان های آمریکایی، آقای میداف به وسیله راه اندازی یک صندوق سرمایه گذاری و یک شرکت مشاوره مالی، میلیاردها دلار از مشتریان خود کلاهبرداری کرده است.

بر این اساس، آقای میداف که هفتاد سال دارد، از سرمایه گذاری مشتریان جدید برای پرداخت سود مشتریان قدیمی تر خود استفاده کرده است.

بر اساس کیفرخواست دادستانی آمریکا، آقای میداف روز چهارشنبه به سه تن از کارکنان خود از کلاهبرداری در فعالیت صندوق سرمایه گذاری خود خبر داده بود.

برنارد میداف پس از بازداشت، با سپردن وثیقه ده میلیون دلاری آزاد شده است. درصورت گناهکار شناخته شدن آقای میداف، او حداکثر به بیست سال زندان و پرداخت ۵ میلیون دلار جریمه محکوم خواهد شد.

با مشخص شدن رقم بالای کلاهبرداری انجام شده در صندوق سرمایه گذاری برنارد میداف، کارشناسان از ضعف نهادهای نظارتی بر شرکت های مالی در آمریکا انتقاد کرده اند.

نیکولا هورلیک، مدیر موسسه سرمایه گذاری برامدین در این باره گفت: "فکر می کنم سرمایه گذاری در موسساتی که در آمریکا نیاز به نظارت دارند برای مردم مشکل شده باشد زیرا ناظران از عهده کار خود برنیامده اند."

او ادامه داد: "احتمالا این بزرگترین رسوایی تاریخ بازارهای مالی است، پنجاه میلیارد دلار رقم بزرگی است."

تعداد زیادی از بانک های معتبر و موسسه های مالی عمده در شرکت آقای میداف سرمایه گذاری کرده بودند. هنوز از میزان دقیق این سرمایه گذاری ها اطلاع دقیقی در دست نیست.

بانک اچ اس بی سی بریتانیا در گزارشی از سرمایه گذاری یک میلیارد دلاری خود در این صندوق خبر داده است.

بانک سلطنتی اسکاتلند هم در گزارشی اعلام کرد اگر مجبور به استهلاک همه سرمایه گذاری خود در این صندوق شود، حدود ۶۰۰ میلیون دلار زیان خواهد دید.

بعضی از افراد مشهور مانند یکی از سناتورهای ایالت نیوجرسی آمریکا و بنیاد خیریه استیون اشپیلبرگ از دیگر قربانیان برنارد میداف هستند.

در پی انتشار این خبر، ارزش سهام بانک ها و موسسه های مالی در بازارهای عمده بورس جهان کاهش یافت.

از دست ندهیدhttp://www.bbc.co.uk/go/wsy/pub/email/ft/-/persian/business/2008/12/081216_wmj-madoff.shtml

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد