بنگاه دانش اقتصاد *ابتهاج*

مقالات آموزشی اقتصادی صهیب عبیدی

بنگاه دانش اقتصاد *ابتهاج*

مقالات آموزشی اقتصادی صهیب عبیدی

معجزه ریاضی قرآن

 هر فرد نا مسلمان منصفی با خواندن مطالب زیر ایمان میآورد که قران کلام خدا است ..

چه رسد به افرادی که مسلمان هستند.

نظرت چیست ای برادر عزیز؟؟

 

ادامه مطلب ...

Global Financial Stability Report ... ماه اپریل

 

 

برای داونلود به سایت » مشاور اقتصاد « تشریف ببرید.

ISO 9000 چیست؟

استاندارد ISO 9000 یک استاندارد فرایندی است . تاریخچه تدوین استانداردها به تهیه استانداردهای محصول بر می گردد.در ابتدا استانداردهای محصول جهت تعریف حداقل انتظارات از محصول تولیدی تدوین گردیدند. تنها راه تطبیق محصول با استاندارد آن بازرسی محصول می باشد .برای این کار باید مقدار مشخصه های محصول که در استاندارد آن ذکر شده اند، در آن محصول اندازه گیری شده و سپس با مقدار مرجع آن در استاندارد مذکور مقایسه شوند. در صورتیکه نتیجه این اندازه گیری در محدوده تعریف شده در استاندارد مرجع قرار گیرد، اصطلاحا به آن محصول ، محصول استاندارد می گویند.
چون بازرسی یک فعالیت هزینه بر بوده و همچنین یک فعالیت تولیدی نیت (دارای ارزش افزوده بر محصول نمی باشد)، قاعدتا منطقی است که بازرسیهای محصول را حذف نمائیم . ولی در صورت حذف بازرسی ها چگونه می توانیم از تطابق مشخصه های محصول با استاندارد یا از استاندارد بودن محصول اطمینان حاصل نمائیم . بهترین راه حل این است که فرایند ساخت محصول را به صورتی طراحی و اجرا نمائیم که از ساخت و تولید یک محصول استاندارد با درصد اطمینان بالا ، اطمینان حاصل شود. برای انجام این کار ابتدا لازم است فرایند را به عوامل آن یا به اصطلاح عام به عوامل تولید تجزیه نموده و سپس این عوامل را تحت کنترل در آوریم .
ادامه مطلب ...

سلایدی مربوط موضوع ISO 9001

اینجا هم یک سلایدی مربوط موضوع  (ISO 9001 به عنوان زوج استانداردهای سازگار. * طراحی با هدف بکارگیری همزمان ... ISO 9004 جهت ارائه راهکار با هدف بهبود عملکرد. ISO 9001:2000 )

aice-co.com/q_pub/ISO%209001-2000.ppt

آشنایی با استانداردهای جهانی ISO

کیفیت و ضرورت ارزش نهادن بر آن دیگر از کالا یا خدمات تولید فراتر رفته و در جای جای فعالیتها و فرآیندهای هر سازمان علاقمند به استمرار فعالیت و آنهم فعالیتی موفق و رو به گسترش ریشه یافته است .

استانداردهای سری ISO 9000   نیز از کیفیت و ارزش آن در قالب یک سیستم مدیریت و بر مبنایی سخن     می گوید و مشخص می کند که یک سازمان علاقمند برای تضمین کیفیت کالا یا خدمات و کسب اعتماد مشتریان خود بایستی به چه فعالیتهایی توجه کند ، ولی چگونگی تامین آنرا به خود سازمان واگذار می کند زیرا این چگونگی از سازمانی به سازمان دیگر متفاوت است و تحت تاثیر عوامل مختلفی مانند مشتریان ، ساختار ، فرهنگ ، محصول / محصولات ، سطح تکنولوژی ، سطح دانش کارکنان ، مقررات و قوانین و قابلیت تولید و بازار قرار می گیرد .

سازمان بین المللی استاندارد ( ISO ) در سال 1946 تاسیس گردید . این سازمان یک سازمان غیر انتفاعی است که اصلی ترین وظائف آن تهیه ، تدوین و انتشار استانداردهای بین المللی و همچنین ترغیب در شروع بکارگیری استانداردها و همچنین هماهنگ نمودن فعالیت ها در زمینه « استاندارد کردن » در سطح جهان و به منظور گسترش تجارت بین کشورها است .مقر اصلی این سازمان در شهر ژنو کشور سوئیس است . موسسه استاندارد و تحقیقات صنعتی ایران نماینده کشورمان در این سازمان می باشد .

در حال حاضر استانداردهای اصلی در سری ISO 9000    عبارتند از :

 

ISO 9000/2000

سیستم های مدیریت کیفیت

                         مبانی و واژگان

ISO 9001/2000

سیستم های مدیریت کیفیت

                          الزامات

ISO 9004/2000

سیستم های مدیریت کیفیت        

                          راهنمایی ها برای بهبود عملکرد

ISO 19011

راهنمایی هایی برای ممیزی سیستم های مدیریت

 

 

استانداردهای سری ISO 9000/2000  در مجموع راهنمایی ها و الزاماتی را ارائه می دهند که با پیروی از آنها سازمان می تواند نسبت به ایجاد و استقرار و اجرا و برقرار نگهداشتن یک سیستم مدیریت کیفیت موثر اقدام نماید . این استاندارد معرفی کننده اصول مدیریت کیفیت ، اهمیت مستند سازی و خود ارزیابی است . این استاندارد ، در بر گیرنده اصطلاحات ( 80 اصطلاح ) و تعاریف مرتبط با مدیریت کیفیت می باشد تا  « زبان مشترکی » را برای تمامی ذینفعان و استفاده کنندگان چه در سطح ملی و چه در سطح بین الملل فراهم آورد . استاندارد ISO 9001/2000  در بر گیرنده الزاماتی برای ایجاد ، استقرار ، اجرا و برقرار نگهداشتن سیستم مدیریت کیفیت می باشد به گونه ای که اگر لازم باشد تا قابلیت سازمان در استقرار سیستم مدیریت کیفیت به اثبات برسد . بتوان آن را ارزیابی کرد . و در صورت لزوم استقرار و اجرای سیستم مدیریت کیفیت را گواهی کرد . این استاندارد بر برآورده کردن مستمر خواسته های مشتریان و همچنین بر رعایت مستمر الزامات قانونی و مقرراتی نیز تاکید دارد .

استاندارد ISO 9004/2000  در بر گیرنده راهنمایی هایی برای استقرار سیستم مدیریت کیفیتی است که بتواند فراتر از الزامات استانداردISO 9001/2000   پیش رود و بر پایه آن سازمان نه تنها بتواند خواسته های مشتری را مستمراً برآورده نماید بلکه فراتر از انتظارات وی نیز پیش رود و همچنین رضایت تمامی ذینفعان را مد نظر قرار دهد .

استاندارد ISO 19011  راهنمایی هایی در مورد برنامه ریزی و مدیریت ممیزی های سیستم مدیریت کیفیت و سیستم مدیریت زیست محیطی ارائه می دهد .

 

 

استاندارد ISO 9001   یک استاندارد در بر گیرنده الزامات برای سیستم مدیریت کیفیت می باشد که بر حسب آن ممیزیی صورت می گیرد و گواهی نامه نیز صادر می گردد . در حالی که استانداردهای ISO 9000 ،ISO  9004 ، ISO 19011  استانداردهای راهنما هستند . استاندارد ISO 9001/2000  دارای پنج عنصر ( بند ) اصلی است . این عناصر مشخص می کند که الزامات استاندارد برای استقرار سیستم مدیریت کیفیت« چیست » ولی « چگونگی » تامین آنها به سازمان واگذار شده است . باید به خاطر داشت که بسیاری از الزمات مشخص شده در استاندارد ISO 9001/2000  باید مدون شده و تحت کنترل قرار داشته باشد . استانداردهای سری ISO 9000 در واقع بیشتر در جهت شناخت و درک مشتریان ( چه داخلی و چه بیرونی ) و خواسته های آنها و سپس حصول اطمینان از برآورده شدن این خواسته ها می باشد . استاندارد ISO 9001   موجب رضایت مشتریان درون و برون سازمان می شود . نکته کلیدی جهت آماده شدن برای استقرار سیستم مدیریت کیفیت و دریافت گواهینامه ISO 9000 پیروی از چرخه ( PDCA ) برنامه اجرا بررسی اقدام می باشد . هرگام در مسیر استقرار سیستم و دریافت گواهینامه می تواند از چرخه فوق پیروی کند . یعنی مراحل مستند سازی ، بهبود در فرآیند / فرآیندها ، ممیزی داخلی ، ممیزی جهت دریافت گواهینامه و ممیزیهای مراقبتی . مستندات مورد نیاز استاندارد ISO 9001/2000 شامل چهار سطح زیر می باشد :

سطح 1 -  نظامنامه کیفیت :

رویکردهای مسئولیتها را تعیین می کند : بیانیه ای از خط مشی کیفیت که توسط مدیران رده بالای سازمان و بخش کیفیت تهیه می شود .

سطح 2- روش های اجرایی :

مشخص می کند چه کاری چه هنگام و توسط چه شخصی انجام می شود . اجرای فعالیتها را در سطوح مختلف سازمانی تعریف می کند و توسط مدیر / سرپرست بخشها تهیه و تدوین می گردد .

سطح 3 - دستورالعملهای کاری و شرح شغلها :

چگونگی انجام کار را مشخص می کند ( چگونگی انجام کار / فعالیت ) را شرح می دهد و توسط  متصدیان کار / فعالیت تهیه و تدوین می شود .

سطح 4 -  سایر مستندات ( فرمها گزارشات دستورالعملها ) :

سوابق کیفیت را فراهم می آورد . این مدارک توسط بخش کیفیت و یا مدیران میانی تهیه می شود . فرمها یا برچسبها پس از آنکه مندرجات آنها تکمیل می شود سوابق را به وجود می آورند .

سازمانهای گواهی کننده ، سازمانهای مستقلی هستند که برای ارزیابی قابلیت سازمان در برآورده کردن الزامات استاندارد ISO 9001  دارای اختیار و اعتبار هستند . ممیزان این شرکتها افرادی هستند که در زمینه استانداردهای ISO 9000 آموزش دیده اند و با هماهنگی قبلی جهت ممیزی به سازمان مراجعه می کنند تا براورده شدن الزامات ISO 9001 را مورد بررسی و تائید قرار دهد . این افراد سازمان را از جهت قابلیت برای گواهی شدن و توصیه برای صدور گواهینامه ممیزی کرده و بصورت دوره ای معمولاً هر شش ماه یکبار جهت اینکه تائید کنند فعالیت های سازمان همچنان با الزامات ISO 9001  انطباق دارد از سازمان بازدید و آنرا ارزیابی می کند . به این ممیزی ها ( ممیزی مراقبتی ) می گویند .

پذیرش یک سیستم مدیریت کیفیت باید به عنوان یک تصمیم گیری استراتژیک در سازمان در نظر گرفته شود . طراحی و استقرار سیستم مدیریت کیفیت یک سازمان تحت تاثیر عوامل متعددی از جمله نیازهای مختلف ، اهداف مشخص ، محصول ، فرآیندهای به کار گرفته شده و اندازه و ساختار سازمان قرار می گیرد . شکل یکسان در مستندات از جمله اهداف و خواسته های این استاندارد بین المللی نمی باشد .

دیگاه فرآیندگرا : این استاندارد بین المللی در طی مراحل توسعه ، استقرار و بهبود اثربخشی سیستم کیفیت ، سازمـان را برای گزینش دیـدگاه فرآیندگرا ترغیب می نماید ، تا از طریق برآورده سازی الـزامات مشتـری ،

 

 

 

رضایت مشتری را افزایش دهد . برای اینکه سازمانی به طرز اثربخشی عمل نماید باید فرآیندهای مرتبط و متعددی را شناسایی و مدیریت نماید . هر فعالیتی که منابعی را به خدمات بگیرد و انرا در جهت تبدیل ورودی بـه خروجی مدیـریت می نماید  می تواند یک فرآیند در نظر گرفته شود . غالبـاً خروجی یک فرآیـند

مستقیماً ورودی فرآیند بعدی را شکل می دهد بکارگیری سیستمی از فرآیندهای درون سازمان همراه با شناسایی و تعیین ارتباط متقابل این فرآیندها و همچنین مدیریت انها می تواند به عنوان دیدگاه فرآیندگرا نامیده شود . از امتیازات این دیدگاه کنترل مستمری است که بر روی ارتباط بین تک تک فرآیندهای درون سیستم فرآیندها اعمال می شود .

آشنایی با ایزو و مدیریت کیفیت

 

1- تعاریف

International Organization for Standardization (ISO)

یک فدراسیون جهانی متشکل از مؤسسات استاندارد ملی 148 کشور (هر کشور یک نماینده) با مدیریت مرکزی در ژنو که سیستم را هماهنگ می کند. هدف ایزو ارتقای توسعة استاندارد کردن و فعالیتهای مرتبط در جهان با یک نظر که تبادل کالاها و خدمات را آسان نموده و همکاری در یک دایره فعالیت علمی، تکنولوژیکی اقتصادی و عقلانی توسعه نماید.

سازمانی غیر دولتی، برخلاف سیستم سازمان ملل اعضای آن نمایندة دولتها نیست. ایزو دارای مقامی بین عموم و بخش خصوصی می باشد.

 

»»» این مقاله را بشکل پرونده ورد ازین لینک داونلود کنید:

آشنایی با ایزو و مدیریت کیفیت.doc

نمونه‌ای از روش اجرایی کنترل مدارک و سوابق

هدف
- تشریح نحوه تدوین و کنترل مدارک سیستم مدیریت کیفیت برای حصول اطمینان از: تصویب مدارک قبل از صدور، بازنگری و بروزرسانی مدارک، استانداردها و مشخصات مهندسی مشتری، دسترسی به مدارک معتبر در مکان‌های مورد استفاده، خوانایی و قابلیت شناسایی مدارک، شناسایی و کنترل مدارک برون سازمانی و پیشگیری از استفاده سهوی از مدارک منسوخ
- تشریح نحوه نگهداری و کنترل سوابق سیستم مدیریت کیفیت جهت اثبات جاری بودن سیستم و اجرای اثربخش آن

دامنه کاربرد
دامنه این روش اجرایی شامل تمامی مدارک درون سازمانی، برون سازمانی و سوابق سیستم مدیریت کیفیت بوده و در تمامی واحدهای سازمان کاربرد دارد.

ادامه مطلب ...

اصول مدیریت کیفیت

اصل اول: تمرکز بر مشتری (Customer Focus)

اصل دوم: رهبری در مدیریت (Leadership)

اصل سوم: مشارکت کارکنان (Involvement of people )

اصل چهارم: رویکرد فرایندی (Process approach)

اصل پنجم: رویکرد سیستمی به مدیریت (System approach to management)

اصل ششم: بهبود مستمر (Continual improvement)

اصل هفتم: تصمیم گیری بر مبنای واقعیت ها (Factual approach to decisionmaking)

اصل هشتم: ارتباط سودمند و دوطرفه با تامین کنندگان (Mutually beneficialsupplier

relationships )

منبع:»» باشگاه مهندسان ایران

ادامه مطلب ...

مفاهیم بنیادین سرآمدی در مدل EFQM


مفاهیم بنیادین سرآمدی، مفاهیمی هستند که این مدل بر آنها بنا شده است و در واقع پایه و اساس مدل‌اند. نظریات اندیشمندان و عملکرد سازمان­های سرآمد در قرن بیستم، تصویری از سازمان رقم زده است که در این مفاهیم گنجانده شده­است (نجمی و حسینی، 1381).این مفاهیم بنیادین به شرح زیر هستند (EFQM, 2003-c):
1) نتیجه‌گرائی
2) مشتری مداری
3) رهبری و ثبات در مقاصد
4) مدیریت مبتنی بر فرآیندها و واقعیت­ها
5) توسعه و مشارکت کارکنان
6) یادگیری، نوآوری و بهبود مستمر
7) توسعة شراکت­ها
8) مسوولیت اجتماعی شرکت
مدل سرآمدی EFQM از 9 معیار تشکیل شده است. این معیارها، هسته و قلب این مدل هستند و مبنای ارزیابی یک سازمان قرار می­گیرند. معیارهای مدل EFQMبه دو دسته تقسیم می­شوند(EFQM, 2003-c):
الف- توانمندسازها : پنج معیار اول این مدل هستند و عواملی هستند که سازمان را برای رسیدن به نتایج عالی، توانمند می­نمایند.
ب- نتایج : نتایجی هستند که سازمان سرآمد در حوزه­های مختلف به آنها دست پیدا می­کند و بیان‌کننده دستاوردهای حاصل از اجرای مناسب توانمند­سازها هستند.
در مدل EFQM معیارها روی هم، 1000 امتیاز دارند(500 امتیاز برای توانمندسازها و 500 امتیاز برای نتایج). به عبارتی اگر سازمانی موفق شود که این مدل را کاملا در سازمان خود پیاده کند، می­تواند 1000 امتیاز بگیرد.سازمان‌های اروپایی می‌توانند بطور سالیانه از EFQM برای ارزیابی سازمان خود تقاضا نمایند. درصورتی که سازمان حداقل انتظارات EFQM را برآورده کند و بالاترین نمره ارزیابی را در میان متقاضیان کسب نماید به عنوان برگزیده معرفی و جایزه اصلی به آن تعلق خواهد گرفت.گرفتن حدود 750 امتیاز از این 1000 امتیاز، فقط در توان شرکت­هایی با کلاس جهانی است که به نتایج پایدار در سرآمدی رسیده­اند

استاندارد ISO9001:2000

استاندارد ISO9001:2000
ISO9001:2000 دارای پنج عنصر اصلی است. این عناصر به 23 عنصر فرعی تقسیم شده اند ومشخص می کند که الزامات استاندارد برای استقرار سیستم مدیریت کیفیت «چیست» ولی «چگونگی» تأمین آنها به سازمان واگذار شده است.

  • بهبود مستمر سیستم مدیریت
  • مشتری
  • خواسته ها
  • مشتری
  • رضایت
  • مسولیت مدیریت
  • اندازه گیری، تحلیل و بهبود
  • پدیدآوری محصول
  • برونداد
  • محصول
  • درونداد
  • مدیریت منابع

استاندارد ISO9004:2000
این استاندارد، تحت عنوان «سیستم های مدیریت کیفیت ـ راهنمایی ها برای بهبود عملکرد» از نظر ساختار و شماره عناصر با ISO9001 یکسان است و به عنوان «روج هم­خوان» با آن شناخته می­شوند.این استاندارد کلیه عناصر ISO9001 را در برداشته و برای هر یک از عناصر نیز توضیحات تفضیلی بیشتری را ارایه داده است و تاکید آن بر بهبود است(Kantner, 2000).این استاندارد می تواند به صورت هم زمان از سوی سازمان هایی که علاقمند به استقرار الزامات ISO9001 هستند، مورد استفاده قرار گیرد (Johnson, 2000).ISO9004 راهنمای پیاده­سازی ISO9001 نیست، بلکه (حداقل به صورت نظری) قصد دارد تا پلی بین یک سیستم مدیریت قابل ممیزی (یعنی ISO9001) و یک سیستم سازمانی بالغ که تاکید بیشتری بر مشتری مداری و بهبود نتایج دارد (مثل EFQM) برقرار کند(Warner,2002).تحقیقات نشان می­دهد ISO9004:2000از یک رویکرد مدیریت کیفیت فراگیر برخوردار است و اکثر معیارهای مدل­های مشهور سرآمدی نظیر بالدریج و EFQM را لااقل از نظر ساختار، پوشش می­دهد.