بنگاه دانش اقتصاد *ابتهاج*

مقالات آموزشی اقتصادی صهیب عبیدی

بنگاه دانش اقتصاد *ابتهاج*

مقالات آموزشی اقتصادی صهیب عبیدی

تازه های دانشنامه فارسی اقتصاد

فهرست دانشنامه فارسی اقتصاد

مدیریت زمان در اوقات فراغت تابستانی

مقالات - مدیریت
نوشته شده توسط دانشنامه فارسی اقتصاد   

تابستان که می‌آمد، کودکی ما در کوچه های گرما زده سپری می‌شد. برخی نیز همه تابستان را به کاری مشغول ‌می‌شدند تا درآمدی کسب کرده و پولی برای خود پس انداز کنند. اوقات فراغت واژه‌ای نبود که چندان به کارمان ‌بیاید. گرما که اندکی فرو می‌نشست، کوچه بود و توپ پلاستیکی و فریاد بچه‌ها که در آسمان بعدازظهر اوج ‌می‌گرفت. بازی آنقدر کش پیدا می‌کرد که تاریکی در هوا پخش شود و خستگی بر بدنمان بنشیند. دم غروب که ‌می‌شد، خانه جایی برای استراحت بود. خسته از یک بعد از ظهر تابستانی به خانه می‌آمدیم تا شب سپری شده و ‌روز دیگر آغاز شود. برای ما اوقات فراغت و نحوه سپری کردن آن به همین موضوعات ختم می‌شد.
‌این در حالی است که امروزه مفهوم اوقات فراغت و چگونگی گذراندن آن برای نسل‌های مختلف تغییر ‌کرده است. به این دلیل است که با نزدیک شدن به تابستان و فصل تعطیلی مدارس، به یکباره واژه اوقات فراغت و نحوه ‌گذراندن آن رسانه‌ای شده و در صحبت‌های بی‌شماری به آن اشاره می‌شود. همه این بحث‌ها پیرامون اوقات ‌فراغت از تغییر نگرش و رویکردی خبر می‌دهد که نسبت به این موضوع به وجودآمده است. مدیریت زمان، ‌شاخص اصلی این تغییر نگرش و برنامه ریزی برای اوقات فراغت است.
توجه به اوقات فراغت دانشآموزانی ‌که قرار است فصل تعطیلات خود را آغاز کنند از چنین زاویه‌ای اهمیت فراوان پیدا می‌کند؛ به این صورت که نحوه ‌تدوین برنامه برای سپری کردن درست این زمان، خود به شاخصی برای نـشـان دادن مـدیـریـت و بـرنامه ریزی تبدیل ‌می‌شود.‌ در تعاریفی که از سوی کارشناسان عنوان شده اوقات فراغت به زمانی گفته می‌شود که در آن افراد جدا از نقشی ‌رسمی ‌که برای رسیدگی به امور بر عهده دارند، یک دسته فعالیت‌های آزادانه و انتخاب گرایانه را انجام می‌دهند که ‌چگونگی گذران آن متناسب با سن، جنس، طبقه اجتماعی، درآمد، شغل و مکان زنـدگی افراد متفاوت است.
به ‌اعتقاد جامعه ‌شـنـاسـان و روانـشـنـاسـان، اوقـات فـراغـت در جنبه‌های مختلف فردی، اجتماعی، فرهنگی، اقتصادی و ‌سیاسی با اهمیت و دارای کارکردهایی از جمله آزادی انتخاب و نوع فعالیت، اعتماد به نفس، خلاقیت و نوآوری، ‌مشارکت اجتماعی، حفظ سنت ها و آداب و رسوم، تجدید قوای نیروی کار و افزایش بهره وری اقتصادی و تعلق ‌سیاسی است. در نتیجه برنامه ریزی درست و اصولی برای آن، خود به شاخصی مطمئن برای سنجش تـوسـعـه تبدیل می‌شود. با توجه به اینکه قشر عظیمی ‌از افراد جامعه ما را جوانان و نوجوانان تـشـکـیـل مـی‌دهـنـد، نـحـوه بـرنامه‌‌ریزی برای اوقات فراغت ایـــــــــن قـــــــــشــــر اهــــمـــــیـــــت فــــراوان پیدا می‌کند.‌

ادامه مطلب...