بنگاه دانش اقتصاد *ابتهاج*

مقالات آموزشی اقتصادی صهیب عبیدی

بنگاه دانش اقتصاد *ابتهاج*

مقالات آموزشی اقتصادی صهیب عبیدی

یورو 10 ساله شد

مقامات بلندپایه بانک مرکزی اروپا و پارلمان اروپا برای برگزاری مراسم دهمین سالگرد یورو، پول واحد اروپا، در استراسبورگ گرد آمده اند.

اول ژانویه 1999 نرخ ارزهای بیشتر کشورهای مهم اروپایی، از جمله مارک آلمان، فرانک فرانسه و گیلدر هلند تثبیت و با یکدیگر مرتبط شد.

در حالی که 10 سال پیش یازده کشور در مراسم معرفی یورو حضور داشتند اکنون این واحد پول به یکی از مهم ترین واحدهای پول رایج دنیا تبدیل شده است و شانزده کشور اروپایی از آن استفاده می کنند. آخرین کشور اروپایی که پول رایج خود را به یورو تغییر داد، کشور اسلواکی بوده است.

بخش هایی از اروپا که واحد پول رایج آنها یوروست به منطقه یورو شهرت یافته است.

طرفداران یورو می گویند که واحد پول اروپا به سرعت توانسته خود را به یکی از مهمترین واحدهای پولی جهان تبدیل کند و نقل و انتقالات تجاری و مسافرتی را برای میلیون ها اروپایی آسانتر کرده است.

اما منتقدان یورو می گویند که این طرح کشورهای منطقه یورو را از ابزار اداره اقتصاد خود محروم کرده است.

منتقدان می گویند که برخی از اقتصادهایی که در منطقه یورو قرار دارند، مانند اسپانیا، در حال حاضر در وضعیت خوبی قرار ندارند چون اختیارات تعیین نرخ بهره خود را واگذار کرده اند و در ضمن قادر هم نیستند که ارزش واحد پول خود را کاهش دهند.

نرخ بهره در منطقه یورو توسط بانک مرکزی اروپا تعیین می شود.

سهم یورو در ذخیره های بانک های مرکزی جهان به طور فزاینده ای رو به افزایش بوده است گرچه که هنوز به پای دلار آمریکا نرسیده است.

یورو در طی عمر خود فراز و نشیب های متعددی داشته است. به طور مثال در حالی که در سال 2000 در مقابل دلار خیلی ضعیف بود ارزش آن در سال گذشته میلادی قبل از آنکه بار دیگر افت کند، تقریبا دو برابر دلار شد.

منطقه یورو برای اولین بار از زمان به گردش درآمدن یورو، در حال حاضر با رکود اقتصادی مواجه است.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد