بنگاه دانش اقتصاد *ابتهاج*

مقالات آموزشی اقتصادی صهیب عبیدی

بنگاه دانش اقتصاد *ابتهاج*

مقالات آموزشی اقتصادی صهیب عبیدی

تاجران ایرانی: در افغانستان با مشکل مواجهیم

یک فروشگاه ایرانی در کابلمحصولات صنایع غذایی، ساختمانی، کشاورزی، پزشکی و فرش ایران بخش قابل ملاحظه ای از بازار افغانستان در این بخش ها را در اختیار دارد

علیرغم تلاشها برای تشویق ایرانیان به سرمایه گذاری در افغانستان، شماری از بازرگانان ایرانی در افغانستان می گویند با چالشهای جدی مواجهند.

بازرگانان ایرانی که در افغانستان سرمایه گذاری کرده اند می گویند وضعیت خوب بازار سرمایه گذاری خارجی در افغانستان در سایه فساد اداری و سختگیریهای ادارات دولتی کمرنگ شده است.

محصولات صنایع غذایی، ساختمانی، کشاورزی، پزشکی و فرش ایران بخش قابل ملاحظه ای از بازار افغانستان در این بخش ها را در اختیار دارد.

کیومرث حقیقی، یکی از سرمایه گذاران ایرانی در افغانستان می گوید روند سرمایه گذاری ایرانیان در این کشور ظرف پنج سال گذشته به شدت افت کرده و سختگیریهای ادارات دولتی منجر به محدودیت کار آنان شده است.


'سختگیری'

آقای حقیقی، که از پنج سال به این سو در افغانستان در بخش تبلیغات بازرگانی سرمایه گذاری کرده، می گوید مشکلاتی که از ناحیه ادارات دولتی ایجاد می شود، باعث شده که بیشتر بازرگانان ایرانی به کار خود در افغانستان پایان دهند.

آقای حقیقی می گوید: "نسبت به پنج سال پیش سرمایه گذاری ایرانیها در افغانستان مقداری افت پیدا کرده، به دلیل مشکلاتی که پیش آمده و سختگیریهایی که در پی داشته است. هر کسی که آمد آهسته آهسته کارش را جمع کرد و رفت."

روشن نبودن قوانین تجاری، فساد اداری و مالی، کمبود برق، ناامنی و مشکلات حمل و نقل از دیگر مشکلاتی است که آقای حقیقی می گوید سرمایه گذاران ایرانی در افغانستان با آنها روبرو اند.

او می گوید قوانین تجاری و سرمایه گذاری در افغانستان براساس خدمات بازرگانی چند سال پیش تدوین شده، اما با تغییراتی در وضعیت بازار به وجود آمده نمی تواند پاسخگوی نیازمندی های امروزی باشد.



'دفع سرمایه؟'

نشان اداره حمایت از سرمایه گذاری افغانستانمقامات افغان می گویند قوانین تجاری و سرمایه گذاری افغانستان از ساده ترین قوانین منطقه است.

هادی شاه علی، یکی دیگر از بازرگانان ایرانی در کابل هم می گوید قانونهای تجاری و سرمایه گذاری برای خارجیها محدودیت های زیادی را بر سر راه آنان قرار داده است.

آقای شاه علی که عضو هیات رئیسه بازرگانان ایرانی در افغانستان نیز است، می گوید آن چه را که سرمایه گذاران خارجی در افغانستان "در عمل" می بینند، احساس می کنند برخورد ادارات دولتی برای جذب سرمایه، بیشتر به دفع سرمایه منجر می شود.

این سرمایه گذار ایرانی گفت: "من بیشتر احساسم این است که از نظرات کارشناسی در این زمینه (سرمایه گذاری در افغانستان) استفاده نمی شود. اساساً نظام بوروکراتیک حاکم بر فعالیتهای اداری این جا هم خودش مانع بزرگی است."



'قوانین ساده'

اما مقامات افغان انتقادهای بازرگانان ایرانی را در خصوص سختگیری ادارات دولتی افغانستان رد می کنند و می گویند قوانین تجاری و سرمایه گذاری افغانستان از ساده ترین قوانین منطقه است.

ولید تمیم، رئیس بخش تقویت سرمایه گذاری در اداره حمایت از سرمایه گذاری افغانستان، آیسا، می گوید محدود شدن کار بازرگانان ایرانی در افغانستان ربطی به قوانین تجاری افغانستان ندارد.

آقای تمیم در گفتگویی با بی بی سی گفت در افغانستان هیچ گونه مشکل قانونی برای سرمایه گذاری خارجی وجود ندارد. اما او موجودیت فساد و نبودن برق را از مشکلاتی دانست که ممکن است روند سرمایه گذاری خارجی را در افغانستان با مشکلاتی کرده باشد.


رقم سرمایه ای را که از سرمایه گذاران ایرانی جذب کرده ایم معادل می شود به ۱۴۵ میلیون دلار از حدود ۱۹۰ شرکت

ولید تمیم، یکی از مسئولان اداره آیسا



او گفت این احتمال وجود دارد که محدودیتهایی در داخل ایران وجود داشته باشد که باعث شده سرمایه داران ایرانی در افغانستان سرمایه گذاری کنند.

آقای تمیم گفت: "رقم سرمایه ای را که از سرمایه گذاران ایرانی جذب کرده ایم معادل می شود به ۱۴۵ میلیون دلار از حدود ۱۹۰ شرکت."

این در حالی است که یک هیات بلندپایه افغانی به ریاست محمد کریم خلیلی، معاون دوم رئیس جمهوری افغانستان در ایران، بازرگانان ایرانی را به سرمایه گذاری در افغانستان تشویق کرده است.

آقای خلیلی در دیداری با علی لاریجانی، رئیس مجلس ایران ضمن استقبال از گسترش روابط اقتصادی دو کشور، گفت که افغانستان خواستار سرمایه گذاری بخش خصوصی و دولتی ایرانی در این کشور است.

همچنین همایش و نمایشگاه سه روزه ای برای بررسی مشکلات ناشی از قوانین تجاری و سرمایه گذاری و اوضاع امنیتی افغانستان در بخش های حمل و نقل، انرژی، کشاورزی و گردشگری در تهران برگزار شده است.

نظرات 2 + ارسال نظر
باکس 98 دات کام 1387/10/27 ساعت 06:43 ب.ظ http://www.boxe98.com

به نام خدا
من مدیر لینک باکس لینک 98 دات کام هستم
همانطور که میدانید لینک باکس محلی است برای به نمایش دادن
لینک شما در ده ها وبلاگ و وبسایت برای بالا بردن آمار شما
و رتبه شما در موتورهای جستجو

همانطور که میدانید یکی از عواملی که باعث میشود وبلاگ یا
سایت شما فیلتر شود استفاده از لینک باکس هایی است که
محتویات آنها خلاف موازین جمهوری اسلامی است

مزیتی که این لینک باکس خواهد داشت این است
که لینکهای غیر اخلاقی به هیج عنوان درآن ثبت نمیشوند
شما با آمار +1000 بازدید میتوانید در قسمت لینکهای ثابت قرار گیرید
لینک باکس ما هیج گونه تبلیغاتی ندارد
و لینکهای غیر اخلاقی به هیج عنوان پذیرفته نمیشوند

برای استفاده از لینک باکس کافیست وارد لینک باکس شوید
و به قسمت دریافت کد لینک باکس بروید و کد مربوطه را کپی کنید
و در قسمت مدیریت وبلاگ خود به ویرایش قالب بروید
و کدی را که کپی کرده اید در آنجا قرار دهید

از تاریخ تاسیس این لینک باکس 3 روز میگذرد
این لینک باکس بزودی آماری فوق العاده خواهد داشت
البته با کمک شما دوستان و قرار دادن آن در وبلاگ خودتون

منتظر جواب شما دوست عزیز هستم
به شما دوست عزیز قول میدهم بازدید شما بزودی چند برابر خواهد شد
www.boxe98.com = آدرس لینک باکس
***********************************************
_______________فهرست سایتهای ایرانی______________
در ضمن شما میتوانید وبلاگ خود را
در فهرست سایتها و وبلاگهای ایرانی ثبت کنید
برای ثبت وبلاگ خود در فهرست سایتهای ایرانی به آدرس زیر بروید
لینک 98 دات کام
www.linke98.com
***********************************************
خدانگهدار

محمد 1387/12/23 ساعت 09:02 ق.ظ

پس از آزادی( یا اشغال ) افغانستان خیلی دوست داشتم آنجا در حد توان خودم سرمایه گذاری کنم.
یک دوست افغانی داشتم. سعی کردم در این مورد با او مشورت کنم. طوری با غرور صحبت کرد انگار باید بیایم و دست و پایش را ببوسم تا به من افتخار بدهند که آنجا کسب و کاری راه بیندازم و کلامش طوری بود که انگار آمریکا و سایر کشور های اروپایی با ملیاردها سرمایه پشت دروازه های افغانستان به نوبت ایستاده اند که بروند و آن جا سرمایه گذاری کنند.
و آن جا کسی به سرمایه و کار من ایرانی مفلوک نیازی ندارد.
بعدا فهمیدم این تفکر مختص دوستم نیست . روزی اورا دیدم و به او گفتم که آینده ی افغانستان به مراتب سیاه تر از ایران و مردمانش بیچاره تر از مردمان ایران امروز خواهند بود.
و این روزها حال و روز افغانستان چشم انداز اقتصادی چندان مثبتی نشان نمیدهد.
زمانی که سرمایه گذاران ( آنهم ایرانی که در کشور خودشان هم امیدی ندارند) در حال جمع کردن کسب و کار و بیرون بردن سرمایه شان هستند مسئولین افغانی بیایند ثابت کنند که قوانین سهل است و مشکلی وجود ندارد. این اثبات دردی را دوا نمی کند.
اونجا که کاناداست با ۲۰۰هزار دلار سرمایه گذاری قدم هر غریبه ای را بر دیده می گذارند و به او اقامت می دهند و منتش را می کشند . ما در جهان سوم ( نه فقط ایران و افغانستان حتی کشورهای به ظاهر راه افتاده ای چون امارات )صدها سال خواهد گذشت تا بیاییم اخلاق سرمایه داری را یاد بگیریم چه برسد به سرمایه دار شدن.
تا نظر شما به عنوان صاحب نظر اقتصادی چه باشد.

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد