بنگاه دانش اقتصاد *ابتهاج*

مقالات آموزشی اقتصادی صهیب عبیدی

بنگاه دانش اقتصاد *ابتهاج*

مقالات آموزشی اقتصادی صهیب عبیدی

۹ کتاب جالب اقتصادی

۱-  تعیین ترکیب ذخایر خالص ارز خارجی آشورهای صادرکننده مواد خام
 
دکتر سهیلا بی ریا ، دکتر اسدا... فرزین وش
 
در این مقاله الگویی برای انتخاب پرتفوی بهینه ذخایر ارز خارجی با استفاده از رهیافت میانگین  واریانس و الگوی استاندارد قیمت گذاری دارایی سرمایه ای ارایه می شود. الگویی که در اینجا مورد استفاد قرار گرفته است بر مبنای روابط بین ترکیب ذخایر ارزی و اثر بازده و خطرپذیری سرمایه گذاری در هر ارز خارجی استوار می باشد.
 
 
۲-  آثار افزایش قیمت کالاهای اساسی بر سطوح قیمت ها با استفاده از ماتریس حسابداری اجتماعی
 
زورارپرمه
 
یارانه ها یکی از سیاستهای حمایتی دولت از بخشهای اجتماعی (خانوارها) و اقتصادی (فعالیتهای تولید) می باشند.در طرف مصرف کننده هدف اصلی این پرداختها افزایش رفاه خانوارها از طریق افزایش دسترسی به کالاها و خدمات است و در طرف تولیدکننده یارانه ها با هدف تخصیص بهینه منابع و کاهش هزینه های تولید پرداخت میشوند.
 
 
۳-   اثر تغییرات نرخ ارز بر بخش تجاری کشور
 

مطالعه موردی رابطه مبادله و قیمت نسبی کالاهای قابل مبادله به غیر قابل مبادله
دکتر امیرحسین مزینی، دکتر کاظم یاوری
 
در سالهای اخیر، بررسی اثر نوسانات ارزی بر قیمتهای نسبی اقتصاد (قیمت نسبی کالاهای قابل مبادله به غیر قابل مبادله و رابطه مبادله) در ادبیات اقتصادی از اهمیت به سزایی برخوردار شده است. این مقاله به بررسی این موضوع در اقتصاد ایران می پردازد.
 
 
۴-  تجزیه و تحلیل روابط متقابل صنعت حمل و نقل ریلی با سایر بخشهای اقتصادی با استفاده از جدول داده ستانده
 

سعید امیریان
 
هدف از این تحقیق، تجزیه و تحلیل روابط متقابل صنعت حمل و نقل ریلی با سایر بخشهای اقتصادی می باشد. به این منظور از روش تحلیل داده  ستانده استفاده شده است ولی به دلیل وجود نداشتن جدول داده  ستانده خالص به تفکیک بخش حمل و نقل ریلی جدول مورد نظر را از جدولهای جذب و ساخت، منتشر شده توسط بانک مرآزی محاسبه آرده ایم.  
 
 
۵-  کنکاشى پیرامون اهمیت عدالت در توسعه اقتصادى از منظر اسلام
 

رجبعلى قیصرى
 
توسعه اقتصادى یکى از اهداف مهم همه حکومتهاى جهان بخصوص در کشورهاى در حال توسعه مى باشد . 

( دریافت متن کامل مقاله )
 
 
 
۶-  نقش کشاورزی در تامین اشتغال و کاهش بیکاری
 
  دکتر حسین صادقی، دکتر مسعود همایونی فر
 
سهم اشتغال در بخش کشاورزی در حال کاهش است و در عین حال بهره وری کار در این بخش به سمت بهبود پیش می رود. کاهش سهم اشتغال کشاورزی در ایران از 56 درصد در سال 1335 به 23 درصد در سال 1375 تاییدی بر این مدعا است.
 
 
 
۷-  بررسى عوامل مؤثر بر انتقال و توسعة فناورى در کشورهاى در حال توسعة آسیایى
 

    راشد صفوى و سید حسن صفوى
 
امروزه، فناورى یکى از مهمترین پایه هاى اساسى رشد و توسعة اقتصادى کشورها محسوب مى شود، به طورى که یشرفتهاى چشمگیر کشورهاى توسعه یافته و صنعتى د ر زمینه هاى گوناگون مرهون فناورى مى باشد .  ( دریافت متن کامل مقاله )
 
 
 
 
۸-  بررسى تجربى پدیده فصلى بودن قیمتها در بازار جهانى گندم
 
    عبدالمجید شیخى، دکتر حمید ناظمان
 
گندم یکى از محصولات اساسى مصرفى خانوار هاست. آشنایى با رفتار قیمت این کالا در بازار جهانى هم براى کشورهاى صادرکننده و هم براى واردکنندگان حائز اهمیت است .یکى از پدیده هاى ذاتى بازار محصولات کشاورزى، ناهمسانى چگالى تولید ، عرضه و باصطلاح فصلى بودن برداشت محصول است . بازار گندم نیز از این قاعده پیروى مى کند .این مقاله به بررسى ابعاد پدیده فصلى بودن این محصول در بازار مى پردازد . ( دریافت متن کامل مقاله )
 
 
۹-  بررسی کمی جایگاه صنعت نساجی در اقتصاد ملی و محاسبه توان اشتغال زایی بالقوه آن در قالب نظام شبه ماتریس حسابداری اجتماعی
            
علی اصغر بانویی و مینا محمودی
 
به منظور تامین آماری منسجم و یکپارچه نگرشهای جدید توسعه اقتصادی دهه 1970 به بعد و همچنین رفع نارساییهای نظام حسابداری کلان و بخشی موجود، طیف وسیعی از الگوهای میانه توسط پژوهشگران طراحی و در قلمرو تحلیلهای همزمان اقتصادی و اجتماعی مورد استفاده قرار گرفته است. 
( دریافت متن کامل مقاله )
نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد