بنگاه دانش اقتصاد *ابتهاج*

مقالات آموزشی اقتصادی صهیب عبیدی

بنگاه دانش اقتصاد *ابتهاج*

مقالات آموزشی اقتصادی صهیب عبیدی

کمک به کودک خود در آموختن ریاضیات

 
بسیاری از اولیا برای کمک به کودک خود در آموختن ریاضیات ، سعی می کنند به روش های گوناگون متوصل شوند تا مفاهیم پیچیده ی ریاضی را به او بیاموزند . برای اینکه کودک بهترین کمک را دریافت کند ، باید هدف را ایجاد اشتیاق هرچه بیشتر در نظر گرفت و سعی کرد تا آنجا که ممکن است فشار را کاهش داد . انگیزه ی یادگیری را با نشان دادن کاربرد گسترده ریاضی در زندگی روزمره و اینکه خود اولیا احساس منفی خود را از ریاضی به کودک القا نکنند ، می توان قوی تر ساخت .

سعی کنید احساس شخصی شما نسبت به ریاضی ، شناخت کودک را از دنیای اعداد و محاسبات تحت تاثیر قرار ندهد. زمان روش های آزار دهنده ای برای آموزش مفاهیم ریاضی سپری شده و نگاه جدید سعی در هر چه بیشتر کاربردی تر ساختن این آموزش دارد تا آموخته های کودکان با جهان واقعیت سازگارتر باشد .

با کاربرد روزمره ریاضی در زندگی ، کودک به اهمیت این مهارت پی خواهد برد. مثلا به هنگام پرداخت صورت حساب خرید یا اندازه گیری متراژ منزل یا محاسبه وزن مواد غذایی در آشپزی، میتوان کودک را به کمک طلبید . با توضیح شغل های مختلف مثل مهندسان ، دارو سازان و ستاره شناسان ، دیدگاه او به کاربرد ریاضی گسترده تر خواهد شد .

با صدای بلند حساب کردن در منزل یا فروشگاه، که روند محاسبه را به کودک نشان می دهد نیز روش موثری است. مثلا ، وقتی کودک از شما تقاضای شیرینی می کند با گفتن اینکه " خوب ، اگر از این پنج شیرینی یکی را تو بخوری و یکی هم خواهرت بخورد برای من و پدرت چند تا باقی می ماند؟ " از او بخواهید که او هم با صدای بلند حسابش را به شما بگوید . مهم تر از جواب درست یا نادرست او ، روالی است که او برای رسیدن به جواب استفاده می کند .

بسته به علاقه کودک و البته نظر معلم او ، گاهی و نه همیشه ، ماشین حساب و نرم افزار های رایانه ای برای ایجاد هیجان نسبت به مفاهیم ریاضی و محاسبات مفید خواهد بود .

یک ساعت عقربه ای برای کودک تهیه کنید . گاهی از او سئوالاتی در مورد زمان بپرسید . مثلا : " اگر برادرت ساعت 4 بیاید ، چند دقیقه ی دیگر باید منتظر باشیم ؟"

از کودک بخواهید وزن اشیا ، لوازم منزل ، کتاب و ... را حدس بزند . خود شما هم حدس بزنید و بعد با ترازو تعیین کنید که کدام یک نزدیکتر حدس زده است .
یک روش دیگر جمع زدن اندازه ی قد یا وزن اعضای خانواده است تا معلوم شود در مجموع قد یا وزن خانواده شما چقدر است .این روش برای تمرین جمع اعداد سه یا دو رقمی مناسب است .

بازی های خرید و فروش با مقدار های مختلف پول کودک را با مفهو م پول و محاسبه آن آشنا می کند . بازی هایی مثل مونو پولی ،هنوز برای بسیاری از اولیا و کودکان جالب است . یک بازی دیگر هم پیشنهاد می شود: با کمک یک تاس اعداد ، اعضای خانواده عددی را بین یک وشش بدست می آورند و برابر آن سکه معینی -مثلا یک تومانی - دریافت می کنند ، وقتی مجموع سکه ها به رقمی قابل تعویض رسید ، آنرا با اسکناس یا سکه ی پر ارزش تر ، معاوضه می کنند . وقتی بودجه فرضی تمام شد ، کسی که بیشترین میزان پول را بدست آورده است ، برنده می شود . در مثالی دیگر، می توان کودک را با بودجه ای معین برای خرید لوازم یک وعده غذا به حساب دعوت کرد و دید که چطور بودجه بندی را می آموزد و آیا حدس های او قابل انجام است؟ و اگر چنین بود بر همان اساس خرید انجام بشود .

یک روش برای آشنایی وی با مفهوم حجم ، وزن و نسبت این است که با کمک ظروف اندازه گیری از او بخواهید مقادیر برنج ، حبوبات یا مایعات را برای تهیه ی غذا پیمانه کند .

گاهی اولیا نگران توان یادگیری فرزندشان هستند . در این شرایط ، معلمان بهترین داوری را عرضه می کنند زیرا امکان مقایسه کودک را در کنار همکلاسان دیگر و شرایط مختلف مدرسه دارند . علائمی مانند مشکل در یاد آوری ارقام ، اشتباه نوشتن اعداد مثلا 7 با 8 یا 3 با 2 ، کلافه شدن و بیقراری هنگام کار با ارقام ، ناتوانی در دنبال کردن دستور العمل های ساده ریاضی ، ناتوانی در درک مفاهیم ذهنی مثل بزرگتر و کوچکتر یا قبل و بعد یا کم سن تر و مسن تر و اضطراب بالا در مورد تکالیف ریاضی که اگر همه یا اغلب شان در یک کودک دیده شود باید با معلم کودک صحبت نمود . چون قبل از آنکه تشخیص اختلال یادگیری مطرح شود باید این احتمال که شاید کودک تحت فشار زیاد تر از حد توان است یا نیازمند تمرین هایی مانند آنچه در بالا ذکر شد است ، رد شود . سرانجام ممکن است اولیا و معلم ، به این نتیجه برسند که کمک روانپزشکی برای کودک لازم است.

نمونه سوالات سال سوم دبیرستان

   
   
خرداد 1383
   
   
خرداد 1382
   
   
شهریور 1382
   
   
مرداد 1382
   
 
دی 1381
 
خرداد 1381
 
شهریور 1381
   
دی 1380
   
   
   
   
خرداد 1383
   
   
شهریور1382
   
   
خرداد 1382
   
   
شهریور 1381
   
   
خرداد 1381
   
   
دی 1380
   
   
   
   
سوم ریاضی - خرداد 1382
   
   
سوم ریاضی - خرداد 1382
   
   
سوم ریاضی - شهریور 1382
   
   
سوم ریاضی - مرداد 1382
   
   
سوم ریاضی - دی 1381
   
   
سوم ریاضی - خرداد 1381
   
   
سوم ریاضی -شهریور 1381
   
   
سوم ریاضی - مرداد 1381
   
   
سوم ریاضی - دی 1380
   
   
   
   
سوم تجربی - خرداد 1382
   
   
سوم تجربی - شهریور 1382
   
   
سوم تجربی - خرداد 1381
   
   
سوم تجربی - شهریور 1381
   
   
سوم تجربی - دی 1380
تجربی - خرداد 1382
   
   
تجربی - شهریور 1382
   
   
تجربی - دی 1381
   
   
تجربی - خرداد 1381
   
   
تجربی - شهریور 1381
   
   
تجربی - دی 1380
   

نت برای صنعت کشور چقدر اهمیت دارد؟

زیاد اهل سیاست و مباحث آن نیستم ولی اخیرا" در مقاله ای از راجراسترن در مجله هرالد تریبون مطرح شده است که به مسئله نگهداری و تعمیرات صنایع نفت ایران اشاره کوتاهی می کند و نقش آن را برای آینده بررسی می کند

ادامه

در ستایش اقتصاد

«فردریک فون هایک» اقتصاددانی که در سال ۱۹۵۴ جایزه نوبل اقتصاد را دریافت کرد می گوید: «در دنیای مدرن اگر کسی اقتصاد نداند بقیه چیزها را هم نمی داند».

ادامه

بخش‌ خصوصی ‌در‌ حوزه ‌IT ‌تقابل ‌یا‌ تعامل

واقعیت‌ها نشان می‌دهد بخش خصوصی زمینه فعالیت‌های جدی برای رشد خود و نشان‌دادن قابلیت‌های تخصصی خود را ندارد و آنچنان که باید و شاید زیاد جدی گرفته نمی‌شود. این را هم نباید از نظر دور داشت که روابط و تعاملا‌ت در این حوزه نه تنها شفاف نیست که بلکه در بسیاری از موارد مبهم مانده است و این باعث عدم رشد این حوزه و بلکه آلودگی و فساد می‌گردد.

ادامه

فواید حذف موانع غیرتعرفه‌ای

به طور معمول، اقدامات غیرتعرفه‌ای برای تثبیت قیمت‌های داخلی از طریق انتقال تعدیل نوسانات (تغییرات) در عرضه و تقاضا به بازارهای خارجی طراحی می‌شوند. توسل صرف به تعرفه‌ها، موجب خواهد شد بار تعدیل به همه بازارها گسترش یابد.

ادامه

تاثیر تجارت الکترونیک بر تسهیل صادرات کالا و خدمات

سه بخش تاثیرگذار تجارت الکترونیک بر صادرات کالا و خدمات عبارت از تاثیرات بانکداری الکترونیکی بر تسهیل صادرات، تاثیرات بیمهء الکترونیکی بر تسهیل صادرات و شناسایی گمرکات الکترونیکی بر تسهیل صادرات است.

ادامه

تایپ سوالات ریاضی در برنامه وورد آفیس

 

برای اینکار ابتدا برنامه WORD را اجرا کنید وسپس به منوی TOOLS وسپس CUSTOMIZEرفته واز پنجره بازشده برگه دوم یعنی COMMANDS را انتخاب کنید درکادری که در سمت چپ قرار دارد بر روی گزینهINSERT فقط یک بارکلیک کنید.بعد درپنجره سمت راست آن به دنبال گزینه EDITOR EQUATIONبگردید که یک آیکون رادیکال نیز همراه آن است. البته در بعضی از مواقع دراین قسمت از کار ممکن است که سی دی برنامه OFFICE از شما درخواست شود که بایدآن رادر داخل سی دی رام قرار دهید.سپس بعد ازابزار لازم می توانید گزینه موردنظر را بادرگ کردن (کشیدن با ماوس وانداختن در محل مورد نظر در نوار ابزار بالای پنجره اصلی(WORD  به کنار سایر ابزارها و آیکونها در نوار آبزارها بیاورید وسپس باکلیک بر روی آن کلیه امکانات و اردی که برای تایپ فرمول لازم است را می توانیددر اختیار داشته باشد. همچنین بعد از انجام این کار و نوشتن فرمول ممکن است که اعداد نوشته شده در فرمول ها به صورت لاتین مشاهده شوندودر صورتی که مایل به تغییر آنها  به فارسی هستید می توانید روی علامت رادیکال که روی نوار ابزار درگ کردید.کلیک کنیدو بعد منوی STYLE  (بالای صفحه) راکلیک کنید وسپس DIFINEرا انتخاب کنید.بعد در قسمتNUMBER فونت مورد نظرمثلا ZAR را بر روی هرفونت فارسی که مایل هستید قرار دهید.

معمای ریاضی

 

پدری از دو پسر تیزهوش خود می خواهد که هر کدام یک عدد انتخاب نمایند و بدون آنکه دیگری متوجه شود، عدد خود را به او بگویند. پدر بعد از شنیدن اعداد میگوید: حاصلضرب دو عددی که آنها انتخاب کرده اند، 8 یا 16 می باشد.
  سپس از پسر بزرگتر سئوال می کند: " آیا میدانی عددی که برادرت انتخاب کرده است چند می باشد؟"
 پسر بزرگ:  " نمی دانم! "
 پدر از پسر کوچکتر همین سئوال را می پرسد.
 پسرکوچک :  " نمی دانم! "
 پدر از پسر بزرگ مجددا همین سئوال را می پرسد.
 پسر بزرگ:  " نمی دانم! "
 پدر از پسر کوچک مجددا همین سئوال را می پرسد.
 پسرکوچک :  " نمی دانم! "
 پدر از پسر بزرگ بازهم همین سئوال را می پرسد.
 پسر بزرگ:  " می دانم! "
 شما می دانید عددی که پسر کوچک انتخاب نموده است چند است؟

سوالات ریاضی سوم راهنمایی نوبت اول و وبلاگ عرفان

برای دانلود سوالات روی سوال مورد نظر راست کلیک کرده و

save traget

را انتخاب کنید.

نمونه سوال دوم راهنمایی

نمونه سوال سوم راهنمایی

اینهم آدرس وبلاگ  عرفان

http://rooydar.blogfa.com/