بنگاه دانش اقتصاد *ابتهاج*

مقالات آموزشی اقتصادی صهیب عبیدی

بنگاه دانش اقتصاد *ابتهاج*

مقالات آموزشی اقتصادی صهیب عبیدی

چگونه جای مناسب برای کارمند جدید را تشخیص دهیم:

 

 
1. 400 آجر را در اتاقی بسته بگذار.
 
2. کارمندان جدید را در اتاق بگذار و در را ببند.
 
3- آنها را ترک کن و بعد از 6 ساعت برگرد.
 
سپس موقعیتها را تجزیه تحلیل کن:
 
الف: اگر آنها آجرها را دارند می شمرند آنها را بخش حسابداری بگذار.
 
ب: اگر آنها از نو (برای بار دوم) دارند آنها را می شمرند، آنها را در بخش ممیزی بگذار.
 
س: اگر آنها همه اتاق را با آجرها آشفته کرده اند،(گند زده اند) آنها را در بخش مهندسی بگذار.
 
د: اگر آنها آجرها را به طرز فوق العاده ای مرتب کرده اند آنها را در بخش برنامه ریزی بگذار.
 
ای: اگر آنها آجرها را به یکدیگر پرتاب می کنند آنها را در بخش اداری بگذار.
 
اف: اگر آنها در حال خوابند، آنها را در بخش حراست بگذار.
 
جی: اگر آنها آجرها را تکه تکه کرده اند آنها را در قسمت فناوری اطلاعات بگذار.
 
اچ: اگر آنها بیکار نشسته اند آنها را در قسمت نیروی انسانی بگذار.
 
آی:اگر آنها سعی می کنند آجرها ترکیبهای مختلفی داشته باشند و مدام جستجوی بیشتری می کنند و هنوز یک آجر هم تکان نداده اند آنها را در قسمت حقوق و دستمزد بگذار.
 
جی: اگر آنها اتاق را ترک کرده اند آنها را در قسمت بازاریابی بگداز .
 
کا: اگر آنها به بیرون پنچره خیره شده اند، آنها را در قسمت برنامه ریزی استراتژیک بگذار.
 
ال: اگر آنها با یکدیگر در حال حرف زدن هستند: بدون هیچ نشانه ای از تکان خوردن آجرها، به آنها تبریک بگو و آنها را در قسمت مدیریت ارشد قرار بده

مقالات اقتصادی سایت وزین مشعل

مقالات اقتصادی سایت وزین مشعل.... به این جا منتقل گردیدند...

The Economist

The Economist
23 فوریه

جدیدترین شماره از هفته نامه
The Economist  

تاریخ انتشار: 23 فوریه 2008
تعداد صفحات مجله: 163
حجم فایل: 2 مگابایت
رمز فایل: www.mobin-group.com

برای دانلود مستقیم مجله، اینجا کلیک کنید



The Economist

The Economist
2 فوریه

جدیدترین شماره از هفته نامه
The Economist 

تاریخ انتشار: 2 فوریه 2008
تعداد صفحات مجله: 166
حجم فایل: 3 مگابایت
رمز فایل: www.mobin-group.com

برای دانلود مستقیم مجله، اینجا کلیک کنید

'سود بی سابقه' یک بانک دولتی در افغانستان

بانک "پشتنی" افغانستان اعلام کرده است که این بانک در ظرف ۹ ماه گذشته بیشترین مفاد (سود) را از زمان تاسیس خود تا حالا داشته است.حیات الله دیانی، رییس این بانک می گوید سرمایه دورانی (سرمایه درگردش) این بانک نیز در همین مدت رشد چشمگیری داشته است.بانک پشتنی افغانستان از سابقه دارترین بانکهای این کشور است که بیش از پنجاه سال از آغاز به کار آن می گذرد. سال گذشته طرحهایی مبنی بر ادغام این بانک با بانک ملی افغانستان صورت گرفت اما پا رلمان افغانستان به بانک پشتنی فرصت داد تا در بازار رقابت بانکداری این کشور جایگاهی برای خود دست و پا کند.

ادامه در بی بی سی فارسی

با همکاران حسود خود چگونه برخورد کنیم؟




موفقیت، موفقیت می آورد و متاسفانه حسادت

طی صعود شما از نردبان ترقی در شرکت، مطمئناً دوستان بسیار و تعدادی هم
دشمن پیدا خواهید کرد. این دشمنان، که همیشه با آنها برخورد خواهید داشت،
همیشه سعی بر این خواهند داشت تا شما، کارها ودستاوردهایتان را پایین
آورده و تحقیر کنند. این دشمنان، یا اصطلاح مهربانانه تر آن، همکاران
حسود، اگر به حال خود رها شوند، ممکن است مانعی بر سر راه پیشرفت شما
شوند و یا تله هایی برای در دام افتادن شما ترتیب دهند.



مشخص ترین همکاران حسود به راحتی قابل شناسایی هستند، از آنجا که در هر
تلاشی که می کنید، به رقابت با شما برمی خیزند. زیرک ترین این دشمنان
معمولاً پی فرصت مناسبی برای تحقیر شما به خاطر شکست ها و اشتباهاتتان
هستند.



من که خود با انواع مختلفی از این دشمنان در رده های مختلف شرکت برخورد
داشته ام، در این مقاله می خواهم شما را با دو روش اصلی در برخورد با این
افراد آشنا کنم: (1) خنثی کردن حسادت آنها، و (2) تلافی کردن کارهایشان.



(1) خنثی کردن حسادت دشمنان

آیا رفتار شما شایسته ی سرزنش و عیب جویی است؟
آیا کاری کرده اید که باعث شعله ور شدن هر چه بیشتر حسادت آنها شده است؟
آیا دیگران را تحقیر می کنید و موفقیت های خودتان را به رخ می کشید؟

اینها سوالاتی است که باید از خودتان بپرسید،
چون قصد ندارید که خودتان اسباب تنفر دیگران را فراهم کنید. اگر متوجه
شدید که خودتان رفتارها و برخوردهایی ناشایست و منفی داشته اید، باید
هر چه سریعتر آنها را تغییر دهید. در واقع، تا می توانید صمیمی و فروتن
باشید و ارزش دیگران را بالا ببرید. با تقسیم موفقیت هایتان با
همکارانتان، اعتماد به نفس آنها را بالا ببرید و به آنها نیز درس موفقیت بدهید.

اگر در گذشته بیش از حد متکبر و مغرور بوده اید، خود را تغییر دهید و سعی
کنید با دشمنانتان صلح برقرار کنید. به خاطر کار، اعتبار، و سلامت
روانیتان، باید تا می توانید از هرگونه مجادله یا احساس بد و منفی دوری
کنید. اگر اینکار را به خاطر ترس از عکس العمل دشمنانتان انجام دهید،
مطمئن باشید که آنها متوجه این مسئله خواهند شد. پس باید این تغییر از ته
قلب و مخلصانه باشد.



جلب احترام همکاران

آیا تا به حال سعی می کردید که خود را نفر اول و از همه کس بالاتر نشان
دهید؟ بدانید که هیچوقت برای جبران اشتباهات گذشته دیر نیست. سعی کنید از
این به بعد، همکاران و سایر افراد گروه را مقدم بر خود بدانید. مطمئن
باشید اگر بتوانید حمایت، پشتیبانی و احترام اطرافیان خود را جلب کنید،
با نیروی بیشتری می توانید در برابر کارشکنان مقاومت کنید. اگر فرد حسود
را از سایرین جدا کنید، ممکن است آتش حسادت او نیز کم کم فروکش کند.



بر حسادت آنها پیشدستی کنید

اگر بتوانید همکار ناراضی و ناخشنود خود را زود شناسایی کنید، خواهید
توانست بر حسادت او پیشدستی کنید. هرجا که لازم باشد امتیاز بدهید. فروتن
باشید، اما نه به آن اندازه که شایستگی هایتان ناشناخته بماند. نکته
اینجاست که باید قبل از شعله ور شدن آن حس حسادت، از آن جلوگیری کنید.

همکارانتان را به خاطر موفقیت هایشان تشویق کنید. سعی کنید خودتان حسود
نباشید، چون این نوع احساسات خیلی زود برملا می شوند. اگر در خودتان نیز
حس حسادت و رفتارها و عملکردهای منفی مشاهده می کنید، باید انتظار برخورد
مشابه نیز از دیگران داشته باشید.




(2) تلافی کارهای حسودان

اگر نتوانستید حسادت همکارانتان را خنثی کنید، باید برای حفظ اعتبار و
شهرت خود در محل کار، واکنش نشان دهید. باید هرطور شده تلاشهای همکارن
حسود خود را برای بی اعتبار کردن خود نابود کنید.



اگر عملیاتی افترا آمیز و بدگویانه برعلیه شما از جانب یکی از همکاران
حسود آغاز شد، وظیفه ی شما این است که کاری کنید تا خلاف آن حرف ها ثابت
شود. سعی نکنید شما نیز کاری مشابه با او انجام دهید، چون این فقط شدت
توهین های او را افزایش خواهد داد. همیشه سعی کنید لبخند زده و سرحال
نشان دهید (اما نه بیش از حد)، سخت کار کنید، و سعی کنید از هرگونه غیبت
و بدگویی از طرف مقابل نزد سایرین اجتناب کنید و تاکتیک های زیر را به
کار گیرید.



بین افراد رده بالای شرکت، حامی پیدا کنید

یکی از اولین کارهایی که برای دفاع از خودتان باید انجام دهید، این است
که به دنبال حامی و پشتیبان باشید. با تجربه ی من، هرچه این حامیان را از
افراد رده بالاتر محل کارتان انتخاب کنید، موفقیت آمیزتر خواهد بود. چون
اگر پای یکی از مدیران رده بالا هم در میان باشد، دشمنان تمایل کمتری به
در افتادن با شما پیدا خواهند کرد.



به هیچ وجه سعی نکنید خود را ضعیف و شکننده نشان دهید. خیلی راحت پشت
درهای بسته با او بنشینید و مشکلاتتان را با او درمان بگذارید، و او را
از همه ی ماجرا بااطلاع کنید.


از همه تخلفات آگاه باشید

کلیه مواجهات و مباحثات خود را با فرد حسود در خاطر خود نگاه دارید، و
سعی کنید از آن واقعه مدرک جمع کنید. حرفه ای عمل کنید. اگر او زشت و
ناشایست رفتار کرد، شما مثل او رفتار نکنید.
ممکن است او نیز وقایع را ثبت و ضبط کند. اگر یک ایمیل تند و زننده
دریافت کردید، آن را نگاه داشته و به هیچ وجه پاسخ ندهید. اطمینان حاصل کنید که
هیج یک از حرفهایتان را به صورت نوشته نداشته باشد. اگر لازم می بینید
که آن توهین ها و حرف های زشت را پاسخ دهید، آن را به صورت شفاهی انجام
دهید.



به آنها فرصت دهید تا از ادعای خود صرفنظر کنند

نباید دشمنان خود را به حالت دفاعی، تهدید شده و بیچاره ببرید. به خاطر
داشته باشید: شما می خواهید این مجادله را به پایان برسانید، پس به آنها
فرصت تغییر عقیده و برگشتن از ادعای خود را بدهید. برای نگاهداشتن رابطه
تان، گهگاه به او امتیاز بدهید. مثلاً اگر دشمنتان معمولاً خوش برخورد
است، به آن رفتار اعتماد کنید، اما نه کورکورانه. ممکن است او به طریقی
بخواهد عذر خواهی کند، بدون اینکه غرورش جریحه دار شود. اما هیچوقت شما
با شدیدتر کردن آزار و اذیتتان، ن را قربانی نکنید، بخشنده و رئوف باشید.



بهترین نتیجه را بگیرید!

برخورد با همکاران حسود موقعیت دشواری است که همه از آن فراری هستند. اما شما می توانید با فرونشاندن حسادت آنها قبل از اینکه مشکل ساز شود، همه
چیز را به خوبی برطرف کنید. اما اگر با این روش راه به جایی نبردید، باید
درصدد تلافی برآیید، شاید از این طریق پی به اشتباه خود ببرند. در هر حال
باید هوشیار باشید و حرفه ای عمل کنید، تا بهترین نتیجه را بگیرید

The Economist

The Economist
16 فوریه

جدیدترین شماره از ماهنامه
The Economist  

تاریخ انتشار: 16 مارس 2008
تعداد صفحات مجله: 187
حجم فایل: 2 مگابایت
رمز فایل: www.mobin-group.com

برای دانلود مستقیم مجله، اینجا کلیک کنید

World Trade

World Trade
ماه فوریه

جدیدترین شماره از ماهنامه
World Trade  

تاریخ انتشار: فوریه 2008
تعداد صفحات مجله: 52
حجم فایل: 5 مگابایت
رمز فایل: www.mobin-group.com

برای دانلود مستقیم مجله، اینجا کلیک کنید

تجارت اینترنتی به وسیله‌ی شرکت‌های هر

می‌گویند گلدکوئیست، رؤیای ثروتمند شدن و تجارت از طریق اینترنت است. اما به صورتی کاملاً مخصوص، چند شرکت با نام‌ها و نشان‌های مختلف، تجارت اینترنتی می‌کنند که یکی از این نام‌ها گلدکوئیست است. Guest به معنای جستجو و Gold به معنای طلا که به طور کامل به معنی جستجوگران طلا است

ادامه: تجارت اینترنتی به وسیله‌ی شرکت‌های هر