بنگاه دانش اقتصاد *ابتهاج*

مقالات آموزشی اقتصادی صهیب عبیدی

بنگاه دانش اقتصاد *ابتهاج*

مقالات آموزشی اقتصادی صهیب عبیدی

شاخص های اقتصادی

شاخص کل چیست و کاربرد آن چیست؟ 

رقمی که نشاندهنده وضیعیت کلی بازار است و بیان کننده تغییرات سهام می باشدرا شاخص کل میگویند. شاخص کل کاربرد وسیعی در سطح اقتصاد کلان کشور و هم برای سرمایه گذاران در بازار سرمایه دارد .عوامل تاثیرگذار در شاخص کل عبارتند از:1-تغییراتقیمت سهام خاص2-عوامل خرد و کلان اقتصادی و سیاسی.

شاخص 50 شرکت فعالتر چیست؟ 

بر مبنای ارزش جاری بازار سهام بطور فصلی (سه ماهه)شرکتهایی انتخاب میشوند که به آنها 50 شرکت فعالتر میگویند.این شرکتها بیشترین درصد ارزش بازار را دارا میباشند.این شرکتها شاخص مربوط به خود را دارند در پایان فصل ارزش شرکتها بازنگری میشودو در صورت نیاز بعضی از شرکتها از گردونه 50 شرکت فعالتر خارج و شرکتها دیگر جایگزینانها میشوند..

شاخص مالی و شاخص صنعتی به چه معناست؟

شاخص بازدهی شرکتهای سرمایه گذاری را شاخص مالی میگویند(شرکت سرمایه گذاری،شرکتی است که مستقیماًکار صنعتی و تولیدی نمی کنند بلکه در زمینه های مختلف سرمایه گذاری میکند.)شاخص بازدهی شرکتهای غیر سرمایه گذاری را شاخص صنعتی میگویند (شرکتهایی که مستقیماً کار تولیدی می کنند)

شاخص(بازده نقدی وقیمت)و شاخص(بازده نقدی)چیست؟ 

شاخص افزایش سود شرکت و قیمت سهام شرکت را شاخص(بازده نقدی و قیمت)می گویند.شاخص افزایش سود خالص شرکت را شاخص بازده نقدی میگویند.

بازاراولی و بازار ثانوی چیست؟

 سهامی که برای اولین بار به بازار بورس عرضه میشود را بازار اولی میگویند و سهامی که در بازار بورس موجود است و توسط سهامداران مورد معامله قرار میگیردبه این نوع بازار،بازار ثانوی میگویند. نکته:بازار اولی فقط مربوط به شرکتی که برای اولین بار سهامش را عرضه می کند و قبلاًسابقه عرضه سهام نداشته است.همچنین سهام دارانی که   به خرید سهام اولی اقدام میکنند قیمت سهام در بازار ثانوی دچار نوسان میشودچون بخشی از نقدینگی بازار بورس بسوی بازار اولی سرازیر شده است. نظارت بازاربورس تا قبل از سال85بر بازارهای اولی اندک   بود ولی با تصویب قانون جدیدبازار سرمایه بازار اولیه قانون مند تر شد. در مورد خرید سهام از بازار اولیه و ثانویه این نکته اهمیت دارد که قیمت سهامی که برای اولین بار عرضه میشود (پذیره نویسی)بسیار مناسب است و اکثراًدر مدت کوتاهی رشد میکند بنابرین توصیه میشود چنانچه موسسه یا شرکت که تحت نظارت بورس سهامش را عرضه می کند شرکت خوب و توانمندی است.سهام آن خریداری گردد.

سهام داران عمده و جزء چه کسانی هستند؟ 

طبق قانون تجارت به شخصی که بیش از 5%سهام شرکتی را در اختیار داشته باشدسهام دار عمده و شخص حقیقی یا حقوقی که کمتر از 5%درصد سهام شرکت را مالک باشدسهام دار جزء میگویند.

صف خرید و فروش به چه معناست؟ 

اگر خریداران زیادی در طول روز خریدار یک سهام در قیمت(5+)درصد باشند گفته میشود صف خریدار ایجاد شده است و اگر تعداد فروشندگان سهام در قیمت (5-)درصد زیاد باشند گفته میشود صف فروش ایجاد شده است .(علت اصلی ایجاد صف خرید یا فروش عوامل حقیقی یا کاذبی که در مورد آن صحبت شده است).

 شاخص چیست و چند نوع دارد؟

 رقم هایی که نشان دهنده وضعیت کلی بازار یا سود دهی شرکتها یا قیمت سهام شرکتها و.....می باشند را شاخص می گویند انواع آن عبارتند از:شاخص کل،شاخص 50 شرکت فعال بورس،شاخص بازار نقدی و قیمت شاخص صنعتی ،شاخص مالی ،شاخص ها مانند دماسنج هستند که نشان دهنده وضعیت اقتصادی کشور و بازار سرمایه می باشند که افزایش آن به معنی رونق اقتصادی کشور و کاهش آن به معنی رکود اقتصادی است.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد