بنگاه دانش اقتصاد *ابتهاج*

مقالات آموزشی اقتصادی صهیب عبیدی

بنگاه دانش اقتصاد *ابتهاج*

مقالات آموزشی اقتصادی صهیب عبیدی

اقتصاد بی جهت

 

محور این متن عبارت است از ” هدف اقتصاد ” . لازم است تا از این منظر کمی رادیکال و متعصبانه به موضوع نگاه کنیم تا وضعیت علم اقتصاد و تواناییهایش روشن شود .

در اقتصاد و میان اقتصاد دانان همیشه بحث هایی بوده مبنی بر توصیه به اموری خاص. وقتی شما از دور با این علم برخورد داشته باشید معمول این است که این صحبت ها را سندی برای علم اقتصاد در نظر بگیرید . مثلا ممکن است این مفاهیم به ذهن شخص تازه وارد به اقتصاد خطور کند که اقتصاددانان برای رشد تولید ملی تلاش میکنند ، اقتصاد دانان برای حفظ منابع طبیعی تلاش میکنند ، اقتصاد دانان برای برابری تلاش میکنند یا اقتصاد دانان برای احیای حقوق فردی و آزادی تلاش میکنند و … .

من در نقش دانشجوی اقتصاد بارها و بارها و بارها به هدف علم اقتصاد اندیشیده ام . و همیشه به نتایجی رسیده ام که قبلا هم رسیده بودم یعنی اینکه اقتصاد برای هیچ هدف بیرونی ( مثل رشد تولید ، کنترل تورم ، توزیع برابر ، آزادی و … ) تلاش نمیکند . اقتصاد فقط برای فهم بهتر روابط اقتصادی تلاش میکند . عاملی که باعث شده باز هم به این موضوعات دوباره و دوباره فکر کنم این بوده که نتایج من با آنچه اساتید من عنوان میکنند تفاوت های اساسی دارد .

ادامه

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد