نشریه بیزنس ویک در تازهترین گزارش خود از برندهای جهان اعلام کرده است که برند کوکاکولا، بزرگترین تولیدکننده نوشابههای غیرالکلی در جهان، پرارزشترین برند جهان است.
این برای دومین سال پیاپی است که کوکاکولا عنوان تاپبرند جهان را به خود اختصاص میدهد. ارزش این برند 67میلیارددلار آمریکا (بیش از درآمد ایران از محل فروش نفت حتی با احتساب هر بشکه نفت ۷۰ دلار) عنوان شده است که یک رقم افسانهای برای یک نام تجاری به شمار میآید. کوکاکولا در حالی این مقام را به دست آورده است که نزدیک به 525میلیون دلار از ارزش برندش نسبت به پارسال کاسته شده است. اما کاهش ارزش بقیه برندها به دنبال کاهش رشد اقتصادی جهان باعث شده تا کسی نتواند جایگاه نخست فهرست بهترین برندها را از چنگ کوکاکولا خارج کند. هر چند شاید سالها زمان نیاز است تا چنین اتفاقی رخ دهد، چرا که فاصله برند دوم با کوکاکولا بسیار زیاد است. آنتی صهیونیست های نابغه بی خودی جشن به راه نیندازند این امر به دلیل بیدار ملت های مسلمان و تحریم این کالای صهیوسنیتی؟؟!! نبوده است ، بلکه این کاهش 525میلیون دلاری برند برای کوکاکولا به دلیل از دست دادن سهم بازار در هندوستان اتفاق افتاده است. اکنون نزدیک به 4ماه است که هندوستان صحنه اعتراض به کوکاکولا شده است بازار نوشابههای غیرالکلی در هند یک بازار 2/2میلیارد دلاری است که نزدیک به نیمی از آن در دست کوکاکولا قرار داشت، پس از اعتراضهای پراکنده و گاه متشکل اکنون این سهم بازار روز به روز در حال کاهش یافتن است.البته هیچیک از این اعتراضات به دلیل صهیونیستی؟! بودن شرکت نبوده بلکه دادگاه عالی هند خواستار افشای فرمول تولید ماده اولیه کوکا کولا شده است اما کوکا کولا آن را غیرممکن میداند. این فرمول همان راز بزرگی است که کوکا کولا را به بزرگترین برند جهان تبدیل کرده است.
پس از کوکا کولا با یک فاصله تقریبا 10میلیارد دلاری، برند تجاری مایکروسافت، بزرگترین سازنده نرمافزار در جهان نشسته است، ارزش این برند کمی بیشتر از ثروت صاحب آن بیلگیتس است و به 56میلیارد و 926میلیون دلار میرسد.
برند مایکروسافت نیز همانند کوکاکولا کاهش ارزش داشته است. این برند نسبت به پارسال 5درصد ارزش بازار خود را از دست داده است که در نوع خود یک کاهش زیاد به حساب میآید. ارزش برند مایکروسافت پارسال 59میلیارد و 941میلیون دلار بود. تحلیلگران اعتقاد دارند که بخش زیادی از ارزش این برند به دلیل عملکرد نه چندان مطلوب در عرضه به موقع ویندوز ویستا کاسته شده است.
پس از غول نرمافزاری مایکروسافت، غول سختافزاری آیبیام ایستاده است. آن هم با فاصلهای اندک که احتمال عبور از مایکروسافت در سال آینده وجود دارد. ارزش تجاری این برند قدیمی 56میلیارد و 201میلیون دلار است که نسبت به پارسال 2میلیارد و 825میلیون دلار افزایش داشته است. پس از این سه برند، برندهای جیایی یا همان جنرال الکتریک قرار دارد .این شرکت که زمانی توسط توماس ادیسون مرحوم پایه گذاری شد اینک دامنه فعالیتش از تولید اجاق تاارائه خدمات کارت اعتباری را شامل می شود و ارزشی معادل 48میلیارد و 907میلیون دلار برای برندش تخمین زده می شود
و پس از آن هم شرکت اینتل با 32میلیارد و 319میلیون دلار قیمت قرار دارد.
جایگاه بعدی متعلق به مشهورترین برند تلفن ها ی موبایل یعنی شرکت نوکیا است که در میان 10 برند برتر سال، بیشترین ترقی را از نظر قیمت داشته است.
این برند که پارسال 26میلیارد و 452میلیون دلار قیمت داشت، امسال توانست با افزایش 14درصدی قیمت، ارزش خود را به 30میلیارد و 131میلیون دلار برساند. در تشریح دلایل موفقیت این سازنده گوشی تلفنهمراه فنلاندی میتوان به عواملی چون کاهش قیمتها و عرضه گسترده گوشیهای اقتصادی و کمقیمت اشاره کرد. همچنین موقعیتهای بازاریابی این شرکت در کنار افزایش تنوع مدل و رنگ از دیگر دلایل افزایش قیمت برند نوکیا است، اما این موفقیتها باعث نشد که رتبه این شرکت در جدول برندهای برتر تغییر پیدا کند. نوکیا امسال هم به مانند پارسال در رتبه ششم جای گرفت.
رتبه هفتم به آسیا تعلق دارد و کشور ژاپن با خودروی تویوتا توانسته این مکان را به دست آورد و درست از همین رده است که جابهجاییهای جدول برندهای برتر نیز آغاز میشود.
برند تویوتا در حالی از رتبه نهم به رتبه هفتم صعود کرده است که ارزش آن با 12درصد افزایش به 27میلیارد و 941میلیون دلار رسیده است.
در جایگاه هشتم این فهرست کمپانی دوست داشتنی والتدیزنی قرار گرفته است آن هم با برندی به قیمت 27میلیارد و 848میلیون دلار!
کمپانی دیزنی اگرچه به دنبال موفقیت چند فیلم و بازی رایانهای اخیر خود توانسته بر قیمت برند خود نسبت به پارسال 5درصد اضافه کند، اما حریف افزایش 12درصدی تویوتا نشد تا از جایگاه هفتم پارسال یک پله سقوط کند.
رستورانهای زنجیرهای مکدونالد که این روزها گزارش فروش 3ماه سوم خود را اعلام کرده و رکورد قیمت سهام این شرکت را شکستهاند، در رده نهم قرار گرفتهاند.
ارزش این برند غذایی 27میلیارد و 501میلیون دلار اعلام شده است. این برند نیز نسبت به پارسال 6درصد رشد داشته است. موفقیت یک غذای جدید از مرغ در این شرکت از مهمترین دلایل افزایش قیمت برند مکدونالد عنوان شده است.
آخرین جایگاه فهرست 10برند برتر سال به شرکتی تعلق دارد که عضو جدید این فهرست هم است.
برند تجاری مرسدسبنز در حالی امسال از رتبه یازدهم به رتبه دهم خود را بالا کشیده است که ارزش برند آن با 9درصد افزایش 21میلیارد و 795میلیون دلار شده است.
در میان برندهای این فهرست امسال برند مارلبورو دیگر دیده نمیشود. این برند که پارسال جایگاه دهم را در اختیار داشت امسال با 2پله سقوط به رده دوازدهم رانده شده است.
از مجموع یکصد برند برتر جهان 53برند به ایالات متحده تعلق دارد.
برند های دیگر تا رتبه ۵۰ به ترتیب عبارتند از Citi ،مارلبرو، هلیوت پاکارد (HP) امریکن اکسپرس،BMW ، ژیلت ، Louis Vuitton ،سیسکو، هوندا، سامسونگ ،Merrill Lynch ،پپسی، نسکافه،گوگل، دل، سونی، Budweiser ،HSBC ، اراکل، فورد، نایکی ، UPS ، JPMorgan ، SAP ، کانن، Morgan Stanley ، Goldman Sachs ، Pfizer ، اپل، Kellogg’s ، Ikea ، UBS ، Novartis ، زیمنس ، هارلی داویدسون، Gucci ، ای بی، فیلیپس، Accenture ، ام تی وی ( MTV)
در انتهای لیست هم برند ها ی مشهوری همچون نیسان (رتبه ۹۰)لکسوس (۹۲) ال جی (۹۴) نیوآ (۹۹) و لیوایز (۱۰۰) را می توان دید
مطلب بسیار جالبی بود . دستتوت درد نکنه و موفق باشین
ممنون خانم جعفری.
از شما هم با بازدید و نظردهی تان متشکریم.