بنگاه دانش اقتصاد *ابتهاج*

مقالات آموزشی اقتصادی صهیب عبیدی

بنگاه دانش اقتصاد *ابتهاج*

مقالات آموزشی اقتصادی صهیب عبیدی

شیمی و ریاضی


--------------------------------------------------------------------------------------------------------

به هر مولکول باتوجه به نوع تغییراتی که می کند (تغییراتی مانند دوران ، تقارن و ...) یک گروه نسبت می دهند. سپس مولکول ها را با توجه به نوع گروه ها طبقه بندی می کنند.

حال برای بررسی برخی از خواص یک مولکول جدید ابتدا گروه مربوط به آن را بدست می آورند و سپس بررسی می کنند که به کدام دسته تعلق دارد و بعد از روی خواص مولکولهای آن دسته به خواص مولکول جدید پی می برند. همین طور از این گروه برای تعیین فعالیت نوری و ممان دو قطبی ( دوستانی که مفهوم این دو اصطلاح را می دانند لطفا در کامل کردن این پست کمک کنند ) یک مولکول استفاده می شود.

هر عمل تقارنی که در مولکول انجام می شود مختصات مثلا x و y و z از اتم را به 'x و 'y و 'z تبدیل می کند. این دوسری مختصات مربوط به اتم را می توان توسط یک سری از معادلات و در نتیجه به صورت ماتریسی فرموله نمود. داشتن اطلاعاتی راجع به ماتریس های اعمال تقارنی مختلف در یک مولکول ، در رفع مسائل مربوط به ساختمان ها شیمیایی مفید خواهد بود.

یکی از مهمترین کاربردهای نظریه گروه پیش گویی انتقالات ممکن در طیف سنجی اتمی و مولکولی است. طیف سنجی علم بررسی اثر اشعه الکترومغناطیس با ماده است. طیف های اتمی و مولکولی اطلاعات جامعی در مورد پخش دانسیته الکترونی ، تقارن مولکولی ، طول پیوندها ، زوایای پیوندی و غیره به ما می دهد.

از اصول نظریه گروه می توان برای حل مسائل مربوط به هیبریداسیون ، ارتعاشات مولکولی ، انرژی عدم استقرار در سیستمهای دارای الکترون Pi و غیره استفاده کرد.

همچنین با استفاده از نظریه گروه در مورد ساختمان الکترونی، پیوند و خصوصیات کمپلکس های فلزات واسطه بحث می شود.
(کمپلکس فلزات واسطه ترکیب است از یک از فلزات واسطه با مولکولی دارای جفت الکترون آزاد)

نظرات 1 + ارسال نظر
safilo 1390/03/05 ساعت 05:39 ب.ظ

سلام دوست عزیز
ممان به چه معنی ؟
میدونی دیدم توی یکی از پست هات استفاده کرده بودی؟

Yi!D: mamnon misham mano dar jaryan bezari ba ID yahoom
safilo_nikotin

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد