بنگاه دانش اقتصاد *ابتهاج*

مقالات آموزشی اقتصادی صهیب عبیدی

بنگاه دانش اقتصاد *ابتهاج*

مقالات آموزشی اقتصادی صهیب عبیدی

مدل مطلوب مدیریت بر هزینه‌های زندگی



 

چندی پیش گزارشی در «راهنمای خرید» چاپ شد که موضوع و محتوای آن هزینه‌های زندگی زوج‌های جوان بود.
در آن گزارش تقریبا شرحی از هزینه‌هایی که یک زوج تازه به خانه بخت رفته در طول یک ماه با آنها سروکار دارد ارائه شده بود.
اما در گزارشی که هم‌اکنون از نظرتان می‌گذرد، سعی شده شما زوج جوان را برای مدیریت هرچه بهتر بر درآمد و هزینه‌های زندگیتان راهنمایی کنیم.
البته روی محتوای گزارش امروز فقط مربوط به زوج‌های جوان نیست. زیرا مدیریت بهینه بر هزینه و درآمد زندگی برای هر خانه‌ای لازم و به طور کلی از پیش‌نیازهای یک زندگی موفق به حساب می‌آید.
زوج‌های جوان قبل از اینکه تصمیم‌شان را برای تشکیل خانواده عملی کنند، باید تحقیقات در مورد سبک زندگی نزدیکان خود را آغاز کنند.
نگاه به سبک زندگی پدر و مادر، پدربزرگ و مادربزرگ، بستگان و حتی همسایه‌ها درسی است که اگر زوج‌های جوان آن را خوب بیاموزند، در امتحان نه چندان آسان زندگی مشترک، شاگرد اول خواهد شد. معمولا سبک زندگی خانواده‌ها به لحاظ اعمال مدیریت بر هزینه و درآمد از چند مدل بیشتر تبعیت نمی‌کند.
مدل اول: پدر یا مادر خانواده، هیچ علاقه‌ای به پس‌انداز کردن ندارد. درآمد این نوع خانواده‌ها هر چقدر هم باشد و خانه و ماشین داشته باشند یا نداشته باشند هرگز برای پس‌انداز شدن، راهی بانک‌ها نمی‌شوند.
مدل دوم: پدر یا مادر خانواده همواره در تلاش است بخشی از درآمد ماهانه را در بانک یا جای دیگری نگه دارد. در این مدل از مدیریت بر هزینه و درآمد که اتفاقا یک مدل مطلوب نیز به حساب می‌آید همواره بر درآمد ماهانه کنترل و نظارت وجود دارد.
مدل سوم: پدر یا مادر خانواده علاقه دارند خوب زندگی کنند. البته خوب زندگی کردن از نگاه این گروه آزادی کامل اعضای خانواده در خرید است.
هر کدام از اعضای این گروه از خانواده در طول ماه مختارند هر نوع کالایی که دلشان می‌خواهند خریداری کنند.
مدل چهارم: در این گروه «اصل» راحتی و در عین حال «بهینه» زندگی کردن است.
معیار این گروه از خانواده‌ها برای مدیریت بر هزینه و درآمد هیچ وابستگی خاصی به میزان درآمدشان ندارد.
اعضای این خانواده معتقدند اگر حقوق 500هزار تومان یا حقوقشان دومیلیون تومان باشد، فرق زیادی به حال هزینه‌ها نخواهد کرد. در واقع در این گروه میزان هزینه خانواده‌ها منطقی و مستقل از میزان درآمد است. این گروه در عین حال همواره به دنبال سرمایه‌گذاری بخشی از درآمد خود در بانک یا محل دیگری هم است.
شما زوج‌های جوان حتما از همه این مدل‌های گفته شده در بین اقوام و نزدیکان خود دارید.
توصیه ما این است که برای کسب تجربه، مدل چهارم را برای زندگی خود انتخاب کنید.
خرج زندگی زوج‌های جوان معمولا شامل اجاره بهای مسکن، تامین مواد غذایی و خوراک روزانه، شارژ واحد مسکونی، هزینه حمل‌ونقل روزانه، هزینه‌های پیش‌بینی نشده درمان، اقساط وام‌هایی که از بانک گرفته شده، هزینه‌های گردش و تفریح و هزینه‌های پیش‌بینی نشده است.
تاکنون بارها از میزان هزینه‌های سرسام‌آور شروع یک زندگی مشترک مطالبی شنیده‌اید، اما کمتر به میزان مخارج ماهانه زندگی یک زوج جوان پرداخته شده است.
زوجی که پس از تحمل فشارهای فراوان روحی و مالی ناشی از برگزاری جشن ازدواج، زندگی در زیر یک سقف را آغاز می‌کنند در همان ابتدای امر متوجه انبوهی از انواع مخارج می‌شوند که شاید تاکنون هیچ کدام از آنها را از نزدیک و در یک قدمی خود حس نکرده بودند.
مخارجی از قبیل اجاره خانه، اقساط بانک، شارژ آپارتمان، خورد و خوراک و پوشاک و ... آنها را که تازه از زیر بار مخارج یک جشن پردردسر کمر راست کرده بودند بار دیگر تحت فشار قرار می‌دهد.
البته باید توجه داشت که این فشارها هرگز به اندازه‌ای نیست که شما از زیر بار انجام این سنت الهی شانه خالی کنید. در هر حال درآمد شما هر چقدر هم که ناچیز باشد با مدیریت صحیح خرج کردن آن و با محدود کردن پاره‌ای از نیازهای غیرضروری می‌توانید زندگی ایده‌آل و متوسطی را برای خود و همسرتان مهیا کنید.
در این گزارش سعی شده است زوج‌های جوانی را که به زودی زندگی در زیر یک سقف را آغاز می‌کنند تا حدودی با انواع مخارجی که ممکن است با آنها روبه‌رو شوند، آشنا کنیم.

رهن و اجاره
در‌حال‌حاضر اصلی‌ترین و عمده‌ترین دغدغه زوج‌های جوان میزان اجاره و رهن منازل مسکونی است.اگر شما صاحب یک آپارتمان هر چند کوچک هستید مطمئن باشید که درآمد شما حتی اگر حداقل درآمد هم باشد از پس دیگر مخارج زندگی برمی‌آیید. اما اگر جواب منفی است حتما تا حدودی از رشد قیمت‌های اجاره و رهن آپارتمان‌های مسکونی در سال‌های اخیر باخبرید.میزان رهن و اجاره آپارتمان در مناطق مختلف شهر متغیر است و محلی که برای سکونت انتخاب می‌کنید بستگی زیادی به مبلغی که برای اجاره در نظر گرفته‌اید دارد.البته فرض بر این است که مبلغی هم پس‌انداز برای رهن آپارتمان داشته باشید.اگر طالب سکونت در غرب تهران هستید باید گفت که در این محدوده میزان رهن کامل یک آپارتمان 60 متری با امکانات متوسط از 15میلیون شروع می‌شود. البته میزان اجاره‌ای که می‌پردازید بستگی به مبلغی که به عنوان رهن به صاحبخانه می‌دهید دارد، هر چه پول پیش بیشتری بپردازید میزان اجاره کمتر می‌شود.
برای سکونت در شمال تهران طبیعی است که باید میزان بیشتری هزینه کنید. اما در شرق و جنوب تهران با مبالغ پایین‌تری هم می‌توان امیدوار به یافتن یک چهار دیواری بود.
البته زوج‌های جوان این را هم در نظر داشته باشند که این خانه خانه اول و آخر آنها نیست و نباید خیلی در انتخاب آن سختگیری به خرج داد. به طور کلی با فرض این که شما مبلغ 10میلیون تومان برای رهن در نظر گرفته باشید باید ماهانه حدود 150هزار تومان اجاره پرداخت کنید که البته این متوسط پرداخت اجاره برای زوج‌هایی است که خیلی هم در انتخاب یک سقف برای شروع زندگی وسواس به خرج نداده‌اند.

شارژ آپارتمان
در انتخاب آپارتمان هزینه شارژ ساختمان را هم باید مدنظر قرار داد. مبلغ شارژ آپارتمان از مواردی است که باید در فهرست هزینه‌ها قرار داده شود.شارژ آپارتمان‌ها که معمولا ماهانه دریافت می‌شود بسته به نوع آپارتمان و امکانات آن متفاوت است و گاهی آنقدر بالا است که با میزان اجاره برابری می‌‌کند. به طور متوسط شارژ یک آپارتمان8 واحدی با امکانات معمولی مثل پارکینگ، انباری و آسانسور از حدود 30هزار تومان شروع می‌شود و در برج‌ها و آپارتمان‌هایی با امکانات گسترده‌تر به ماهی 200هزار تومان هم می‌رسد.

قبوض آب و برق و تلفن
از هزینه‌های دیگر زندگی قبض‌های آب و برق آپارتمان است که معمولا دو ماه یکبار واریز می‌شود و میزان آن هر چند ناچیز است، اما باید در فهرست هزینه‌ها پیش‌بینی شود. هزینه آب و برق زوج جوانی که هر دو هم شاغل باشند، در هر دو ماه بیش از 40هزار تومان نمی‌شود.

خوراک
پس از این موارد به بخش‌ هزینه‌های خوراکی می‌رسیم. این موارد، مرغ، گوشت، برنج و به طور کلی شامل تمام مایحتاج خوراکی یک زوج از گوشت گرفته تا نان و ماست و نوشابه و میوه است که به ندرت از 250هزار تومان فراتر می‌رود.
کالاهای بهداشتی هم از دیگر مواردی است که آن هم ناچیز است و هم در حساب نمی‌گنجد.

اقساط وام بانکی
معمولا مبلغی از درآمد زوج‌های جوان ماهانه برای پرداخت اقساط وام به حساب بانک‌های مختلف ریخته می‌شود. به طور متوسط اگر یک زوج تنها یک وام مهررضا را گرفته باشند، باید ماهانه حدود 60هزار تومان قسط پرداخت کنند. البته این حداقل قسطی است که زوج‌های جوان می‌پردازند و بسته به تعداد وام‌هایی که گرفته‌اند، این میزان متغیر است و گاهی بخش کمرشکن هزینه‌های زندگی بعد از اجاره این مورد است.

پوشاک
پوشاک هم از مواردی است که نیاز به آن را نمی‌توان نادیده گرفت. هر چند ممکن است زن و مرد در طول یک ماه تصمیمی برای خرید کاپشن، بلوز، شلوار، روسری یا ... نداشته باشند؛ اما باید در ماه مبلغی به این امر اختصاص یابد. طبیعی است که اگر در طول ماه خریدی در این مورد انجام نشد، مبلغ پس‌انداز می‌شود.

تفریح
مبلغی که برای تفریح خود و همسرتان در ماه در نظر می‌گیرید به علاقه و روحیات شخصی شما وابسته است، اما فراموش نکنید که تفریح یکی از نیازهای ضروری است و نباید از فهرست هزینه‌ها حذف شود.

سفر
ممکن است ماه‌ها بگذرد و مشغله کاری به شما اجازه رفتن به مسافرت ندهد، اما بدون شک از مواردی است که به آن فکر می‌کنید و باید برای آن از قبل پیش‌بینی کنید. برای یک مسافرت دونفره به مدت سه روز و اقامت در یک محل نه چندان لوکس حداقل 200هزار تومان نیاز است که مدیریت صحیح ایجاب می‌کند مبلغی به طور ماهانه برای این امر در نظر گرفته و پس‌انداز شود تا در مواقع احتیاج به سفر از آن استفاده شود.

دارو و درمان
هزینه‌های دارو و درمان هم بخشی از هزینه‌های اجتناب‌ناپذیر زندگی است که در حال حاضر با رشد قیمت ویزیت پزشکان و آزمایشگاه به یکی از مشکلات برخی از زوج‌های جوان افزوده است. از این رو ضروری است که در سبد هزینه‌های خانواده به آن توجه شود تا اگر خدایی ناکرده یکی از زوجین نیاز به دکتر و بیمارستان پیدا کرد، ناچار به درخواست کمک از دیگران نشوند.

حداقل 500هزار تومان
حدس می‌زنیم از آنجایی که شما جوانید و جوان‌ها هم عجولند بلافاصله با دیدن عنوان این گزارش یک راست سراغ جدول هزینه‌های یک ماه زندگی رفته‌اید.

نترسید. جا هم نزنید. درآمد شما کفاف این همه هزینه‌ها را نمی‌دهد؟ عیبی ندارد. آسمان که به زمین نیامده است. یک مدت صبر کنید شاید فرجی شد یا شغلتان را تغییر دادید یا اینکه هر دو موفق شدید سر کار بروید!

برای مشاهده جدول هزینه های یک ماه زندگی مشترک اینجا را کلیک کنید

نظرات 2 + ارسال نظر

سلام دوست هموطنم من هم از افغانستان هستم و در در اسلام آباد زندگی میکنم از مطلب (برای هر کودک یک lap top
خوش حالم که به افغان های ما هم کمک میکنند من راستی از شماو آن کس هایی که این کار را میکند بسیار خوش هستم
اگر با من در تماس شوی خوش میشوم
samad.afghan@gmail.com
و وبلاگ من
http://downloadistan.parsiblog.com

شما میتوانید از سرویس وبلاگ افغانی استفاده کنید
http://www.aryanablog.com

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد