بنگاه دانش اقتصاد *ابتهاج*

مقالات آموزشی اقتصادی صهیب عبیدی

بنگاه دانش اقتصاد *ابتهاج*

مقالات آموزشی اقتصادی صهیب عبیدی

معامله سلف

 

(مساله 2118) معامله سلف آن است که مشترى پول را بدهد که بعد از مدتى جنس را تحویل بگیرد و اگـر بـگـوید: این پول را مى دهم که مثلا بعد از شش ماه فلان جنس را بگیرم وفروشنده بگوید: قـبـول کـردم , یا فروشنده پول را بگیرد وبگوید:فلان جنس را فروختم که بعد از شش ماه تحویل بدهم معامله صحیح است .

باقی در ادامه...

(مساله 2119) اگر پول طلا ونقره یا طلا ونقره را سلف بفروشد به پول طلا و نقره یابه طلا و نقره , معامله باطل است ولى اگر جنسى را سلف بفروشد و عوض آن راجنس دیگر یا پول بگیرد معامله صـحـیح است .

و احتیاط مستحب آن است درعوض جنسى که مى فروشد پول بگیرد وجنس دیگر نگیرد.

شرایط معامله سلف

(مـسـالـه 2120) معامله سلف شش شرط دارد: اول - خصوصیاتى را که قیمت جنس بواسطه آنها فـرق مى کند معین نمایند ولى دقت زیاد هم لازم نیست , همین قدر که مردم بگویند: خصوصیات آن معلوم شده کافیست , پس معامله سلف در نان وگوشت وپوست حیوان ومانند اینها که نمى شود خـصـوصیاتشان را کاملا معین کردباطل است .

دوم - پیش از آن که خریدار وفروشنده از هم جدا شـونـد, خـریدار تمام قیمت را بفروشنده بدهد, یا بمقدار پول آن از فروشنده طلبکار باشد وطلب خـود رابـابـت قـیـمت جنس حساب کند و او قبول نماید وچنانچه مقدارى از قیمت آن رابدهد, اگـرچـه معامله به آن مقدار صحیح است , ولى فروشنده مى تواند معامله همان مقدار را بهم بزند.

سـوم - مـدت را کـامـلا معین کنند, و اگر مثلا بگوید تا اول خرمن جنس را تحویل مى دهم چون مدت کاملا معلوم نشده معامله باطل است .

چهارم - وقتى را براى تحویل جنس معین کنند که در آنـوقـت , جـنـس بقدرى کمیاب نباشد که فروشنده نتواند آن را تحویل دهد.

پنجم - جاى تحویل جـنـس را مـعـیـن نمایند, ولى اگر از حرفهاى آنان جاى آن معلوم باشد, لازم نیست اسم آنجا را بـبـرنـد.

ششم - وزن یا پیمانه آن را معین کنند وجنسى را هم که معمولا با دیدن معامله مى کنند اگـر سلف بفروشند اشکال ندارد, ولى باید مثل بعضى از اقسام گردو و تخم مرغ تفاوت افراد آن بقدرى کم باشد که مردم به آن اهمیت ندهند.

احکام معامله سلف

(مساله 2121) انسان نمى تواند جنسى را که سلف خریده پیش از تمام شدن مدت بفروشد و بعد از تـمـام شدن مدت , اگر چه آن را تحویل نگرفته باشد, فروختن آن اشکال ندارد ولى فروختن غله , مانند گندم و جو پیش از تحویل گرفتن آن مکروه است .

(مساله 2122) در معامله سلف اگر فروشنده جنسى را که قرارداد کرده , درموعدش تحویل بدهد مشترى باید قبول کند.

و نیز اگر بهتر از آنچه قرار گذاشته بدهد وطورى باشد که از همان جنس حساب شود, مشترى باید قبول نماید.

(مـسـالـه 2123) اگـر جنسى را که فروشنده مى دهد, پست تر از جنسى باشد که قرارداد کرده , مشترى مى تواند قبول نکند.

(مـساله 2124) اگر فروشنده بجاى جنسى که قرار داد کرده , جنس دیگرى بدهد,در صورتى که مشترى راضى شود اشکال ندارد.

(مـسـالـه 2125) اگـر جنسى را که سلف فروخته در موقعى که باید آن را تحویل دهدنایاب شود ونتواند آن را تهیه کند, مشترى مىتواند صبر کند تا تهیه نماید, یا معامله را بهم بزند وچیزى را که داده پس بگیرد.

(مساله 2126) اگر جنسى را بفروشد وقرار بگذارد که بعد از مدتى تحویل دهدوپول آن را هم بعد از مدتى بگیرد, معامله باطل است .

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد