بنگاه دانش اقتصاد *ابتهاج*

مقالات آموزشی اقتصادی صهیب عبیدی

بنگاه دانش اقتصاد *ابتهاج*

مقالات آموزشی اقتصادی صهیب عبیدی

نتایج تحقیقات تازه درباره یک سؤال روتین

نتایج تحقیقات تازه درباره یک سؤال روتین:
«پول خوشبختی می‌آورد یا نه؟»!

نتایج تحقیقات تازه‌ای که توسط دانشکده بازرگانی هاروارد و دانشگاه بریتیش کلمبیا در ونکوور انجام شده است، نشان می‌دهد که پول موجب خوشبختی و شادی نمی‌شود، ولی چگونگی مصرف آن می‌تواند موجب شادی بیشتر افراد شود.
نتایج این تحقیق در
آخرین شماره مجله Science منتشر شده است:
در مجموع 3 آزمایش انجام شد:
در اولین تحقیق از 632 آمریکایی خواسته شد که میزان شادی خود را شخصا ارزیابی کنند و به آن نمره‌ای بین 1 تا 5 بدهند، درآمد سالانه خودشان را گزارش کنند و تخمین بزنند که در عرض یک ماه چقدر پول صرف هزینه‌های جاری، خرید هدیه برای خود و دیگران می‌کنند و چقدر پول برای فعالیت‌های خیرخواهانه خرج می‌کنند. این تحقیق نشان داد که کسانی که پول بیشتری برای دیگران خرج می‌کنند، احساس شادی بیشتری می‌کنند.

 71014_MoneyHappiness_vl-vertical.jpg

تحقیق دوم ابعاد کوچک‌تری داشت، در این تحقیق از 16 کارمند یک شرکت در بوستون خواسته شد که میزان شادی خود را یک ماه قبل از دریافت پاداش 5 هزار دلاری و سپس 6 تا 8 هفته بعد از دریافت پاداش ارزیابی کنند و به آن نمره‌ای بین 1 تا تا 5 بدهند. همچنین از آنها خواسته شد که چگونگی خرج کردن پاداششان را گزارش کنند. باز هم افرادی که میزان بیشتری از پول خود را صرف کارهای بشردوستانه و یا دیگران می‌کردند، میزان شادی بیشتری احساس می‌کردند.
تحقیق سوم در دانشگاه کلمبیا انجام شد و در آن مبلغی بین 5 تا 20 دلار به گروهی از مردم داده شد و به علاوه به آنها دستورالعمل هزینه کردن این مبلغ هم داده شد. این گروه از مردم مورد آزمایش مجبور بودند که این پول را تا ساعت 5 بعد از ظهر همان روز خرج کنند. بعضی‌های وادار شدند که این پول را صرف کرایه و یا هزینه‌های جاری کنند و از برخی دیگر خواسته شد این پول را صرف خرید هدیه برای خودشان یا دیگران یا دادن اعانه کنند. باز هم مثل دو تحقیق قبل گروهی از مردم که پول را صرف دیگران کرده بودند، احساس شادی بیشتری داشتند.
به نظر می‌رسد که پول شادی نمی‌خرد مگر اینکه آن را صرف دیگران کرده باشید.

لینک از : Healthbolt
منبع اصلی:
Science

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد