بنگاه دانش اقتصاد *ابتهاج*

مقالات آموزشی اقتصادی صهیب عبیدی

بنگاه دانش اقتصاد *ابتهاج*

مقالات آموزشی اقتصادی صهیب عبیدی

جدال اوباما و مک کین بر سر موضوع مالیات

جو ورزلبکر، لوله کش ساده ای از ایالت اوهایوست که در هیاهوی مبارزات انتخاباتی ریاست جمهوری آمریکا، یک شبه به یکی از شناخته شده ترین چهره های سیاسی در این کشور تبدیل شد.

سناتور جان مک کین، نامزد ریاست جمهوری از حزب جمهوری خواه، در سومین مناظره تلویزیونی با رقیب دموکرات خود، مکررا به مکالمه جو لوله کش با باراک اوباما درباره مالیات ها اشاره کرد.

از آن زمان تاکنون، یعنی در دو هفته گذشته، آقای مک کین بارها در سخنرانی ها و آگهی های رادیو- تلویزیونی خود از جو لوله کش به عنوان نماد طبقه متوسط آمریکا استفاده کرده تا سیاست های اقتصادی و مالیاتی آقای اوباما را به زیر سوال ببرد.

این در حالی است که مشکلات اقتصادی آمریکا و گسترش بحران مالی در بازارهای جهانی باعث شده موضوع اقتصاد در هفته های گذشته به مهم ترین بحث در مبارزات انتخاباتی این کشور تبدیل شود.

این موضوع به خوبی در سخنرانی های انتخاباتی کاندیداهای ریاست جمهوری آمریکا نمایان است.

در حالی که تنها چند روز به برگزاری انتخابات ریاست جمهوری آمریکا باقی مانده است، باراک اوباما و جان مک کین عمده وقت خود را در ایالت های "کلیدی" سپری می کنند و سعی دارند با اتخاذ مواضع پوپولیستی اقتصادی، تا حد امکان از سیاست های طرف مقابل انتقاد کنند.

و جالب این که بسیاری از این ایالت های سرنوشت ساز مانند اوهایو، فلوریدا و پنسیلوانیا از جمله ایالت هایی هستند که بیشترین لطمه را از مشکلات اقتصادی متحمل شده اند و بسیاری از ساکنان آنها مشاغل خود را از دست داده اند.

سناتور اوباما می خواهد به توزیع ثروت بپردازد، من در پی ایجاد آن هستم

جان مک کین

باراک اوباما با مقصر دانستن سیاست های هشت سال گذشته دولت جورج بوش و جمهوری خواهان در بروز بحران اقتصادی آمریکا، بارها به رای دهندگان هشدار داده انتخاب سناتور مک کین ادامه این سیاست ها را به مدت چهار سال دیگر به دنبال خواهد داشت. 

اوبامای سوسیالیست؟

بحران اقتصادی در آمریکا کاهش محبوبیت جان مک کین را در نظرسنجی ها به همراه داشته و نظرسنجی ها بیانگر اعتماد بیشتر پاسخ دهندگان به سیاست های اقتصادی باراک اوباماست.

آقای مک کین سعی دارد با حمله به سیاست های مالیاتی آقای اوباما به جو لوله کش و امثال او هشدار دهد با روی کار آمدن یک دولت دموکرات، مالیات ها در آمریکا افزایش خواهد یافت و فرصت های کارآفرینی برای سرمایه گذاران کوچک از بین خواهد رفت.

سناتور مک کین همچنین آقای اوباما را متهم می کند ضمن افزایش مالیات و هزینه های دولت، سیاست های سوسیالیستی را در آمریکا به اجرا خواهد گذاشت.

هر دوی ما در پی کاهش مالیات ها هستیم. تفاوت ما در نوع افرادی است که مالیات هایشان را کاهش خواهیم داد

سناتور اوباما

او در یکی از سخنرانی های تازه خود در ایالت پنسیلوانیا گفت: "مشکل رویکرد اقتصادی سناتور اوباما در این است که او بیشتر به توزیع ثروت علاقه دارد تا ایجاد آن. سناتور اوباما می خواهد به توزیع ثروت بپردازد، من در پی ایجاد آن هستم."

منظور آقای مک کین از سوسیالیستی خواندن سیاست های نامزد ریاست جمهوری حزب دموکرات، اشاره ای است به سخنان باراک اوباما با جو لوله کش درباره تلاش او برای توزیع ثروت در جامعه از طریق افزایش مالیات ثروتمندان و همچنین انتقاد هفت سال پیش او از عدم توجه به توزیع ثروت پس از جنبش آزادی های مدنی دهه ۶۰ آمریکا.

باراک اوباما بارها با رد این موضوع، بر تفاوت رویکرد خود با آقای مک کین در رابطه با کاهش مالیات ها تاکید کرده است.

"سیاستگذاری مالیاتی یکی از تفاوت های اصلی سناتور مک کین با من است. هر دوی ما در پی کاهش مالیات ها هستیم. تفاوت ما در نوع افرادی است که مالیات هایشان را کاهش خواهیم داد."

سناتور اوباما می گوید سیاست های مالیاتی آقای مک کین بر اعطای ۳۰۰ میلیارد دلار تخفیف مالیاتی به شرکت های بزرگ و پردرآمدترین مردم آمریکا استوار است و شامل حال ۱۰۰ میلیون نفر از شهروندان طبقه متوسط نمی شود.

به گفته آقای اوباما او در پی افزایش تحفیف های مالیاتی همه خانواده هایی است که سالانه کمتر از ۲۵۰ هزار دلار درآمد دارند و این رقم شامل ۹۵ درصد جمعیت آمریکاست.

مشاوران نزدیک آقای مک کین افزایش انتقادها از سیاست های مالیاتی آقای اوباما و سوسیالیستی دانستن آن را در کاهش فاصله دو نامزد اصلی ریاست جمهوری در نظرسنجی های چند روز گذشته موثر دانسته اند.

کارشناسان با اشاره به پیشتازی آقای اوباما در نظرسنجی های ملی و نظرسنجی های انجام شده در بسیاری از ایالت های کلیدی، می گویند پیروزی سناتور مک کین در انتخابات چهارم نوامبر به یک معجزه نیاز دارد.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد