بنگاه دانش اقتصاد *ابتهاج*

مقالات آموزشی اقتصادی صهیب عبیدی

بنگاه دانش اقتصاد *ابتهاج*

مقالات آموزشی اقتصادی صهیب عبیدی

اقتصاد آلمان وارد دوره رکودی شد

راساس ارقام رسمی که در آلمان انتشار یافته، اقتصاد این کشور رسما وارد دوره رکودی شده است.

براساس جدیدترین گزارش اداره فدرال آمار در آلمان، نرخ رشد تولید ناخالص داخلی این کشور در سومین دوره سه ماهه سال جاری به منهای 0.5 درصد رسید که از رقم منهای 0.2 درصد که برخی کارشناسان پیش بینی کرده بودند نیز بدتر بوده است.

رشد اقتصاد آلمان در دوره سه ماهه قبلی منهای 0.4 درصد بود و آمار جدید نشانه سرعت گرفتن روند کاهش سطح فعالیت های اقتصادی و همچنین ورود رسمی این کشو ر به دوره رکودی است.

ادامه کاهش سطح فعالیت اقتصادی برای مدتی طولانی نشانه رکود تلقی می شود و معمولا اقتصاددانان رشد منفی تولید ناخالص داخلی در دو دوره پی در پی را به عنوان رکود اقتصادی تعریف می کنند.

تحلیلگران اقتصادی آلمان گفته اند که با توجه به شرایط کنونی، انتظار دارند رشد منفی اقتصاد این کشور در خلال دوره سه ماهه چهارم سال جاری نیز ادامه یابد و در عین حال، به تغییر در این روند در اوایل سال آینده نیز امید چندانی نیست.

اقتصاد آلمان در خلال سال های اخیر از رشد مثبت برخوردار شده بود و آخرین بار در نیمه دوم سال 2003 کاهشی موقت در تولید ناخالص داخلی این کشور گزارش شد.

آلمان از نظر ارزش تولید ناخالص داخلی بزرگترین کشور عضو اتحادیه اروپا محسوب می شود و در سطح جهانی نیز، پس از آمریکا و ژاپن، در رده سوم قرار می گیرد.

تحلیلگران اقتصادی علت اصلی تحت فشار قرار گرفتن اقتصاد آلمان را کاهش تقاضا برای کالاهای صادراتی این کشور می دانند که نتیجه بحران اقتصادی جاری و کاهش رشد اقتصادی در جهان، از جمله کشورهای خریدار این اقلام است.

در حالیکه پیش بینی های جاری از کاهش نرخ رشد اقتصادی در اکثر کشورهای جهان و بروز رکود به خصوص در کشورهای پیشرفته تر حکایت دارد، انتظار نمی رود در آینده نزدیک تغییری اساسی در بازارهای صادراتی آلمان روی دهد.

رکود در اقتصادهای پیشرفته

همزمان، سازمان همکاری و توسعه اقتصادی - او ئی سی دی - که سی کشور جهان از جمله کشورهای پیشرفته در آن عضویت دارند، کاهش قابل توجه در اقتصاد آمریکا در سه ماهه آخر سال جاری و بروز وضعیت مشابه در ژاپن و کشورهای اروپایی در طول سال آینده را پیش بینی کرده است.

در گزارش این سازمان آمده است که در مجموع، اقتصاد کشورهای عضو او ئی سی دی که در سال جاری از رشدی حدود 1.4 درصد برخوردار بود، با رشد منهای 0.3 درصد در سال آینده مواجه خواهد شد.

به پیش بینی این سازمان، رکود اقتصادی کشورهای عضو در سال آینده پایان می یابد و اقتصاد این کشورها در سال 2010 حدود 1.5 درصد رشد خواهد داشت.

در مورد آمریکا، گزارش او ئی سی دی حاکی از آن است که اقتصاد این کشور از سه ماهه سوم سال 2009 مجدد رو به رشد خواهد گذاشت.

پیش از این، بانک مرکزی بریتانیا اعلام کرده بود که براساس تخمین های آماری، اقتصاد این کشور "احتمالا" وارد رکود شده است.

در ژاپن نیز، یک مقام ارشد بانک مرکزی گفته است که اقتصاد این کشور در آستانه ورود به یک دوره طولانی رکود قرار دارد.

گزارش دشواری اقتصادی در کشورهای مختلف، کاهش شاخص بهای سهام در بورس های عمده جهان و همچنین تنزل بهای کالاهای اساسی، از جمله نفت خام را در پی داشته و برخی کارشناسان، ادامه این روند در خلال روزهای آینده را پیش بینی کرده اند.

قرار است روز شنبه این هفته، رهبران کشورهای عمده جهان به دعوت جورج بوش، رئیس جمهوری آمریکا، در جلسه ای در واشنگتن شرایط اقتصاد جهانی و راه های مقابله با دشواری های کنونی را بررسی کنند.

در عین حال، با توجه به کاهش رشد و حتی رکود اقتصادی در اکثر کشورهای جهان، انتظار نمی رود که این اجلاس بتواند برای پایان دادن به مشکلات حاضر و پی آمدهای نگران کننده آن، از جمله افزایش نرخ بیکاری راه حلی فوری و موثر بیابد.



بی بی سی فارسی

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد