بنگاه دانش اقتصاد *ابتهاج*

مقالات آموزشی اقتصادی صهیب عبیدی

بنگاه دانش اقتصاد *ابتهاج*

مقالات آموزشی اقتصادی صهیب عبیدی

The Hall of Afghan Economists

The Hall of Afghan Economists

The Afghan Economists in

International Institute of Islamic Economics

International Islamic University Islamabad

بنگاه اقتصاد دانان افغانی

اقتصاد دانان افغانی در

دانشکده بین المللی اقتصاد اسلامی ،

دانشگاه بین المللی اسلامی اسلام آباد

 

اینجا.......................................

کنترل مردمی و خصوصی‌سازی

همانگونه که در بسیاری از موارد، فرهنگ عمومی جامعه نقش بسیار موثری دارد، برای موفقیت در فرآیند مشارکت بخش خصوصی به ویژه در انجام خدمات عمومی نظیر صنعت برق نیز فرهنگ عمومی جامعه بسیار حائز اهمیت است که ما آن را تحت عنوان کنترل مردمی آورده‌ایم که در ایجاد یک حالت خود کنترل Self Control پایدار برای موفقیت فرآیند مشارکت بخش خصوصی نقش مهمی را ایفا می‌کند.

ادامه کنترل مردمی و خصوصی‌سازی

تظاهرات زنان ریسنده در سریلانکا

کارگران با برپایی برنامه‌های خبری و با به دست گرفتن شمع و راه افتادن زنجیروار در خیابان‌ها و تظاهرات، در پی آنند که نظر عموم را به سوی مشکلات خود جلب کرده و کارفرمایان را وادار به قبول خواسته‌هایشان بکنند. به عقیدهء کارفرمایان، هم اکنون ریسندگان در سریلانکا بیش‌ترین کارمزد را در منطقه می‌گیرند، بنابراین برای کارفرما به صرفه نیست که بیش از این دستمزد بدهد.

ادامه تظاهرات زنان ریسنده در سریلانکا

زن، بانک و اقتصاد

یکی دیگر از وجوه عدم حضور زنان در جامعه و عدم مشارکت آنان در فعالیت‌های اقتصادی، به رابطهٔ آنها با سیستم بانکی برمی‌گردد.

ادامه زن، بانک و اقتصاد

راز موفقیت فریدمن به عنوان یک اقتصاددان

پل کراگمن می گوید به راحتی می توان به این قضیه خنیدید. هیچکس و نه حتی برندگان نوبل اقتصاد واقعا تصمیمات خود را بر اساس این روش اتخاذ نخواهند کرد. اما بیشتر اقتصاددانان – و حتی خود من (کراگمن)- معتقدند که فرضیه انسان اقتصادی بسیار مفید است،

ادامه راز موفقیت فریدمن به عنوان یک اقتصاددان

مشارکت گام برتر مدیران

در این مقاله مفهوم مشارکت و مدیریت مشارکتی بررسی شده و به راههای مشارکت و مدیریت مشارکتی پرداخته می‌شود. هم چنین مزایای مدیریت مشارکتی مورد تحللیل قرار می‌گیرد، عوامل بازدارنده مدیریت مشارکتی شمرده می‌شوند و در پایان رهنمودهایی برای مدیریت مشارکتی ارائه می‌شود.

ادامه مقاله

 

ادامه مطلب را اینجا بخوانید

مبانی و مفاهیم فرهنگ سازمانی

ادامه مقالهاگر شما فرهنگ را هدایت نکنید ، فرهنگ شما را هدایت می کند . فرهنگ به معنای ارزشهای مشترک میان افراد یک گروه است.این گروه میتواند یک خانواده ، یک سازمان ویا یک کشور باشد.تاثیر فرهنگ در سطح ملی ، دیر زمانی است که شناخته شده است . ولی واژ ه فرهنگ سازمانی ، واژه بسیار جوانی در ادبیات مدیریت است . نکته قابل توجه این است که فرهنگ خوب یا بد مفهوم ندارد. مدیران باید هوشیار باشند که فرهنگ سازمانی با ماموریت و استراتژی های سازمان هم خوانی داشته باشد. بنابراین ملاک قضاوت در مورد یک فرهنگ ، میزان هماهنگی آن با وظایف آن سازمان است.فرهنگ سازمانی شمشیری دو لبه است . ازیک سو بستری است که دستیابی به اهداف سازمانی را تسهیل می کند . لبه دوم فرهنگ سازمانی می تواند سدی باشد بر سر اعمال تغییرات در سازمان. تغییر اصولی و منطقی فرهنگ سازمان (در صورت لازم بودن ) تا حد بسیار زیادی در گرو آموزش تیم تغییر دهنده می باشد.

ادامه مطلب

نگاهی به بازار تلفن‌همراه در افغانستان:شبکه‌ای بر فراز خرابه‌ها

 نگاهی به بازار تلفن‌همراه در افغانستان:شبکه‌ای بر فراز خرابه‌ها
 

برای نشان دادن میزان توسعه یک محصول یا سرویس در یک کشور همیشه لازم نیست که به آمارهای خود آن کشور بسنده کرد . گاه می‌توان با نگاهی به کشورهای همسایه و یا هم‌عرض، به نوعی میزان رشد کشور مزبور را سنجید و یا تخمین زد.

افغانستان در همسایگی ایران اما به تنهایی نیز یک بازار جذاب برای تحلیل رشد تلفن‌همراه به شمار می‌رود. این کشور 30‌میلیون نفری هر چند که چندسال قبل توانست از سلطه طالبان رها شود، اما به‌رغم درگیر بودن با ناآرامی‌ها و مصائب مختلف داخلی و خارجی رشد ارتباطات قابل توجهی را تجربه کرده است.

اندکی بعد از سقوط طالبان، افغان بی‌سیم، نخستین شرکت تلفن‌همراه در افغانستان شروع به کار کرد و با توجه به بازار بکر پیش‌رو، به سرعت در میان مردم گسترش یافت.

یک سال بعد از آن، یک شرکت چند ملیتی دیگر به نام روشن نیز اجازه فعالیت یافت تا جایی که اکنون، سه شرکت تلفن‌همراه (افغان بی‌سیم، روشن و اریبا ) درحال فعالیت هستند و به چند شرکت دیگر، از جمله اتصالات که یک شرکت اماراتی است نیز، اجازه فعالیت داده شده است.
طی چند سال گذشته در افغانستان سه اپراتور تلفن‌همراه کار خود را آغاز کرده و در‌حال‌حاضر نیز بیش از 10در‌صد از جمعیت این کشور از خدمات تلفن‌همراه نسل دو و نیم و سوم بهره‌مندند.

تلفن ثابت برگ برنده موبایل افغانی
به باور بسیاری از کارشناسان نبود زیرساخت‌های لازم برای استفاده از شبکه تلفن ثابت و نیز از بین رفتن اندک زیرساخت‌های موجود در بخش تلفن ثابت طی سال‌ها جنگ در شهرهای اصلی افغانستان همانند کابل و هرات باعث شده تا این روزها استفاده از تلفن‌همراه با اقبال بیشتری توسط کاربران افغانی روبه‌رو شود.
تا همین چهار سال پیش خدمات تلفنی در افغانستان در بدترین وضعیت ممکن قرار داشت. تا اواخر حکومت دکترنجیب‌ا... در آغاز دهه هفتاد در افغانستان، تنها در چند شهر بزرگ این کشور تلفن‌های آنالوگ فعال بود که آن هم با آغاز جنگ‌های میان گروهی از بین رفت و تا سال‌های آخر رژیم طالبان، هیچ وسیله ارتباطی در افغانستان وجود نداشت.
این روزها در کابل و سایر شهرهای بزرگ افغانستان کمتر کسی را می‌توان یافت که حداقل یک تلفن‌همراه با خود نداشته باشد. بیشتر کارهای روزمره در افغانستان از کارهای رسمی‌دفتری گرفته تا معاملات تجاری و روابط شخصی میان خانواده‌ها با استفاده از تلفن‌های همراه صورت می‌گیرد و به نظر می‌رسد این موضوع تحول بزرگی را در ارتباطات افغانستان ایجاد کرده است.

امروزه در بازارهای افغانستان یک سیم‌کارت با یک گوشی تلفن‌همراه بین ۹۰ تا صد دلار آمریکا به فروش می‌رسد. نخستین مکالمه تلفنی از طریق تلفن‌همراه در افغانستان توسط حامد کرزای و در ارتباط با یکی از خانواده‌های افغانی پناهنده در آلمان صورت گرفت و در‌حال‌حاضر نیز سه اپراتور افغان بی‌سیم، اریبا و روشن جی‌اس‌ام، در افغانستان مشغول فعالیت هستند و گفته می‌شود به زودی مجوز اپراتور چهارم این کشور نیز صادر می‌شود.

افغانستان به انقلاب تلفن‌های همراه می‌پیوندد و این درحالی است که این کشور ویران شده فاقد شبکه مخابراتی است.

علت اصلی توجه بیش از حد به شبکه‌های تلفن‌همراه در افغانستان نیز فقدان شبکه خطوط ثابت تلفن است، یعنی درست چیزی شبیه به آنچه که این روزها در کشورهای آفریقای مرکزی و جنوبی دیده می‌شود. پراکندگی جمعیت در سطح وسیعی از کشور باعث شده تا هزینه بکارگیری و راه‌اندازی شبکه‌های مخابراتی تلفن ثابت بسیار افزایش یابد، در نتیجه در چنین شرایطی به باور بسیاری از کارشناسان بکارگیری شبکه تلفن‌همراه می‌تواند علاوه بر آنکه امکان ارتباطات بین شهری را فراهم کند امکان ارتباطات راه دور را نیز در پی داشته باشد.

در آغاز به کار شبکه‌های تلفن‌همراه در افغانستان، داشتن تلفن‌همراه تنها یک امتیاز محسوب می‌شد، اما همانند هر کشور دیگری که پس از گذشت زمان استفاده از این وسیله ارتباط جمعی بیشتر به یک مد تبدیل می‌شود، در افغانستان نیز شکل‌گیری بازارهای گوشی و لوازم جانبی باعث شده که دیگر استفاده از تلفن‌همراه فقط به عنوان یک وسیله ارتباطی دیده نشود، بلکه امکاناتی که یک گوشی برای مشترک می‌تواند به ارمغان آورد نیز این روزها به عنوان مهم‌ترین فاکتورهای گوشی تلفن‌همراه محسوب می‌شود و این وسیله می‌رود تا به یک پای اصلی در زندگی روزمره افغان‌ها تبدیل شود.

امروزه گوشی‌های تلفن‌همراه که امکاناتی همانند پخش فایل‌های MP3، فیلمبرداری و عکاسی دارد، تا بیش از هشتصد دلار در بازارهای کابل به فروش می‌رسد که خریداران این گوشی‌ها را بیشتر جوانان مدگرا و پولدار تشکیل می‌دهند.

اما در این بین فقط گوشی‌های گران نیستند که در افغانستان طرفدار دارند. همانند هر بازار دیگری گوشی‌های ارزان قیمت نیز در میان بزرگسالان و افراد عمدتا وابسته به قشر متوسط جامعه، طرفدار دارد.

امروز در حقیقت تلفن‌همراه بخش مهمی‌ از زندگی افغان‌ها را تشکیل می‌دهد و استفاده از این وسیله باعث ایجاد بازارهای گوناگون در بخش‌های فروش سیم‌کارت و گوشی و لوازم جانبی در این کشور شده است، اما به باور بسیاری از کاربران افغانی استفاده از امکانات شبکه‌های تلفن‌همراه در این کشور همچنان از قیمت‌های بالایی برخوردار است، هرچند که مقامات افغانستان با ایجاد بازارهای رقابتی و سپردن اموری از این دست به بخش‌خصوصی در نظر دارند قیمت خدماتی از این دست را تا حد امکان کاهش دهند.

قیمت‌ها کاهش می‌یابد
وزارت مخابرات افغانستان اعلام کرده است که در نظر دارد تا سه سال آینده، قیمت هر دقیقه تماس تلفنی با موبایل در داخل این کشور از 10 تا 15 سنت را به دو تا سه سنت کاهش دهد.
ایجاد رقابت میان شرکت‌ها با وارد کردن شرکت‌های جدید در عرصه فعالیت‌های مخابراتی، اجرای برنامه دولتی فیبر نوری و گسترش شبکه برق به اکثر مناطق افغانستان از جمله برنامه‌هایی است که وزارت مخابرات افغانستان رسیدن به این هدف را دنبال می‌کند.
به اعتقاد کارشناسان افغانی، افزایش تعداد عرضه‌کنندگان خدمات تلفنی، به خودی‌خود باعث می‌شود تا علاوه بر افزایش تعداد کاربران تلفن‌همراه، نرخ مکالمات نیز کاهش یابد.
هم‌اکنون بیشتر ارتباطات داخلی و خارجی در افغانستان از طریق دستگاه‌های ماهواره‌ای برقرار می‌شود، بر‌همین اساس، وزیر مخابرات افغانستان معتقد است که اتکا به تجهیزات ماهواره‌ای مخصوصا در داخل کشور، برای دراز مدت به صرفه نیست. گفته می‌‌شود که یکی از دلایل بالا بودن ارزش تماس‌های تلفنی در افغانستان، نبود برق شهری در بسیاری از مناطق و استفاده شرکت‌های خدمات مخابراتی از ژنراتورهای تامین‌کننده برق است. در‌حال‌حاضر اشتراک سالانه هر خط تلفن‌همراه در افغانستان 450‌دلار آمریکا و هر دقیقه تماس در داخل شهر کابل ده سنت معادل پنج افغانی است. ارتباط با سایر شهرهای این کشور نیز در هر دقیقه 30‌سنت یعنی معادل پانزده افغانی در هر دقیقه است.

همه مشتری‌اند حتی طالبان
با وجود آنکه طالبان خود هر‌گونه وسیله ارتباطی را حرام می‌دانستند حال گزارش‌ها حاکی از آن است که این گروه خود از تلفن‌همراه به شکل گسترده‌ای بهره می‌برد. تازه‌ترین گزارش‌ها حاکی است که طالبان به جز آنکه برای ارتباطات خود از این وسیله استفاده می‌کنند، بلکه با خرید تکنولوژی‌های شنود به مکالمات سربازان انگلیسی گوش می‌دهند و گاه با برقراری تماس با خانواده آنها به دروغ خبر مرگ وی را می‌دهند. به نظر می‌رسد هر چند طالبان نتوانست در تسلط بر افغانستان راه موفقی را طی کند، اما حداقل گسترش تلفن‌همراه فضایی را برای ضربه زدن به دشمنان آن فراهم کرده، هر چند این ضربات در مقایسه با ضربات فیزیکی این گروه خسارت چندانی ندارد. گفته می‌شود بسیاری از فرماندهان طالبان از تلفن‌های همراه ماهواره‌ای برای ارتباط با یکدیگر بهره می‌گیرند، هر چند پس از لو‌رفتن مکان اقامت برخی از مقامات طالبان به نظر می‌رسد طالبان همچنان ارتباطات قدیمی ‌را به تکنولوژی جدید ترجیح می‌دهند.

تعادل در اقتصاد آزاد

کاهش ارزش پول ملی تولیدات و صنایع داخلی را نیز می تواند تحدید کند. در نتیجه می توان تنها به آثار مستقیم و اولیه اتخاذ سیاست های اقتصادی دل خوش داشت. باز تاکید می شود که اینها آثار شناخته شده سیاست های مزبورند و بسیاری پیامدهای ناخواسته وجود دارد که می توانند به این فرآیند اضافه شوند و مسیر آن را تغییر دهند.

ادامه تعادل در اقتصاد آزاد