بنگاه دانش اقتصاد *ابتهاج*

مقالات آموزشی اقتصادی صهیب عبیدی

بنگاه دانش اقتصاد *ابتهاج*

مقالات آموزشی اقتصادی صهیب عبیدی

زنان هنگام تنها قرار گرفتن در بین مردان مضطرب می شوند


تحقیقات نشان می دهد حضور یک زن تنها، در مکانی که همگی اعضا آن مرد هستند باعث بروز استرس زیاد در زن می شود.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از خبرگزاری آلمان، نتیجه یک تحقیق صورت گرفته بر روی زنان حاکی از آن است که زنان تنهایی که در محیط پر از مرد قرار می گیرند ضربان قلبشان بشدت افزایش می یابد، عرق می کنند و در کل احساس تهدید شدن به آنها دست می دهد.
بنابراین گزارش، زنان در صورت قرار گرفتن  در چنین شرایطی حوصله و صبرشان کم می شود و فشار عصبی به آنها وارد می شود
.
این گزارش می افزاید، زنان هنگام قرار گرفتن در این موقعیت غیر عادی دچار عدم تمرکز و حواس پرتی می شوند و بیش از پیش به محیط اطرافشان توجه می کنند و این امر می تواند تاثیر منفی بر توانایی زنان، مثل هنگام تحصیل در رشته های تحصیلی مردانه ای مانند علوم ریاضی و مهندسی شود
.
براساس این گزارش، محققان در این تحقیق رفتارگروهی از دانشجویان سطوح بالای تحصیلی را مورد بررسی قرار دادند که برای مثال در کلاس های دارای سه تا چهار مرد و یک زن شرکت داشتند
.
این تحقیق نشان داد، مردان به عکس هنگام قرار گرفتن در جمع چند زن دچار این حالات و استرس نمی شوند.

استرس موجب اختلالات شنوایی ناگهانی در افراد می شود


محققان
دریافته اند ، با توجه به اینکه سلسله اعصاب درون گوش بسیار ظریف و حساس هستند ، فشارهای روحی و عصبی می تواند این اعصاب را به طور ناگهانی دچار مشکل کند و باعث ناشنوایی شود.

به گزارش سلامت نیوز به نقل ازمهر، بررسی ها نشان می دهد، استرس با تاثیر بر سیستم عصبی نه تنها اندامهای داخلی مانند گوارش را به شدت تحت تاثیر قرار می دهد بلکه عملکرد طبیعی گوش را نیز مختل می کند.

بررسی ها نشان داده ، افرادی که تحت استرس شدید قرار دارند بیشتر در معرض خطر ناشنوایی هستند.

متخصصان عقیده دارند که در این ناحیه از گوش سلول های حسی بسیار کوچکی یافت می شود که سیگنال های صوتی را دریافت می کنند و به سیستم عصبی مرکزی منتقل می کنند و چنانچه سیستم عصبی به خوبی عمل نکند شنوایی دچار مشکل می شود.

به همین دلیل افرادی که مدتی تحت استرس شدید بوده اند ممکن است در حین انجام کارها و به طور کاملا ناگهانی دچار ناشنوایی شوند که البته در اکثر موارد این امر موقتی است.

به گفته متخصصان نوشیدن مایعات زیاد باعث رقیق شدن خون شده و با تسهیل در امر گردش خون در بدن و گوش به بهبودی افراد کمک می کند.

افراد مسلط به دو زبان کمتر دچار فراموشی می شوند


محققان دریافته اند ، افرادی که به دو زبان مختلف تسلط دارند، حافظه بهتری داشته و کمتر دچار فراموشی می شوند.
به گزارش سلامت نیوز به نقل از مهر، محققان دانشگاه ادینبورگ اسکاتلند ، تعدادی داوطلب را که به دو زبان مسلط بودند را مورد آزمایش قرار دادند و در تحقیقات خود به نتایج خوبی دست یافتند.

بر اساس این گزارش ، زبان مهارتی است که ممکن است مانند یک داروی شیمیایی، از برخی عارضه های جسمانی مانند فراموشی و آلزایمر جلوگیری کند.

در سال 2004 تحقیقی بر روی 104 نفر بین سنین 30 تا 88 سال در کانادا نشان داد ، افرادی که می توانند با تسلط کامل به دو زبان مختلف صحبت کنند و بنویسند، احتمالا هوشمندتر هستند و این هوشمندی را برای مدتی طولانی تری نیز حفظ می کنند.

تحقیقات نشان داده است ، افرادی که یک آلت موسیقی را می نوازند یا جدول حل می کنند و یا به طور منظم مطالعه می کنند احتمالا کمتر در معرض خطر ابتلا به فراموشی قرار می گیرند.

همچنین، این احتمال وجود دارد که یادگیری یک زبان دیگر در اوایل کودکی، فرآیند رشد مدار عصبی را به طور مثبت تحت تاثیر قرار دهد.

مراقب اختلال افسردگی فصلی باشید


اگر در ماه‌های آبان و آذر، دچار افت خلق و کاهش انرژی و انگیزه می‌شوید و در ماه‌های فروردین و اردیبهشت دوباره به حالت عادی و سالم برمی‌گردید، احتمالا به اختلال افسردگی فصلی موسوم به SAD مبتلا هستید.
به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا، دکتر آنجلوس هالاریس، رییس دپارتمان علوم روان پزشکی و رفتاری در نظام بهداشتی دانشگاه لویولا در آمریکا خاطرنشان کرد: متخصصان بر این باورند که علت بروز اختلال SAD ، برهم خوردن تعادل شیمیایی در مغز است که این عدم تعادل در نتیجه کمبود نور مناسب در روزهای کوتاه زمستان و عموما تاریک‌تر شدن هوا بروز می‌کند.

انجمن روانپزشکی آمریکا در آماری اعلام کرده است که تقریبا 10 تا 20 درصد از آمریکایی‌ها به نوع خفیفی از این اختلال بیمار گونه مبتلا می‌شوند.

برخی افراد به لحاظ ژنتیکی مستعد ابتلا به این اختلال هستند که البته در زنان به مراتب بیشتر از مردان است و به نظر می‌رسد که از سال‌های نوجوانی آغاز می‌شود.

برای کاهش خطر بروز این اختلال، می‌توانید اقداماتی را انجام دهید. برای مثال، حتی‌المقدور در روزهای زمستان حتی در روزهای ابری از منزل خارج شده و روزی یک ساعت چشمهایتان را در معرض نور طبیعی قرار دهید. اگر در خانه هستید پرده‌ها را کنار بزنید تا نور طبیعی روز وارد منزل شود.

هالاریس افزود: اگر به SAD مبتلا هستید، می‌توانید از روش های موثر درمان از جمله نور درمانی، داروهای ضد افسردگی و یا روان درمانی استفاده کنید. آخرین روش درمان نیز استفاده از سربندی، حاوی نورهای نصب شده است که نور را در داخل یا خارج از ساختمان وارد شبکیه چشم می‌کند.

نظم و ترتیب از بروز آلزایمر جلوگیری می‌کند


با توجه به گزارش سازمان بهداشت جهانی و تعداد زیاد مبتلایان به آلزایمر ، دانشمندان دریافتند که نظم و ترتیب و مسئولیت شناسی موجب کاهش بروز آلزایمر در افراد می شود.
به گزارش سلامت نیوز به نقل ازمهر، این گروه عموما پیرو قوانین مشخصی هستند و تمایل بیشتری به کارهای درست دارند و قادر به کنترل خود هستند.

در ضمن افراد وظیفه شناس و با مسئولیت از آنجایی که در کارها نظم و انضباط دارند و مسئولیت تمام رفتارهای خود را می‌پذیرند، دقیقاً می دانند چه می کنند و چه باید بکنند. پس از نظر مغزی و فکری برنامه ریزی درست و دقیقی دارند و همین به کارگیری مغز موجب جلوگیری از آسیب دیدن بخشهایی از آن می شود.

محققان یک مطالعه را از سال 1994 آغاز کردند و به بررسی رفتار و عقیده افراد درباره اعمالشان پرداختند.  آزمایشهای تکمیلی هر سال تا سال۲۰۰۶ادامه یافت. در مجموع ‪ ۱۷۶تن در طول انجام این تحقیق به آلزایمر دچار شدند.

کسانی که بیشترین میزان وظیفه شناسی را داشتند ‪ ۸۹درصد کمتر از کسانی که نمرات پایینی کسب کرده بودند به آلزایمر مبتلا شدند. محققان همچنین دریافتند انضباط و وظیفه‌شناسی با کاهش سرعت تحلیل  قوای ادراکی و نقص خفیف ادراکی که یک عامل خطر آلزایمر است ارتباط دارد.

به نظر می‌رسد افراد وظیفه شناس انعطاف پذیری بیشتری دارند که این امر توانایی بهتری به آنها در مواجهه با مشکلات می‌دهد و عموماً در تحصیل و شغل نیز موفق ترند.  انضباط روحی و وظیفه‌شناسی عواقب نامطلوب رویدادهای منفی زندگی و اختلال روانی مزمن را که با خطر فراموشی و آلزایمر در سنین بالا مرتبط شناخته شده است کاهش می‌دهد.

با توجه به اینکه در سراسر جهان در حدود 18 میلیون نفر مبتلا به آلزایمر هستند، لزوم اقدامات دقیق به منظور جلوگیری و پیشگیری از این بیماری حائز اهمیت است.

با هم صحبت کنید تا باهوش تر شوید


تحقیقات جدید نشان می دهد یکی از پیامدهای خوشایند گپ زدن افزایش توانایی مغز است.
به گزارش سلامت نیوز به نقل از هلث دی ، محققان آمریکایی دریافته اند صحبت کردن با یکدیگر به مدت 10 دقیقه در روز عملکرد ذهنی و حافظه را بهبود می بخشد
.
به گفته این محققان برقراری ارتباط اجتماعی مانند سایر انواع تمرینات ذهنی برای افزایش حافظه و عملکرد هوشی موثر است
.
بر این اساس هرچه میزان ارتباط اجتماعی افراد با هم بیشتر باشد عملکرد شناختی آنها بهتر خواهد بود
.
رابطه اجتماعی شامل ملاقات هم و یا تماس تلفنی با بستگان ، دوستان و هسایگان است بنابراین روابط دوستانه نیز می تواند همچون روشهای تقویت ذهن مانند حل جدول به ارتقای عملکرد ذهن کمک کند.

دشمن روان کارمندان


سلامت نیوز-ملاقات های پی درپی ، کوهی از کارها و نگرانی های شغلی ، سلامت بسیاری از کارمندان را با خطر مواجه کرده است.
این در حالی است که چنین محیطهایی نه تنها کارمندان را عصبی می کند، بلکه تا حد زیادی برای روان و جسم آنها مضر است. کارمندان چنین محیطهایی مرتبا احساس خستگی می کنند و از درد معده رنج می برند. آنها زندگی سختی دارند و اکثرا از ناراحتی های روحی و جسمی رنج می برند. به طور کلی 40 درصد آنان احساس خستگی های روحی و جسمی دارند. این مساله را آمار و مطالعات انجام شده در سال 2006 در موسسه پژوهشی کار و تکنیک بیان می کند
.
این بررسی ها حاکی از آن است که در سالهای اخیر گرچه محیطهای کاری به محیطهای علمی و خدماتی مدرن تغییر شکل یافته اند ولی محیطهایی کاملا تنش زا برای روان هستند و عامل بیماری درصد بالایی از کارمندان چنین محیطهایی هستند. همچنین مطالعات نشان می دهد کارمندان در چنین محیطهایی مدام تحت فشار استرس قرار می گیرند و خطر سکته قلبی و افسردگی در این افراد 2 برابر است. نکته جالب توجه این است که یک سوم شاغلان در معرض چنین بحران هایی قرار گرفته اند ، بویژه کارمندان محیطهای خدماتی از روابط کاری ناپایدار و دستمزدهای نامتناسب احساس نارضایتی دارند
.
در حال حاضر یک سوم شاغلان در اروپا در چنین شرایطی کار می کنند و به صورت جدی در معرض خطر ابتلا به بیماری های روانی و جسمی قرار گرفته اند. 24 درصد کارمندان آلمانی از حجم زیاد کار به قدری در فشار هستند که تصور نمی کنند تا سن بازنشستگی بتوانند با سلامت کامل به کار خود ادامه دهند. 59 درصد کارمندان نیز نگرانی هایی درخصوص ثبات شغلی خود دارند و به این ترتیب روز به روز بر شمار کارمندانی که از مشکلات روانی از قبیل افسردگی و ترس رنج می برند ، افزوده می شود
.
در بررسی های انجام شده روی 150 کارمندی که از 3 ماه مرخصی استعلاجی به دلیل بیماری افسردگی استفاده کرده اند ، مشخص شد تنها عامل افسردگی در نیمی از آنها شغلشان است. نکته قابل توجه این است که تمامی این افراد ، کارمندانی کارآمد و وظیفه شناس بوده اند و از انجام وظایف و برنامه های اضافه امتناع نمی کردند
.
نتایج آزمایش حاکی از آن است که این افراد در محیط کار به دلیل کار زیاد و شرایط کاری خود از استرس زیاد رنج می بردند. از دیگر عوامل استرس زا در محیط کار ، رئیس و کارمندان تازه وارد هستند که می توانند از مهمترین علل افزایش استرس در میان کارمندان محسوب می شوند.

شیوه ای مفید برای کاهش عصبانیت افراد


نتایج پژوهش جدید حاکی از آن است که به هنگام ناراحتی و عصبانیت، صحبت با دیگران به بهبود حال افراد کمک می کند.
به گزارش سلامت نیوزبه نقل از پایگاه خبری نیوکرالا، در این پژوهش آمده است، صحبت با یک روانشناس، دوست و یا نوشتن احساس ناخوشایند روی ورق اثر درمانی مثبت برای فرد در پی دارد
.
پژوهشگران آمریکایی اعلام کردند: چهره عصبانی یا هراس آلود سبب فعالیت ناحیه ای موسوم به amyydala در مغز می شود، ‌اما نوشتن این حالت عصبی یا ناراحتی، فعالیت ناحیه مغزی فوق را کاهش می دهد، ‌بنابراین افرادی که برای مثال احساس و موضوع ناراحتی خود را در مجله ای می نویسند، به این دلیل است که به دنبال شیوه ای برای بهتر کردن حالشان هستند، اما بسیاری از افراد دلیل به گفتار یا نوشتار درآوردن احساسات را نمی دانند.

رفتارهایی که رئیس شما را آزار می دهد.

ادامه مقاله

تازه به این محل کار آمده اید و می خواهید تاثیری مثبت روی رئیستان بگذارید. این خیلی خوب است اما کافی نیست.

حقیقت این است که وقتی وارد دنیای حرفه ای می شوید، بعضی عادات شخصی خودتان را هم وارد کار می کنید که ممکن است خوشایند رئیستان باشد یا نباشد. و این احتمال وجود دارد که شما دیدگاه درستی درمورد تفاوت آن نداشته باشید.

محیط شرکت طبق روال از قبل مقرر شده و ثابت عمل می کند و برای کارکرد خوب و بهره ور، بر الگوها، سیستم ها، چرخه ها، و پروسه های مختلف متکی است. چنین جوی، رفتارهای مختلفی در هر فرد ایجاد می کند—واقعیتی که فراموش کردن آن خیلی آسانتر از به خاطر داشتن آن است. همینطور که سعی می کنید جای پایتان را در شرکت محکم کنید، عاقلانه است که به خاطر داشته باشید که ایجاد عادت های خوب نیاز به تلاش بسیار دارد؛ درحالیکه عادت های بد خیلی سریع در انسان رشد می کند.

پس قبل از اینکه این عادت ها در شما ریشه بدواند، بهتر است با انواع مختلف عادت های بدی که کارفرما و رئیس از آنها متنفر است آشنا شده و از پرورش یافتن آنها جلوگیری کنید.

رئیس متنفر است وقتی...... (روی عکس کلیک کنید).